Rocket013
Nieuw lid
En een reservewiel?
Sorry "Madijn" inderdaad inclusief reservewiel.
En een reservewiel?
Wat is het verband tussen trekgewicht en uitstoot?
3.1.4.1. Trailer towing
Trailer towing affects both the total mass and the road loads of the vehicle leading to increased fuel consumption. The total mass is increased due to the additional weight of the trailer and its load, while the extra wheels introduce additional rolling resistance. Vehicle aerodynamic resistance is also influenced by the trailer, which can increase both the frontal area and the drag coefficient [120]. The driving style is also adjusted to the towing conditions. In general, towing causes a reduction in vehicle speed and leads to a milder driving. The reduced speed counterbalances the effect of deteriorated aerodynamics. Finally, additional energy is needed for lights and other trailer accessories.
The increase in fuel consumption due to towing was examined in a study [121] in which a passenger car was tested towing an unloaded trailer and the same trailer loaded at 60% of full load capacity. The total weight of the empty trailer was 310 kg and 564 kg including the 60% capacity load. Tests were carried out at speeds ranging from 70 to 90 km/h. The vehicle mass was 1408 kg with a 2.15 m2 frontal area and the trailer had a length of 4.3 m and a width of 2.2 m. The height of the trailer was minimal and its frontal area was within the frontal area of the vehicle, so any effect on aerodynamic resistance is expected to be limited. Fuel consumption was correlated to vehicle speed and resulted in an increase from 33% to 43% for the unloaded trailer and from 37% to 45% for the loaded trailer for the tested speed range. Experiments performed [122] on a Sports Utility Vehicle (4.0 L V6 engine, 2268 kg, 2.53 m2 frontal area) towing a trailer of 1588 kg total weight, width of 1.83 m and height of 1.83 m revealed similar trends but higher increases compared to the reference test performed without the trailer. The frontal area was increased by 37% (to 3.47 m2) when towing. Fig. 3.4 presents the fuel consumption in comparison to the standard configuration in the two cases.
Dan zou dus de oplossing zijn om achteraf een trekhaak te monteren?
En zowel de vastgestelde CO2-uitstoot als het toegestane trekgewicht zijn dus niet afhankelijk van de vraag of er wel of geen trekhaak onder wordt gemonteerd.De fabrikant bepaald het trekgewicht. Dit gstaat in de type goedkeuring.
Nou bij een maximaal toegestaan trekgewicht zal de uitstoot X bedragen. Bij een hoger maximaal trekgewicht zal de uitstoot X+Y bedragen. Als die Y net groot genoeg is om de auto over een grens te brengen, zal dat heel ongunstig uit kunnen pakken voor de belasting en dus de eindprijs.Laat ik het anders zeggen: Wat is het verband tussen toegestaan maximaal trekgewicht en uitstoot?
Het staat de fabrikant vrij om het maximale trekgewicht lager te stellen dan qua constructie technisch mogelijk is - bv. vanwege een mindere motorisering of zo. Kijk maar in de configuratie bij diverse Skodamodellen: bij verschillende motorkeuzes horen vaak verschillende trekgewichten. De auto's zijn verder hetzelfde; uitrustingsnivo's maken doorgaans geen verschil in trekgewicht.
Het staat de eigenaar van de auto vrij om, bv. nadat de motor door tuning extra pk's en Mm heeft gekregen en dus even sterk of sterker is geworden dan zijn van huis uit sterkere typebroertjes, bij de RDW een verhoging van het trekgewicht aan te vragen tot in elk geval het hoogste gewicht dat hetzelfde type auto met een zwaardere motorisering van fabriekswege had meegekregen.
Dan mag je hem in Lelystad laten testen, waarbij de auto met het aangevraagde gewicht aan de haak een aantal proeven moet afleggen. Dat behelst het meerdere malen uit stilstand optrekken tegen een bepaalde helling op (kan 12% zijn maar dat weet ik niet zeker). Istie sterk genoeg om dat allemaal netjes te doen, dan krijg je het betreffende gewicht op kenteken. Het risico dat door deze tests de koppeling mogelijk vernaggeld is, moet je dan maar op de koop toe nemen.
Dit zal waarschijnlijk niemand doen, maar het kán dus wel.
Gisteren mijn Karoq 1.5tsi Style Busines gehaald. Met varioflex stoelen, reservewiel en wegklapbare trekhaak. Trekgewicht 1500kg. Niets aan de hand dus.....
Klopt. Geen panoramadak.Zonder panorama dak dus..?