Ik werd naar aanleiding van diverse berichten toch wat zenuwachtig voor mijn in bestelling zijnde Karoq 1.5 TSI Style Business handgeschakeld.
Onze sleurhut weegt 1300kg en heb toch maar even een bericht naar Skoda gewaagd hierover.
Gisteren werd ik gebeld door de dealer (Ames) en deze wist mij te melden dat de Karoq met wegklapbare trekhaak en enkel het (verplichte) reservewiel gewoon 1500kg mag trekken.
Hij wist mij te melden dat de wegklapbare trekhaak, reservewiel, panoramadak en varioflex stoelen allen verzwarende opties zijn, en bij een combinatie van 3 van deze opties het trekgewicht wordt verlaagd naar 1200kg, maar een combinatie van 2 van deze opties het trekgewicht 1500kg blijft.
En dat zou wellicht kunnen verklaren dat een Karoq met 2 van deze opties (bijvoorbeeld panoramadak en varioflex) en achteraf trekhaak montage gewoon 1500kg mag trekken.
Dank voor je bericht. Er is blijkbaar nogal wat onduidelijkheid over de trekkracht van de 1.5 TSI automaat. Ikzelf heb vanmorgen een Karoq business edition besteld, met function pakket (dus reservewiel). Ik wil eigenlijk ook een trekhaak, maar de dealer wist me te overtuigen om de trekhaak achteraf erop te zetten. Alleen dan wist hij zeker dat er 1500 kg als trekkracht op het kenteken zou staan.Ik werd naar aanleiding van diverse berichten toch wat zenuwachtig voor mijn in bestelling zijnde Karoq 1.5 TSI Style Business handgeschakeld.
Onze sleurhut weegt 1300kg en heb toch maar even een bericht naar Skoda gewaagd hierover.
Gisteren werd ik gebeld door de dealer (Ames) en deze wist mij te melden dat de Karoq met wegklapbare trekhaak en enkel het (verplichte) reservewiel gewoon 1500kg mag trekken.
Hij wist mij te melden dat de wegklapbare trekhaak, reservewiel, panoramadak en varioflex stoelen allen verzwarende opties zijn, en bij een combinatie van 3 van deze opties het trekgewicht wordt verlaagd naar 1200kg, maar een combinatie van 2 van deze opties het trekgewicht 1500kg blijft.
En dat zou wellicht kunnen verklaren dat een Karoq met 2 van deze opties (bijvoorbeeld panoramadak en varioflex) en achteraf trekhaak montage gewoon 1500kg mag trekken.
Ik kan mijn Karoq (1.5 TSI 6-handgeschakeld) donderdag ophalen, met af-fabriek trekhaak. Gegevens van het RDW:
Gewichten
G Massa rijklaar 1378 kg
Massa ledig voertuig 1278 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1916 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 680 kg
Heb je dan wel de benodigde trekhaak voorbereiding? Ik vraag dit even indachtig dat gedoe met verschillende koeling capaciteiten tussen wel en geen trekhaak af-fabriek geleverde Skoda’s? Of is dat inmiddels al niet meer zo...Ik wil eigenlijk ook een trekhaak, maar de dealer wist me te overtuigen om de trekhaak achteraf erop te zetten
Ik heb alleen de verplichte thuiskomer bij de Style Businessline. Ik heb ook even lopen puzzelen, en ik durfde ook niet de varioflex stoelen of het panoramadak te nemen. Ondankt dat je 2 van deze drie opties schijnbaar mag hebben voordat het trekgezicht verlaagd wordt. (Had achteraf graag nog het panoramadak toegevoegd, maar het blijft een gokken wanneer/hoeveel het trekgewicht zou verminderen).@Frenkie : waarschijnlijkheb je dan géén van de volgende opties:
- Reservewiel;
- Panoramadak;
- Varioflex achterbank;
Komt er dus op neer dat de auto eigenlijk tot zijn toegestane maximumgewicht beladen zou moeten worden (inclusief de kogeldruk, dat dan weer wel) om te voldoen aan de veilige verhouding van 100%/75% bij een aanhanger van 1500 kilo onder de as(sen).F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg