Tuning meteen te zien bij reguliere controle/onderhoud?

Helle

Actief lid
Dus als
Uiteindelijk is openheid naar de dealer altijd beter, om te voorkomen dat bijvoorbeeld de versnellingsbak een update krijgt en de motorsoftware niet gewijzigd wordt. Dat kan tot schade leiden. Verder hebben de Skoda dealers met PON afgesproken om geen tuning meer te doen, dus die gaan je niet helpen.

De tuning is altijd zichtbaar, maar een goede tune niet op de voorgrond al. Uiteraard als men dieper gaat in de software zal wel e.e.a. zichtbaar zijn. Het komt wel voor dat tuning meteen zichtbaar is bij het uitlezen van de wagen en dan heb je wel pech, want alle data gaat meteen naar de fabriek, dus dan "vlaggen" ze meteen je auto. Dat kan tijdens de garantieperiode tot problemen leiden vanwege discussies.

Wanneer na de garantieperiode iets kapot gaat, is het een ander verhaal, als je op goede voet staat met je dealer gaat hij niet de leasemaatschappij informeren, waardoor je discussies kunt voorkomen.
Gaat er iets kapot dan? Nou, normaal gesproken niet. De techniek kan een goed uitgevoerde tuning wel aan, mits je een dsg bak ook mee laat doen in de tuning. Als je een dsg hebt natuurlijk.

Verder zal een goede tuner zorgen dat er marge overblijft, zal de eerste 40% van je gas geen tuning hebben en stelt de tuner je auto wat rijker af in het hogere toerental, zodat schade zo veel mogelijk wordt uitgesloten.
Wanneer je netjes omgaat met je auto zal je geen problemen krijgen, of er moet al iets mis zijn geweest vóór de tuning en dan zal men het eerste naar de tuning wijzen. Netjes omgaan met betekent de olie warm rijden voordat je al te veel toeren gaat draaien en de auto na een stuk stevig rijden niet meteen uitzetten.

Bottom line is, je neemt een (beperkt) risico. Als je daar niet van kunt slapen, dan denk ik niet dat je gelukkig wordt van de tuning, maar heb je een auto die geen problemen heeft gegeven de eerste 5 a 10K kilometer en je bent niet zenuwachtig, dan kun je het wel doen. Het geeft een prettiger rijdende auto en eerlijk gezegd is het vaak zelfs beter voor de techniek (DSG bak), maar verwacht er ook weer niet de wereld van qua prestaties. Het is in feite niets anders dan de auto wat scherper/preciezer afstellen, zodat er betere prestaties uitkomen. Wil je meer, dan moet je namelijk verder gaan dan alleen een software tuning en ook hardware delen aan gaan passen. Dit raad ik je trouwens zeer sterk af bij een leaseauto ;)

Dus als ik volgend jaar zelf een nieuwe wagen koop, best eerst de garantieperiode afwachten, en pas na 3 jaar laten tunen?
 

turboturbo

Forumguru
Dat is inderdaad de allerveiligste optie, als je er verder 100% zeker van wil zijn geen gedoe of discussie te krijgen die eerste 3 jaar.

Of die 100% voorzorg/voorzichtigheid echt een vereiste is, lijkt de praktijk hier uit te wijzen van niet - althans verschillen de ervaringen en de dealers onderling.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nu de derde auto die al na een paar 1000 km is getuned zonder enig probleem. En de volgende gaat weer. Waarom dat risico niet nemen en wel de deur uitgaan met het risico een stuk meteoriet op je knar te krijgen. Ietwat gechargeerd, maar het punt moge duidelijk zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
De allereerste basisvraag lijkt mij toch hoe noodzakelijk tunen überhaupt is...

Oplettende lezer(tje)s zouden door topics als dit het idee kunnen ontwikkelen dat hun auto zonder tuning eigenlijk niet deugt of op z'n minst niet af is en dat alleen sukkelaars daar genoegen mee nemen.

Voor mezelf zie ik dat toch een beetje anders. Ik ben tevreden - want goed bediend - met de 115pk die er af fabriek uit de 1.0Tsi is geperst. Was dat niet zo geweest, dan had ik 'm na de proefrit wel laten staan en een stoerdere versie uitgezocht...
 
Dat is inderdaad de allerveiligste optie, als je er verder 100% zeker van wil zijn geen gedoe of discussie te krijgen die eerste 3 jaar.

Of die 100% voorzorg/voorzichtigheid echt een vereiste is, lijkt de praktijk hier uit te wijzen van niet - althans verschillen de ervaringen en de dealers onderling.
Laat ik nou verlengde garantie hebben afgesloten, dus 4 jaar totaal :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tuning is absoluut niet noodzakelijk. Net zo als autorijden, internet, biljarten, de kapper, enz. enz.
De vragen waar het om draait zijn:

- Voegt het substantieel iets toe? Antwoord: ja zeker.

- is het prettig? Velen ervaren dat als zodanig. Vaak zonder scheurder te zijn, puur vanwege het beetje extra vermogen dat soms van pas komt en wat extra rijgenot vanwege het hogere koppel.

Moet men het dus doen? Dat beslisse een ieder voor zich.
 
ps: op site van unlimitedtuning lees ik bij de 1.4 TSI ACT 150 PK " Ervaringen hebben geleerd dat de turbo van deze wagens erg fragiel zijn. Dit is voor ons aanleiding geweest om te besluiten dat we deze wagens niet meer tunen.". Ik was niet van plan hun diensten te gebruiken, maar vond het wel opmerkelijk verhaal dat ik nergens anders tegen kom.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ps: op site van unlimitedtuning lees ik bij de 1.4 TSI ACT 150 PK " Ervaringen hebben geleerd dat de turbo van deze wagens erg fragiel zijn. Dit is voor ons aanleiding geweest om te besluiten dat we deze wagens niet meer tunen.". Ik was niet van plan hun diensten te gebruiken, maar vond het wel opmerkelijk verhaal dat ik nergens anders tegen kom.
En dat is nu precies waarom het aan te bevelen is naar één van de gerenommeerde (VAG gespecialiseerde) bedrijven te gaan en niet naar zo'n "alleskunner" die blijkbaar toch niet alles kan. Mij zegt zoiets genoeg. Een bedrijf als JD heeft een massa auto's met die motor getuned, zonder dat iets bekend is van problemen agv een "fragiele turbo".
 

Canon-Eye

Forumguru
De vragen waar het om draait
Die uitgesplitste vragen vatte ik - nogmaals: voor mezelf - samen in één enkele vraag: ben ik happy met de prestaties van de auto zoals die is, zonder aan de aandrijflijn te gaan of te laten knutselen? Dáár draait het in essentie om.
Dat ben ik inderdaad. Op zich logisch, anders had ik deze immers gewoon niet gekocht...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat verschilt dus per individu. Ik bv, koop noodgedwongen een auto waar ik niet onverdeeld tevreden mee ben, waaraan ik dan wat dingen die me niet bevallen laat aanpassen (DSG software en onderstel). De motor tuning is dan leuk meegenomen als ik toch bezig ben. Op die manier ben ik nog altijd een stuk goedkoper uit dan wanneer ik een auto koop die helemaal aan al mijn wensen voldoet.
Simply clever ;)
 
Laatst bewerkt:
En dat is nu precies waarom het aan te bevelen is naar één van de gerenommeerde (VAG gespecialiseerde) bedrijven te gaan en niet naar zo'n "alleskunner" die blijkbaar toch niet alles kan. Mij zegt zoiets genoeg. Een bedrijf als JD heeft een massa auto's met die motor getuned, zonder dat iets bekend is van problemen agv een "fragiele turbo".
helemaal mee eens. Daarom vroeger mijb Seat Leon via ABT laten tunen. De DSG van mijn onctavia 1.6 tdi ooit via de DSG dokter en nu keek ik voor de Kodiaq naar VAGtechniek uit Nuenen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Oplettende lezer(tje)s zouden door topics als dit het idee kunnen ontwikkelen dat hun auto zonder tuning eigenlijk niet deugt of op z'n minst niet af is en dat alleen sukkelaars daar genoegen mee nemen.

Nou nou nou, dat is wel erg cru. Maar ja, eigenlijk wel :deuk:

Op zich is er niet het beste uit gehaald, anders zou tunen niet meer kunnen. Ik weet dat dat afhankelijk is van in welk land de auto rijdt en dat we hier hele goede brandstof hebben en die marge niet nodig hebben. Ik haal zelf graag overal het uiterste uit, ik heb ook flessenlikkers en beslagspanen genoeg, om het onderste uit de kan te halen.;)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is er hier op het forum ook een topic van iemand die de auto had laten tunen, en vervolgens bij een garantieclaim een nul op het request kreeg. Als een dealer een serieuze garantieclaim krijgt, is de dealer verplicht om voor/via Pon een scan te maken (van de ECU?) en zo weet Pon dus direct hoe vaak er iets is gewijzigd aan de software, en kan dat direct vergelijken met de database om te zien of daar ook acties vanuit Pon/Skoda bij zitten. Ook in gevallen dat tuning niets te maken heeft met de garantieclaim, heb je toch een serieus probleem, omdat je ongeveer een 10-voud van de schade aan advocatenkosten krijgt, om ook maar te proberen om iets vergoed te krijgen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Één geval op een massa getunede auto's, uitgaande van de waarschijnlijkheid dat dergelijke gevallen op een forum worden vermeld, lijkt me dan alleszins te duiden op een acceptabel risico. En ik sluit me aan bij @philippe bakker; dat neem ik dan graag.
 

leon-cupra

Forumguru
Dus als


Dus als ik volgend jaar zelf een nieuwe wagen koop, best eerst de garantieperiode afwachten, en pas na 3 jaar laten tunen?
Je vergeet nog 1 ding. Na je 3 jaar kan je nog rekenen op coulance vb motor draait in de soep, kosten geraamd op 5.000euro, het is een gevalletje "zou eigenlijk niet mogen", invoerder beslist (om toch maar klant enigzins "tevreden" te houden) om vb 80% zelf te dragen.
In geval van tuning zal invoerder zeggen "betaal alles maar zelf". Coulance is een gunstregel van de invoerder.
Gevallen van coulance gebeuren nog zeer veel na de garantieperiode.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik kies voor tuning en neem daar alle bijkomstigheden met mee. Als ik daar mijn garantie mee verlies dan so be it. Daartegenover staat elke minuut in de auto die zooooo fun is
Eens benieuwd of je ook zo zou denken bij vb een AMG. Als je daar een motorblok mag vervangen op eigen kosten ... :nono:
 
Bovenaan Onderaan