Roel
Lid
Ik gaf ook al aan dat de oude 1.8T benzine en 1.9TDI veelal getuned rondrijden zonder garantie. Die gaan alleen dan niet kapot...
De 1.8 T heeft een turbo, welke gemaakt is door triple K, terwijl de 2.0TDI volgens mi een Garret turbo heeft. Dat is nog steeds appels met peren omdat de turbo van de 1.8T gebruik maakt van een waste gate valve en de turbo van de 2.0 TDI een Variabele Geometrische turbo is (dus geen klep maar een nozzle), een mechanisme dat storigsgevoeliger is.
Ik werk bij de concurrent van de beide bovengenoemde leveranciers en ik kan zeggen dat de kwaliteit + gebruikte toleranties + schoonheid / netheid in de Productie uiterst belangrijk zijn voor het afleveren van een turbo welke net zolang moet meegaan als de motor zelf.
Het tunen kan (met de nadruk op kan) leiden tot verhoogde slijtage, in het geval dat maximale vuldruk alleen nog maar bereikt kan worden door een hoger toerental. Een TD025 / TD03 turbo zal maximaal zo'n 170.000 toeren aankunnen; kom je op lange termijn daarboven, dan zal het uiteindelijk leiden tot versnelde slijtage van de lagers en as, met uiteindelijk de "dood" tot gevolg.
Ik hoop dat de iimporteur de T/C vergoed.