Turbo Probleem.....

Roel

Lid
Ik gaf ook al aan dat de oude 1.8T benzine en 1.9TDI veelal getuned rondrijden zonder garantie. Die gaan alleen dan niet kapot...

De 1.8 T heeft een turbo, welke gemaakt is door triple K, terwijl de 2.0TDI volgens mi een Garret turbo heeft. Dat is nog steeds appels met peren omdat de turbo van de 1.8T gebruik maakt van een waste gate valve en de turbo van de 2.0 TDI een Variabele Geometrische turbo is (dus geen klep maar een nozzle), een mechanisme dat storigsgevoeliger is.

Ik werk bij de concurrent van de beide bovengenoemde leveranciers en ik kan zeggen dat de kwaliteit + gebruikte toleranties + schoonheid / netheid in de Productie uiterst belangrijk zijn voor het afleveren van een turbo welke net zolang moet meegaan als de motor zelf.

Het tunen kan (met de nadruk op kan) leiden tot verhoogde slijtage, in het geval dat maximale vuldruk alleen nog maar bereikt kan worden door een hoger toerental. Een TD025 / TD03 turbo zal maximaal zo'n 170.000 toeren aankunnen; kom je op lange termijn daarboven, dan zal het uiteindelijk leiden tot versnelde slijtage van de lagers en as, met uiteindelijk de "dood" tot gevolg.

Ik hoop dat de iimporteur de T/C vergoed.
 

joergarms

Senior Member
Kom er ook even middenin vallen. Wel balen dat je nu niet kan blazen naar Zweden, moet dat met die 1.6 gebeuren?? Dan zou ik maar een half dagje eerder vertrekken:grin:
Ik blijf het vreemd vinden, die verhalen over kapot lopende turbo's, is dit een echt VW/tdi probleem, of hebben meerdere motorenfabrikanten daar last van?
Het lijkt er niet echt op alsof het door het chippen komt, of is het toch een negatieve bijwerking daarvan?

-JC- succes in ieder geval met de afhandeling.
 

___JC___

Forumguru
Als de importeur het niet gaat vergoeden dan zal de leasemaatschappij moeten lappen. Maar waar heb je dan garantie voor?:regels:

Even voor de achtergrond info:
Ik rij m altijd netjes warm
Hij heeft net 50.000km gelopen
Ik rij wel lekker vlot door.
Een paar keer is ie in Duitsland boven de 200 km/h geweest maar echt niet vaak.

Denk dat dit probleem aan de turbo ligt en niet aan de tuning.
Ik ga er van uit dat ie op tijd klaar is, zo niet ga ik zeuren om een gelijkwaardige auto als vervangauto. Een Octy Scout 2.0TDI ofzo.
 

TL@

Forumguru
Waar het ook aan kan liggen is het droog draaien van de turbo.
Wanneer je na een rondje blazen de auto parkeert en direct stil legt, draait de turbo nog maar stopt de smering wel doordat het contact af ligt. Bij BMW blijft de smering dan nog wel werken, bij (bijna)alle merken is dit niet. Dit zorgt dus voor extra slijtage.
 

___JC___

Forumguru
De 1.8 T heeft een turbo, welke gemaakt is door triple K, terwijl de 2.0TDI volgens mi een Garret turbo heeft. Dat is nog steeds appels met peren omdat de turbo van de 1.8T gebruik maakt van een waste gate valve en de turbo van de 2.0 TDI een Variabele Geometrische turbo is (dus geen klep maar een nozzle), een mechanisme dat storigsgevoeliger is.

Dit vind ik dan weer interessant. Ik ken het systeem van een schoepenturbo met wastegate van de 1,8T (had hiervoor een O1 RS) Maar de turbo op een 2.0TDI is een nozzle? Kan je hier iets meer van vertellen?
 

___JC___

Forumguru
Hij is alweer klaar !!
:489:

Vanochtend was de nieuwe turbo er al en hij zit er in. Wel even opnieuw inrijden dus 1.000km een beetje rustig aan.
 

Roel

Lid
Dit vind ik dan weer interessant. Ik ken het systeem van een schoepenturbo met wastegate van de 1,8T (had hiervoor een O1 RS) Maar de turbo op een 2.0TDI is een nozzle? Kan je hier iets meer van vertellen?

vnt.jpg

De nozzle is het (rode) vaantjes mechanisme rond het turbinewiel. De actuator (drukdoos, in het midden onderin) regelt de stand van de vaantjes. Het voordeel van een VG is een snellere respons op het gaspedaal (snellere drukopbouw) doordat de doorvoer van uitlaatgassen trapsgewijs geregeld kan worden. Bij een klep (wastegate) is het meer "alles of niets", ook wel als turbogat ervaren.
Bij de modernere motoren en T/C's wordt het tubogat samen met het motormangement vermindert. Kijk aar eens naar de spec. van de 335i van BMW: max. koppel bij 1300 rpm (en dat met 2 waste gate turbo's).

Als je nog meer wit weten, dan hoor ik het wel.
 

Ralph

Lid
Mijn turbo is er natuurlijk ook uitgeknalt met 50.000 km. met als gevolg dat de hele motor in de soep was gelopen. Dit is gelukkig onder garantie vervangen!!! Heeft wel ff wat tijd gekost (WEKEN!!!) maar uiteindelijk is het onder garantie vervangen. Pon had een specialist laten komen om uit te vinden wat de oorzaak was. Bleek dat er een productiefout zat in het asje, waardoor deze onder hoge druk is geklapt en dus alle gruis en ellende in de inlaat van de motor terecht was gekomen.

Nadat de nieuwe motor met turbo erin gezet was ging de turbo na 10.000 km weer heel hard fluiten!!! Dit heb ik natuurlijk gelijk aangegeven bij de dealer, die heeft toen ook geluisterd en heeft mij "gerust gesteld" dat dit normaal was. Tegenwoordig fluit hij zo hard, dat hij zelfs boven de radio uitkomt!!!

Hoop dat ie het nog wel ff anderhalf jaar volhoudt!!!
 

___JC___

Forumguru
vnt.jpg

De nozzle is het (rode) vaantjes mechanisme rond het turbinewiel. De actuator (drukdoos, in het midden onderin) regelt de stand van de vaantjes. Het voordeel van een VG is een snellere respons op het gaspedaal (snellere drukopbouw) doordat de doorvoer van uitlaatgassen trapsgewijs geregeld kan worden. Bij een klep (wastegate) is het meer "alles of niets", ook wel als turbogat ervaren.
Bij de modernere motoren en T/C's wordt het tubogat samen met het motormangement vermindert. Kijk aar eens naar de spec. van de 335i van BMW: max. koppel bij 1300 rpm (en dat met 2 waste gate turbo's).

Als je nog meer wit weten, dan hoor ik het wel.

Top, dank Roel.
:xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Mijn turbo is er natuurlijk ook uitgeknalt met 50.000 km. met als gevolg dat de hele motor in de soep was gelopen. Dit is gelukkig onder garantie vervangen!!! Heeft wel ff wat tijd gekost (WEKEN!!!) maar uiteindelijk is het onder garantie vervangen. Pon had een specialist laten komen om uit te vinden wat de oorzaak was. Bleek dat er een productiefout zat in het asje, waardoor deze onder hoge druk is geklapt en dus alle gruis en ellende in de inlaat van de motor terecht was gekomen.

Nadat de nieuwe motor met turbo erin gezet was ging de turbo na 10.000 km weer heel hard fluiten!!! Dit heb ik natuurlijk gelijk aangegeven bij de dealer, die heeft toen ook geluisterd en heeft mij "gerust gesteld" dat dit normaal was. Tegenwoordig fluit hij zo hard, dat hij zelfs boven de radio uitkomt!!!

Hoop dat ie het nog wel ff anderhalf jaar volhoudt!!!


Daarom heb ik ook naar de dealer gegaan toen het fluiten (oftewel zingen) van de turbo erger werd en bij lagere toeren. Als ie daadwerkelijk breekt terwijl de motor loopt schieten de stukjes de motor in met alle ellende van dien.

Ik weet nu in ieder geval op welk geluid ik moet letten.
:)
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ook ik ben een gelukkige met een kapotte turbo... met nog geen 56d km op de klok.

Zonder enige aanleiding bij 140 km/u op de snelweg... ineens het vermogen weg... terug zakken in snelheid... toen maar stil gezet... maar geen knal gehoord en rook gezien... zelfs geen lampje die op het dashboard zien branden... Ook geen extreem fluiten van de turbo in de dagen voorafgaand....

Moet wel een compliment geven aan de mobiliteits hulp van Skoda.. met 25 min was de ANWB ter plaatse en binnen 5 min de diagnose gestelt en met 15 min was de sleepwagen er al.

Alleen het vervangend vervoer kan beter... een VW Polo... 1200cc... niet vooruit te branden.. :grin:

Nu afwachten... Hij is net een maand uit de fabrieksgarantie. Gelukkig heb ik nog wel Bovaggarantie tot juni 2008.
 

Ralph

Lid
Tis ook weer bij mij geschiedt.... eerst bij 50.000km nu weer bij 80.000km.
Gelukkig wordt het weer onder garantie gemaakt! Maar snap niet van de VAG groep dat ze zulke waardeloze troep in die wagen stoppen....
 

___JC___

Forumguru
Tis ook weer bij mij geschiedt.... eerst bij 50.000km nu weer bij 80.000km.
Gelukkig wordt het weer onder garantie gemaakt! Maar snap niet van de VAG groep dat ze zulke waardeloze troep in die wagen stoppen....

Dat meen je niet!! Wat een ellende zeg.
Heb je de turbo wel netjes ingereden toen ie vernieuwd was?
 

Ralph

Lid
Ja natuurlijk!!! Ik ben wat dat betreft echt wel zuinig op mijn spullen!
Netjes warm rijden, netjes afkoelen voordat ik de motor uitzet.
 

Gieliovd

Forumguru
Maarre.. Wie heeft er nog meer last van zo nu en dan een 'harde fluit' in de auto?
Ik wel eens als de muziek te hard staat :945:

Nee serieus, dat zijn slechte berichten.. elke 30.000 km een nieuwe turbo? Mogen ze wel eens beter materiaal gaan leveren dan....

Misschien een nieuwe fabrikant bellen? Garrett?
 
Bovenaan Onderaan