Turbo uit bouwen Octavia 4x4

Theo 4

Senior Member
skodaboy@
Heb je ook ervaring op besneeuwde, en ijs gladde wegen tegen 80km/h?
Ik bedoel eigenlijk wegen die niet bestrooid zijn (in het buitenland)
Hoe reageert je octavia daar op?
 

Tafkah

Forumguru
Mijn ervaring op een klein stukje ongestrooid NL straatje:
Volgas, en dan een beetje schuin de straat door. Alleen aan het einde moest ik toch echt links of rechts... Lang leve de ABS....
 

Theo 4

Senior Member
De reden dat ik hier achter vraag, is dat ik slechte ervaringen heb met mijn 4x4 bij glad wegdek,
en snelheden boven de 75km/h.
De wagen begin dan van achter te slingeren.
Dit geeft zo een onveilig gevoel, dat je graag het gaspedaal los laat.:cry:
Ik heb dit ook aangekaart bij de Skoda hoofd verdeler.
Hen antwoord was, dat ze het niet wisten.
Dit omdat de wegen in België en Nederland voldoende bestrooid worden.

Ik heb een vermoeden dat dit komt, als de sensoren van Octavia voelen dat het glad is,
ze automatisch de achterwielen in schakelen en uitschakelen.

Ik weet wel, dat de verhouding qua verdeling van de aandrijving in tussen gewijzigd is.
Mijn wagen is 12 jaar oud, en heeft als ik het goed heb een verhouding van 85/15.
Bij de nieuwere modellen is dat 90/10.
Of ik met de getallen juist zit weet ik niet meer.
Maar wat zeker is, is dat de verhouding gewijzigd is.
Dit heeft mij een Skoda dealer gezegd op een opendeurdag.
Zo een wijziging doen ze toch niet zomaar:pieker:

Nu over het rijden zelf.
Ik rij al jaren naar Polen, en nooit problemen gehad met mijn vorige wagen.
Poolse chauffeurs rijden flink door, snelheden rond de 90km/h bij glad weg dek zijn daar heel normaal.
Met mijn vorige wagen kon ik die ook goed volgen.
Maar met mijn Octafka gaat dit niet, en moet ik het gas pedaal lossen.
Dit vind ik ook het enige nadeel van deze wagen.

Nu de voordelen:
Vroeger met de vorige wagen, moest ik meerdere keren op mijn route de sneeuwkettingen opleggen.
Dit ging vrij snel 2 minuten per kant, bij temperaturen -30°
Volgorde: vier pinkers op zetten, motorkap open doen, ketting achter het wiel doorsteken, vast maken, over trekken en ketting spannen.
Dan heel snel de handen warmen op de warme motor:tegek:

Op mijn Octavia zijn nog nooit sneeuwkettingen opgekomen.:maakmegek:
Langzaam stijl berg op geen problemen meer.
Met mijn vorige wagen moest ik, een aanloop nemen, kettingen leggen of te voet de helling op gaan:angry:

Ps, Ik rij daar in de winter altijd met degelijke sneeuwbanden (dit is in Polen ook verplicht in de winter)
De gene die zegt dat sneeuwbanden niets afdoen in de winter, lult maar wat.

Met mijn vorige wagen ging ik het eerste jaar naar Polen, zonder sneeuwbanden.
In de serpentine bochten ging de wagen gewoon rechtdoor.
Het jaar daar na, van voor sneeuwbanden gelegd.
Nu ging de wagen gewoon haakt om, of dwars over de weg staan.
Dit was al beter, maar niet voldoende.
Het jaar daarna voor en achter sneeuwbanden gelegd, en dit rijd veel veel beter :D

Nu had ik graag geweten of met de nieuwe generatie Octavia 4x4, het onveilige gevoel weg is bij snelheden boven de 75km/h:thinking:
 

CDK

Forumguru
ik kan je vertellen dat het huidige 4x4 systeem met haldex koppeling fenomenaal werkt en je voelt absoluut niet wanneer het systeem in en uit schakelt. Ik durf dan ook te beweren dat het, mits je je rijstijl aan de omstandigheden aanpast, veiliger is als een 2 wiel aangedreven auto :jaja:
 

Theo 4

Senior Member
Die van mij heeft ook een haldex koppeling.:cheers:
Maar de techniek en elektronica gaan steeds vooruit.
De aanpassing van verhouding voorwiel/achterwiel, is ook al weer enkele jaren achter de rug.
Ik ging toen naar de Skoda opendeurdag, om naar de nieuwe Yeti te kijken.

Ook heb ik geëxperimenteerd door de ESP eens uit te schakelen.
Maar het effect bleef het zelfde.
Bij glad wegdek zie je ook het ESP lampje regelmatig knipperen.:jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

skodaboy

Forumguru
skodaboy@
Heb je ook ervaring op besneeuwde, en ijs gladde wegen tegen 80km/h?
Hoe reageert je octavia daar op?

voor de 'wintermaanden' monteer ik altijd sneeuwbanden.
ondanks sneeuw/ijs rijdt en reageert de wagen heel normaal op weg..;)

ik ga het zo stellen;"niemand" durft in de winter op het linkerrijvak rijden door de sneeuw en dergelijke
wel ik durf daar gerust gaan rijden en ja zelfs tegen 80 km/u..:jaja:

en in de sneeuw spelen met een 4x4 is ook fijn..alleen is het niet altijd even simpel om hem te doen uit te breken of bv een donut te draaien..:D
 

Cordoba

Forumguru
@Theo 4 Die veranderde verhouding is volgens mij alleen als 'er niets aan de hand is', in andere gevallen past de haldex die verhouding aan. Ik vraag me af of bijv. de bandenspanning (voor of achter) niet helemaal juist is, of dat je soms teveel verschil in profiel tussen de voor- en achterbanden hebt (bij een 4x4, moet je dat verschil sowieso onder de 2 mm houden, en liefst nog minder). Verschil in profiel, geeft verschil in omtrek, dus verschil in rotatiesnelheid. Bij te grote verschillen werkt de haldex niet meer optimaal.
 

Theo 4

Senior Member
Cordoba@ Ja er zit iets verschil in de banden.
De met het meeste profiel, zet ik altijd op de voorste wielen.
Hoeveel dat precies is, weet ik niet.
Maar men kan het verschil op het oog zien.
Dus je kan daar best eens gelijk in hebben.:jaja:
Als ik nog een keer op de zoldering kom, ga ik ze toch eens na meten.
 

Theo 4

Senior Member
Nu de distributie riem er in zit, maak ik hem nog niet helemaal dicht van onder.
De motor trekt niet zo als vroeger:
Groter turbo gat, trekt met een ruk door als hij aan de 1900tpm.komt.
Maar als hij nog koud is, wil hij niet trekken.
Ook al geef je plank gas, dan moet je gewoon het gaspedaal los laten, en na enkele sec. trekt hij weer met een ruk door.
Nu is het wel zo, dat de gereviseerde turbo's normaal op een flow bank worden afgesteld.
Dit is bij mij niet gebeurd.

Omdat ik koelvloeistof moest bij hebben, heb ik de Skoda dealer daar over aangesproken.
Ik had gelezen dat men verschillende testen kon doen:
1. Vacuüm test (mogelijk ergens een lek)
2. Turbo druk test.

Gelukkig is de garage waar ik ga een vrij grote, en heeft hij die apparatuur.
Afspraak woensdag.
De technieker waar ik mee gesproken heb, zij dat er nog een 3 tal andere defecten kunnen zijn.
Hij noemde een aantal kleppen en sondes op, waar ik de naam al van vergeten ben.

Wat denken jullie hier van?:pieker:
 

Antera

Donateur
Is je wastegate misschien niet goed afgesteld. het kan ook zeker de regelkleppen zijn. Word toch ff zoeken
 

Theo 4

Senior Member
Ja ik heb dat vermoeden ook.
Maar als je wastegate niet goed staat, kan men dat wel zien aan de laaddruk of niet?
 

Theo 4

Senior Member
Vario ringen zijn niet verwisseld.
Maar deze gingen soepel.
Toen de turbo in elkaar zat, heb ik deze met vacuüm getest.
Zou het kunnen dat het roet zeefje, wat in de uitlaat buis zit verstopt is?
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag alles gecontroleerd en uitgelezen.
Zowel in de garage als rijdend.
het enige wat verdacht is, is het vacuüm regelklepje.
De gemiddelde vacuüm onderdruk was - 0,4.
Dat zou normaal - 0,8 moeten zijn.
Daarom werkt de vario ring langzamer.
Op dit klepje zitten een 3 tal slang aansluitingen.
Als de technieker er eentje van dicht kneep, ging de druk om hoog.
Hij heeft een vermoeden dat dit de oorzaak is.
Het klepje moet van Duitsland komen, en word morgen om 16uur geplaatst.

Ik ben benieuwd:pieker:
 
Bovenaan Onderaan