Turbo uit bouwen Octavia 4x4

Theo 4

Senior Member
Ja, nu nog even wachten op de onderdelen.
Normaal zouden die er morgen al kunnen zijn:yeehaa:
Volgens de bestel info "vandaag voor 17uur bestellen, morgen bestelling thuis"
 

Cordoba

Forumguru
@Theo 4 Heb je ook nog onderdelen in een ultrasoonbad gereinigd, of ga je dat nog doen? (Van garages die dat vaker doen, wel eens begrepen dat vrijwel alle turbo-onderdelen daar in een US-bad gaan voor reiniging)

:dankje:Respect voor de job die je tot nu toe hebt gedaan, en petje af als het helemaal lukt en de turbo straks weer goed werkt.
 

Theo 4

Senior Member
Hoi Cordoba,
Ik ga gewoon alle roet en grofvuil er uit halen,en alles degelijk ontvetten.
Als de motor één uur gedraaid heeft is de uitlaatkant toch weer vuil van roet.
Het inlaat gedeelte ziet er nog goed uit, en word ook degelijk ontvet.
Ik denk als het echt noodzakelijk was zou turbo.NL, ons dat toch wel melden.
Op het filmpje word de keuze vrij gelaten.:pardon:
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag de slang van de intercooler losgemaakt.
Daar kwam veel olie uit.
Toen het fototoestel klaar was voor gebruik, was de dikke oliestraal al verdwenen:nono:

Waar duid dit op, of wat moet ik daar van denken?
 

Bijlagen

  • DSCN1819.JPG
    DSCN1819.JPG
    265,3 KB · Weergaven: 62

Antera

Donateur
Super klusje . Knap dat je er zo aan begonnen bent maar uiteindelijk heb je wel resultaat en heb je het allemaal zelf gedaan :thumbsup:
 

Antera

Donateur
voor de liefhebbers die zelf ook een turbo willen reviseren is hier een door mij ooit gevonden how to . Kan hem helaas niet in de kenissenbank plaatsen daarom maar even hier
 

Bijlagen

  • Rebuild turbo.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 21

Theo 4

Senior Member
Vandaag zijn de turbo onderdelen aangekomen.
Vraagje:
Ik heb de EGR klep, en het inlaatspruitstuk met een schroevendraaier zuiver gemaakt.
Dan met benzine afgewassen.
Welk product raden jullie me nu verder aan, om de laatste restjes te verwijderen:
- een remmen reiniger?
- EGR klep reiniger?
- of een ander product?
 

Theo 4

Senior Member
Gister begonnen met de nieuwe onderdelen in de turbo plaatsen.
Ook alles afgesteld.
Deze werkzaamheden gingen vrij gemakkelijk.:jaja:

Vandaag uitlaat spruitstuk met turbo, op zijn plaats gezet.
De schroeven op zijn plaats krijgen, gaat zeer moeilijk.
Voor sommige schroeven, moet men verschillende soepele verlengstukken aan elkaar koppelen.
En dan moet je aan het uiteinde, het verlengstuk met een stuk omgeplooide draad omhoogtrekken.
Het aandraaien is tijdrovend:nono:
Ook moet je aan heel veel schroeven vet doen, omdat ze dan in de dop een beetje blijven plakken.
De aansluiting van de uitlaat, ook al weer van deze problemen.

In de namiddag wilde ik de turbo aan de steun vast schroeven.
Toen kwam ik er achter dat dat niet meer ging (verkeerde volgorden):mad:
Je hebt 5mm verschil in de afstand, tussen bout en gat.
Om dit alles weer passend te krijgen, moet alles weer los.
De bouten van het spruitstuk, lopen bergaf en de bout van de steun gewoon horizontaal.
Dit had ik niet gezien.
Als ik nu alle bouten van het spruitstuk losmaak, kan het spruitstuk zakken.
Dan moet de bout van de turbo steun er in, en daar na het spruitstuk weer vast zetten.
Dit onsmakelijk grapje gaat me 4 uur tijd extra kosten.
Dus die domme turbo steunbeugelbout heeft me 2 x beet genomen.:angry:
 

Cordoba

Forumguru
Balen Theo, maar zo te lezen, ga je wel de goede kant op: je bent weer aan het monteren in plaats van loshalen.
 

Theo 4

Senior Member
Jeps, we gaan er weer stevig tegen aan:D

Retour leiding, turbobeugel en spruitstuk gedeeltelijk los gemaakt.
Nu zit alles op zijn plaats.
Nog alleen alles aandraaien.
In tussen tijd nog draad gesneden op een las elektrode van 4mm.
Dit moest dienen, als verlengstuk op een magneet.
Er was een dop gevallen tussen de motor en de aftakking van de 4x4.
Tja en natuurlijk kan men dan daar met de hand niet meer aan komen.
Maar ik heb hem met die magneet er uit kunnen vissen.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem met de gevallen dop geeft precies aan waarom ik bij voorkeur niet met doppen en bitjes werk, maar zo veel mogelijk met steek-/ringsleutels en allerlei soorten schroevendraaiers(platte, kruiskop en torx).
 

chris01

Senior Member
echt een goed en duidelijk verhaal ! blijf het volgen.
succes !!

ps welke site heb jij voor jou onderdelen ?
 

Theo 4

Senior Member
Cordoba:
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar aan de onderkant van de uitlaatspruitstukken, kan je alleen met doppen en verlengstukken aan.
Dat komt door het 4x4 systeem.

chris01:
Ik haal meestal men onderdelen bij een plaatselijke auto materialen zaak.
 

Antera

Donateur
goed bezig maar aldoende leert men en dat is altijd goed. Straks als ie weer loopt ben je zo trotst als een pauw en terrecht :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan