Turbo uit bouwen Octavia 4x4

skodaboy

Forumguru
ik volg dit topic ook al even..:jaja:

ik vind het echt chapeau dat je het zelf aandurft om zo'n sleutelwerk te verrichten..:thumbsup:
en binnenkort rijdt en draait hij weer als een zonnetje..;)
 

Theo 4

Senior Member
Gisteren en vandaag weer flink er tegen aan gegaan:
- Inlaat spruitstuk geplaatst.
- Alle slangen aangesloten.
- EGR klep geplaats.
- Nieuwe oliefilter en olie.
- Luchtfilter.
En het allerbelangrijkste, Hij heeft proef gedraaid:cheer:
Het roken is gedaan, alleen lekte hij nog een beetje olie aan de turbo.
Ik heb de olie aanvoer en de olie terugvoer leiding nog eens na getrokken.
Vermoedelijk is het lekken nu gedaan.

Morgen nog de steekas en het binnen spatbord plaatsen.
En dan komt de grote test, "trekt hij goed" "maakt hij geen rare bij geluiden".

Maar nu heb ik nog info nodig:
Die steek as, worden die bouten geplakt?
Hoeveel kg worden de aangetrokken? (ik bedoel die m10 bouten met 12 kant en de grote moer voor dop 30.
Ook wil graag weten of de 3 boutje bij de fisepen, ook geplakt moeten worden en hoeveel kg aangetrokken.

Als laatste er is bij het demonteren de vacuum aktuator kapot gegaan (zie foto)
Deze zit aan de EGR klep vast geschroefd.

Volgens de Skoda diler is deze aktuator niet los leverbaar.
Men moet dan een nieuwe EGR klep kopen (kostprijs boven €200)
Dit is eigenlijk niet mijn bedoeling.
Voorlopig heb ik de aktuator geplakt met seconde lijm.
Heeft iemand zo een aktuator liggen, of waar kan ik het kopen.:)
 

Bijlagen

  • DSCN1718.JPG
    DSCN1718.JPG
    256,8 KB · Weergaven: 50
  • DSCN1743.JPG
    DSCN1743.JPG
    255,7 KB · Weergaven: 48

Theo 4

Senior Member
Voor het monteren heb ik verschillende nummers genoteerd:
EGR aktuator(dit is de zwarte aktuator die ik zoek)
KYS>P.A 6.6<
10.10.01

EGR zilverklep (dit is wat op de zilveren ronde kop van de EGR klep staat)
038131501E
007207112

EGR klep huis(deze nummer staat op het lichaam van de EGR klep)
038 129 637B
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag de steekas gemonteerd, en alles daarrond aangetrokken.
Ook de binnenwielkast er weer ingeschroefd, en het wiel terug geplaatst.
Nog even de olie controleren en starten (het starten gaat nu weer veel vlotter.:thumbsup:
Na enkele minuten, ben ik gaan proefrijden.
Alles draait normaal, geen rare geluiden of rook.
Ik heb voorlopig nog rustig gereden, en hij trekt normaal:jaja:
Morgen ga ik hem sterker aan de tand voelen, maar dat zal wel lukken (ik ben een rustige rijder)

Ik moet jullie allemaal danken voor de hulp.
Ook op mentaal vlak doet dat s'avonds goed, om een positieve komentaar te lezen.

Maar er staan nog werken op mijn verlanglijstje:
De distributie riem, versnellingsbak olie en visko koppeling olie moet vervangen worden.
Het zal niet voor direct zijn, eerst moet ik nog enkele andere klusjes doen.

In de garage heb ik prijs gevraag, en daar kwamen ze totaal aan €2400 voor al deze werkzaamheden.
(€1200 voor de turbo, €1100 voor de distributie riem, spanners, waterpomp, en €100 voor de olië)
Daar is het reinigen van de EGR klep, en inlaat spruitstuk nog niet bij geteld.
De auto is 12 jaar oud, en om dan daar zoveel kosten aan te doen vind ik zonde.
Dus probeer ik het maar zelf te doen:D

Met jullle hulp zal dat wel lukken;)
 

Theo 4

Senior Member
turboturbo@
Ja dat klopt, toch wil ik in een ander topic het nog wel een keer over 4x4 en rijgedrag hebben:)

Tafkah@
Ik heb ze allebei meegemaakt:maakmegek:
 

CDK

Forumguru
respect hoe je het allemaal doet / gedaan hebt :thumbsup: ik wens je nog vele veilige en plezierige kilometers in je Skoda toe!
 

Cordoba

Forumguru
Pff, de garage weet de prijzen ook wel met 1100 euro voor het vernieuwen van de distributie (incl. waterpomp), of is dit bij een 4x4 ook zoveel extra werk in vergelijking met een FWD?
 

Monteurtje

Forumguru
Distributieriem is niks anders al bij een gewone Octavia, zonder 4x4. Pakketprijs is iets meer als 500 euro. Waterpomp prijzen verschillen maar met max 100 euro extra ben je er wel.
 

Theo 4

Senior Member
Tja, mijn dochter geholpen met verhuis, ongeveer 280km x 3.
Er hing ook nog een zware dubbel asser achter, (3 meter lang en +/-1,5 meter breed):D
 

Theo 4

Senior Member
Ja gisteren de laatste vracht gehaald.
De aanhangwagen en de octavia zaten weer flink vol.
De aanhangwagen was groter dan ik dacht 3,3meter x 1,8meter.:D
 

skodaboy

Forumguru
De aanhangwagen was groter dan ik dacht 3,3meter x 1,8meter.:D

op zich is dit niet zo'n probleem dat de aanhangwagen 'groot' is.
het is het voornamelijk het gewicht dat je moet vooruit moet sleuren wat een rol speelt..;)

als je de auto beter leert kennen,dan ga je nog versteld staan van wat hij allemaal aankan..:jaja:
ik heb met m'n 02 4x4 zelfs al 2 ton (mag niet,ik weet het :cry:) getrokken en dit gaat zelfs vlot en soepel..;)
of een volle aanhangwagen uit een zompige weide trekken waar een FWD alleen nog niet door geraakt
gaat dankzij de 4WD gelijk niets,gewoon rijden met die handel..:D
 

Cordoba

Forumguru
@skodaboy behalve verschil FWD/4x4, maakt ook de motor en vooral de chauffeur veel verschil. Waar de ene chauffeur zich met een 4x4 met 4 wielen gelijk ingraaft, rijdt een ander er met een FWD fluitend doorheen.
 
Bovenaan Onderaan