uitlijnen of niet?

het is mij opgevallen, dat als je op de rechterzijde van de weg rijdt, je het stuur altijd iets naar links moet corrigeren(klein tikje uit het midden).
en als je op de linkerzijde rijdt,het stuur iets naar rechts moet corrigeren.
rijdt ik midden op de weg, dan staat het stuur vrijwel altijd in de middenstand.
wellicht heeft dit te maken met het aflopen van de weg naar de goot.
mijn vorige auto's hadden hier veel minder last van.
ik weet alleen niet of dit toch iets met uitlijnen van doen heeft.
wie ervaart dit ook zo?

AGTon

Forumguru
Uitlijnen een keer in de zoveel tijd kan denk ik geen kwaad, maar zoals je het beschrijft lijkt het mij meer te maken te hebben met de bolling van de weg.

Sta je zelf op een hellendvlak, dan staat je romp ook anders dan op een vlak stuk toch ?

uitlijnen in de zoveel tijd kan idd geen kwaad, maar ik heb de auto pas sinds april 2011. met nog geen 1000km op de teller.
maar dit viel mij al vanaf het begin op.
misschien ook andere fabia rijders.

AGTon

Forumguru
ookal is je wagen een dagje oud. Stoeprandje oid is snel genomen hoor.

Zoals jij het beschrijft valt het denk ik wel mee. Hoewel ik een F1 heb moet ik bij sommige wegen ook meer corrigeren dan bij andere wegen.

wanderer

Senior Member
bolling van de weg en de elektrische stuurbekrachtiging.....stuurbekrachtiging is in de middenstand altijd vaag.....(regelaar in de 0-positie)

van_der_P

Senior Member
Als je er op let valt het op, is bij ons ook zo. Volgens mij niets om je druk over te maken. Als je denkt dat er een afwijking is hou dan de profieldiepte van je voorbanden in de gaten.
Eens in de zoveel tijd meten met bv de achterkant een schuifmaat, zit er dan een verschil tussen de linker en de rechtzijde van de band zou ik eens laten uitlijnen.

@van_der_p

als je het eenmaal voelt, ga je er vanzelf op letten(moeilijk af te leren.. aard van het beestje:grin:).
natuurlijk houdt ik het wel in de gaten.

@AGton
een stoeprandje,kuil of iets in die geest heb ik naar mijn weten nog niet gezegend.
misschien de vrouw eens waarschuwen niet meer door het bos te crossen :grin:.

meer ervaringen altijd welkom....

The bone collector

Senior Member
Dat je een beetje moet bijsturen is normaal, maar als je het echt opmerkt, lijkt de uitlijning toch niet perfect. Kan inderdaad snel iets gebeuren met de uitlijning. Eventueel bij aflevering bij de dealer of zo....

RobPG

Lid
@jeffrey76, bij twijfel gewoon langs de dealer gaan. Als uitlijnen idd nodig is en er zijn niet al te veel kilometers gemaakt valt het onder de garantie. Was althans bij mij zo.

denk dat ik toch maar een afspraak maak voor het na te laten checken.
ik weet alleen niet of de dealer een probleem maakt over de kilometerstand van 900km.

Wik

Lid
Dat iets naar rechts trekken ervaar ik ook, maar ik denk dat dat met de uitlijning te maken heeft.
Mijn eerste beurt heb ik dat gemeld, men heeft de bandenspanning gecorrigeerd, en het probleem is niet opgelost hiermee helaas.
Dus mijn volgende stap is naar de uitlijn voor controle/sfstellen.
Wik

het is mij opgevallen, dat als je op de rechterzijde van de weg rijdt, je het stuur altijd iets naar links moet corrigeren(klein tikje uit het midden).
en als je op de linkerzijde rijdt,het stuur iets naar rechts moet corrigeren.
rijdt ik midde
wie ervaart dit ook zo?

Wallie

Lid
900km moet geen probleem zijn, dat rij ik makkelijk in een week.

Beide Fabia's die ik heb gehad waren bij aflevering ook niet goed uitgelijnd, dus heel gek is het niet.

turboturbo

Forumguru
Ik heb er ook last van, sinds ik mijn Fabia (I) heb. Bij mij komt het door de wielen, ik heb er maatje 205 breed onder liggen en de banden zijn erg plat of hoekig qua vorm. Zo voel je elke oneffenheid en spoorvorming op de weg en begint het stuur te trekken - erg vervelend. Het is dat ze er bij aankoop al onder lagen, maar ik zou liever gewone standaard maat wielen hebben, denk ik.

900km moet geen probleem zijn, dat rij ik makkelijk in een week.

Beide Fabia's die ik heb gehad waren bij aflevering ook niet goed uitgelijnd, dus heel gek is het niet.

is dit onder garantie gebeurd?
de persoon die ik aan de lijn had zei in de eerste instantie"volgens mij niet onder de garantie".
daarna was het weer,"ik weet het niet zeker".
de garantieman was er niet, en hij kon het niet met zekerheid zeggen.:confused:
skoda nederland verwees naar de twee jaar garantie voorwaarden,en daarna weer naar de dealer.(kortom, geen antwoord).
andere dealer gebeld,die vriendelijk vertelde dat het gewoon onder garantie viel,maar dit toch door de eigen dealer moest oplossen.
in afwachting van een terugkoppeling van mijn dealer......

RobPG

Lid
In mijn geval werd het ook geclaimd bij Pon, vervolgens er niks meer van gehoord. Was bij zo'n 3000 km meen ik. Had 't al wel gemeld, maar eer ik bij de dielert terecht kon waren er tuurlijk al wat km-tjes meer gereden. Dat ze er niet al te makkelijk mee omgaan snap ik wel, een stoeprandje is zo gepakt immers.

wordt de fabia alleen van voor uitgelijnt, of ook van achteren.
ik bedoel of de sporing ook aan de achterwielen kan worden versteld.
wie weet hier iets over...

jan49

Actief lid
Mijn auto staat ook weer bij de garage uitlijnen heeft niet geholpen trek nog steeds naar rechts.
Nu denk ie dat het de schokbreker is ben benieuwd.
zins ik de auto hebt heeft ie al 16 dagen bij de dealer gestaan.

gr jan

@ronnie

dank voor de info.

kunnen ze die kosten al niet rekenen.

dikke discussie gehad over het uitlijnen, wel of geen garantie.
volgens mijn dealer alleen tot 500km.
bij 300km melding gedaan van scheef trekken, kreeg ik als antwoord dat het onderstel en banden zich nog moesten zetten.
indien later nog problemen, dan terug te komen voor uitlijnen.
nu +/- 900 km en dan vertelllen ze me dat het geen garantie meer is...
na een stevige discussie gaan hij toch uitgelijnd worden.(hoop ik).
onder garantie wel te verstaan, want ik betaal nog geen splinter van een euro.
ze hebben de auto een halve dag nodig...:ahum: voor uitlijnen?????
beetje service kennen ze daar niet.

Bovenaan Onderaan