uitlijnen of niet?

EdK

Forumguru
JAN49 Dan zou ik toch eens naar een andere dealer gaan en hem vragen om de wagen uit te lijnen omdat hij overdreven veel naar rechts afwijkt
Ik heb het met mijn Fabia Combi een 8 jaar terug ook gehad dat hij inderdaad als je stuur losliet wel erg vlug op vluchtstrook zat en dat je dus continu aan het tegensturen was
En nadat ze hem nogmaals hadden uitgelijnd was het probleem toendertijd verholpen
Het zou best goed kunnen dat waar je het nu hebt laten doen de apparatuur niet goed is of dat de monteur er niet goed me om kan gaan zonder dat hij dit zelf doorheeft !
En dan kun je wel naar je eigen dealer blijven gaan met de klacht , maar dan blijft het er in zitten, en tot rgenis van jou.

Dus second opinion
 
@jan49,

ik zie in een ander topic dat je andere wielen en banden hebt.
ben nou toch wel nieuwsgierig.
rijdt de auto nou beter, of is er geen verschil?
 
toch merkwaardig:ahum:.
aan jouw de keus of je er nog mee verder gaat,(kan gaan)of dat je er mee leert leven.
er zal toch iets moeten zijn.
maar ik begrijp ook maar al te goed, dat je er zo de sch..t van hebt, dat je het maar laat rusten.
sterkte ermee.
 
Is vast reeds gebeurd in die lange periode maar de bandenspanning klopt die wel
en is die dan ook gelijk in alle vier de banden of heeft de linkerkant een andere spanning dan de rechterkant ?
Druk te hoog in 2 linkerbanden en de auto 'staat' iets hoger en neigt naar rechts te gaan.

Misschien heeft de auto tijdens transport iets opgelopen,
heb je de auto weleens goed bekeken op een brug en niets afwijkends gevonden.
Andere tectyllaag of raar bobbel/knipje.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb mijn auto een paar weken terug 3 x keer achter elkaar uit laten lijnen door mijn dealer, zonder tevredenheid. Uiteindelijk ben ik zelf naar een andere uitlijner gegaan. En daarmee was mijn probleem (scheef trekkende auto en scheef stuur bij rechtuit rijden), ondanks dat de dealer niet wilde geloven dat een andere uitlijner mijn auto wel goed kreeg, uiteindelijk zo goed als opgelost. Het rapport bewees dit met harde feiten.
Je kunt dus een slechte uitlijner treffen.
 
ik hoor het jan bijna denken....
" uitlijnen, dat woord, dat kan ik niet meer horen"!!!:winkie:
nee, even zonder gekheid @jan, ga je er verder nog iets mee doen?
ik persoonlijk vond het al storend dat mijn fabia niet helemaal lekker rechtuit ging, maar dit is toch wel een groter probleem.
ik heb mij eens laten vertellen dat, als je er zowat alles aan hebt gedaan om tot een oplossing te komen, en dit niet gebeurd, je zelfs een nieuwe auto kunt eisen.
aldus mijn rechtsbijstand verzekering.
 
Ik lees dit draadje al vanaf het begin af aan met interesse mee... maar zit toch met een vraag.

Waar ligt de grens tussen een BEETJE naar rechts trekken en TEVEEL naar rechts trekken?

Mijn Fabia doet dit namelijk ook. Uiteraard nog sterker op wegen die schuin aflopen, maar ook op vlakke wegen trok hij sterk naar rechts. Heb de dealer kunnen overtuigen er naar te kijken (meneer; wegen lopen schuin - bandenspanning van greenline is hoog - greenline is windgevoelig). Uiteindelijk hebben ze hem laten uitlijnen en de voor en achterbanden omgedraaid. Resultaat was dat de auto absoluut minder trok. Wel hebben ze alsnog een soort van fabrieksmelding gedaan.

Om terug te komen op mijn vraag, bij de oude situatie was het zo dat als ik bij 80 km/h het stuur losliet ik binnen 50 meter op de vluchtstrook stond. Nieuwe situatie is dit ongeveer 200-250 meter. Vandaar mijn vraag, is dit dan wel normaal?
 
@maurosnl

na 50meter op de vluchtstrook staan lijkt mij niet goed, klinkt bijna zoals het verhaal van jan49.
je tweede omschrijving klinkt al beter, natuurlijk ook afhankelijk van de weg.
ja, wat is normaal...
zie je ook niets vreemds aan je banden?

zal het een eigenschap zijn? met daarbij natuurlijk uitzonderlijke gevallen?
ik heb er geen passend antwoord op...
 

Antera

Donateur
plaats eens en uitlijnrapport na 9 jaar uitlijnervaring zal ik er iets meer over kunnen zeggen als ik dit zie. De weg loopt altijd wat naar recht af voor het water het moet dus ook zo zijn dat je wielvlucht rechts negatiever staat dan links zodat de auto als het ware tegenduwt. Binnen 200 meter op de vluichtstrook hoort niet en in principe kan je auto wel zo uitgelijnt worden/zijn dat hij het toch een heel stuk langer volhoud om rechtdoor te blijven rijden.
 

jan49

Actief lid
Bedankt voor de aandacht ik ga zeker bij een andere dealeruit laten lijnen het is niet zo erg dat de auto naar rechts trekt maar mijnstuur gaat naar recht en gelijk de auto en dat vind ik niet goed ik ben de autoal 26 dagen kwijt geweest heb pon een brief gestuurd voor een coulance krijg ikte horen dat ze elke keer een leen auto voor me klaar stond maar ik heb wel iederekeer de auto afgetankt.
Nou nu geef ik jullie te raden wat ik krijg een bon van 35euro die ik moet besteden bij een dealer daarom ben ik er een beetje klaar mee.
Gr jan
 

turboturbo

Forumguru
plaats eens en uitlijnrapport na 9 jaar uitlijnervaring zal ik er iets meer over kunnen zeggen als ik dit zie.
Zou jij dan wellicht iets zinnigs over mijn vraag over mijn uitlijningsrapport kunnen en willen vertellen?
(Post #30: http://www.skodaforum.nl/board/show...r-staat-scheef&p=247480&viewfull=1#post247480)
Daar stel ik uiteindelijk de vraag of er nu iets in toespoor of juist uitspoor is uitgelijnd. Maar dat gaat over een Fabia I, dus dit is verder off-topic voor hier.
 
Bedankt voor de aandacht ik ga zeker bij een andere dealeruit laten lijnen het is niet zo erg dat de auto naar rechts trekt maar mijnstuur gaat naar recht en gelijk de auto en dat vind ik niet goed ik ben de autoal 26 dagen kwijt geweest heb pon een brief gestuurd voor een coulance krijg ikte horen dat ze elke keer een leen auto voor me klaar stond maar ik heb wel iederekeer de auto afgetankt.
Nou nu geef ik jullie te raden wat ik krijg een bon van 35euro die ik moet besteden bij een dealer daarom ben ik er een beetje klaar mee.
Gr jan

jan, ik begrijp het heel goed dat je er een beetje klaar mee bent.
maar je kunt je natuurlijk ook afvragen, of je zoveel geld hebt betaald voor een auto die niet in orde is.
ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, en het daar al eens hebt voorgelegd.
 
heeft niets met uitlijnen te maken
wel met de sporing (breedte) van je auto
auto's in engeland worden licht naar rechts uitgelijnd en auto's op het continent iets naar links
merk je eigenlijk weinig van
dit wordt gedaan omdat wegen naar buiten iets aflopen (anders zou alle nattigheid altijd op de weg blijven liggen)
maar
de ene auto heeft er door z'n breedte (of smalte :0))) meer last van dan de ander
rens
 

Antera

Donateur
mag ik toch vragen om een uitlijnrapport. Het weglopen van de auto kan goed komen door een afwijkende askanteling en eventueel met de rijhoek als deze ook niet klopt heeft de auto ook de neiging weg te sturen.

Heeft de auto dit ook als je eerst linksom hebt gestuurd en dan meteen je stuur recht zet?
 
mag ik toch vragen om een uitlijnrapport. Het weglopen van de auto kan goed komen door een afwijkende askanteling en eventueel met de rijhoek als deze ook niet klopt heeft de auto ook de neiging weg te sturen.

Heeft de auto dit ook als je eerst linksom hebt gestuurd en dan meteen je stuur recht zet?

ik neem aan dat deze vraag voor Jan49 is?
 

jan49

Actief lid
Hoi, Antera ik heb geen uitlijnrapport.
Ik ga het morgen gelijk proberen .
Voor jou informatie er is drie keer uitgelijnd nieuwe schokbreker rechtsde hoogte van de wagen is afgesteld dit zijn dingen waar van ik zeg waarom deauto is nieuwe.


gr jan
 
Bovenaan Onderaan