Uitvallen / reset Xenon

Het valt mij uberhaupt mee dat mijn beide xenons nog nooit kapot zijn gegaan... ze zijn in een jaar tijd toch al gauw zo'n 10.000 keer aan en uit gegaan...

En niet te vergeten: bij mij het afgelopen jaar 20.000 keer de open/sluit knopjes op de sleutel ingedrukt. Sleutel is nog steeds in orde en batterij nog steeds niet leeg.

Jaja, de Skoda's hebben het in onze beroepsgroep zwaar te verduren.

Trouwens: laatst bij een ontruiming in Pijnacker kwam de hulpofficier van justitie aanrijden in een Skoda Octavia. Hij toonde mij, op mijn verzoek, nog even zijn blauwe flitslampen achter de grille. Dreverhaven zag groen van jaloezie :icon_smile_dead:
 

MarcoO2

Forumguru
Trouwens: laatst bij een ontruiming in Pijnacker kwam de hulpofficier van justitie aanrijden in een Skoda Octavia. Hij toonde mij, op mijn verzoek, nog even zijn blauwe flitslampen achter de grille. Dreverhaven zag groen van jaloezie :icon_smile_dead:
Ik heb een hint voor je, collega! :grin:
 

hemi24

Forumguru
Jeetje, nooit gezien toch eens kijken of dat ook in de handleiding staat in mijn O2... Als ik aangehouden zou worden bel ik gewoon de mobiliteit service van Skoda, dan mogen die het lampje komen vervangen..

Het wordt nog mooier, als ik als leaserijder mezelf niet houdt aan de instructies in het handboek van de auto, wordt de leasemij niet blij. Dat zal een leuke discussie worden met oom agent...


Ik denk dat Oom agent weinig begrip heeft voor jou en je relatie met de leasemij / dealer...
 

Constant

Erelid
De wet is erg eenvoudig, als je één van je voorlichten het niet doet, dan mag je er niet mee rijden (ook niet overdag). Dan moet je dus maar hopen dat je geen controlerende agent tegenkomt als je overdag naar de dealer rijdt.

Ik heb de indruk dat de gebruiksaanwijzing ontbreekt omdat de meeste consumenten te onhandig zijn om de xenons te verwisselen.
 

hemi24

Forumguru
Of zoals in de engelstalig handleiding staat:

"Note : This Owner's Manual only describes the replacement of bulbs where it is assumed that no major complications will arise. Other light bulbs should be replaced by your specialist garage."
 

Rolle

Senior Member
De wet is erg eenvoudig, als je één van je voorlichten het niet doet, dan mag je er niet mee rijden (ook niet overdag). Dan moet je dus maar hopen dat je geen controlerende agent tegenkomt als je overdag naar de dealer rijdt.

Dan mag je zelfs met een kapoote lamp niet naar de garage rijden????? Dat wordt een dure grap om een lampje te (laten) vervangen: sleepwagen of garage laten komen aan enkele 10-tallen €/uur of km.

Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar dan is dit bij ons toch beter geregeld.
 

Constant

Erelid
In de praktijk ben ik de afgelopen 12 jaar maar 1 keer overdag gecontroleerd op werkende verlichting, richtingwijzers, en andere veiligheidsdingen. Ik zat wel te zweten want mijn ruitensproeiervloeistof was net op (erg fout van me want het was winter), maar dat vergaten ze te testen!

Bij "ons" geldt het gedogen, heel veel is verboden per wet, maar wordt bewust niet gehandhaafd, of men krijgt een waarschuwing (zoals kapot achterlicht vervangen).

Dus als je bij daglicht gelijk naar de garage gaat (voor dit soort zaken kun je gelijk terecht bij de dealer) en je komt in die zeer zeldzame verkeerscontrole en je zegt dat je op weg bent naar de garage, dan zal het vast wel ok zijn.

Dus even een stukje kansberekening, xenons gaat zelden kapot, verkeerscontroles overdag zijn zeer zeldzaam, dus de kans op de loterij winnen (of een klapband krijgen) is groter. Dus waar maken we ons druk over?
 

kaggel

Lid
En niet te vergeten: bij mij het afgelopen jaar 20.000 keer de open/sluit knopjes op de sleutel ingedrukt. Sleutel is nog steeds in orde en batterij nog steeds niet leeg.

Jaja, de Skoda's hebben het in onze beroepsgroep zwaar te verduren.

Trouwens: laatst bij een ontruiming in Pijnacker kwam de hulpofficier van justitie aanrijden in een Skoda Octavia. Hij toonde mij, op mijn verzoek, nog even zijn blauwe flitslampen achter de grille. Dreverhaven zag groen van jaloezie :icon_smile_dead:


Even offtopic maar waar heeft een hulpofficier blauwe lampen voor nodig?
 

Constant

Erelid
Zijn je zorgen dan nog niet weggenomen? Ik zou me er geen zorgen over maken (alhoewel ik toch voor de zekerheid een reservelamp ga kopen en kijk hoe ik de lamp zou moeten vervangen :crazy:).
 

hemi24

Forumguru
Als jij me even vertelt waarom mijn Xenon zomaar uitvalt en weer aangaat, zijn mijn zorgen gedeeltelijk weggenomen...

En wat die reserve-xenon betreft: wellicht krijg je geen bekeuring voor het missen van één van beide lampen, maar dan loop je de kans dat je juist wel een bekeuring krijgt voor het rondrijden met verkeerd afgestelde verlichting... ;)
 

Constant

Erelid
Een reset van de electronica zou ik gokken. Met al die electronica tegenwoordig, maak ik me pas zorgen als storingen meer als één keer voorkomen. Maar ik snap je ongerustheid, ik kreeg bijvoorbeeld een motormanagement foutmelding toen ik door een hoge bergpas reed in Zwitserland, niet de makkelijkste plek om pech te hebben. Dus ik zat vreselijk te zweten :shocked:. Gelukkig vals alarm (motor had het een fractie van een seconde moeilijk vanwege de hoogte, duurde even voordat ik het zeker wist).

De reservelamp ga ik alleen kopen voor de vakanties waarbij ik heel erg ver van de dichtsbijzijnde Skoda dealer afzit.
 
Een hulpofficier van justitie is niets anders dan een inspecteur bij de politie (met gedelegeerde bevoegdheden van de OvJ).

:ot:
Een HOvJ is in het algemeen een politie-agent die al geruime tijd bij de politie werkt, de nodige promoties heeft gemaakt, cursussen heeft gevolgd en (dus) niet meer als agent op de straat actief is. Het enige waar hij die blauwe lampen voor nodig heeft is om op tijd thuis te zijn aan het einde van zijn werkdag ;)
 

Porettuhcs

Senior Member
:ot:
Een HOvJ is in het algemeen een politie-agent die al geruime tijd bij de politie werkt, de nodige promoties heeft gemaakt, cursussen heeft gevolgd en (dus) niet meer als agent op de straat actief is. Het enige waar hij die blauwe lampen voor nodig heeft is om op tijd thuis te zijn aan het einde van zijn werkdag ;)

Dat laatste klopt natuurlijk :D.... maar het eerste gedeelte klopt niet. Er zijn genoeg inspecteurs die straatwerk doen. Niet iedere inspecteur is agent geweest (komen van de politieacademie)

De minimale rang voor een HOVJ is inspecteur... was voor een paar jaar geleden brigadier... hij moet echter wel in het bezit zijn van een certificaat HOVJ. Het is idd een getrapte gedelegeerde bevoegdheid. Een soort hulpsinterklaas ;)
 

Wasmachineman

Forumguru
Dat laatste klopt natuurlijk :D.... maar het eerste gedeelte klopt niet. Er zijn genoeg inspecteurs die straatwerk doen. Niet iedere inspecteur is agent geweest (komen van de politieacademie)

De minimale rang voor een HOVJ is inspecteur... was voor een paar jaar geleden brigadier... hij moet echter wel in het bezit zijn van een certificaat HOVJ. Het is idd een getrapte gedelegeerde bevoegdheid. Een soort hulpsinterklaas ;)

:uitlachen:Hulpsinterklaas, die is grappig. Deelt zeker geen kadootjes uit ?
 
Dat laatste klopt natuurlijk :D.... maar het eerste gedeelte klopt niet. Er zijn genoeg inspecteurs die straatwerk doen. Niet iedere inspecteur is agent geweest (komen van de politieacademie)

De minimale rang voor een HOVJ is inspecteur... was voor een paar jaar geleden brigadier... hij moet echter wel in het bezit zijn van een certificaat HOVJ. Het is idd een getrapte gedelegeerde bevoegdheid. Een soort hulpsinterklaas ;)

Hein spreekt uit ervaring...??
Hulpsint... dat vind ik nu ook weer wat oneerbiedig. En wie is in dat geval de "echte" Sint?
 
Bovenaan Onderaan