Uitvallen / reset Xenon

MarcoO2

Forumguru
Het valt mij uberhaupt mee dat mijn beide xenons nog nooit kapot zijn gegaan... ze zijn in een jaar tijd toch al gauw zo'n 10.000 keer aan en uit gegaan...
Anderhalf jaar na deze uitspraak kan ik melden dat één van mijn Xenon-lampen de geest heeft gegeven. Na dik 30.000 keer aan- en uitgaan niet vreemd. Ik vind het een hele prestatie dat ze zo lang meegaan.

Had gister ineens de melding "check front right dipped beam", even gecheckt, en jawel, de lamp deed niets meer. Gelukkig krijg ik er over een uurtje alweer een nieuwe in, wel zo prettig! Ben benieuwd of er nu kleurverschil te zien is tussen de twee lampen.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik nu ook last van, met de hand aan en uit en het is weer weg. Ben me in ieder geval nu aan het verdiepen in het hoe of wat als hij straks niet meer aan wil gaan.
 

Antera

Donateur
als dat zo is zal je lamp vermoedelijk ook aan zijn eind zijn tijd voor een nieuwe met altijd kans op kleur verschil en met veel geluk net als marco geen :-)

en anders en setje kopen en de goede als reserve houden
 

VEEJAY

Forumguru
Weet jij of iemand met 2 linkerhanden zelf de lampen kan omwisselen? De dealer vraagt 175 euro per stuk zal wel ex btw en loon zijn. Alvast dank voor je reactie.
 

delta

Actief lid
Veejay,
Ik heb nu al ruim een jaar "last" van een rechter koplamp die zo eens in de 2 dagen er mee stopt.
Even licht uit/aan en hij brand weer voor een paar dagen, ik heb een vermoeden dat er ruimte tussen de contacten van de xenonlamp en lampvoet zit.
Als dit namelijk zo zou kunnen dan is het verklaarbaar dat hij wel uitgaat maar niet stuk is, een xenonlamp moet namelijk ontstoken worden en dat gebeurd pas nadat je de verlichting hebt uit/aangezet.

Dan nog ff wat hoever ben je met je km's die van mij staat nu op 186.000 en gaat woensdag voor een beurt plus DSG oliewissel/filter.
 

VEEJAY

Forumguru
Toevallig! De mijne staat op ~183.000. Hij doet het misschien eens in de maand een keer niet. Maar ik zie de rechterlamp hem af en toe licht trillen dus vandaar mijn zorgen.

Die DSG oliewissel is echt geweldig de mijne schakelt weer onvoelbaar! Zeker de centen waard! Misschien laat ik het wel om de 30K doen.
 

Antera

Donateur
hier de handleiding voor uitbouwen en lamp wisselen
 

Bijlagen

  • xenonlamp o2.pdf
    41,6 KB · Weergaven: 66
  • koplampen O2 uitbouwen.pdf
    71,4 KB · Weergaven: 42

VEEJAY

Forumguru
vandaag heeft mijn collega (ja die ook de cruisecontrol gefixed had, zie ander draadje) twee Xenon pitten vervangen, niet omdat ze stuk waren maar preventief. Via SuperSkoda voor 50 euro de stuk gekocht. Scheelt een slok op de borrel.

Voordat de oude eraf gingen nog even gekeken met een blanco A4 en ze waren wat doffer en blauwer dan de nieuwe die er nu inzitten. Nu nog flink wat rijden en kijken of ze beter zijn. Ze hebben in ieder geval meer lichtopbrengst.

Ps. grappig dat ze naast Audi/VW ook op diverse modellen Lamborghini passen...
 

Oli4

Actief lid
Hier is 't inmiddels ook raak.... met de rechter unit: 't begon bij ±130.000Km met een incidentele uitval.

Daarna gebeurde 't vaker:
Tijdens 't rijden verschijnt 't 'gele' waarschuwingslampje op't instrumentenpanel.
Bij 't starten komt de Boordcomputer met een tekstmelding.
Tijdens controle deed de lamp - onafhankelijk van een foutmelding - 't soms wèl / soms niet.
Uit-/Aanzetten van de verlichting of herstarten van de auto zorgde er dan voor dan de storing (tijdelijk) opgelost leek.

Van incidenteel => eens in't kwartaal => eens in de maand => is 't nu (bij 155.000Km) gemiddeld eens per week.
Skoda Van Loon/Gouda gaf aan, dat dit hééél sporadisch voorkomt.... en dat zij niet wisten of 't aan de starter of aan de lamp zelf ligt.
Als test hebben zij onlangs de starters (links/rechts) omgewisselt... probleem blijft echter bij de rechter unit.
De lampen zullen nu beide vervangen dienen te worden, vanwege mogelijke kleurverschillen.
Kosten incl. arbeidsloon: € 377,= !. :407:

Ik zag dat Osram 3 versies heeft met een D1S vitting (Xenarx Original / Xenarc CoolBlue / Xenarc Silverstar) voor ±€125,= per stuk.
Met een zelfinbouw houdt ik nog geld voor de al dan niet 'verplichte' reservelamp over (of voor 2000Km Diesel & een Raketje om af te koelen) ;)

Nu eerst even sparen......
 

VEEJAY

Forumguru
Ik rij nu dus al maanden rond met de lampen van Superskoda a 50 euro per stuk (OSRAM geleverd binnen enkele dagen) en geen enkele uitval gehad dus voor mij opgelost voor 100 euro. Starter en lamp zitten in 1 en dezelfde unit voor die 50 euro. Voor dit klusje zeker de dealer vermijden.
 

Oli4

Actief lid
Ik ga ze binnenkort maar'ns bestellen bij SuperSkoda :eek:.

@Veejay 1 vraagje:
* Moest je na de inbouw de lampen alsnog calibreren?

Dit weekend ga ik ook gelijk de CC-schakelaar de wattenstaafjes-behandeling geven, scheelt ook weer €225,= voor een nieuwe bij de dealer.
(Op deze manier blijft weer wat over voor de vervanging van 2 Cinturato's).

Ik zeg: "Volg de Skoda-rijder" :xyxthumbs:
 

VEEJAY

Forumguru
225 bij de dealer? Bij Skoda centre utrecht vragen ze er 160 euro voor... (nog steeds duur, maar geen keus als wattenstaafje behandeling niet helpt).

Je kan ze calibreren met VCDS, 30 seconden werk. Maar hoeft niet, de mijne heb ik pas na een maand gecalibeerd omdat ik toevallig een melding in vagcom zag staan. Zolang je niet aan de verticaal/horizontaal verstelschroeven op de unit komt tijdens het wisselen moet het op zich goed gaan qua afstelling. (tenzij ze al verkeerd waren gestld natuurlijk).
 

Maka

Lid
Van incidenteel => eens in't kwartaal => eens in de maand => is 't nu (bij 155.000Km) gemiddeld eens per week.
Skoda Van Loon/Gouda gaf aan, dat dit hééél sporadisch voorkomt.... en dat zij niet wisten of 't aan de starter of aan de lamp zelf ligt.
Als test hebben zij onlangs de starters (links/rechts) omgewisselt... probleem blijft echter bij de rechter unit.
De lampen zullen nu beide vervangen dienen te worden, vanwege mogelijke kleurverschillen.
Kosten incl. arbeidsloon: € 377,= !. :407:

Ik zag dat Osram 3 versies heeft met een D1S vitting (Xenarx Original / Xenarc CoolBlue / Xenarc Silverstar) voor ±€125,= per stuk.
Met een zelfinbouw houdt ik nog geld voor de al dan niet 'verplichte' reservelamp over (of voor 2000Km Diesel & een Raketje om af te koelen) ;)

Nu eerst even sparen......

Ik heb nog een setje in de verkoop staan: http://www.skodaforum.nl/board/f25/philips-xenstart-d1s-4300k-xenon-lampen-set-2-stuks-19004.html
 

floyd2

Forumguru
Wat ik me afvraag is of het al bij iemand opgevallen is dat na een wissel de lampen weer een stuk meer licht geven dan aan het eind van de levensduur van de oude lampen???
 

andrehj

Forumguru
Dat is inderdaad een bekend gegeven. De richtlijn om te vervangen schijnt ca 100.000 km te zijn. En als ik dit soort E-bay aanbiedingen (€75 + verzendkosten voor 2x Osram Xenarc D1s) zie, dan is de financiële schade van vervanging van je Xenon-pitjes ook nog wel te overzien.
 

motomarz

Senior Member
Maar als je alleen de lampen vervangt dan ben je toch voor 30-40 euro klaar?

Waarom zou je de ballasten ook vervangen?
Is dat uit voorzorg? of omdat de ballasten ook storing geven?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb nog nooit een Xenon-lamp vervangen en wist niet eens dat het ding wat je in de Ebay advertentie ziet nog kunt opdelen in een lamp en een ballast. Maar vind het wel opvallend dat ook in het Duitse zusterforum niemand losse lampen koopt. Dus er zal wel een reden voor zijn om een complete set (lamp+ballast) te kopen. En die 30-40 euro, is dat per stuk, of per set van 2?
 

motomarz

Senior Member
Ik heb nog nooit een Xenon-lamp vervangen en wist niet eens dat het ding wat je in de Ebay advertentie ziet nog kunt opdelen in een lamp en een ballast. Maar vind het wel opvallend dat ook in het Duitse zusterforum niemand losse lampen koopt. Dus er zal wel een reden voor zijn om een complete set (lamp+ballast) te kopen. En die 30-40 euro, is dat per stuk, of per set van 2?

Per 2 that is :)

In m'n vorige, mijn huidige motor en die van mijn vrouw heb ik zelf xenon ingebouwd.
Als je een set bestelt krijg je de ballast en lamp los van elkaar.
Op die manier zou je ook nog van lichtkleur kunnen wisselen (6000K, 8000K, 10000K).
 

Oli4

Actief lid
Inmiddels ben ik weer 'n stap verder:
Ik heb de verschillen in kleurtemperatuur gezien tussen de "originele" 4150K Osram's en de "5000" CoolBlueIntense van Osram; 't is geen wereld van verschil, beiden leveren volgens de specs 3200Lm licht, maar voor mij zijn de CoolBlue's gewoonweg 'mooier'.
Om uit te sluiten of de 'starter' a.k.a. 'ballast' de boosdoener was, heb ik 2 weken terug de linker met de rechter unit omgewisseld..... resultaat bleef dat af en toe de rechterlamp uitviel.

Met wat ge'Google' vond ik vervolgens een mooie aanbieding bij de duitse Amazon
(http://www.amazon.de/Osram-66144CBI..._1?s=automotive&ie=UTF8&qid=1347541006&sr=1-1 )
Prijs: € 77,49 per stuk inc. verzending.
Besteld, en 2 dagen later werden ze al geleverd.

Met de handleidingen van "Antera" heb ik beide units in totaal 25 minuten succesvol vervangen (en ik ben verre van een geroutineerde monteur:tongue:).
Nu ik weet hoe simpel (beginnersgeluk??) dit is, ga ik zèker hiervoor niet meer naar de dealer, om daar €377,- af te mogen tikken.....

En: Wéér thanks aan dit forum ! :xyxthumbs:
(Ook het 'standaard' CruiseControl-probleem is dankzij jullie kennis - i.p.v. vervanging van de hendel voor €225,- - met 2 wattenstaafjes, wat alcohol en 10 minuten werk verholpen).
 
Bovenaan Onderaan