Bij mijn vorige auto met fabrieks Xenon verlichting (6000K) viel me na een tijdje op dat de lichtbundel een ietwat lila-/paarsachtige gloed op het wegdek straalde.
Als je de koplampen van de buitenant bekeek dan was dit ook waar te nemen. Eigenlijk vond ik het best cool uitzien maar ik las op andere forums dat dat eigenlijk het einde van de levensduur van de Xenon lampen aankondigde :crazy:
Originele Xenon lampen zijn onbeschoft duur dus daarom maar een rondje gedaan onder de aftermarket distributeurs.
Voor een "prikkie" 2 nieuwe 6000K exemplaren uitgehaald en die tijdens het eerste de beste werkplaatsbezoekje erin laten zetten (in my defense - het was winter en het vroor -15, dus Cyberbob had geen zin om met gevoelloze vingers in het halfduister onder de motorkap te staan prutsen)
Maar goed, een paar euro's afgetikt aan de balie en met een lekker bakkie koffie achter de kiezen in de voorverwarmde auto gestapt.
Snel ingestapt, de motor gestart, lampen ontstoken en toen ging er een wereld voor me open.
Boh, wat een lichtopbrengst hadden die nieuwe Xenon pitten.
Dit terwijl ik links en rechts had gelezen dat Xenon lampen niet kunnen verouderen (lees: de lichtopbrengst zou constant blijven tot aan het einde van de levensduur).
Nou, neem van mij aan dat het wel degelijk verschil maakt of je met oude of nieuwe Xenon lampen rondrijdt.
Heb net bij Xenon Jan 2 verse 6000K Xenon lampen besteld.
Ben benieuwd hoe die het gaan doen.
Ik zal wel wat piccies posten ter illustratie als het zover is.