Uitvallen / reset Xenon

VEEJAY

Forumguru
Geen dank :-) (het Cruisecontrol verhaal heeft ongeveer 11 maanden stand gehouden). Moet weer schoonmaken of gewoon (laten) vervangen.
 

Antera

Donateur
Goed om te horen dat alles gelukt is en dat alles goed werkt. SCheelt weer een bom duiten en zo zie je maar als je beetje handig bent kan je veel
 

Oli4

Actief lid
Voor de nog eventuele twijfelaars onder ons (om Xeon's zèlf te vervangen):
Sinds de replacement heb ik géén meldingen om de MaxiDot meer zien opdoemen (en ik rij niet met mn ogen dicht :cool:).
Daarnaast is ook mij nu opgevallen dat de oorspronkelijke lampen minder licht gaven dan de nieuwe (je ziet méér/scherper & de linksplakkers gaan weer eerder opzij (Oeps...wat zeg ik nou??:eek:)).

Dus..... DOEN!
 

motomarz

Senior Member
Voor de nog eventuele twijfelaars onder ons (om Xeon's zèlf te vervangen):
Sinds de replacement heb ik géén meldingen om de MaxiDot meer zien opdoemen (en ik rij niet met mn ogen dicht :cool:).
Daarnaast is ook mij nu opgevallen dat de oorspronkelijke lampen minder licht gaven dan de nieuwe (je ziet méér/scherper & de linksplakkers gaan weer eerder opzij (Oeps...wat zeg ik nou??:eek:)).

Dus..... DOEN!

Na hoeveel km cq branduren van de lampen (want je rijdt natuurlijk ook de nodige km's zonder de xenon aan,
ik tenminste wel met die verlichtingautomaat op 'Auto') heb je ze vervangen?
 

Oli4

Actief lid
Ik heb 'm als 1 jarige "demo" in 2007 gekocht, nu staat er zo'n 157000km op..... 't gedonder begon bij ±145000km.
En.... ik rijd ècht altijd mèt de lampen aan!; sinds ik ergens vorige eeuw 'n keer 'n niet oplettende overstekende voetganger op m'n "hemelsblauwe '73 VW-Käferkofferklep" :smiley29: gekregen heb, die later beweert "mij niet gezien te hebben" (Alsof je 'n Käfer ook niet 'hoort' aankomen)...
Ik heb ervoor gekozen, dan maar een iets hoger brandstofverbruik te hebben en wat vaker de lampen te moeten vervangen.:xyxthumbs:
 

Roboman

Nieuw lid
Jewel hoor. kan ook niet anders omdat er toch residue van de lamp op het glas brand en dat levert weer minder licht opbrengst op. Ook het rendement van de Xenon lamp zelf loopt terug, maar dat gaat zo gelijdelijk dat we dat niet waarnemen tot dat we weer een nieuwe erin hebben. Net zoals met nieuwe voorbanden. .... Goh wat sturen die lekker licht..
ik ben al ruim 147K verder met de lampen zonder wissel.
 
Bij mijn vorige auto met fabrieks Xenon verlichting (6000K) viel me na een tijdje op dat de lichtbundel een ietwat lila-/paarsachtige gloed op het wegdek straalde.
Als je de koplampen van de buitenant bekeek dan was dit ook waar te nemen. Eigenlijk vond ik het best cool uitzien maar ik las op andere forums dat dat eigenlijk het einde van de levensduur van de Xenon lampen aankondigde :crazy:

Originele Xenon lampen zijn onbeschoft duur dus daarom maar een rondje gedaan onder de aftermarket distributeurs.
Voor een "prikkie" 2 nieuwe 6000K exemplaren uitgehaald en die tijdens het eerste de beste werkplaatsbezoekje erin laten zetten (in my defense - het was winter en het vroor -15, dus Cyberbob had geen zin om met gevoelloze vingers in het halfduister onder de motorkap te staan prutsen) :tongue:

Maar goed, een paar euro's afgetikt aan de balie en met een lekker bakkie koffie achter de kiezen in de voorverwarmde auto gestapt.
Snel ingestapt, de motor gestart, lampen ontstoken en toen ging er een wereld voor me open.
Boh, wat een lichtopbrengst hadden die nieuwe Xenon pitten.

Dit terwijl ik links en rechts had gelezen dat Xenon lampen niet kunnen verouderen (lees: de lichtopbrengst zou constant blijven tot aan het einde van de levensduur).
Nou, neem van mij aan dat het wel degelijk verschil maakt of je met oude of nieuwe Xenon lampen rondrijdt.

Heb net bij Xenon Jan 2 verse 6000K Xenon lampen besteld.
Ben benieuwd hoe die het gaan doen.
Ik zal wel wat piccies posten ter illustratie als het zover is.
 

floyd2

Forumguru
Er wordt altijd wel geschermd met 3000 branduren maar bijvoorbeeld osram geeft aan dat bij de gewone Xenonlamp 3% uitvalt na 1500 uur en 63% na 2000 uur.
Heb je een Silverstar-type,dan gaat daar nog eens een paar honderd uur af.
Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe het gebruik is.
 
Owkee, dan heb ik daarstraks goed gegokt want ik twijfelde tussen een standaard Xenon lampenset of de Silverstars.
Geprobeerd te bellen naar Xenon Jan maar daar werd de telefoon niet opgenomen.

Tsja, dan zet je 32 E af tegen 110 E en zonder achtergrondinfo ben ik dan toch maar gegaan voor de El Cheapo pitjes :grin:
Mochten ze tegenvallen dan is er geen man overboord, maar als je voor 110 E de boot ingaat dan is m'n week kapot...
 
Bovenaan Onderaan