Vakantie belading, hulpveren?

Mistraller

Senior Member
Ik wil echt geen millimeter lager. Geen verlagingsveren dus... Optisch maakt het me niet veel uit, daarom rij ik ook 15 inch.

@andrehj daar had ik rekening mee gehouden. We hebben met 4 man zo'n 170 kilo vlees met kleren aan boord :) Ik zal het deze zomer eens een beetje gaan wegen, maar 400 kilo zooi, dat is het niet.

Maar goed. Ondertussen denk ik dat het MAD veren gaan worden.

Het plaatsen hiervan gaat me wel lukken, desnoods bij een bevriende automonteur die een brug heeft, zijn er nog zaken zoals koplampen stellen, uitlijning, waar ik aan moet denken?
 

andrehj

Forumguru
Even wat tegengas geven aan alle voorstanders van verlagen. Hier de tegenargumenten:
  1. Ik heb nog geen tekortkomingen aan de wegligging van mijn S2 met standaard onderstel kunnen constateren. Ik kan vele malen harder de bocht door dan mijn voorligger wil. Nog sneller hoeft dus niet en heeft geen nut.
  2. Verlagen gaat normaliter altijd met een stijvere veer, en dat gaat ten koste van het comfort.
  3. Een verlaagde auto raakt eerder de grond (zie de vele topics over loslatende bodemplaten). Dit is een reëel probleem bij bijvoorbeeld steile opritten van parkeergarages of opritten van veerboten, maar ook als je op de camping een keer door een diep gat of spoor rijdt.
  4. Een goede verlagingsset is vele malen duurder dan de 122 euro die een MAD hulpverensetje kost.
Mijn conclusie is dat de OP een stuk beter af is met een setje hulpveren.

Edit: ik zie dat de OP mij net voor is geweest (en het met mij eens is).
 

dirkkroneman

Forumguru
@andrehj wat betreft punt 3: daar kun je een dikke streep door heen zetten. Ik lig zelf echt stukken lager dan een auto op Eibach verlaging en heb bijna nooit problemen. Als je hier zelf geem ervaring mee hebt kun je er geen zinnig woord over spreken lijkt me ;).
Punt 2 ligt er geheel aan wat voor type je kiest. Ga je voor eibach win je zelfs comfort t.o.v. origineel, dat is tenminste wat ik overal lees, heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb een H&R schroefset eronder zitten, die is behoorlijk stug maar dat wist ik en kies ik dan ook bewust voor. Hulpveren zou wel een vd laatste oplossingen zijn waar ik voor zou kiezen, maar goed dat is mijn bescheiden mening :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

guitar_billy

Senior Member
Mijn vader heeft een tijd geleden hulpveren gemonteerd op de Polo ivm (relatief zware) elektrische fietsen die achterop gaan. De auto komt er zichtbaar wat van omhoog dus in zo een geval zullen de lampen wat moeten worden bijgesteld.
Hoe het zit met uitlijnen weet ik niet, dat zal er van af hangen wat er allemaal los moet om hulpveren te kunnen monteren.
 

dirkkroneman

Forumguru
Volgens de specs mag de O2 greenline zelfs 685 kg laden, maar vergeet niet dat daar daar nog een heleboel van af gaat voordat je aan je belading toe komt, zoals:
  • Alle opties en accessoires die je auto meer heeft dan de meest kale uitvoering.
  • De brandstof
  • De ruitensproeiervloeistof
  • De motorolie? (Deze weet ik niet zeker).
  • Het reservewiel.
  • De trekhaak
  • Alle rommel die je in de loop der jaren in je auto hebt verzameld (toen ik de laatste keer mijn auto verkocht kwam er een heel boodschappenkrat aan zooi uit...).
  • Gewicht van de bestuurder incl kleding en schoenen.
  • Gewicht van de passagiers incl kleding en schoenen.
Ik zie de familie van @andrehj al één voor één staan voor ze de auto in stappen op vakantie, eerst allemaal op de weegschaal :tongue:
 

Mistraller

Senior Member
@dirkkroneman Als je met een trekhaak en de standaard veren soms al aan de grond zit zonder belading of passagiers dan is verlagen toch niet slim of ben ik nou gek. Bovendien, de greenline staat al lager dan standaard.
 

dirkkroneman

Forumguru
Eibach is progressief, veert veel minder in. Mijne ligt stukken lager nog en met trekhaak eronder ook geen probleem. Drempel = snelheid aanpassen ;)
 

ertromp

Forumguru
@dirkkroneman en @Corné de Kluijver +1 :D
De argumenten 1, 2 en 3 zijn echt uit de lucht gegrepen

Mijn conclusie is dat OP beter af zou zijn met een stel verlagingsveren :D Dit ondanks de hogere prijs.
Vooral buiten die 3 weken vakantie om dat zijn er dus zo'n beetje 49 heb je echt een verbeterde wegligging gekregen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wilko

Senior Member
Wil je een trekhaakbox gebruiken dan doe je daar zowieso alleen maar zaken in die wel volume hebben maar niet veel massa.
Ook zijn de hierboven genoemde opmerkingen over kogeldruk bij gebruik van aanhangers niet relevant bij het gebruik van een trekhaakbox. Dat ding heeft immers geen contact met de bodem en het beïnvloedt het weggedrag van de auto niet op de manier van een aanhanger (door mee of tegen te gaan zwenken).

Ik hoor hier overigens van niemand die daadwerkelijk een trekhaakbox gebruikt. Ik heb wel zo'n ding dat een aantal malen per jaar gebruikt wordt. Buiten de voordelen van extra laadvolume en een beduidend lager brandstofgebruik dan bij een dakkoffer kun je wel degelijk problemen krijgen bij o.a. drempels of een scherpe aanloop van een helling.

I.t.t. een aanhanger blijft zo'n ding namelijk wel netjes recht achter de auto uitsteken, en niet vanaf de trekhook met de aanhanger mee omhoog bewegen als je een drempel of helling op rijdt. Dus alle verlagingsfanaten en hun argumenten ten spijt, dat geeft wel degelijk een andere situatie dan met een caravan of aanhanger als je de auto gaat verlagen! Daar hoef ik niet de auto voor te laten verlagen, dat is basisschool natuurkunde. Ik heb dus wel hulpveren laten plaatsen maar de auto bewust niet laten verlagen.
 

lawewing

Forumguru
@andrehj: argument 4 verdient ook enige nuancering, zo lijkt mij. Een setje Eibach Pro verlagingsveren incl. montage en uitlijning kost ca. 350 euro. Voor een set hulpveren incl. montage (en wellicht uitlijning) kom je ook wel uit op ca. 200 euro. Dat vind ik niet "vele malen" goedkoper dan een set verlagingsveren.
 

Wilko

Senior Member
@laewing: Ik was totaal inderdaad exact 199 euro kwijt voor de installatie van een set hulpveren voor onze O2.
 

Mistraller

Senior Member
Inderdaad wel een goede tip om eens te kijken wat we aan lichte spullen op de trekhaak kwijt kunnen. Normaliter gaat dat overigens bij ons in de dakkoffer, omdat zo'n ding ook niet zoveel gewicht mag hebben. Maar als we de tent niet in de zak stoppen kan ik er wel een langwerpig pakket van maken en kan hij op het dak.

Ik heb hier een drempel in de straat, als er passagiers in de auto zitten kan ik daar niet overheen zonder de drempel te raken. Omrijden of schuin eraf, als er geen tegenliggers zijn, en anders "klonk". Dus dat heeft niets met progressieve veren te maken, simpelweg met het aantal vrije centimeters onder de haak. Ik zie hem daarom gewoon liever standaard wat hoger op de pootjes.

Zag ergens de MAD veren voor 138 euro, montage doe ik zelf, en als het toch lastig lijkt heb ik een bevriende automonteur. Vind ik voldoende prijsverschil om sowieso voor hulpveren te kiezen.
 

motomarz

Senior Member
Is het misschien mogelijk dat Mistraller in een van jullie verlaagde auto's een proefritje kan maken?
Zelf ervaren lijkt me nuttiger dan alleen maar horen zeggen.

... Omrijden of schuin eraf, als er geen tegenliggers zijn, en anders "klonk". Dus dat heeft niets met progressieve veren te maken, simpelweg met het aantal vrije centimeters onder de haak....

Als ik het goed begrijp verlagen die verlagingssets dus helemaal niet zoveel,
maar door de stuggere, progressieve vering zal de achterkant minder swingen,
en dus minder snel een drempel raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan