Vakantie belading, hulpveren?

CDK

Forumguru
pffff ménnn zoals in een ander topic al terecht opgemerkt werd, dat ik 's morgens op m'n best ben...., dus heb ik maar aan m'n vrouw gevraagd wat HET GROTE nadeel is van het verlagen....,
Luistert en huivert;
ze zegt; "die zijn er niet" :D
En even later..., "de lage instap is het enige wat ik me kan bedenken" :maakmegek:
Voor mij case closed @andrehj, wat jij er van vind mag jij weten, tot morgen!
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj: punt 3 is volgens mij afhankelijk van de omstandigheden: in de praktijk is een auto altijd in enige mate beladen (minimaal met een bestuurder en wat brandstof mag ik hopen, en vaak met allerlei andere zooi die we 'meesjouwen'). Een auto met standaard veren en standaard dempers zal - zeker bij gedeeltelijke belading - meer doorveren waardoor ie mogelijk sneller een drempel ofzo raakt met de trekhaak. Ik denk dat de progressie van de veren, en de sterkere demping bij een goede verlagingsset, mogelijk minder problemen op kan leveren dan een standaard auto.

Overigens ben ik ook niet geschikt voor een verlaagde auto: ik wil ook wel eens van het gebaande pad afwijken. Bij mijn vorige auto ging dat op een gegeven moment fout: het pad waar ik reed werd steeds slechter, maar ik durfde niet te stoppen uit angst dan ik dan direct vast zou komen te zitten, en hoopte dat het verderop beter zou worden. Op een gegeven moment was het zo slecht dat ik echt vast kwam te zitten, en met een grote sprong uit de auto om buiten het semi-vloeibare blubberbad te komen waar ik in was gestrand met de auto. Kijken leverde op dat ie met de bodemplaat op de grond lag. Even later kwam er een landbouwtrekker over het pad me tegemoet, die eigenlijk niet kon geloven dat een normale personenauto daar kon komen. (bewuste trekker had waarschijnlijk ook het pad kapot gereden) Ik kreeg een lijntje van de trekker en deze kon me uit het blubberbad trekken zodat ik naast het pad kon draaien en terugkeren. Later die dag had ik veel last van een bonkende uitlaat tegen de bodem, ik dacht in eerste instantie aan een losgeraakt of kapot ophangrubber van de uitlaat, maar in de garage bleek wat anders: er lag een harde baggerkoek bóven op de uitlaat en die bonkte tegen de bodemplaat. De semi-vloeibare blubber was blijkbaar ook bovenop de uitlaat beland, en door de warmte van de uitlaat hard geworden. (in de garage is met een schroevendraaier de bagger van de uitlaat gestoken, probleem opgelost)
 

dirkkroneman

Forumguru
Tsja zoals ik het zie: wij delen gewoon onze ervaring. Ik lig stukken lager als iemand met eibach veren en heb gewoon geen problemen. Corné deelt zijn ervaring.
Andre kan ze blijkbaar niet geloven want hij weet het gewoon beter? Wel typisch zonder eigen ervaring. Ben er klaar mee.

Maar goed, de TS moet er zijn voordeel mee doen. Doe waar je je zelf goed bij voelt ;)
 

guitar_billy

Senior Member
@Rosinfield, mooie herkenbare uitleg over "cognitieve dissonantie".

Volgens mij zijn er sterke overtuigden van het "verlagen" van de auto. :D
Ik heb zelf de auto ook verlaagd en ben er hardstikke blij mee, maar het hoeft niet voor iedereen een oplossing te zijn.


@Mistraller, alvast veel plezier met de hulpveren. Moet je nog opnieuw uitlijnen of schuif je ze in de bestaande veren?


@andrehj, nog even reageren op jouw argumenten omtrend verlaging:

1) Ik heb nog geen tekortkomingen aan de wegligging van mijn S2 met standaard onderstel kunnen constateren. Ik kan vele malen harder de bocht door dan mijn voorligger wil. Nog sneller hoeft dus niet en heeft geen nut.
>>> dit is erg persoonlijk en rijstijl afhankelijk (lees maar de reacties) en vindt ik niet relevant als het gaat om verlagen ivm doorzakken van een Skoda met vakantie belading. En het beladen doorzakken wordt zeker beperkt door een verlaagd onderstel.

2) Verlagen gaat normaliter altijd met een stijvere veer, en dat gaat ten koste van het comfort.
>>> ja en nee. Ja, uiteindelijk is door de kortere veerweg bij verlaging altijd een stijvere veer nodig. Nee, bij een progressieve set is het eerste stuk slapper net als een standaard veer. Maar ook comfort is zeer persoonlijk. Ik merk verschil met het standaard onderstel in wegligging, maar is dat slecht? Het zwabbert minder in bochten, helt niet zo ver over, superstrak op de snelweg maar korte hobbels of slecht wegdek zijn duidelijker voelbaar. Voor mij is dat nog prima comfort maar voor anderen is dit allicht een straf.

3) Een verlaagde auto raakt eerder de grond (zie de vele topics over loslatende bodemplaten). Dit is een reëel probleem bij bijvoorbeeld steile opritten van parkeergarages of opritten van veerboten, maar ook als je op de camping een keer door een diep gat of spoor rijdt.
>>> ja en nee. Ja, de auto ligt statisch lager dus door sporen in de winter schraap ik wel eerder met de bodem over het bevroren middenstuk. Nee, met standaard onderstel en beladen kofferbak ga je dat spoor ook niet redden. En dynamisch kan ik veel harder over drempels omdat het effekt van inveren/uitveren ten op zichte van een standaard auto beperkt is.

4) Een goede verlagingsset is vele malen duurder dan de 122 euro die een MAD hulpverensetje kost.
>>> Mee eens. Vooral als je een tweedehands auto hebt met al enige km ervaring en wilt verlagen zou ik aanraden ook de schokdempers te vervangen. Ik heb dat in eerste instantie niet gedaan en was een paar jaar later aan vervanging toe, moet de boel weer los en uitlijnen etc. Uiteindelijk duurder uit dan meteen een B12 set eronder.
 

CDK

Forumguru
Het is ochtend, uitgeslapen en wel :D @guitar_billy heeft het denk ik prima verwoord in begrijpbaar Nederlands,dus daar sluit ik me bij aan, uitgebreider en duidelijker kan het niet!
 

sliderke

Senior Member
Het totaalgewicht van de belading zal zeker niet meer zijn dan de 600 kilo, maar het is inderdaad een goed punt om in de gaten te houden. In de dakkoffer gaat zo'n 50 kilo, dat bestaat vooral uit volumineuze zaken als matjes, slaapzakken, lichtgewicht alu stoelen. In de kofferbak gaan de camping koelkast, boodschappen, (Zweden is duur!) en verder dus normaliter de tent kleding, dat soort spul. Geen zaken die topzwaar zijn. Ik denk pak um beet 200 kilo.
Onze kids zijn 3 en 5. Eerder konden we nog wat spullen achter de voorstoelen zetten, maar omdat ze nu groter zijn houden we de voetenruimte vrij voor wat speelgoed en zo. Daarom denken we er dus over om de tent op de trekhaak te vervoeren. max gewicht voor de kogel is 75 kilo, de fietsendrager, rek en tent zal zo'n 60 kilo zijn.

Eerder heb ik een fietsenrek erop gehad, met 2 kinderfietsen. Dat zag er als volgt uit:

full


Zoals je ziet hangt de auto wat naar achteren over. Dat rijdt niet fijn.

Met die tent op de haak gaat het totaalgewicht waarschijnlijk niet verder omhoog (de fietsen blijven thuis) maar zal het gewicht verder naar achteren gaan.

De Greenline staat 2cm lager dan de standaard modellen uit 2010. Mede daarom zijn we inmiddels van de twinnyload drager afgestapt, we zaten ook zonder belading echt te vaak aan de grond. Met onze nieuwe drager steekt er niets meer uit onder de haak.

Nog verder verlagen is dus geen optie. Ik denk zelf inderdaad ook over de MAD veren, niemand verder ervaring met de veren van Carsupport?
Zo ging ik vroeger ook wel eens door het leven.
Heb toen hd veren van skoda zelf besteld welke ook leverbaar zijn voor een vw touaran. Auto stond onbeladen 3 cm hoger achteraan. Maar volledig gepakt en gezakt met fietsenrek volledig waterpas hoor. En comfort is zelfde gebleven. Beter dan MAD´s.
Skoda heeft verschillende gewichtsbereiken onder hun veren maar weinigen weten dit. Als je meer wil weten mag je altijd berichtje sturen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner mij van heel vroeger nog wel opblaasbare hulpveren - die pompte men op als de gewichtsverdeling daartoe aanleiding gaf, en na de vakantie liet je de druk weer af en had je de normale veerwerking weer terug.
Bestaat zoiets eigenlijk nog?
 

sliderke

Senior Member
ja die heb je nog van MAD. Maar heb altijd schrik gehad als die luchtbalg scheurt op reis dan heb j echt wel ene probleem. Zelfs bij de dure range rovers gaan die dingen kapot
 

Neptukker

Forumguru
Volgens mij gelden er twee dingen als het gaat over de grond raken van een verlaagde auto (puntje 3 van Andrej). Een verlaagde auto heeft een kleinere aanloophoek en zal dus eerder de bodem raken bij een helling. Er is echter één grote maar: er geld ook nog zoiets als de rijsnelheid en het inveren van de auto op het moment dat de helling 'geraakt' wordt. Een verlaagde auto veert meestal progressiever en dus minder in. Het nadeel van het verlagen wordt dan opgeheven door minder inveren waardoor er uiteindelijk een grotere aanloophoek kan ontstaan zoals hier op het forum ook ervaren wordt.
 

Gerke

Forumguru
Bij een aanhanger drukt de baggage voor het grootse deel op de as van de aanhanger ;)
Edit: er geldt een maximale kogeldruk btw, geen minimum! Wat die voor de auto van de TS is weet ik niet, ook afhankelijk van de kogel.
Uiteraard geldt er wel een minimum ;)
In praktijk kun je de kogeldruk zelfs negatief maken, dat is echt niet fijn voor het weggedrag ;)
 

Vlaar032

Senior Member
Ik had onder mijn O2 met LPG tank achterin al snel in de gaten dat die zéker aan hulpveren moest. Zijn toen MAD veren geplaatst door dealer voor 220,=. Zaten er 4 flinke volwassenen in kwam de auto al op de grond.
Het heeft (ook) te maken met de vaak verkeerde trekhaak die op de O2 wordt gezet. Onder de bumper door een kort stuk omhoog. En dan zit-ie nog te laag, de aanhanger staat dan standaard al voorover...Er moet er een op die hoger in de bumper komt. (gat IN bumper of stukje verwijderen)
Ik had geen keus, was 2e handsje, en door de hulpveren was bij mij het probleem in elk geval opgelost.
Bij verlagen en/of hulpveren denk er wel aan dat de body meer torderings krachten krijgt. Piepjes en kraakjes dus.
 
Bovenaan Onderaan