Velgen OIII

hemi24

Forumguru
Gegevens over velgen en ET-waardes zijn gewoon op het net te vinden:

Knipsel.jpg

:OT: volgens mij kun je voor dat geld geen trekhaak gemonteerd krijgen onder je O3... Geleverd wellicht, maar gemonteerd niet. Tenzij het zonder kabelboom is...

Bijlagen

• Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    23 KB · Weergaven: 148

MY00

Senior Member
Er staat met montage, dus dan zal er ook een kabelboom bij moeten zitten. Maar ik heb geen persoonlijke evaring met deze leverancier/montage bedrijf. Had er op gegoogled en kwam geen vervelende reacties alleen dat op andere fora's ook aangeeft dat ze wel erg goedkoop zijn.

CoesDoes

Forumguru
Maakt het nog iets uit qua rijeigenschappen of je nu 17" of 18" eronder hebt liggen of is het alleen iets "cosmetisch"?

De laag lucht tussen de velg en buitenband wordt iets kleiner waardoor je theoretisch een klein stukje comfort in zou leveren en iets aan wegligging zou kunnen winnen, maar ik zal het zelf niet echt merken denk ik.
(als je runflat banden gebruikt heb je ook dat effect omdat er een extra laag rubber rond de velg komt waardoor het wat 'stugger' wordt)

RoelF

Forumguru
Ik heb een proefrit gedaan in een 1.6TDI bij mijn dealer, die stond op 18-inch.
Reed prima, kon echt niets negatiefs merken van de 18's.

CoesDoes

Forumguru
Ik was een beetje aan het rondneuzen voor velgen voor in de winter, maar kom tot de ontdekking dat de keuze wel heel beperkt wordt als ik ook de mogelijkheid wil hebben om sneeuwkettingen te kunnen gebruiken. Uit de accessoire folder voldoen alleen de 16" Star en de 17" Crystal... Hopen dat er snel meer keuze bij diverse velgenboeren komt.

CDK

Forumguru
als je naar wintersportgebieden gaat waar sneeuwkettingen verplicht zijn dan verval je vaak naar een wat kleiner winterwiel, anders gaat e.e.a. niet passen in de wielkasten :(

CoesDoes

Forumguru
als je naar wintersportgebieden gaat waar sneeuwkettingen verplicht zijn dan verval je vaak naar een wat kleiner winterwiel, anders gaat e.e.a. niet passen in de wielkasten :(
Ik ga regelmatig op wintersport en zelfs als het niet verplicht is kun je de pech hebben sneeuwkettingen nodig te hebben, ik zal hier dus sowieso rekening mee moeten houden.

Je hoeft die velgen natuurlijk niet bij de dealer te kopen...
Via on-line velgenconfigurators vind je veel meer (en fraaiere, en goedkopere) velgen dan bij Skoda. Nu is het aanbod nog kleine, omdat het een splinternieuw type betreft, maar ik denk dat er tegen de herfst al flink meer keus is.
Bijvoorbeeld bij:
http://www.reifen-vor-ort.de/alufelgen/skoda/octavia/5e-2233
Dat is absoluut waar, maar ook bij deze is het dus zeker zaak om rekening te houden met het evt. gebruik van sneeuwkettingen.

Voor zover ik nu kan zien moet je in geval van optioneel gebruik van sneeuwkettingen dus velgen met een 6.0J breedte hebben en zal de bandenmaat 205/55 R16 of 205/55 R17 moeten worden

deusjevo

Forumguru
Ik was een beetje aan het rondneuzen voor velgen voor in de winter, maar kom tot de ontdekking dat de keuze wel heel beperkt wordt als ik ook de mogelijkheid wil hebben om sneeuwkettingen te kunnen gebruiken. Uit de accessoire folder voldoen alleen de 16" Star en de 17" Crystal... Hopen dat er snel meer keuze bij diverse velgenboeren komt.

Hou in de gaten dat bij de huidige O2 sneeuwkettingen icm 17" alleen mogen als je van de standaard bandenmaat 225 mm breed teruggaat naar (winter)banden 205 mm breed.
Misschien heeft de O3 dat ook weer?

Altos

Banned
Je hoeft die velgen natuurlijk niet bij de dealer te kopen...
Via on-line velgenconfigurators vind je veel meer (en fraaiere, en goedkopere) velgen dan bij Skoda. Nu is het aanbod nog kleine, omdat het een splinternieuw type betreft, maar ik denk dat er tegen de herfst al flink meer keus is.
Bijvoorbeeld bij:
http://www.reifen-vor-ort.de/alufelgen/skoda/octavia/5e-2233
Fraaiere is discutabel hoor...heb net even rondgekeken maar het gros van wat hier wordt aangeboden komt erg "halfords" over op mij...is natuurlijk ieders mening voor zich.

andrehj

Forumguru
Hou in de gaten dat bij de huidige O2 sneeuwkettingen icm 17" alleen mogen als je van de standaard bandenmaat 225 mm breed teruggaat naar (winter)banden 205 mm breed.
Het probleem met sneeuwketting i.c.m. 17" is (zowel bij de O2, de S2 als de O3) veel meer dat je een velg 6Jx17" moet zien te vinden. En die zijn er eigenlijk niet.
Daarom: met sneeuwkettingen gewoon op 6.5Jx16 velgen rijden, zoals mijn Rial Milano velgen (in het grijs, antraciet vind ik lelijk) die zijn toegelaten voor een O2 en S2 (en binnenkort waarschijnlijk ook wel voor een O3, mail anders de fabrikant even) en waarbij je gewoon sneeuwkettingen kunt gebruiken.
Tweede voordeel van 6.5J boven 7J: De kans op stoeprandschade wordt weer wat kleiner.

MeneerB

Forumguru
Volgens de Tüv informatie die ik heb is het gebruik van sneeuwkettingen in combinatie met 6.5J velgen en breder niet toegestaan voor de Octavia III. Dus je moet 6J velgen gebruiken.

Zie ook het knipsel van Hemi24 hierboven.

andrehj

Forumguru
Kun je die info hier posten? Het zou natuurlijk kunnen kloppen, maar er zijn (voor een O2) maar een stuk of 8 aftermarket velgen 6Jx16 leverbaar, tegenover 141 in de maat 6.5Jx16. En bij de meeste van die 141 mag je gewoon sneeuwkettingen gebruiken.
De beperking op 6J in het document hierboven geldt voor de af-fabriek velgen.
Bijvoorbeeld: Ook bij een Octavia mag je af-fabriek alleen sneeuwkettingen gebruiken op 6Jx16 (en niet op op 6.5Jx16, maar wel weer op 6.5Jx15...). Maar bij Rial kun je gewoon Rial Milano velgen 6.5Jx16 kopen, en die hebben netjes een TUV Gutachten, waarin wordt beschreven dat je gewoon sneeuwkettingen mag gebruiken op deze velgen op een O2, mits deze niet meer dan 12 mm dik zijn.
Momenteel zit de O3 nog niet in het systeem bij al die velgenfabrikanten, maar ik verwacht dat er binnenkort (net als voor de O2) een heleboel velgen 6.5Jx16 voor de O3 beschikbaar komen die gewoon met sneeuwkettingen gebruikt mogen worden.

MeneerB

Forumguru
De velgbreedte zegt niet alles. Wat minstens zo belangrijk is , is de ET (einpress tiefe) waarde.
Deze geeft de hart afstanden tussen de velg en de wielnaaf. Die is bij de O2 anders dan bij de O3.

Misschien is het handig om ook eens te kijken naar de andere MQB platform familie leden: Golf 7 , Audi A3 en de Seat Leon. Volgens mijn info hebben deze exact dezelfde velg maten.

Maar dit lijstje is m.i. heel duidelijk:

TüV Velgen lijst.jpg

Flem_nl

Forumguru
Heb geprobeerd om bij de dealer mijn 18" Alaris velgen om te ruilen (met gesloten beurs) voor 18" Turini's bij aflevering. Helaas niet gelukt... Dan maar de standaard 18" velgen af fabriek

MeneerB

Forumguru
Ik zou die Alaris wel willen hebben. Maar ik denk niet dat je ze wilt ruilen voor 16" velorums.
(Met bijbetaling natuurlijk)

andrehj

Forumguru
Maar dit lijstje is m.i. heel duidelijk:
Bekijk bijlage 18151
Lees nou eens het allereerste woord uit je lijstje: Serienbereifung. Dat zijn dus (zoals ik je hierboven ook al heb geprobeerd uit te leggen) de velg/band combinaties waarmee de O3 af-fabriek wordt geleverd.
Bovendien geldt dit lijstje voor 15 mm sneeuwkettingen, wat er ook duidelijk onderstaat.

Bij de after-market velg Rial Milano 6.5Jx16 die ik als voorbeeld aanhaalde op een O2 (maar die heeft dezelfde beperking in de Serienbereifung als de O3), zijn sneeuwkettingen dus wel toegestaan (download maar de TUV Gutachten van Rial), maar dan max 12 mm dik.

Bovenaan Onderaan