Misschien kan iemand het uitzoeken hoe het echt zit met de montage van grotere velgen dan waar de auto zijn CO2-waarde mee heeft behaald? Dit in plaats van ongemotiveerde uitingen ("het mag niet", "als je het wel doet zou de FIOD ingeschakeld moeten worden"). Graag vindplaatsen aangeven.
Volgens mij is er maar één punt waar je een probleem zou kunnen hebben als je een controle krijgt: tuning. Daarvan is
aangekondigd dat het aangepakt zou worden. Hoe dat aangepakt is kan ik dan weer niet vinden.
In art. 13bis van de Wet op de loonbelasting staan de bijtellingspercentages en CO2-uitstoot, en wordt voor de vaststelling van de CO2-uitstoot verwezen naar de NEDC-test. Wat er gebeurt als je een auto zodanig wijzigt dat de auto niet meer gelijk is aan de auto die de NEDC-test heeft gedaan (tuning of andere band/velg), kan ik niet vinden. Wie wel?
Overigens: ik herinner mij een duurtestverslag van Autovisie met een BMW 3-serie, waarbij bleek dat deze 3-serie in Nederland standaard op runflats met een hoge rolweerstand werd geleverd, terwijl de opgegeven CO2-uitstoot was bepaald met lagerolweerstandsbanden. Daar werd toen gesteld dat dit legaal was. Helaas heb ik geen bron hiervan kunnen vinden. Bovendien: ook de montage van winterbanden leidt tot een afwijking van de auto die gebruikt is voor de NEDC-test. Ik kan mij niet voorstellen dat dat illegaal is.
Dat een leasemaatschappij geen grote velgen wil leveren is geen aanwijzing voor de al of niet legaliteit van grotere velgen: waarschijnlijk doen ze dat uit pr-overwegingen of overwegingen van maatschappelijke verantwoordelijkheid (hoe misbegrepen ook) niet.