Velgen OIII

Gunner

Forumguru
En nog eens spotgoedkoop ook. Stel eens een Toyota Auris samen en schrik je rot wat je voor een setje 17 inch mag neertellen.:thumbsdown:
 

thekawa

Forumguru
dat zou moeten passen, doorgaans zeggen de geleerden dat je 5mm af mag wijken van het origineel, wat ET 51 blijkt te zijn, ET 46 valt dus net binnen de (dealer) tolerantie, zal ook beter ogen, want het wiel komt iets meer naar buiten, optisch wordt de wielkast dus iets meer gevuld ;)

greetz Corné

eens. ET45 schijnt ook nog net te kunnen op 8J. idg dat heb ik geregeld :) et45 had een maatje van me ook op de o2 combi en stond erg netjes naar buiten (zonder buiten het spatbord te komen)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Volgens je signature heb je een BL in bestelling staan, als het een Ambition is zal dit de 16" Minoris zijn, bij een Elegance de 17" Teron.

Op autotrader en autoscout zie ik ambition businessline modellen staan en allemaal met de 17" teron velgen eronder en geen enkele met de minors velgen. Het valt me heel erg op dat er geen enkele ambition businessline op die site's staan met de minors velgen. Ik ben namelijk benieuwd hoe dat er onderstaat icm. candy white ?
 

CoesDoes

Forumguru
Op autotrader en autoscout zie ik ambition businessline modellen staan en allemaal met de 17" teron velgen eronder en geen enkele met de minors velgen. Het valt me heel erg op dat er geen enkele ambition businessline op die site's staan met de minors velgen. Ik ben namelijk benieuwd hoe dat er onderstaat icm. candy white ?
Dan ben je voorlopig waarschijnlijk aangewezen op de Configurator
Zoals Gunner zei is de upgrade spotgoedkoop, dat is waarschijnlijk de reden dat je bijna alleen maar 17" ziet.
 

CoesDoes

Forumguru
Op autotrader en autoscout zie ik ambition businessline modellen staan en allemaal met de 17" teron velgen eronder en geen enkele met de minors velgen. Het valt me heel erg op dat er geen enkele ambition businessline op die site's staan met de minors velgen. Ik ben namelijk benieuwd hoe dat er onderstaat icm. candy white ?
Volgens mij heb ik wat voor je gevonden..
image.jpg
Zie hier voor meer
 

woutur

Lid
Weet iemand of de keuze van 18 inch ipv 17 inch velgen gevolgen heeft voor de bijtelling (op de TDI 110KW Elegance Business)?
 
Weet iemand of de keuze van 18 inch ipv 17 inch velgen gevolgen heeft voor de bijtelling (op de TDI 110KW Elegance Business)?


Tot zover ik weet niet, als je het maar doet nadat de auto op kenteken gezet is.
Ik heb me wel laten vertellen dat er een mogelijkheid bestaat met bijvoorbeeld een groots scheepse controle door politie, douane, belastingdienst, e.d. je er wel eens last mee zou kunnen krijgen, dat ivm. het niet standaard zijn van de afgeleverde auto.
 

CDK

Forumguru
dat is wel heel ver gezocht hoor, don't worry, lekker de wielen er onder zetten van jouw voorkeur.

greetz Corné
 

Gunner

Forumguru
dat is wel heel ver gezocht hoor, don't worry, lekker de wielen er onder zetten van jouw voorkeur.

greetz Corné
Ik vind het totaal niet vergezocht en eigenlijk mag hier wel tegen opgetreden worden, maar in de praktijk zal dit niet gebeuren helaas. Je zou zelfs kunnen stellen dat het belastingontduiking is; je monteert immers banden die hoogstwaarschijnlijk voor een hogere Co2-uitstoot gaan zorgen en dus feitelijk een auto ook nog eens in een hogere bijtellingscategorie zouden plaatsen. Dus betaal je te weinig belasting.
 

CDK

Forumguru
@Gunner, geen slapende hondjes wakker maken tenzij je een baan bij de FIOD ambieert.... autorijden is al duur genoeg dacht ik zo...... maar ik betaal gewoon mijn dikke 25% hoor met 19" :)
 

woutur

Lid
Nou ja, volgens mij is de breedte van de band hetzelfde. In de rolomtrek zit een verschil van ongeveer 2.5mm. (627.5 mm tegen 630 mm). Dat is 0.4% verschil. Als dat zich linear en rechstreeks verhoudt tot CO2 uitstoot (106g per kilometer, dan zou dit 106.5g per kilometer worden). Loopt wel los denk ik zo.
 

Gunner

Forumguru
@Gunner, geen slapende hondjes wakker maken tenzij je een baan bij de FIOT ambieert.... autorijden is al duur genoeg dacht ik zo...... maar ik betaal gewoon mijn dikke 25% hoor met 19" :)

Dan moet je ook niemand aanzetten tot potentiele belastingfraude ("lekker de wielen er onder zetten van jouw voorkeur"). Ik vind het hele fiscale bijtellingsregime al een kick in the nuts voor iedere particuliere autokoper, maar dat is een hele andere discussie.

Buiten dat is je argumentatie niet echt heel sterk. Bijtelling is per definitie een lachertje natuurlijk als je kijkt welke kosten (korte en lange termijn) een particulier moet maken om dezelfde nieuwe auto te kunnen rijden.

Daarom is het niet meer dan fair als we het gewoon eerlijk houden, nietwaar? lekker de bandjes monteren die bij je (fiscale) klasse houden. Het begrotingstekort is al groot genoeg in Nederland.

En het is trouwens FIOD ;)

Mocht je nog verder van gedachten willen wisselen is m'n PM vast gewillig ;)
 

CDK

Forumguru
nee Gunner, geen interesse in zo'n discussie, wil ook niet m'n gelijk halen ofzo, ter info.... mijn auto staat op de zaak en is mijn eigendom, zolang als ik er mee rij betaal ik jaarlijks 25% van de aanschafprijs, zo voordelig is dat niet in mijn geval, dus de jaloezie die ik dacht te proeven is niet altijd gegrond.... ben bang dat je niet zo heel veel medestanders vind voor je standpunt, ook al heb je gelijk, want ik heb niet gezegd dat je het niet bij het juist eind hebt.
ik wil je nog wel heel veel plezier wensen met je mooie O3 configuratie met 18" gaat er vast en zeker dik uitzien!

greetz Corné
 

CoesDoes

Forumguru
zolang als ik er mee rij betaal ik jaarlijks 25% van de aanschafprijs, zo voordelig is dat niet in mijn geval ...
greetz Corné
Dus jij bent de enige Nederlander die 100% belasting betaald? Dan wil ik je bij deze bedanken :dankje:;)
(Feit blijft natuurlijk wel dat je er bewust voor hebt gekozen om die super auto van je zakelijk te rijden omdat het, zelfs met absurde bijtelling, voordeliger is dan particulier, maar dat is een hele andere discussie)
Hoe je het ook wendt of keert, in Nederland is autorijden nu eenmaal iets waar de overheid heel veel graantjes van mee wil pikken, zowel van de zakelijke als van de particuliere rijder...
 

Flem_nl

Forumguru
Weet iemand of de keuze van 18 inch ipv 17 inch velgen gevolgen heeft voor de bijtelling (op de TDI 110KW Elegance Business)?


Indien er sprake is van een dusdanige aanpassing van de CO2 uitstoot bij een grotere bandenmaat wordt dit er altijd bij vermeld. Bij leaseauto's is deze vaak in de configurator van de leasemij. niet eens te selecteren. De marges tussen 20% en 25% zijn best groot.

1.4 TSI heeft 116 (DSG) of 121 gram CO2 voor 20% tov grens > 124 gram CO2 voor 25%.
1.6 TDI heeft 99 of 102 (DSG) gram CO2 voor 20% tov grens > 112 gram CO2 voor 25%.

Dus zeker bij de diesel zal dit echt geen issue zijn!

Zoals ik altijd van mijn oude heer heb geleerd: "Meten is weten!" ;)
 

thakawa

Nieuw lid
Hoe je het ook wendt of keert, in Nederland is autorijden nu eenmaal iets waar de overheid heel veel graantjes van mee wil pikken, zowel van de zakelijke als van de particuliere rijder...


idd, we moeten juist ge-eerd worden als je niet 14% rijdt deze tijden :):thumbsup:
rijden moet ook gewoon nog leuk zijn, daar moest ik me zelf ook even op wijzen toen ik moest kiezen tussen kale 14% of dik 20%. maar goed iedereen zn keuze uiteraard!
 

Rallye

Forumguru
Misschien kan iemand het uitzoeken hoe het echt zit met de montage van grotere velgen dan waar de auto zijn CO2-waarde mee heeft behaald? Dit in plaats van ongemotiveerde uitingen ("het mag niet", "als je het wel doet zou de FIOD ingeschakeld moeten worden"). Graag vindplaatsen aangeven.

Volgens mij is er maar één punt waar je een probleem zou kunnen hebben als je een controle krijgt: tuning. Daarvan is aangekondigd dat het aangepakt zou worden. Hoe dat aangepakt is kan ik dan weer niet vinden.

In art. 13bis van de Wet op de loonbelasting staan de bijtellingspercentages en CO2-uitstoot, en wordt voor de vaststelling van de CO2-uitstoot verwezen naar de NEDC-test. Wat er gebeurt als je een auto zodanig wijzigt dat de auto niet meer gelijk is aan de auto die de NEDC-test heeft gedaan (tuning of andere band/velg), kan ik niet vinden. Wie wel?

Overigens: ik herinner mij een duurtestverslag van Autovisie met een BMW 3-serie, waarbij bleek dat deze 3-serie in Nederland standaard op runflats met een hoge rolweerstand werd geleverd, terwijl de opgegeven CO2-uitstoot was bepaald met lagerolweerstandsbanden. Daar werd toen gesteld dat dit legaal was. Helaas heb ik geen bron hiervan kunnen vinden. Bovendien: ook de montage van winterbanden leidt tot een afwijking van de auto die gebruikt is voor de NEDC-test. Ik kan mij niet voorstellen dat dat illegaal is.

Dat een leasemaatschappij geen grote velgen wil leveren is geen aanwijzing voor de al of niet legaliteit van grotere velgen: waarschijnlijk doen ze dat uit pr-overwegingen of overwegingen van maatschappelijke verantwoordelijkheid (hoe misbegrepen ook) niet.
 

LT83

Forumguru
@ Gunner, Misschien is het ook een idee om iedereen die een 14/20% bijtellertje koopt een soort van intaketest te laten ondergaan. Even kijken of de rijstijl wel past bij het gebruik (misbruik) van het gunstige belastingtarief.
Hoeveel Prius, Insight en Bluemotion varianten ik bij 140km/h al wel niet met haast op mijn achterbumper heb gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan