Velgen OIII

dirkkroneman

Forumguru
Als de belasting én de BPM een stukje lager zouden zijn dan zouden veel meer mensen zich aan alle regeltjes houden. Is al duur genoeg zo allemaal.. Wat dat betreft kun je beter in België of Duitsland wonen, want als je kijkt naar de staat van het wegdek zit daar helemaal niet zoveel verschil meer in :confused:
 

Flem_nl

Forumguru
@ Gunner, Misschien is het ook een idee om iedereen die een 14/20% bijtellertje koopt een soort van intaketest te laten ondergaan. Even kijken of de rijstijl wel past bij het gebruik (misbruik) van het gunstige belastingtarief.
Hoeveel Prius, Insight en Bluemotion varianten ik bij 140km/h al wel niet met haast op mijn achterbumper heb gehad.


Die Bluemotion Golf variant zal ik zijn..... :maakmegek:
 

Dennis Nijholt

Forumguru
@Gunner diegene die leaseauto's rijden en diegene die hun auto op de zaak zetten maar zelf wel kopen krijgen met die bijtelling te maken. Ik vind het niet vreemd dat je denkt dat de bijtelling politiek goedkoop is en nadelig ten opzichte van de zogenaamde particuliere koper...De afgunst zit hem meestal in het feit dat de berijders nieuwe auto's rijden, geen omkijken hebben qua brandstof kosten en onderhoud. Maar in het geval van bijtelling is het totaal krom, ik zet mijn auto op de zaak die ik zelf koop, goed dan krijg ik de BTW terug van die auto maar betaal per jaar 2,6 % van de fiscale waarde aan BTW terug (een eurootje of 1000) aan prive bijdrage (dit is nog niet de bijtelling !!) goed dan heb ik in mijn geval 20% bijtelling van de fiscale waarde aan bijtelling. Ik vind de bijtelling niet erg want ik kan alle kosten die ik maak ook aftrekken van de Fiscus. Het kromme van de bijtelling is vindt ik dat het BELASTING over BELASTING is.

kijk als de bijtelling over de netto nieuwprijs van de auto gaat vind ik het prima maar hij gaat over de fiscale waarde en in die fiscale waarde zit een belasting..BPM namelijk..dus ik betaal belasting over een belasting en die vind ik krom. Nederland is het enige land die dat presteert en we pikken het ook nog.
 

CDK

Forumguru
volledig mee eens Dennis Nijholt, ik zit ook in dat schuitje, klaag er niet over, want ik heb het verder goed, maar mensen vergissen zich soms enorm over wat het wel of niet kost

greetz Corné
 

Dennis Nijholt

Forumguru
in het geval van mij of ons is het zo dat we wel zelf de brandstof, onderhoud, verzekering enz enz betalen het enige verschil is dat we daar de BTW van terug krijgen en de kosten fiscaal kunnen aftrekken. En daar betaal je dan bijtelling over en de jaarlijkse privé BTW van 2,7 %(ja ik miste een 0.1 %), dus in die drie jaar betaal ik die btw weer keihard terug die ik teruggekregen heb toen ik de auto kocht.. en ja dan verkoop ik de auto moet ik daar ook ff BTW over betalen..Dus goedkoop zo' n auto op de zaak niet echt..het kan nog uit omdat ik het in de boeken kan verwerken en je maar 19cent per km terug krijgt voor zakelijke ritten...en dat kan helemaal niet uit.
 

Gunner

Forumguru
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik de discussie aanzwengel vanwege afgunst? Waarom zou ik wakker liggen van zaken als onderhoud en brandstof nadat ik zelf een nieuwe auto heb besteld? Zeker onderhoud is marginaal op een nieuwe auto, en de eerste jaren geniet ik ook gewoon van fabrieksgarantie, dus daar hoef ik ook geen kosten aan te maken. Verder weet ik prima hoe bijtelling impact kan hebben, want zelf heb ik jaren zakelijk gereden via mijn werkgevers. Dat ik daar nu niet meer mee te maken heb is overigens een bewuste keus, en heeft me een hoop vrije tijd opgeleverd en dat is me meer waard ;)

Het kromme van de bijtelling is vindt ik dat het BELASTING over BELASTING is.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden, want dat doe ik namelijk aan de pomp ook. Ik betaal BTW over een bedrag waar een bult accijns in verwerkt zit.
 

Gysman

Actief lid
tja, mij hoor je niet klagen. Ik rij een superb voor ~460 euro netto per maand. Eigen bijdrage hierin verwerkt, evenals bijtelling, de aftrek van de eigen bijdrage en de belasting daarop. Ik zou zelf prive een dergelijke auto niet (kunnen/willen) rijden, dat wordt voor mij te duur.

Let wel: die leaseauto is onderdeel van mijn salaris, of liever van mijn totaal pakket aan arbeidsvoorwaarden. En statistiek zegt dat er altijd mensen zijn die minder verdienen dan ik, en mensen die meer verdienen dan ik. Vergelijken of afgunstig zijn heeft volgens mij dan ook niet zoveel zin. (Ik kijk wel altijd bijzonder verlekkerd naar zo'n 530d, persoonlijk mijn favoriete station).
 

Dennis Nijholt

Forumguru
@Gunner ik bedoel die opmerking in het algemeen zoals je ook wel op verjaardagen tegenkomt , ik bedoel jou er niet persoonlijk mee. Maar om te zeggen dat leaserijders het nu zo voordelig hebben vind ik wat cru gezegd. en inderdaad is Nederland kampioen afknijpen en belasting heffen over belasting (wonderbaarlijk maar ze hebben nog te weinig). En lease of particulier ze vinden je wel....ben jij het niet als leaserijder is het je werkgever wel...maar ja je hebt functies waar je zonder die auto weinig begint...En als iemand toch jaloers is op een leaserijder (nee niet jij Gunner) ik zou zeggen solliciteer ook naar de baan met die arbeidsvoorwaarde...of probeer bij je huidige baan die voorwaarde te krijgen.....Simpel. Maar ik heb liever mijn eigen auto (wel is waar op de zaak) , en als ik ooit nog denk dat ik voor een werkgever ga werken hoeft van mij die leaseauto niet doe maar een vervoersbudget waar ik zelf beslis (binnen kaders) wat ik aan vervoer wil uitgeven en wat voor auto (binnen kaders) ik ga rijden.
 

Gunner

Forumguru
Gelukkig, dan begrijpen we elkaar :)

zoals je ook wel op verjaardagen tegenkomt
Ik kom dat precies andersom tegen; mensen denken dat ik dat ding ga leasen. Staan ze toch best raar te kijken als ik zeg dat dat niet zo is :maakmegek:
 
Het velgen/banden icm bijtellingsverhaal slaat echt nergens op. Je zou dan ook niet mogen rijden met winterbanden of een dakkoffer. En je kan ook je dikke vriendin niet meenemen..

Een meting kan bij een controle ook niet omdat je zelfs met een standaard auto een andere uitstoot zou kunnen halen dan beoogd.

De belastingdienst laat het daarom toe. Zij gaan er vanuit dat je met een 14 of 20 % bijteller omgaat zoals je dat met een 25% bijteller zou doen en je derhalve altijd een co2 besparing hebt bij de keuze van een zuinigere auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Dennis Nijholt

Forumguru
toch jammer dat de keuze in auto's door de wetgever bepaald wordt..door middel van bijtelling. en die zogenaamde CO2 uitstoot...als er geen CO2 zou zijn ook geen bomen die gaan dan dood en als gevolg daarvan geen zuurstof want dat geven bomen af....probleem daarna opgelost...geen fiscus meer
 

Dennis Nijholt

Forumguru
nu maar hopen dat de FIOD niet meeleest dan...heb hier ergens mijn kenteken laten vallen en ga mee met de meeting om te tunen in september....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
toch jammer dat de keuze in auto's door de wetgever bepaald wordt..door middel van bijtelling. en die zogenaamde CO2 uitstoot...als er geen CO2 zou zijn ook geen bomen die gaan dan dood en als gevolg daarvan geen zuurstof want dat geven bomen af....probleem daarna opgelost...geen fiscus meer


De fiscus leeft van geld, niet van zuurstof!
 

CoesDoes

Forumguru
Kwam net deze velgen tegen en moet zeggen dat het wel een mooie wintervelg zou kunnen worden.
image.jpg
Staan nu nog alleen in 16" beschikbaar voor de OIII HB, maar ik verwacht dat ze ook wel in 17" en 18" voor de OIII beschikbaar worden.
 

CDK

Forumguru
weet niet of ze ook in andere maten komen, maar voor de winter zijn ze zeker nice :) alleen zijn ze wel gepolijst, dat is tricky met pekel... goed in de wax zetten dan

greetz Corné
 

andrehj

Forumguru
Kwam net deze velgen tegen en moet zeggen dat het wel een mooie wintervelg zou kunnen worden.
Bekijk bijlage 18625
Staan nu nog alleen in 16" beschikbaar voor de OIII HB, maar ik verwacht dat ze ook wel in 17" en 18" voor de OIII beschikbaar worden.
Lijkt me een zeer slechte keus, want ik kan me niet voorstellen dat deze velg gelakt is, wat betekent dat ie niet pekelbestendig is. Dan zijn die mooie velgen dus alleen de eerste maand mooi...
Tip: Kies een exemplaar uit de winterkatalogus van een degelijk Duits merk, en zoek daar een mooi exemplaar van uit. Dan is de winterbestendigheid gegarandeerd en geniet je veel langer van je mooie velgen.
 

seadweller

Nieuw lid
Weet iemand welk type velg dit is? Staat hem bijzonder goed:jaja:
 

Bijlagen

  • skoda-octavia-stationwagen-diesel-grijs-002--59452675-Medium.jpg
    skoda-octavia-stationwagen-diesel-grijs-002--59452675-Medium.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 115

Der Einser

Forumguru
Ik kwam deze tegen toen ik nog eens ging kijken voor de O3 RS

RS-Felgen-ua-Pictoris-398x450.jpg
 
Bovenaan Onderaan