Velgen OIII

Flem_nl

Forumguru
Ik hebmet opzet geen 18" genomen. Ik merk toch dat 18inch minder fijn rijd voor langere stukken. Met name de breedte kan soms wel eens vervelend zijn met spoorvorming, putjes, kuiletjes etc.

Zowel gereden in een Leon met 18 inch als een Focus (ST). Daarbij is het onderstel van beide wel een stuk sugger maar. Liever 17" dan 18".

Uiteraard een eigen keuze.

De breedte is gelijk aan de standaard 17" op de EBL. Enkel de hoogte is lager. Van 225x45xR17 naar 225x40xR18

CDK

Forumguru
hoe groter de inch maat hoe lager je band wordt, waardoor de band stugger wordt en je meer gevoel krijgt. de breedte staat hier los van zoals Flem_nl al aangeeft

skodaboy

Forumguru
de bandhoogte is wel anders,maar de wielomtrek is wel dezelfde.

op een 18" velg monteer je een lagere bandhoogte omdat de velg een grote diameter heeft.

een voorbeeld; een 15" heeft een bandhoogte van 65/15
voor een 16" is er een bandhoogte van 55/16
en voor 17" is er een bandhoogte van 45/17

bij de drie velgmaten is telkens een andere bandhoogte daar de velg in diameter veranderd.

ik rij ook liever met 17" dan met 18", daar deze toch nog wat comfortabeler rijden dan de 18"
17" zijn al 'kwetsbaar' genoeg voor boordstenen en dergelijke,en met 18" is de kans op schade nog groter.

ik moet zo wie zo al niks hebben van boordstenen en van die mottige 'kussens' op de weg.
ik probeer mijn velgen al jaren in eren te houden en tot op heden lukt mij dit aardig goed na 6 jaar nog steeds géén (stoep) schade op..:D

Joske

Forumguru
@Skodaboy hout vasthouden als je zoiets zegt :fool: (en die uitspraak moet jij wel zeker kennen toch ;) )

Flem_nl

Forumguru
Hou in de gaten dat bij de huidige O2 sneeuwkettingen icm 17" alleen mogen als je van de standaard bandenmaat 225 mm breed teruggaat naar (winter)banden 205 mm breed.
Misschien heeft de O3 dat ook weer?

Wat me op valt over de eerdere opmerkingen over sneeuwkettingen dat er geen sneeuwkettingen kunnen on 17" 225/45/17 velgen. Dit is de standaard velg/bandmaat op een EBL. Dus je koopt een standaard auto bij Skoda waar GEEN sneeuwkettingen op kunnen/mogen.... Ik heb gekozen voor de standaard fabrieksoptie 18"Alaris. Deze velg /bandenmaat is qua breedte identiek aan de 17" 225/40/18. Ga ik toch een mooie uitdaging hebben in januari voor de wintersport, aangezien mijn winterbanden gewoon op de 18" komen te liggen.......

Ik denk dat je met sneeuwkettingen met kleinere schakels wel wegkomt, ik heb in elk geval altijd begrepen dat het probleem met name zit in de ruimte tussen band en schokbreker / veer aan de binnenzijde. Ben zelf ook erg benieuwd hoe het bij mij gaat uitpakken met de 17" en zelfde bandenmaat. Wellicht is het een optie om (de leasemaatschappij te vragen) een iets smallere winterband te monteren?

Flem_nl

Forumguru
Ik denk dat je met sneeuwkettingen met kleinere schakels wel wegkomt, ik heb in elk geval altijd begrepen dat het probleem met name zit in de ruimte tussen band en schokbreker / veer aan de binnenzijde. Ben zelf ook erg benieuwd hoe het bij mij gaat uitpakken met de 17" en zelfde bandenmaat. Wellicht is het een optie om (de leasemaatschappij te vragen) een iets smallere winterband te monteren?

Dan is de ruimte tussen band en schokbrekers bij mij nog interessanter, gezien mijn Eibach verlaging....:D

Majefloti

Forumguru
@ Woutur
Ik heb het verschil in kosten 17" of 18" destijds gecheckt bij keuze van mijn leaseauto bij laeaseplan. Bij 18" komt er €13 bruto per maand bij dus €624 over looptijd van 4 jaar. Netto €325 bij 52% belasting.
Dit staat niet in verhouding tot €190 meerkosten die je betaald bij Skoda (uitgaande van EBL)

Voor wat de betreft het berekenen van de hoogte van de banden voor diegene die dat leuk vinden.
Bij 225x45x17" is de bandhoogte 45% van de bandbreedte dus 101,25mm
Bij 225x40x18" is dit 40% van de bandbreedte dus 90mm

Voor de freaks.....
Formule voor omtrek is 3,14 x diameter. 1 inch = 25,4mm
Diameter bij 17" is 17x25,4+101,25x2=634mm.
Diameter bij 18" is 18x25,4+90x2=637mm
Omtrek bij 17" is dan 3,14x634=1990mm (1,99 meter)
Omtrek bij 18" is dan 2000mm (2,0 meter).

Als je 17" hebt hebt is je acceleratie dus (theoretisch) in het voordeel maar bij 18" is je topsnelheid hoger :-).

deusjevo

Forumguru

Ik heb daarom dan ook 205/45-17 winterbanden ipv 225 brede zomerbanden.
Gebruik Spikes Spider sneeuw"kettingen" deze vragen geen ruimte achter het wiel.

andrehj

Forumguru
Wat me op valt over de eerdere opmerkingen over sneeuwkettingen dat er geen sneeuwkettingen kunnen on 17" 225/45/17 velgen. Dit is de standaard velg/bandmaat op een EBL. Dus je koopt een standaard auto bij Skoda waar GEEN sneeuwkettingen op kunnen/mogen.... Ik heb gekozen voor de standaard fabrieksoptie 18"Alaris. Deze velg /bandenmaat is qua breedte identiek aan de 17" 225/40/18. Ga ik toch een mooie uitdaging hebben in januari voor de wintersport, aangezien mijn winterbanden gewoon op de 18" komen te liggen.......
Bij Skoda ("simply clever") gaan ze er denk ik (terecht) van uit dat de meeste mensen toch een extra set wielen kopen bij hun winterbanden. Op termijn is dat namelijk ook veel goedkoper. Dat jouw leasemaatschappij (of jijzelf?) daar anders over denkt, daar kan Skoda niets aan doen.
Bovendien had je dit van tevoren kunnen navragen, want dergelijke info is al jaren bekend en is echt niet iets wat alleen bij Skoda speelt, maar bij alle merken waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad kun/mag je geen sneeuwkettingen monteren op de grotere bandenmaten. Meestal mag het alleen om de basismaat.
Bij de O2 en de O3 heb je zelfs nog extra veel keus: 195/65R15 (past dit nog op een O3?), 205/55R16 (op 6J velg, of soms op 6.5J velg) en 205/50R17 (op een 6J velg) mag allemaal.

jelleg

Lid
Bij Skoda ("simply clever") gaan ze er denk ik (terecht) van uit dat de meeste mensen toch een extra set wielen kopen bij hun winterbanden. Op termijn is dat namelijk ook veel goedkoper. Dat jouw leasemaatschappij (of jijzelf?) daar anders over denkt, daar kan Skoda niets aan doen.
Bovendien had je dit van tevoren kunnen navragen, want dergelijke info is al jaren bekend en is echt niet iets wat alleen bij Skoda speelt, maar bij alle merken waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad kun/mag je geen sneeuwkettingen monteren op de grotere bandenmaten. Meestal mag het alleen om de basismaat.
Bij de O2 en de O3 heb je zelfs nog extra veel keus: 195/65R15 (past dit nog op een O3?), 205/55R16 (op 6J velg, of soms op 6.5J velg) en 205/50R17 (op een 6J velg) mag allemaal.

In een ander draadje lees ik dat er nog best wat alternatieven zijn. Helaas wel wat duurder. Zie
http://www.skodaforum.nl/forum/thre...-bijbehorende-leuke-velgen.19287/#post-289670

jelleg

Lid
Er is al het nodig over geschreven, het verschil tussen 17 en 18 inch. Ik heb nu de 18 inch Alaris besteld. Inmiddels is er een aantal mensen die hiermee rijdt. Ik heb zelf geen ervaring met 18". Veel mensen verklaren mij voor gek met de 18". Je zou echt behoorlijk veel inleveren op comfort. Ik rijd zo'n 45.000km per jaar, met name snelweg. Zijn die 18" velgen nu echt zo oncomfortabel / stug of is dat meer borrelpraat?? Optisch vind ik het een stuk mooier, maar goed, het comfort wil ook wat.

CDK

Forumguru
het is persoonlijk hè, ik vind het borrelpraat, rij zelf verlaagd en op 19" en bij mijn S2 is dat nog steeds comfortabeler als de standaard VW Polo van mijn vrouw op 15"
Het is een combi van gewicht, wielbasis, veerweg, demping en bandhoogte.....
Ga proefrijden en je weet het, je hebt totaal niets aan meningen van anderen, je moet het zelf ervaren!

Greetz Corné

Pendragon

Donateur
Natuurlijk lever je wat in, maar als je begint met 18" weet je niet beter :) Ik ben van 16" naar 18" gegaan en dan merk je wel verschil. Ik vind het acceptabel en de 18" velgen staan een stuk mooier.

paulus474

Senior Member
De 18" rijdt echt prima!
(Zeker vergeleken met mijn vorige Fabia Combi Greenline met zgn. sportonderstel).

Er is al het nodig over geschreven, het verschil tussen 17 en 18 inch. Ik heb nu de 18 inch Alaris besteld. Inmiddels is er een aantal mensen die hiermee rijdt. Ik heb zelf geen ervaring met 18". Veel mensen verklaren mij voor gek met de 18". Je zou echt behoorlijk veel inleveren op comfort. Ik rijd zo'n 45.000km per jaar, met name snelweg. Zijn die 18" velgen nu echt zo oncomfortabel / stug of is dat meer borrelpraat?? Optisch vind ik het een stuk mooier, maar goed, het comfort wil ook wat.
Ik vind het prima rijden. Mijn vrouw rijdt een Alfa Romeo Gulietta met 18 inch en sportonderstel. Rijdt comfortabeler dan mijn voorloopauto met 15 inch wielen.....

Nelissuh

Actief lid
@ Woutur
Ik heb het verschil in kosten 17" of 18" destijds gecheckt bij keuze van mijn leaseauto bij laeaseplan. Bij 18" komt er €13 bruto per maand bij dus €624 over looptijd van 4 jaar. Netto €325 bij 52% belasting.
Dit staat niet in verhouding tot €190 meerkosten die je betaald bij Skoda (uitgaande van EBL)

Klopt. Verschil zit volgens leasemaatschappij er in:

- 18" Banden zijn duurder bij vervanging
- 18" Winterbanden zijn ook duurder

4 Jaar geleden had ik bij mijn huidige leaseauto ook 18" aangevraagd, en toen was het verschil nog veel groter. 18" Zal in die tijd meer gemeengoed geworden zijn waardoor de meerprijs lager is.

Rick

Senior Member
Op de EBL is de lease meerprijs voor 18" klein omdat er juist een groot verschil zit tussen 16"en 17" en een minder groot verschil tussen 17"en 18" heb ik wel eens begrepen. Dus die 18" is echt een koopje als leaser.

res-q

Senior Member
Nou.. bij onze LM kost 18" ca €30/maand, t.o.v. 17". Kosten zijn met name snellere slijtage, en het feit dat de banden ook nog eens duurder zijn per stuk. Verschil tussen 16" en 17" is €15/maand, dat had ik er bij mijn Ambition Businessline (std. 16") er nog wel voor over, maar had liever 18" gehad...

Bovenaan Onderaan