Verbruik Fabia I

cvegreen

Forumguru
Bandenspanning is inderdaad ook heel belangrijk als je naar het verbruik van je wagen kijkt , de maat ook natuurlijk. Ik heb bijna fietsbandjes eronder dus dat is zuinig he. Nemo ik lees dat jij nooit boven je 3000RPM uitkomt en dan nog zo een hoog verbruik halen , dat kan enkel te maken hebben met hoe je aan je 3000 RPM komt , Hoe sneller je aan je 3000 RPM zit hoe meer je verbruik is . Natuurlijk moet je niet rijden gelijk een oma/opa , maar ik trek gezapig op , rem zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk op motor . Airco zet ik aan als ik het warm heb , gelijk deze avond als ik naar huis reed . Zo constant mogelijk rijden en ga zo maar door . Er zijn een hele boel factoren die bepalen of je wagen zuinig rijdt of niet . De meeste zaken heb je zelf in de hand . Maar hoe zwaarder je motor hoe meer je verbruik of je moet een onder gemotoriseerde auto hebben. Ik heb zelf een 1.2 6V en ik vind hem best zuinig , zoals ik rij natuurlijk , als mijn vrouw hem in handen heeft is dat een stuk minder .
 

van_der_P

Senior Member
Ik kom nooit boven de 3000 RPM! Maar ik moet echt mijn best doen om hem onder de 7.0/100 km te krijgen. Er zit veel stadverkeer tussen, en ik heb dakdragers dus dat scheelt ook iets. Maar het valt me wel tegen!

Nou 7.0l/100 met veel stadswerk vind ik niet verkeerd, is toch 1 op 14.3.
Voor deze Fabia staat een verbruik van gemiddeld 7 l op de 100. Bij stadswerk is dat 9.6 liter
en op wegen buiten de bebouwdekom 5.5 liter per 100 kilometer
 

Roel

Lid
Ik kom nooit boven de 3000 RPM! Maar ik moet echt mijn best doen om hem onder de 7.0/100 km te krijgen. Er zit veel stadverkeer tussen, en ik heb dakdragers dus dat scheelt ook iets. Maar het valt me wel tegen!

Waarom haal je de dakdragers niet eraf? Met name als de snelheid hoog is (snelweg) zal het verbruik veel hoger liggen dan zonder dakdragers!

Ik maakte, als ik naar het zonnige zuiden ging, ook gebruik van dakdragers + dakkoffer op mijn Fabia combi, maar deze gingen na aankomst / uitpakken gelijk eraf (nog geen 3 minuten werk).

Je zult zien dat dit in het verbruik scheelt.

Gr,

Roel.
 
Gemiddeld verbuik van mijn 1.9tdi (2005) is 1 op 20, en nu de dagen eindelijk wat warmer worden 1 op 21.
weliswaar heb je bij koud weer meer zuurstof in de lucht -goed voor het rendement van je motor- maar het opwarmen van de motor kost veel brandstof.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat zuiniger is: Heel slow naar de 80 of 120 optrekken (zonder verkeer te hinderen :2133:), of heel vlot optrekken zodat je eerder zuinig kunt kruisen op je cc. Tot nog toe lijkt me dat vlot optrekken de zuinigste optie is.

Op rustige landweggetjes is op langere ritten een ritverbruik van 1 op 25 ook nog wel haalbaar, als er niet te veel drempels e.d. zijn. Maar het totaalverbuik beter dan 1 op 21 gemiddeld, dat lukt me niet.
 

van_der_P

Senior Member
Gemiddeld verbuik van mijn 1.9tdi (2005) is 1 op 20, en nu de dagen eindelijk wat warmer worden 1 op 21.
weliswaar heb je bij koud weer meer zuurstof in de lucht -goed voor het rendement van je motor- maar het opwarmen van de motor kost veel brandstof.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat zuiniger is: Heel slow naar de 80 of 120 optrekken (zonder verkeer te hinderen :2133:), of heel vlot optrekken zodat je eerder zuinig kunt kruisen op je cc. Tot nog toe lijkt me dat vlot optrekken de zuinigste optie is.

Op rustige landweggetjes is op langere ritten een ritverbruik van 1 op 25 ook nog wel haalbaar, als er niet te veel drempels e.d. zijn. Maar het totaalverbuik beter dan 1 op 21 gemiddeld, dat lukt me niet.

Het is inderdaad het zuinigst om vlot de kruissnelheid te halen. Dit is iets anders dan slow of sportief rijden, gewoon doorrijden.
En de koude start kost veel brandstof. Dat kun je binnen de perken houden door de aanschaf van een standkachel te overwegen. Deze kun je mee nemen als je een andere of nieuwe auto koopt.
Of de auto binnen te stallen
 

cvegreen

Forumguru
Te is nooit goed ook niet om je verbruik binnen de perken te houden . Dus ook niet te traag optrekken.Op een deftige manier naar je gewenste snelheid optrekken en niet boven de 3000 RPM (benzine) en niet boven de 2800 RPM (diesel), dan kom je al een heel eind. Om het zuinigste uit je wagen te halen moet je inderdaad goed kijken wat nu het beste is . Ik weet bv. dat ik aan een constante van 60 km/u beter hem in z'n 4 heb en aan 70km/u beter in z'n 5 zo kort zit dat bijeen. In z'n derde niet boven de 40 km/u (constante snelheid he) ik heb hier elke dag een weg waar er heel veel autohandelaars zitten en die polen en roemenen komen dan hier om hun wagens te kopen , als je achter zo iemand rijdt hou je beter afstand en die rijden zowiezo al niet snel om alle handelaren goed in de gaten te houden en soms gebeurt het dat ik erachter sukkel aan een 40 km/u. vandaar dat ik het weet , maar normaal rij ik wel sneller hoor .
 

van_der_P

Senior Member
Die 2800 rpm voor een diesel vind ik aan de hoge kant. Een diesel heeft zijn maximale koppel vaak rond de 2000 rpm, dus is het verstandig rond dat toerental aan te houden.
 

cvegreen

Forumguru
Die 2800 rpm voor een diesel vind ik aan de hoge kant. Een diesel heeft zijn maximale koppel vaak rond de 2000 rpm, dus is het verstandig rond dat toerental aan te houden.

Dan val je toch na het opschakelen neer ergens ronde de 1200 RPM en dat is een beetje aan de lage kant om het met gemak op te halen . Het ideale is ergens rond de 2500 RPM opschakelen in plaats van die 2800 RPM zoals eerder geschreven. Dan zit je na opschakelen ergens rond de 1500 RPM en dat is al een beter toerental om met gemak op te halen . Die 2800 was inderdaad en beetje te veel om echt zuinig te rijden.
 

Red Devil

Actief lid
vorige week maandag heeft mijn auto een grote beurd gekregen, en hierbij zijn dus ook de bougies vervagen.. ik heb nu een driepunts bougies (dwz ipv 1 ontstekingspunt, zijn het er dus 3 per bougie) en voor mijn gevoel is die nu echt wel zuiniger ook..
had voorheen al moeite om onder de 7.0l/100km gemiddeld was denk ik rond de 7.5l/100km
nu krijg ik hem zelf op de 6l/100km.. dat klinkt wel leuk:tongue: maar ik hou toch meer van het 'doorrijden'..:crazy:
 

Gieliovd

Forumguru
Michiel is plaatjesgeil:
super4_big.jpg
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb er nog één met 3 pootjes in de la liggen beneden. Draai ik die er morgen wel ff in. Loopt ie opeens 240.
 

cvegreen

Forumguru
Wist niet dat een bougie iets aan je verbruik kon doen . Ik dacht dat dit enkel diende om de ontsteking te krijgen , als je nu injectoren had bedoeld kon ik het beter geloofd hebben. Mijn auto kennis is ook niet wat het zou moeten zijn , kan er dus grandioos naast zitten ook.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je een uitstekende verneveling krijgt door de injectoren maar een bougie hebt welke geen lekkere vonk geeft (ontstekingsbron) dan heb je evengoed nog een lage efficiëntie in de verbranding.

Dus hoe beter de vonk, hoe beter de verbranding kan plaatsvinden.
 

joergarms

Senior Member
Eigenlijk wel logisch ook, in plaats dat de vonk de vorm van een streepje heeft, heeft de vonk de vorm van een plus.
Dus meerdere delen van het mengsel kunnen tegelijk ontstoken worden.
Zo zijn er ook motoren die meerder bougies per cilinder gebruiken, die worden dan een fractie na elkaar ontstoken, zo krijg je een langer durende vlamboog, geeft ook een betere verbranding.
 

cvegreen

Forumguru
Als je een uitstekende verneveling krijgt door de injectoren maar een bougie hebt welke geen lekkere vonk geeft (ontstekingsbron) dan heb je evengoed nog een lage efficiëntie in de verbranding.

Dus hoe beter de vonk, hoe beter de verbranding kan plaatsvinden.

Eigenlijk wel logisch ook, in plaats dat de vonk de vorm van een streepje heeft, heeft de vonk de vorm van een plus.
Dus meerdere delen van het mengsel kunnen tegelijk ontstoken worden.
Zo zijn er ook motoren die meerder bougies per cilinder gebruiken, die worden dan een fractie na elkaar ontstoken, zo krijg je een langer durende vlamboog, geeft ook een betere verbranding.

Tot daar begrijp ik het wel hoor , als je een betere verbranding hebt resulteert dat in een betere prestatie , maar of je verbruik daardoor gaat zakken weet ik nog zo niet hoor. De hoeveelheid benzine dat je injectoren spuit maakt toch het verbruik .
Oh mijne euro valt in centiemekes.
Ja ja , als je een betere verbranding hebt heb je meer prestatie , waardoor je minder gas moet geven om aan je gewenste snelheid te komen . Daardoor kan je sneller op kruissnelheid blijven en heeft je motor iets minder moeite om dat te houden waardoor je verbruik minder is. Ja ja , ze zijn gevallen. Het geeft lang geduurt , maar we zijn er .
 

cvegreen

Forumguru
Ik was aan het surfen en kwam plots een intersante link tegen http://www.groenopweg.nl/ ben daar eens gaan zien op nieuwe rijder rechts boven in het rood. Ik die dacht dat ik zuinig rij haalde maar 60% , dus zo erg zuinig rij ik precies niet . Ik schakel door op 3000 RPM en volgens hun kan je al doorschakelen aan 2000, als ik dat zou doen , dan ga ik geen meter meer vooruit. Het is mischien wel het zuinigst , maar of het nog even comfortabel is dat zeggen ze er niet bij. Het uitbollen aan de rode lichten kon volgens hen ook nog zuiniger. Waar ik slecht in scoorde en wist dit op voorhand is als ik de weg vraag aan een voetganger zet ik mijn motor niet af en dat was niet zuinig , dat wist ik . Maar anders dacht ik het vrij goed te doen, niet dus.
 

Fabia

† In Memoriam
Het valt mij weer mee, mij score is: Gefeliciteerd. U bent een Nieuwe Rijder.
U heeft 87 van de 100 punten gescoord! U bespaart zo'n 5 tot 10 procent op uw brandstofkosten door de tips van Het Nieuwe Rijden toe te passen. En u helpt het milieu door minder uitlaatgassen uit te stoten.

Maar ik moet bekennen dat ik niet echt heel erg bewust er mee bezig ben. Vind het ook leuk om gewoon af en toe lekker te rijden met de auto en een beetje door te trekken in zijn versnellingen. Wil ook gewoon genieten van mijn Fabia en zijn motor.
 
Bovenaan Onderaan