Verbruik Fabia I

ben nu bezig met een Fabia 1.9 TDI uit 2006 dus miss ben ik dan ook van de benz af :grin:.

maar dan moet die wel gechipt worden dus dan zal ik denk ik zoon 5.5 a 6.0 op de 100 km rijden vind ik nog niet bepaalt slecht.

mijn moeder heeft een lupo 3L gehad en die reed er op de afstand 1 op 37 mee dus das wel zuinig zal ik nooit gaan halen denk ik.

gr jeroen

cvegreen

Forumguru
Sinds ik die test gedaan heb op http://www.groenopweg.nl/ ben ik hun raad gaan opvolgen , ik moest niet zoveel veranderen aan mijn gedrag op de baan en er is op mijn boordcomputer al 0,1 liter / 100 km minder verbruikt , ik had hem niet gereset , dus zal het gemiddeld verbruik eigenlijk nog meer gedaald zijn. Wat een beetje goede raad allemaal kan doen he . Ik zal nu ongetwijfeld onder de 6 liter geraken denk ik (hoop ik )

nemo

Senior Member
Mijn gemiddeld verbruik (bij tab 2 van mn boordcomputer) staat echt keihard op 7,3, boehoe. Zelfs nu ik probeer niet boven de 2500 toeren te komen. Indien het mogelijk is zelfs bij 50 km/h al in zn 5e versnelling. Ik denk dat ik me er maar bij neerleg.

Michel

Forumguru
Over de afgelopen +/- 45000 km rijd ik volgens de boordcomputer ong. 6,8 liter/100 km. Dat zijn relatief veel snelwegkilometers (Amsterdam <-> Den Haag, Amsterdam <-> Delft) met relatief weinig files en zonder het gebruik van de cruise control. Op een tank kan ik tussen de 600 en 700 km afleggen.

Ik merk wel dat het verbruik de afgelopen 30000 km lager is geworden. Momenteel staat er bij tab 2 van de boordcomputer een verbruik van 6,8 liter/100 km. Dit is over een afstand van +/- 7500 km en met een gemiddelde snelheid van 82 km/u.

Over het algemeen rijd ik vrij vlot door, al schakel ik wel relatief vroeg (bij zo'n 70-80 km/u) naar de vijfde versnelling. In de stad zit ik vrij vlot in de vierde versnelling, al houd ik wel altijd in de gaten dat de motor voldoende toeren kan maken. Schakelen bij een te laag toerental van de motor kost volgens mij ook extra brandstof.
Inhalen op de snelweg doe ik vanaf 80 km/u altijd in de vijfde versnelling. Ik schakel dus zelden of nooit terug, maar dat hoeft ook niet, want deze motor is voldoende krachtig om relatief vlot te kunnen accelereren.
Al met al ben ik erg tevreden over het verbruik. Ik was bang dat ik na mijn Fabia 1.4 MPI wel met een extra hoog verbruik rekening zou moeten houden, maar dat is dus niet het geval.

Gieliovd

Forumguru
ik heb bij stadverkeer (50) in zijn 5 een hoger verbruik van in zijn 4
Bedankt voor deze mededeling.

Als je over een langere afstand 50 kunt rijden dan kun je met gemak naar de 5 schakelen.

Als je echter nog veel moet afremmen en accellereren dan kun je hem beter in de 4 houden om te voorkomen dat je de motor smoort en het verbruik laat toenemen.

Ik rij ook wel eens in de 5 in het dorp, dan verbruik ik nog geen 5 liter. In de 4 is dit meer dan 6 liter.

cvegreen

Forumguru
zoal Gieliovd zegt , als je een constante snelheid van 50 hebt , kan je in je 5de versnelling rijden ,moet je echter af en toe snelheid minderen en dan weer gas bijgeven , schakel je beter terug naar je 4 . Zuinig rijden is iets waar je moet aan werken , het komt niet vanzelf , gelukkig hebben we nu parameters met onze boordcomputers , vroeger was dat niet te doen om te weten wanneer je zuinig reed zonder een boordcomputer .

Fif

Lid
ik zal morgens een proberen een stuk 50 te rijden met de CC erop in beide versnellingen. Waarschijnlijk komt het idd door minimaal gas geven

Fabia

† In Memoriam
Vanwege de verhuizing heb ik veel kleine ritjes gereden en dan ook nog af en toe de arico aan krijg ik echt het idee dat er een gat in mijn benzinetank zit. Het verbruik is nu wel schrikbarend hoog. Maar gelukkig wordt de flat vandaag opgelevert en is dat weer achter de rug.

cvman

Nieuw lid
ik haal 6.9 op de boordcomput.scheelt wel of het winter of zomer is. Airco aan of uit zit ie al snel op een gemidd.van 7.2 ltr/100km
En de rechter voet natuurlijk. ( optijd schakelen helpt echt.)
Heeft iemand misschien ook bij het tanken dat de actierad. dan 650km aangeeft,
Maar dat de actierad.niet gehaald wordt,ong. 550km????

Graag reactie gr. jeroen.

ik heb wel is actierd. van 700 KM langs zien komen maar dan moet je wel rustig rijden en lange afstanden,
met constante snelheid.

gr jeroen

ik haal 6.9 op de boordcomput.scheelt wel of het winter of zomer is. Airco aan of uit zit ie al snel op een gemidd.van 7.2 ltr/100km
En de rechter voet natuurlijk. ( optijd schakelen helpt echt.)
Heeft iemand misschien ook bij het tanken dat de actierad. dan 650km aangeeft,
Maar dat de actierad.niet gehaald wordt,ong. 550km????

Graag reactie gr. jeroen.

Mr_Plugin

Nieuw lid
Ik heb een Fabia MPI van 2002 (50K gelopen) dat is met 68pk motor (dus nog echte Skoda motorblok met ketting)
Banden maat en kwaliteit daarvan kan behoorlijk brandstofverbruik beinvluden. Heb 5000 km geleden alle 4 banden van 195 breede naar een matje kleiner gedaan 185/15 en dan is van topmerk Brigestone Turanza. Verbruik is volgens boardcomputer gedaalt van 9.3 naar 7.5 l/100 km en dat is puur met stadsverkeer die ik dagelijks moet maken.
Betreffend olie verbruik moet wel 1 liter per 10.000 bijvullen.
Ben dik tevreden met die auto.
Daarvoor had een Polo ook van 2002 maar met 1.4 i 75 pk motorblok in. Volgens mij die later ook in Fabia kwam. Die laatste heeft dus wat pk extra en meer zuiniger dan Fabia. Allen 1.4i 75pk bereikt maximale koppel pas bij 4000 toeren en 1.4 MPI van Fabia heeft exact zelfde HMs al bij 2000 toeren. Dus Fabia is meer dynamiek en leuker om te rijden in stadsverkeer dan POLO.

juzzwuzzz

Nieuw lid
Ik heb sinds een week ook een skoda fabia combi. Rij voornamelijk stads verkeer voor mn werk en dan zit ik op een gemiddeld verbruik van rond de 8l/100km. heb vandaag combi stads en 80km wegen gereden (klein stukje snelweg, 100km) en dan zat ik op een verbruik van iets onder de 7. Niet slecht vind ik zelf.

van_der_P

Senior Member
Met onze Fabia reden we in de zomer als het lekker weer was 1 op 15.5 het is zelfs eens gelukt om er 1 op 17 mee te rijden 1.4/75 pk. Veel 80 km wegen en een klein stukje snelweg.

Gieliovd

Forumguru
Ik reed laatst 100 op de cruise control, op gas, 5,5 liter/100 kilometer op de boordcomputer! Dat vond ik toch wel ff cool :)

Vandaag naar huis zat hij weer op 9,5 :( Valt geen streep op te trekken die gascomputer.

Na de laatste keer tanken een verbuik van 3.6 liter! :worshippy:
En wel ff eerlijk blijven: Er zaten dit keer nauwelijks stadsritten en autobaanritten bij. Maar ook: vaak 5 à 8 km meer op de teller dan de plaatselijk toegestane snelheid. (Alleen als de verkeerssituatie dat toeliet natuurlijk.)Wat in de praktijk aardig overeenkomt met de werkelijke snelheid. En ook zonder aircogebruik, en met de ramen dicht.
Ik vraag me verder wel af of het gezond is voor de motor: 50 in 5 doet hij zonder protest, maar vervuilt de motor van binnen niet met al zulke laagtoerige ritten?

Geje

Nieuw lid
Verbruik

Hoi,

Met onze Fabia (I) 2.0 85kw rijden we gemiddeld 1:12,3 wisselend woon/werkverkeer veel korte afstanden en af en toe een langere rit van 60km. Zeer goed dus. Tijdens vakantie met langere afstanden haalt hij zelfs de 1:14,2

cvegreen

Forumguru
Ik heb vandaag mijn zuinigheids record verbroken. Dat stond op de afstand van 17 km (woon werk verkeer) op 5.0 L/100km en dit is vandaag verbroken met 0.2L/100km , dus 4.8L/100km . Was zo trots dat ik er een foto van moest maken. Zie hier mijn trotse zuinigheids record.

sp_a0074.jpg

Gieliovd

Forumguru
Kijk eens aan! Dat zijn de getallen. Mijn record zit op een ritje naar Wormerveer (40 km) met een gemiddelde van 6,7 liter. Was ik heel blij mee. Was ook éénmalig. Op gas dan uiteraard.

Enne, toch eens naar de dealer met al die lampjes aan op je dashboard ;)

Bovenaan Onderaan