Verhogen van de vloer

Red Devil

Actief lid
ik zat van de week is na te denken over mijn kofferbak, ik heb hier een subwoofer in staan (geen gigantisch ding, maargoed) maar die staat me tog eigenlijk best in de weg.
ik speel tenorsaxofoon en die koffer past er net in:2133:, maar heb nog een koffer met de muziek enz er in, en die moet dan op de achterbank..

nu zat ik dus te denken om de vloer te verhogen, zodat ik een dubbele bodem krijg en de versterker in die bodem weg te werken, en die sub uit de bestaande behuizing ook hier in te bouwen.

voor koeling van de versterker heb ik ook aangedacht, hiervoor wou ik 2 ventilatortjes uit een pc, in de bodem bouwen en 1 die dus lucht aanzuigt uit de kofferbak en de ander die de lucht weer weg blaast (circulatie)

en om tog bij me rezerve wiel te kunnen dacht ik er aan om dat stuk er uit te zagen en dan iets van een schanier er in te maken, of gewoon er helemaal uit te halen, maar niet dat je de hele bodem incl versterker en sub er uit moet halen..

op deze manier krijg ik alle ruimte van me kofferbak weer terug, alleen de hoogt wor diets minder, maar daar merk je niet zo veel van denk ik.

is er toevallig iemand die dit al een keer gedaan heeft??? en misschien wat tips voor mij heeft?
het liefst nog met foto's ofzo..

joergarms

Senior Member
Ik heb zoiets nog niet gedaan, maar het is mijns inziens wel goed te doen.
Beste kun je met MDF werken, dit is prachtig te bewerken.
Daarna kun je een stuk bekledingsmateriaal pakken om de hele vloer te bekleden, dan ziet het er lekker strak uit.
Wat betreft die ventilatie, dat moet wel lukken met die pc-coolers.
Ik heb hier nog wel 2 mooie liggen met verlichting erin, had ik ooit gekocht voor mijn eigen versterker maar toen verkocht ik de auto.

Red Devil

Actief lid
ik wou het idd ok van MDF maken, daar heb ik de hoede plank ook van gemaakt;)
en ik heb nog wel wat stof over daarvan, maar of het genoeg zou zijn? dat weet ik niet..

die coolers wou ik dan idd ook met lampjes doen, wel rode ofcourse;)

ik zit denk ik nog wel met het probleem dat ik niet precies weet hoe veel liter die sub nodig heeft aan ruimte? iemand enig idee hoe je daar achter kunt komen?

Jager

Actief lid
Ik zou je sub echt niet uit z'n huidige behuizing halen.
Vaak zijn die kasten precies zo gemaakt om de juiste klanken te genereren, afgestemd op het vermogen van de conus e.d.
Zou het wel kunnen doen mits je dus dezelfde specs gebruikt als je huidige kast van de sub, zijn wel een aantal formules om het te berekenen. Maar hoe en wat durf ik je niet te zeggen.
Misschien eens een lokale audio shop bezoeken ?

Red Devil

Actief lid
ik zou dus de inhoud van de behuizing die ik nu heb moeten opmeten, en vervolgens die zelfde inhoud ook in die bodem moeten verwerken, klinkt makkelijk.. maar om het uit tevoeren is een ramp volgens mij:tongue:

Ik zou de SUB niet in de vloer doen omdat dan al het zand e.d. op je speaker komt en dat gaat weer meetrillen enz enz.
Wellicht een alternatief is om de ruimte die aan de zijkant zit meer te benutten, eventueel met gebruik van polyester. (is een stuk lastiger, maar je houdt echt meer bruikbare kofferruimte over.
De inhoud van de kast, veel staat hier: http://www.showyoursound.nl/Editorials/Editorial.asp?EditorialID=69
Als je nog wat googled, kan je het exact berekenen.

Ik zou je sub echt niet uit z'n huidige behuizing halen.
Vaak zijn die kasten precies zo gemaakt om de juiste klanken te genereren, afgestemd op het vermogen van de conus e.d.
Zou het wel kunnen doen mits je dus dezelfde specs gebruikt als je huidige kast van de sub, zijn wel een aantal formules om het te berekenen. Maar hoe en wat durf ik je niet te zeggen.
Misschien eens een lokale audio shop bezoeken ?

Zeker als het een gesloten systeem is zou het niet zo heel veel uit moeten maken. Een basreflex is al iets lastiger (maar niet onmogelijk) en een bandpass luistert nauw.

EdK

Forumguru
1 ventilator is genoeg !! laat deze de dubbelle bodem ruimte gewoon afzuigen !!
Dan aan andere kant een roostertje plaatsen met een wassemkapfilter erachter geplaatst !! Dit zorgt er dan voor dat je minimaal stof je dubbele bodem intrekt !!

Deze methode gebruiken wij al jaren in regelkasten en werkt perfect !

Red Devil

Actief lid
Zeker als het een gesloten systeem is zou het niet zo heel veel uit moeten maken

Het is een gesloten systeem, zie de foto's bij mijn 'garage', daar staat wel een foto van mijn sub..

en over dat filter, het zou mij niet uit maken of er nu stof onder die dubbele bodem ligt of niet:tongue: geen mens die dat ziet:)

ik heb inmiddels me pa ff gevraagt of die een keer zou wille helpe, die heeft vroeger timmer opleiding gehad, dus moet wel goedkomen dan denkik;)

Gieliovd

Forumguru
Het stof interesseert niemand als het puur uiterlijk zou zijn. Stof is het niet alleen, want een kofferbak is een laadruimte.

Dus zand, stof, allemaal soorten rommel komen in de bak terecht en automatisch na verloop van tijd bij je sub.

Die dingen zijn wel degelijk slecht voor je sub, tussen je spoelen, op je conus en diafragma...

Dus ja, het is niet puur om de looks, maar in het behoud van je apparatuur.

Zo'n versterkertje heeft toch niet zoveel koeling nodig, of wel? Lijkt mij wel meevallen allemaal.

Hebben die HB's geen vakken aan de zijkant?

Red Devil

Actief lid
misschien dan toch maar een filtertje er bij maken, zo veel werk is dat ook weer niet.. maar als de bekleding die ik er over heen wil maken, werkt misschien ook al wel als filter? ik heb namelijk nog hoedeplank bekleding liggen, dat is helemaal niet zo dik.

en over die koeling, ik heb zo geen idee of die het echt nodig heeft, maar gewoon voor de zekerheid..

en ik heb aan de zeikant wel wat ruimte achter de wielkasten zegmaar (tussen de wielkast bekleding en de achterlichten), maar dat is niet genoeg denk ik om een sub in te plaatsen, en ik heb de breedte echt nodig voor de koffer van mijn saxofoon..

Gieliovd

Forumguru
Je moet er nog maar eens over nadenken hoe je het wilt doen.

Voor de combi waar het reservewiel wachterin ligt kun je speciale kisten krijgen voor in dat gat. Gaat bij mij niet werken :)

Als je je vloer wilt verhogen krijg je al snel een verhoging van pak beet 20 à 25 cm. Lijkt me niet echt prettig gezien je bergruimte veel minder flexibel wordt.

Afhankelijk van hoe vaak je speelt zou je ook kunnen denken aan een los te koppelen sub?

Anders bouw je de sub onder je bijrijdersstoel in :)

Je hebt gelukkig geen JackHammer of die sub welke ze bij Mythbusters hebben gemaakt laatst.

Red Devil

Actief lid
haha neej gelukkig geen jackhammer.. dan heb ik nergens geen ruimte meer;) en moet wel ruimte over houden om eens een mooi vrouwtje naast me te kunne hebbe:2133:

ik wil de vloer wel proberen zo minimaal te verhogen, ik weet eigenlijk nog niet hoe dik de magneet van de sub is, daar zal het aan liggen dan..

ik moet zoiezo elke dinsdag de sax achter in de auto hebben, dus om het elke keer los te koppelen heb ik geen zin in;)

Gieliovd

Forumguru
Klopt, dat is heel belangrijk. Daarom heb ik ook die Combi gekocht, beetje vooruit denken hahaha.

Zo'n sub moet je er wel in kwijt kunnen, dus zoals je zegt... magneet, spoelenhoogte, diafragma hoogte.. zit je snel aan 20 cm denk ik.

Red Devil

Actief lid
ik ga een dezer dagen maar is ff die sub uitde kist schroeven en ff opmeten hoe diep deze is.. en dan maar is samen met me pa een malletje maken van karton ofzo, en dan gewoon gaan beginnen;)
maar dat zal denk ik pas na het weekend worden, aangezien ik het hele weekend in het hoge noorde ben;)

Sportline

Senior Member
Wat jij allemaal gaat doen dat wil ik ook graag doen in de toekomst. Ik ben op internet al her en der foto's aan het zoeken van hoe het er allemaal uit ziet en hoe je dat het beste kunt maken. Bijgevoegd een paar foto's als voorbeelden. Wel in een Felicia trouwens.

Bijlagen

• 04.jpg
    04.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 48
  • clen5731_005.jpg
    clen5731_005.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 42
  • kofferbak plaat.JPG
    kofferbak plaat.JPG
    34,3 KB · Weergaven: 38

Desperado

Forumguru
Wel mooi, maar voor mij helaas niet praktisch met een gezin :1761:
Ik ben zoekende naar een sub met ingebouwde versterker.Dan maar wat minder ruimte voor de boodschappen.De originele speakers achter heb ik inmiddels vervangen voor een setje 120 watt speakers.

Red Devil

Actief lid
Wat jij allemaal gaat doen dat wil ik ook graag doen in de toekomst. Ik ben op internet al her en der foto's aan het zoeken van hoe het er allemaal uit ziet en hoe je dat het beste kunt maken. Bijgevoegd een paar foto's als voorbeelden. Wel in een Felicia trouwens.

dit is idd zoals ik het ook ongeveer wil, alleen wil ik de versterker ook echt onder de vloer hebben zodat je deze niet ziet..
de sub zal op de zelfde manier er wel in komen, alleen ga ik er dan nog een metalen rooster overheen leggen, met daar overheen gewoon de bekleding, zodat het lijkt alsof er niet eens een sub in ligt, en door dat rooster kun je de sub ook niet beschadigen

Sportline

Senior Member
de sub zal op de zelfde manier er wel in komen, alleen ga ik er dan nog een metalen rooster overheen leggen, met daar overheen gewoon de bekleding, zodat het lijkt alsof er niet eens een sub in ligt, en door dat rooster kun je de sub ook niet beschadigen

Het zelfde idee als wat Exciter heeft in zijn Favorit wat we konden zien op de meeting in Houten. De hele hoedenplank vol gebouwd met boxen en dan bekleed met een stof. Van buiten kun je niks zien totdat je de klep omhoog doet en allemaal achterkanten ziet van boxen. Bijgevoegd paar foto's om misschien idee's uit te halen.

Bijlagen

• SilverIS300-51.jpg
    SilverIS300-51.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 53
  • PICT0158 (Small).jpg
    PICT0158 (Small).jpg
    83,9 KB · Weergaven: 48
Bovenaan Onderaan