Speakers en subwoofers brengen het plaatmateriaal van uw auto in trilling. Deze trillingen worden vervolgens weer omgezet in geluid, waardoor uw muziek niet zo klinkt als u zou willen. Deze trillingen zijn weg te nemen door ontdreuningsmateriaal aan te brengen.
wbt rijwind
Om rijgeluid dat doordringt tegen te gaan kunt u de volgende drie stappen doorlopen:
Stap 1: Kierafdichting
Bij oude auto's kunnen door veroudering kieren ontstaan. Iedere kier is een geluidslek en zal ervoor zorgen dat luchtgeluid doordringt in de cabine. Een voorbeeld van een dergelijk geluidslek is het missen van rubbers rondom een deel van de autodeur. In dergelijke gevallen kan het plaatsen van nieuwe rubbers goede verbeteringen geven. Onder de motorkap dient u er voor te zorgen dat er in het schutbord geen openingen zitten die kunnen fungeren als geluidslek.
Het is belangrijk dat alle kieren worden dichtgemaakt.
Stap 2: Ontdreuning
Door rijden komen de wielkasten en de rest van de auto in trilling. Deze trillingen zijn in de cabine waarneembaar als geluid. Om dit geluid tegen te gaan moet u de wielkasten, de deurpanelen en de bodem ontdreunen / isoleren. Hiervoor gebruikt u bij voorkeur Vibraflex 'Extreme' voor de bodem en de wielkasten. Voor de deuren gebruikt u Vibraflex 'Normal'. Op de bodem de Vibraflex zover als mogelijk achter de pedalen door laten lopen, maar zorg er wel voor dat u deze kan bedekken met het autotapijt.
Stap 3: Isolatie
Het rijgeluid dat u nu nog hoort komt door het carosserie heen en is alleen verder te reduceren door te isoleren (toevoegen van massa). Isoleren doet u door de bodem (tot zover mogelijk achter de pedalen) te bekleden met de Isomat VM vloermat: deze vloermat heeft een hoge massa, heeft een antislip toplaag en ziet er fraai uit waardoor het gewoon als vloerbedekking gebruikt kan worden.
bron:
http://www.akoestiekwinkel.nl/rijgeluid.html