Verkeersboetes

Constant

Erelid
"Tuurlijk wel, anders ben je dus met andere dingen bezig dan auto rijden !"

Te kort door de bocht, EdK.
Niet zelden word je door de omstandigheden op het verkeerde been gezet: borden die verborgen zijn achter overhangende takken, om maar één voorbeeld te noemen.
Duidelijke situaties scheppen lijkt me een opdracht voor de wegbeheerders, dat scheelt al een boel voor mensen die terplaatse niet bekend zijn.
In dat soort situaties kun je toch met succes bezwaar maken tegen de bekeuring? Idem dito bij zebrapaden die al half vervaagd zijn. Of wegen die ogen als een provinciaalse weg, maar een 50 km/u weg betreffen. Foto maken van de situatie en een bezwaarschrift insturen. Ik krijg de indruk dat gemeentes steeds meer oog krijgen voor het aanpakken van onduidelijke situaties.

Ik mis in een zwak moment ook weleens een bord, maar 99 van de 100 keer heb ik dan even niet zitten opletten. En vaak zijn dat situaties waarin met gezond verstand te bedenken is dat er bijvoorbeeld een stopverbod geldt. En mocht ik dan een bekeuring krijgen, dan zoek ik eerst de schuld bij mezelf.
 

Cordoba

Forumguru
Tuurlijk wel, anders ben je dus met andere dingen bezig dan auto rijden ! ( niet persoonlijk bedoeld )

Ik bedoelde dus dat je soms door de situatie, op het verkeer let, en iets minder op je snelheid. Een voorbeeld van jaren terug: op het laatste stukje waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt, in een flauwe bocht van de provinciale weg (buiten bebouwde kom), zie ik rechts op een inrit van een boerenakker een snelheidscontrole staan, maar de auto staat een beetje op de provinciale weg. Ik heb geen tegenliggers naast me op dat moment, maar op het moment dat ik bij de (controle) auto zal zijn, heb ik een tegemoetkomende vrachtauto. Onbewust geef ik een beetje gas (auto zonder cruise control), zodat ik de auto net voorbij ben als ik de vrachtauto tegenkom. Gevolg is dat ik een boete krijg voor 3 km/u overschrijding van de maximum snelheid. Als je dan weet, dat 20 m verder een bord staat, met einde 50 km/u, de controleur in een flauwe bocht stond (geen goede meting), de controleur gevaar vormde, waardoor ik de overtreding maakte, en alle bezwaren even makkelijk weggewuifd werden, zelfs de bocht werd ontkent!!

Dit soort situaties heeft op mij in elk geval een averechts effect: als dat soort dingen een paar keer gebeurd in (te) korte tijd, dan denk ik volgende keer, ik rij net zo hard als ik zelf veilig vind, een boete krijg ik toch. (en dan is de kans groot dat ik er volgende keer 70 of 80 rij).

Omgekeerd ken ik het overigens ook: iemand die met een gewone personenauto met 97 km/u een andere auto aan het inhalen is die 95 km/u rijdt en nog 200-300 meter voor 'm rijd. Ik zie het van een afstandje al, en besluit mijn snelheid van rond de 130 vast te houden en er aan de rechterkant vloeiend voorbij te gaan. Op het moment dat in de 95 km/u auto ook (op de normale manier) voorbij ben, en terug ga naar rechts, zie ik een AVD-auto achterin het rijtje aansluiten. Ik denk direct 'oei, die hebben mij gezien' en laat de snelheid teruglopen naar het wettelijk maximum. Alle auto's voor de politieauto gaan naar rechts en laten 'm langs, behalve de '97-km/u-inhaler'. Die blijft mooi links rijden, na een minuutje besluit de AVD de zwaailichten te gebruiken (geen effect), nog een minuut later de sirene erbij, pas 2-3 km verder gaat de 'inhaler' eindelijk aan de kant voor de AVD met sirene en zwaailicht. Dat ging direct uit, en hij kwam voor mij rijden: 'volgen politie'. De agent sprak mij aan op rechts inhalen, mijn antwoord: 'tja, ik heb geen zwaailicht en sirene, om zo iemand te passeren die maar links blijft rijden'. Ik zag de agent even denken, en hij vervolgde: 'OK, maar voortaan niet meer doen' en een verhaal over gevaarzetting en dergelijke. Geen bekeuring, en de agent wist ook dat ik niet alleen voor me keek, maar ook in m'n spiegels, dus bleef het bij een waarschuwing en een preek.

Persoonlijk denk ik dat het meer effect heeft, als je wanneer je opnieuw voor eenzelfde feit wordt aangehouden, gewoon de boete met een fors percentage verhoogt. Dus bijvoorbeeld 1e keer rechts inhalen €150, een 2e keer 250€ en een 3e keer €400. Op die manier straf je de notoire overtreders veel harder, dan iemand die een keer in de fout gaat.

Een mooi voorbeeld: een (inmiddels overleden) oom van mij, reed altijd duidelijk onder de maximumsnelheid, alsof ie met z'n vrachtwagen onderweg was. Op de provinciale weg reed ie typisch altijd 70 i.p.v. 80, behalve die ene keer dat z'n vrouw had zitten foeteren dat ie door moest rijden en toen reed ie 83 km/u en kreeg prompt een bekeuring. Gevolg: jarenlang reed ie geen 70 meer, maar nog slechts 65 km/u. Gevolg nog meer mensen achter 'm ergeren zich groen en geel, en proberen in te gaan halen op zo'n drukke provinciale weg.
 

Skoody Boo

Actief lid
Gaat het daar ook niet ook zo , hoe meer je verdient hoe hoger de boete?

Nee, Zweden niet, das Finland. In Zweden is 11-20 km/u te hard 2400 kroon. 26 tot 30 is 3800 kroon = een dikke 400 euro. Boven de 30 is je rijbewijs aan de beurt. Dat er in Zweden 1. rustig wordt gereden en 2. hoge boetes zijn zijn beide gevolg van dezelfde oorzaak: de truttige conformistische en traagheid verheerlijkende cultuur. "Lagom" heet dat.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ja en Nee, het zijn altijd overtredingen geweest alleen door het niet optreden van de wetshandhaving is alles maar gewoon geworden en overtreden we deze regels massaal met zijn allen.

Eens. Pakkans omhoog. EN agenten de mogelijkheid geven om een percentage van de maximum bekeuring te geven. Ik hoefde in Tsjechie slechts 50% te betalen van de bekeuring voor rijden zonder licht, omdat ik nog maar net over de grens gehobbeld kwam. Dat zou dan toch in Nederland ook moeten kunnen?
 

sitechris

Donateur
@EdK: natuurlijk ben je achter het stuur wel eens afgeleid of met andere dingen bezig. Als je radio aanstaat en je luistert ben je feitelijk ook afgeleid. En ja.....dan rijd je onbewust wel eens wat harder dan toegestaan (overigens de hele rit als een zombie op je teller letten lijkt me ook niet bevordelijk voor de veiligheid). Beetje cru dat je dan direct keihard gestraft wordt.
De boetes zijn veel te hoog in het verkeer. Zeker omdat we op andere gebieden (zie mijn eerdere voorbeeld van de belachelijke boete van 150 euro bij een inbraak) juist heel erg soft zijn. Bij de gemiddelde draaideurcrimineel komt de burgemeester op de thee. Bij de gemiddelde automobilist het CJIB. Ik word van dit verschil in verhoudingen echt misselijk.

En......mijn onderbuikgevoel wordt verder gevoed door het feit dat ik de politie bijna altijd zie flitsen op een plek waar de verkeersveiligheid niet in het geding is, maar waar ze lekker kunnen cashen. Ze staan dagelijks op de vijfbaans!!! A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Bijna iedereen rijdt daar te hard omdat het gewoon kan. 100 rijden is echt absurd daar. En iedere dag cashen ze keihard. Schandelijk! Het argument dat je je aan de regels moet houden onderschrijf ik direct als Justitie, politie etc etc dan ook op andere gebieden zero tolerance gaan invoeren. Maar daar ontbreekt het dus aan!

Ik zou willen voorstellen dat we ons minder op de boetes gaan concentreren, maar meer op de rijvaardigheid. Ik ga een voorbeeld geven van de rijvaardigheidstraining van gisteren. Ik was (net als de instructeur) geschokt dat zoveel mensen niet weten hoe ze een noodstop moeten maken. Dat ze half bakkend (of pompend) hun remmetjes aaien. Dat zijn de kneuzen die bij mij achterin klappen.

Maar denk even verder met me mee. Wat te denken van mensen die nooit hun bandenspanning meten. Die onderhoud op hun auto verwaarlozen, hun verlichting niet aanzetten als het schemert etc etc. Ik zou willen adviseren dat de eisen voor rijvaardigheid best wat strenger mogen worden, zodat we beter gaan rijden. Met name in het weekend is het kneuzengehalte echt groot. Ben ik dan gevaarlijk dat ik als ervaren chauffeur 140 rijdt op de rijksweg of zijn de weekendrijders gevaarlijker? En moet ik om de weekendrijder hun plaats te geven op de weg accepteren dat ik uiteindelijk niet harder dan 90 kan/mag rijden omdat het anders 'gevaarlijk ' wordt of gaan we verlangen dat chauffeurs verplicht aan hun rijvaardigheid moeten gaan werken?
 
@ sitechris
Geheel mee eens v.w.b. de derde en vierde alinea!

Bekeuringen geven. Tja....

Beter is naast bekeuringen geven ook een pro-actief beleid te voeren, waarbij automobilisten leren om onnodige fouten te voorkomen die in het verkeer echt gevaarlijk zijn!
In mijn beleving zou het wenselijk zijn om iedereen die zijn rijbewijs al een poosje heeft (zeker de ouderen onder ons die al tientallen jaren alleen hun rijbewijs verlengd hebben) opnieuw het rijexamen te laten doen (ben ik zelf ook de klos :) ).
Fietsers die van rechts komen geen voorrang geven, geen richtingssignaal geven bij recht doorrijden op rotonde (hele volksstammen vergeten dit) en ga zo maar door.
Daarom ben ik voorstander om, in het kader van pro-actieve verkeersveiligheid, iedere 5 jr. het rijexamen verplicht te stellen!
(En bij een leeftijd van 65 of 70 jaar zelfs iedere 2 a 3 jaar.)

N.B.
(wellicht off-topic, sorry, maar naar mijn mening wel relevant, omdat je deze twee aspecten niet kunt loskoppelen van elkaar)
 

Canon-Eye

Forumguru
(overigens de hele rit als een zombie op je teller letten lijkt me ook niet bevordelijk voor de veiligheid)
Dáár is nou de cruisecontrol voor bedacht. Ben ik al >26 jaar intensief gebruiker van: destijds een duur achteraf-geval (VDO-tempostat, 1400 guldens incl. inbouw), maar die heeft in 4 achtereenvolgende auto's dienst gedaan totdat ik m'n eerste Fabia combi kreeg waar er eentje bij de Elegance-uitvoering hoorde. Nooit meer zonder; ook op stadswegen die door hun lay-out uitnodigen stiekem wat harder te gaan - en dus geliefde radarplekken zijn...) is dat ideaal. Rustig voor je uit en in je spiegels kijken, teller vergeten. En als je de rechtervoet een beetje slim neerzet, ben je er in geval van nood ook nog sneller mee bij/op je rempedaal dan wanneer je die eerst van het gas moet "tillen".
 

Canon-Eye

Forumguru
iedere 5 jr. het rijexamen verplicht stellen
Dat lijkt me nou weer wat al te ver gaan, maar (ongeacht de leeftijd!) elke 10 jaar een halve dag opfriscursus waarvan het programma de voornaamste elementen bevat uit bv. de Skoda rijtrainingen bevat, lijkt me wel zinnig. Er zullen dan bv. heel veel minder mensen dan nu het geval is, bij het per ongeluk in de berm raken door verkeerd sturen dwars over de weg schieten, op een tegenligger of een boom.

Sowieso zou zo'n cursus al verplicht onderdeel moeten zijn van de basis-rijopleiding, evenals een anderhalf uur meerijden met een flink grote vrachtwagen (dus een échte zware, geen 4-tonnertje of zo). Dan leren ze bv. ook eens om uit de dode hoeken te blijven, vlak voor een vrachtwagen langs toch nog de afrit te nemen, en meer van die dingen.
 

turboturbo

Forumguru
Dáár is nou de cruisecontrol voor bedacht....Nooit meer zonder; ook op stadswegen die door hun lay-out uitnodigen stiekem wat harder te gaan - en dus geliefde radarplekken zijn...) is dat ideaal. Rustig voor je uit en in je spiegels kijken, teller vergeten.
Zo doe ik het ook. Is echt ideaal. Hele stukken waar je 50 mag of 70 zet ik hem 'vast' en laat de bumperklevers achter me maar lekker kont kussen. Het spijt me niet, ik rijd nl niet truttig ofzo (trek vlot op e.d.) en ik houd me simpelweg aan de maximum snelheid. Ik wil meestal nog wel wat meer rechts rijden, zodat ik het ze makkelijker maak om in te halen (dat willen sommigen dus echt, ook in mijn wijk waar je maar 30 mag vanwege kinderen en gelijkwaardige kruisingen) en dan sluit ik wel achteraan bij het volgende verkeerslicht.

Er zijn zat wegen waar je door de lay-out prima harder kan, maar niet mag. En daar kan ik ook niet zoveel aan doen / heb ik ook niet besloten. En dat heeft meestal niet met gevaar te maken, maar met bureaucratische afspraken / getouwtrek tussen verschillende partijen. Zo begreep ik dat de 100 km/u op de A2 tussen Utrecht en A'dam ook niet is, omdat harder gevaarlijker is (dan is 130 op een 2 baans A6 met relatief veel vrachtverkeer toch echt gevaarlijker!) maar vanwege milieu normen / afspraken. Dus dan zegt de gemeente bijv. tegen het Rijk: oke, je mag meer asfalt leggen, maar dan wel als de nieuwe snelheids limiet 100 wordt.
-correct me if i'm wrong-

Ik snap de frustratie wel dat je maar 100 mag op de vijfbaans A2, maar het is nu eenmaal zo, en harder rijden en een boete krijgen brengt alleen nog maar meer frustratie. Ik zet de cruisecontrol gewoon aan op iets over de 100 km/u, ga uiterst rechts rijden, en geniet van het uitzicht en een muziekje. Die 6 of 8 minuten dat ik eerder thuis zou kunnen zijn, boeien me niet zo. Is ook een stuk beter voor m'n bloeddruk om me niet zo druk te maken en ik krijg zeker weten geen boete voor te hard rijden. Je krijgt echter inderdaad het idee dat je als een slak naar huis kruipt, op zo'n weg met die snelheid....
 

Canon-Eye

Forumguru
cruisecontrol gewoon aan op iets over de 100 km/u
Inderdaad - standaard zet ik 'm op 4 à 5 km boven het geldende maximum - en dan ook nog volgens de satnav. Op de teller zit je dan al snel 10 of meer boven de 70/90/100/120 of whatever, dus niemand kan me betichten van "slakken". Kan je d'r niet langs? Jammer voor jou, maar niet mijn probleem. Maar kom ook niet aan m'n trekhaak hangen, want (1) daar ga ik niet sneller van en (2) als 't me te gek wordt (en da's al vrij snel), dan volgen er maatregelen. Sproeiers als eerste - vaak afdoende om mensen bewust te maken van hun te korte volgafstand - maar als dat niet helpt, dan gaan we de snelheid aanpassen...

(Ik zoek eigenlijk nog een tekstbordje dat ik omhoog kan laten klappen, zonder inwendige verlichting want dát mag dan weer niet, maar je kunt er wel een lampje op richten dat zelf niet naar buiten schijnt - kunnen ze je m.i. niks maken. Iemand een idee?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's veel te lang, dus dan worden de letters te klein en komtie weer dichterbij om 't te kunnen lezen.

't Gaat me trouwens meer om de techniek...
 

EdK

Forumguru
zetten ze hun leesbril maar op !

Maar met leds en een servo motor en en plankie triplex kun je al veel maken hoor
 
E

Ex-lid 2926

Deze week was Koos Spee te gast in het auto programma op radio 1 en toen kwam die snelheidslimiet en controle op de A2 ook aan de orde. Toen werd heel duidelijk hoe die snelheidsbeperking is ontstaan. De verbreding van de A2 stuitte op heel veel bezwaren. Om de bezwaren in te laten trekken moest een concessie worden gedaan. Maximaal 100 km/u.
En die snelheidsbeperking, hoe onlogisch het misschien ook lijkt op zo'n superbrede en veilige weg, moet gehandhaafd worden.
Misschien moet er daarom maar eens "anders" gedacht worden. In plaats van stilstaan in de file kan en mag je nu 100 km/u rijden. Deze snelheidsbeperking heeft dus helemaal niets met de verkeersveiligheid van doen, maar louter en en alleen om milieuredenen.
Trouwens, ook in Duitsland zie ik wel eens beperkingen op de autobahn, aangeduid met een onderbord "Lärmschutz".
Het bellen met een mobieltje aan het oor tijdens het rijden is kennelijk niet uit te bannen. Tijdens mijn woon-werkverkeer zie ik ze bij bosjes, ook vrachtwagenchauffeurs, zelfs die onderweg zijn met gevaarlijke lading. Die 180 Euro boete die het nu kost is kennelijk geen belemmering. En dat terwijl een handsfree set goedkoper is.
En hoe die bellers een minirotonde nemen. Dus die verhoging voor 2012 vind ik persoonlijk helemaal niet erg. Deze overtredingen worden zo bewust gepleegd.
 

sitechris

Donateur
Op sommige stukken kan ik het me voorstellen. Maar op hele stuk van adam naar utrecht? Lijkt me stug. Overigens....pas maar op voor de milieugekkies van groen links en D66 in nederland. Rond de grote steden, uitgebreid met leiden en nog een paar steden willen ze op de snelweg op plaatsen waar je nu 80 mag de snelheid verlagen naar 50! Op de snelweg. WTF!
 

MarcoO2

Forumguru
Ik las gisteren dat er momenteel hard gewerkt wordt aan trajectcontrole op het gehele stuk Amsterdam-Utrecht, uiteraard onderverdeeld in verschillende secties. Succes, Chris... :winkie:

Gelukkig zijn er ook tegengestelde geluiden in de politiek: er wordt ook hard gelobbyd om de meeste van die 80 km/u stukken weer gewoon 100 km/u te maken, omdat de milieuwinst (dankzij alle extra ontstane files) niet gerealiseerd wordt.
 

sitechris

Donateur
Ik ben wel benieuwd als we allemaal elektrisch rijden / of op waterstof en we geen uitstoot meer hebben. Wat is dan het argument van milieugekkies en linkschdenkenden? Ik ben er van overtuigd dat er wel weer iets anders verzonnen wordt om de automobilist verder te laten afzien.
 

Canon-Eye

Forumguru
En dat terwijl een handsfree set goedkoper is
Voor wat betreft de vrachtwagenchauffeurs: bij de grotere en/of betere bedrijven geldt al een totaal belverbod tijdens het rijden - óók handsfree. Bovendien zijn die wagens veelal uitgerust met boordcomputersystemen waar ook communicatie in zit (de modernste daarvan kun je alleen stilstaand bedienen) en krijgen ze dus doelbewust géén carkit meer aan boord.
Maar ja, een eigen mobieltje heb je als bedrijf niet onder controle; 't moet dus van bewustmaking komen. En dat is een tamelijk lange weg - stevige boetes kunnen als wegwijzers nuttig zijn.
 
Bovenaan Onderaan