Tuurlijk wel, anders ben je dus met andere dingen bezig dan auto rijden ! ( niet persoonlijk bedoeld )
Ik bedoelde dus dat je soms door de situatie, op het verkeer let, en iets minder op je snelheid. Een voorbeeld van jaren terug: op het laatste stukje waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt, in een flauwe bocht van de provinciale weg (buiten bebouwde kom), zie ik rechts op een inrit van een boerenakker een snelheidscontrole staan, maar de auto staat een beetje op de provinciale weg. Ik heb geen tegenliggers naast me op dat moment, maar op het moment dat ik bij de (controle) auto zal zijn, heb ik een tegemoetkomende vrachtauto. Onbewust geef ik een beetje gas (auto zonder cruise control), zodat ik de auto net voorbij ben als ik de vrachtauto tegenkom. Gevolg is dat ik een boete krijg voor 3 km/u overschrijding van de maximum snelheid. Als je dan weet, dat 20 m verder een bord staat, met einde 50 km/u, de controleur in een flauwe bocht stond (geen goede meting), de controleur gevaar vormde, waardoor ik de overtreding maakte, en alle bezwaren even makkelijk weggewuifd werden, zelfs de bocht werd ontkent!!
Dit soort situaties heeft op mij in elk geval een averechts effect: als dat soort dingen een paar keer gebeurd in (te) korte tijd, dan denk ik volgende keer, ik rij net zo hard als ik zelf veilig vind, een boete krijg ik toch. (en dan is de kans groot dat ik er volgende keer 70 of 80 rij).
Omgekeerd ken ik het overigens ook: iemand die met een gewone personenauto met 97 km/u een andere auto aan het inhalen is die 95 km/u rijdt en nog 200-300 meter voor 'm rijd. Ik zie het van een afstandje al, en besluit mijn snelheid van rond de 130 vast te houden en er aan de rechterkant vloeiend voorbij te gaan. Op het moment dat in de 95 km/u auto ook (op de normale manier) voorbij ben, en terug ga naar rechts, zie ik een AVD-auto achterin het rijtje aansluiten. Ik denk direct 'oei, die hebben mij gezien' en laat de snelheid teruglopen naar het wettelijk maximum. Alle auto's voor de politieauto gaan naar rechts en laten 'm langs, behalve de '97-km/u-inhaler'. Die blijft mooi links rijden, na een minuutje besluit de AVD de zwaailichten te gebruiken (geen effect), nog een minuut later de sirene erbij, pas 2-3 km verder gaat de 'inhaler' eindelijk aan de kant voor de AVD met sirene en zwaailicht. Dat ging direct uit, en hij kwam voor mij rijden: 'volgen politie'. De agent sprak mij aan op rechts inhalen, mijn antwoord: 'tja, ik heb geen zwaailicht en sirene, om zo iemand te passeren die maar links blijft rijden'. Ik zag de agent even denken, en hij vervolgde: 'OK, maar voortaan niet meer doen' en een verhaal over gevaarzetting en dergelijke. Geen bekeuring, en de agent wist ook dat ik niet alleen voor me keek, maar ook in m'n spiegels, dus bleef het bij een waarschuwing en een preek.
Persoonlijk denk ik dat het meer effect heeft, als je wanneer je opnieuw voor eenzelfde feit wordt aangehouden, gewoon de boete met een fors percentage verhoogt. Dus bijvoorbeeld 1e keer rechts inhalen €150, een 2e keer 250€ en een 3e keer €400. Op die manier straf je de notoire overtreders veel harder, dan iemand die een keer in de fout gaat.
Een mooi voorbeeld: een (inmiddels overleden) oom van mij, reed altijd duidelijk onder de maximumsnelheid, alsof ie met z'n vrachtwagen onderweg was. Op de provinciale weg reed ie typisch altijd 70 i.p.v. 80, behalve die ene keer dat z'n vrouw had zitten foeteren dat ie door moest rijden en toen reed ie 83 km/u en kreeg prompt een bekeuring. Gevolg: jarenlang reed ie geen 70 meer, maar nog slechts 65 km/u. Gevolg nog meer mensen achter 'm ergeren zich groen en geel, en proberen in te gaan halen op zo'n drukke provinciale weg.