Verkeersboetes

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben wel benieuwd als we allemaal elektrisch rijden / of op waterstof en we geen uitstoot meer hebben. Wat is dan het argument van milieugekkies en linkschdenkenden?
Voorlopig zullen dat soort voertuigen nog wel zo ver in de minderheid blijven, dat er dán een veiligheidsaspect optreedt: voorkómen van snelheidsverschillen. En daar zit toch ook weer een milieucomponent aan, want snelheidsverschillen kunnen op zichzelf weer tot files leiden (harmonica-effect en zo). Een gelijkmatige verkeersstroom als geheel is zuiniger en geeft dus minder uitstoot (dat kleine aandeel E- en H2-auto's heeft dáárop de komende 5 jaar nog weinig invloed, schat ik zo). En het sluit ook wel weer mooi aan bij de laatste opmerking van MarcoO2 van vanochtend 09:02u.
 

Fabia

† In Memoriam
Op 60 procent snelwegen 130 km/uur

»Op de Afsluitdijk mag 130 km/u worden gereden NOS
Toegevoegd: maandag 28 nov 2011, 15:18

Vanaf september volgend jaar mogen automobilisten op 60 procent van de Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur rijden. Dat heeft minister Schultz van Haegen besloten.
Uit de proef die de afgelopen maanden is gehouden, heeft Schultz geconcludeerd dat 130 de norm moet worden voor alle snelwegen, behalve waar dat vanwege het milieu niet kan. Dat betekent dat straks op 900 kilometer snelweg dag en nacht 130 mag worden gereden.
Schultz wil verder dat vier van de vijf 80-kilometerzones bij de grote steden verdwijnen. Dat worden zones waar 100 kilometer per uur mag worden gereden.

Bron: Nos.nl
 

MarcoO2

Forumguru
Ik had vanmorgen een profetische bui, als ik het nieuws van vandaag hoor! :D

Gelukkig zijn er ook tegengestelde geluiden in de politiek: er wordt ook hard gelobbyd om de meeste van die 80 km/u stukken weer gewoon 100 km/u te maken, omdat de milieuwinst (dankzij alle extra ontstane files) niet gerealiseerd wordt.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik ben wel benieuwd als we allemaal elektrisch rijden / of op waterstof en we geen uitstoot meer hebben. Wat is dan het argument van milieugekkies en linkschdenkenden? Ik ben er van overtuigd dat er wel weer iets anders verzonnen wordt om de automobilist verder te laten afzien.

Qua verzinnen zijn vooral de ontwikkelaars van bovengenoemde wannabe-concepten aan zet, met bedenktijd onbekend.

Of eigenlijk: bedenktijd constant. In de jaren 80 werd gezegd dat ontwikkeling van rijden op waterstof 30 jaar zou duren. In de jaren 90 ook, en ook in deze eeuw staat het nog altijd op 30 jaar.

Blijkbaar valt de domheid van een kabinet beter te voorspellen

(yep, dit is "er zo eentje")
 

Skoody Boo

Actief lid
@EdK: natuurlijk ben je achter het stuur wel eens afgeleid of met andere dingen bezig. Als je radio aanstaat en je luistert ben je feitelijk ook afgeleid. En ja.....dan rijd je onbewust wel eens wat harder dan toegestaan (overigens de hele rit als een zombie op je teller letten lijkt me ook niet bevordelijk voor de veiligheid). Beetje cru dat je dan direct keihard gestraft wordt.
De boetes zijn veel te hoog in het verkeer. Zeker omdat we op andere gebieden (zie mijn eerdere voorbeeld van de belachelijke boete van 150 euro bij een inbraak) juist heel erg soft zijn. Bij de gemiddelde draaideurcrimineel komt de burgemeester op de thee. Bij de gemiddelde automobilist het CJIB. Ik word van dit verschil in verhoudingen echt misselijk.

En......mijn onderbuikgevoel wordt verder gevoed door het feit dat ik de politie bijna altijd zie flitsen op een plek waar de verkeersveiligheid niet in het geding is, maar waar ze lekker kunnen cashen. Ze staan dagelijks op de vijfbaans!!! A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Bijna iedereen rijdt daar te hard omdat het gewoon kan. 100 rijden is echt absurd daar. En iedere dag cashen ze keihard. Schandelijk! Het argument dat je je aan de regels moet houden onderschrijf ik direct als Justitie, politie etc etc dan ook op andere gebieden zero tolerance gaan invoeren. Maar daar ontbreekt het dus aan!

Ik zou willen voorstellen dat we ons minder op de boetes gaan concentreren, maar meer op de rijvaardigheid. Ik ga een voorbeeld geven van de rijvaardigheidstraining van gisteren. Ik was (net als de instructeur) geschokt dat zoveel mensen niet weten hoe ze een noodstop moeten maken. Dat ze half bakkend (of pompend) hun remmetjes aaien. Dat zijn de kneuzen die bij mij achterin klappen.

Maar denk even verder met me mee. Wat te denken van mensen die nooit hun bandenspanning meten. Die onderhoud op hun auto verwaarlozen, hun verlichting niet aanzetten als het schemert etc etc. Ik zou willen adviseren dat de eisen voor rijvaardigheid best wat strenger mogen worden, zodat we beter gaan rijden. Met name in het weekend is het kneuzengehalte echt groot. Ben ik dan gevaarlijk dat ik als ervaren chauffeur 140 rijdt op de rijksweg of zijn de weekendrijders gevaarlijker? En moet ik om de weekendrijder hun plaats te geven op de weg accepteren dat ik uiteindelijk niet harder dan 90 kan/mag rijden omdat het anders 'gevaarlijk ' wordt of gaan we verlangen dat chauffeurs verplicht aan hun rijvaardigheid moeten gaan werken?

Er zijn meer aspecten dan veiligheid alleen. Kan je het mee eens zijn of niet, maar is wel democratisch vastgesteld. Daarbij is fijnstof ook een kwestie van veiligheid, namelijk volksgezondheid. Er is een statisch verband aangetoond tussen fijnstofconcentratie en longkanker. CO2-verhaal kan je in geloven of niet, een beetje voorzichtiger houding "wellicht zit er iets in" is toch niet geheel onredelijk.

Verder zou het ook fijn zijn als mensen zo lang mogelijk kunnen autorijden, bijvoorbeeld een oma die tot 75 kan doorrijden in plaats van met 70 al verplicht achter de geraniums te moeten zitten. Je wordt zelf ook een keer oud en dummelig, en dan wil je ook nog ergens komen. Ik vraag me af of het nou echt zo zinnig is om een stapel mensen buiten te sluiten omdat een paar jonge kerels zo nodig tien minuten eerder thuis moeten zijn.

Wees nou maar blij met de gemiddelde Nederlandse rijvaardigheid, in Zweden is het nog veeeeeeel erger.
 

Skoody Boo

Actief lid
ook dit draadje gaat weer over heel iets anders.....

NOOP, het gaat over WAAROM verkeersboetes wel of niet zinnig zouden zijn, en daarmee gaat het dus over verkeersboetes. Als verder niks mag bespreken over waarom ze wel of niet zinnig zijn is er natuurlijk net zo goed geen topic over verkeersboetes mogelijk.
 

EdK

Forumguru
ook dit draadje gaat weer over heel iets anders.....

Wanderer , Kensei had het onlangs over zelfregulering, maw het verhaal komt vanzelf weer op de bekeuringen aan.

het is precies als met plaasen tegen een urinior, je spettert er altijd wel wat naast, maar uiteindelijk komt de schoonmaakster en die veegt die spetters weer weg en die emmer met dat schoonmaakwater wordt in zelfde riool gegooid als je plasje en zo komt je plasje toch bij de riool zuivering en is verenigd.

Wel hier wordt er heel even een zijstraat genomen maar hij loopt niet dood en na nog 2 keer rechts gegaan te zijn zitten we weer op dezelfde weg met de boetes !
of waren het de flitspalen die daar ook weer staan dan ?
 

Constant

Erelid
Maar op zich is het toch goed dat de boetes omhoog gaan voor aso-gedrag en dat de snelheidslimieten naar boven worden aangepast?
 

EdK

Forumguru
Ehh ja constant
Als het terechte bekeuringen zijn dan prima gooi maar omhoog
Alleen de verhoudingen tot criminaliteit is of begint aardig mank te lopen en dat doet me wel eens zeer !
Al heb ik eens in de 5 jaar eens een bekeuring van max € 50,00
 

Skoody Boo

Actief lid
Maar op zich is het toch goed dat de boetes omhoog gaan voor aso-gedrag en dat de snelheidslimieten naar boven worden aangepast?

Ja, het is goed dat een agent een hoge boete KAN geven, en dan het best bij een hoge pakkans. De eerste keer een kleine boete, de tweede keer hoger, en de derde keer vol er in. En als iemand overduidelijk bewust snoeihard rijdt, terwijl dat bloedlink is, dan ook maar meteen de eerste keer de hoogste boete. Maar dat het niet iemand die 1 keer niet op let, 1 keer gestrest naar een ziekenhuis rijdt, affijn, dat je niet voor een lullige uitzondering de hoofdprijs moet betalen. En dat dreigt nu natuurlijk wel te gebeuren. Pakkans verhogen kost geld, boetes verhogen levert geld op. Maar rechtvaardiger wordt het er niet van.
 
Berste mede Skoda rijders. Ik stel voor, dat we in de week van 7 tot en met 13 december, eens met z'n allen ons houden aan alle door de wetgever opgelegde gedragsregels. Dus bewust rijden. Ga voor je zelf eens na hoeveel tijd, je nu meer kwijt bent dan in de andere periode.
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, het is goed dat een agent een hoge boete KAN geven, en dan het best bij een hoge pakkans. De eerste keer een kleine boete, de tweede keer hoger, en de derde keer vol er in. En als iemand overduidelijk bewust snoeihard rijdt, terwijl dat bloedlink is, dan ook maar meteen de eerste keer de hoogste boete. Maar dat het niet iemand die 1 keer niet op let, 1 keer gestrest naar een ziekenhuis rijdt, affijn, dat je niet voor een lullige uitzondering de hoofdprijs moet betalen. En dat dreigt nu natuurlijk wel te gebeuren. Pakkans verhogen kost geld, boetes verhogen levert geld op. Maar rechtvaardiger wordt het er niet van.
Hier ben ik het van harte mee eens! Een boetehoogte die meestijgt met het aantal overtredingen straft diegenen die het verdienen. Nu is dat al zo, maar alleen bij overschrijdingen van >30 km/u. Doe maar gewoon bij alle snelheden... veel eerlijker en effectiever... maar dus niet gunstig voor de overheid!
 

Fabia

† In Memoriam
En dat is het probleem met deze absurd hoge boetes. Als ik een overtreding bega dan krijg ik terecht een boete. Geen probleem mee, maar met deze hoge boetes mis ik alle relevantie. En voel me eerder een melkkoe van de overheid dan dat het een corrigerend effect heeft op me. Iedereen begaat wel eens een fout maar om dat zo rucksigloos af te straffen gaat mij veel te ver.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb nou 1 Zweedse bekeuring gehad voor 13 km/ te hard, en ik kan je verzekeren dat dat zeker WEL een corrigerend effect heeft, want die wil ik echt NIET nog een keer.

Ook mooi: met de "neus de verkeerde kant op" parkeren, dus tegen de rijrichting in. Blijkt niet te mogen. Meteen gepakt toen ik dat voor de eerste keer in Zweden deed. Omgerekend iets meer dan 100 euro.

Wees nou maar blij met die Hollandse watjesboetes....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik was (net als de instructeur) geschokt dat zoveel mensen niet weten hoe ze een noodstop moeten maken. Dat ze half bakkend (of pompend) hun remmetjes aaien. Dat zijn de kneuzen die bij mij achterin klappen.

Eh... is het misschien een idee om zelf wat meer afstand tot je voorligger te houden? Daarmee wordt de kans dat jij een noodstop moet maken al een heel stuk kleiner, en dus ook de kans dat er zo'n kneus bij jou achterin komt zitten...
Bovendien spaart het een boete wegens kleven uit.
 

sitechris

Donateur
Zeg je nu dat als je genoeg afstand houdt je nooit hard hoeft te remmen? Wat een onzin! Er kan van alles gebeuren waardoor je plotseling hard moet remmen. Niet alleen op snelweg maar ook daarbuiten. Overigens wel knap van je dat je kunt oordelen dat ik kleef. Ik kan me niet herinneren dat je ooit naast me in de auto hebt gezeten? Doorrijden staat niet synoniem aan bumperkleven.
 
Bovenaan Onderaan