Verkeersboetes

Rosinfield

† In Memoriam
vanuit de leerpsychologie is reeds lang bekend dat belonen van gewenst gedrag veel meer effect heeft dan het bestraffen van verkeerd gedrag. Afschaffen dus al die boetes en cadeaubonnen uitdelen als mn zich aan de regels houdt.
 

Skoody Boo

Actief lid
vanuit de leerpsychologie is reeds lang bekend dat belonen van gewenst gedrag veel meer effect heeft dan het bestraffen van verkeerd gedrag. Afschaffen dus al die boetes en cadeaubonnen uitdelen als mn zich aan de regels houdt.

Hahahaha, hoe we dat praktisch en betaalbaar zouden moeten aanpakken kunnen we beter in een apart topic bespreken. Alle boordcomputers per satelliet verbinding uitlezen door een grote centrale computer. Per goeie actie krijg je 0,0000001 cent, en die grote centrale computer rekent dan even door hoeveel je verdient hebt? Goed, ik ga het topic niet aanmaken, maar voor wat betreft hier moeten we het er misschien maar bij laten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zeg je nu dat als je genoeg afstand houdt je nooit hard hoeft te remmen? Wat een onzin!

Nee, dat zei ik helemaal niet.
Maar het verkleint wel (ik durf te zeggen: aanmerkelijk) de kans dát je een "all-out" noodstop moet maken, want in veel gevallen zul je door meer afstand te houden zelf geleidelijker kunnen afremmen. Zulks tot heil van je achterbumper.

Dát is wat er staat - niet meer en niet minder.


Elke automobilist moet op elk moment in staat zijn om een noodstop te maken...

Natuurlijk. Dat bestrijdt niemand. Maar voorkómen is beter, en een beetje extra afstand = extra tijd en overzicht, dat helpt daarbij.
 

Skoody Boo

Actief lid
Gaap. Verschillende mensen vinden het belangrijk verschillende aspecten wat te overaccentueren. Als er geen intentie is om de eigen blik te verbreden heeft verdere discussie niet altijd evenveel zin.

Als ik elke dag een Golf GTI onder m'n reet heb dan gaat het mis. Ik heb daarvoor onvoldoende beheersing. Het gaat natuurlijk om de kennis van wat er allemaal onder je motorkap e.d. zit, rijtechnieken, natuurkunde etc., maar vooral om de kennis wat er onder je eigen schedelpan zit. Een tikje truttigheid is soms wel goed. Dat is de marge die niet is gebaseerd op verkeersinzicht en kennis van auto's, maar de marge die is gebaseerd op zelfkennis EN kennis van relatieve onkunde van andere bestuurders.

Bijkomend voordeel: Ik kan ook geen GTI betalen. Maar ik gun hem iedereen hoor. Echt, autorijden is natuurlijk een feest met zo'n ding. Maar ik heb ook het idee dat je met een GTI je steeds grotere frustratie krijgt dat je bij die auto niet ook je eigen infrastructuur kunt kopen.

Verder wil ik hier niet een vooroordeel in elkaar timmeren dat veel GTI-rijders zichzelf overschatten. Maar ik weet wel zonder ooit een GTI te rijden nu al dat ik er zat van zou worden om elke dag de discipline op te brengen om met zoveel pk's en newtonmetertjes me veilig in het verkeer te bewegen.
 

TL@

Forumguru
Ik denk eerder dat de frustratie groter is in een trage auto. Ik weet in ieder geval zeker dat ik met de Golf II (1.6D) altijd en overal te hard reed en veel minder vertraagde, gewoon omdat het zo lang voordat dat ding op snelheid was.
 

sitechris

Donateur
Met een snelle auto rijden hoeft niet frustrerend te zijn, je weet tenslotte zelf dondersgoed wanneer je te hard gaat. En je neemt die risico's met je volle verstand. That's the name of the game. En uiteraard ben ik het eens dat voldoende afstand houden belangrijk is net als veiligheid dat sowieso is. Dat geldt voor de GTI net als dat voor een VW Lupo geldt.

En het klopt dat je sneller en makkelijker hard rijdt. Als ik leeg stukje asfalt heb en ik geef vol gas dan rijd je binnen no time boven de 200. Met de 1.4 TSI is dat duidelijk niet het geval.

Het voordeel van een snelle auto dat je ook makkelijk jezelf met je gaspedaal kunt redden uit een benarde situatie. Bv als je moet invoegen op de snelweg en opeens moet je gasgeven om in te voegen. Tijd om te schakelen heb je dan vaak niet, maar door je power kom je dus niet in de problemen. En het is ook prettig voor mijn medeweggebruikers dat als ze naar rechts gaan om je te laten passeren je ook soepel kunt inhalen, zodat de persoon die ingehaald wordt niet hoeft af te remmen voor die vrachtauto maar gewoon op zijn gemak kan inschuiven. Soms zie je wel eens een automobilist met 1 km per uur inhalen, waardoor de auto op de rechterbaan uiteindelijk vaak moet afremmen voor die vrachtauto die verderop rijdt.
 

Skoody Boo

Actief lid
Bv als je moet invoegen op de snelweg en opeens moet je gasgeven om in te voegen. Tijd om te schakelen heb je dan vaak niet,

Nooit last van. :laugh::winkie:

Dat het met een snellere (= iets minder trage dan een voor GTI-ers onvoorstelbaar trage) auto minder vervelend is om vaart te minderen herken ik wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
een benarde situatie. Bv als je moet invoegen op de snelweg

Oh, je bedoelt "Ojee-als-ik-maar-niet-achter-die-[...]*-terechtkom-die-pak-ik-nog-effe-mee-over-de-invoegstrook!", zo'n "benarde situatie"?

* vul zelf maar in wat van toepassing is: vrachtwagen / gleufhoed met sigaar / slome z*k / ouwe bak / etc...
;)
 

Fabia

† In Memoriam
Vind dat een beetje te kort door de bocht. Omdat sitechris een golf GTI rijdt is íe bijvoorbaat een wegmisbruiker?
 

Skoody Boo

Actief lid
Oh, je bedoelt "Ojee-als-ik-maar-niet-achter-die-[...]*-terechtkom-die-pak-ik-nog-effe-mee-over-de-invoegstrook!", zo'n "benarde situatie"?

* vul zelf maar in wat van toepassing is: vrachtwagen / gleufhoed met sigaar / slome z*k / ouwe bak / etc...
;)

HEE!!!! Laat 'm nou ff zelf reageren!!! Dit is echt zoooooooo jammer (snik). 'k mag natuurlijk niet schelden, maar wat ben jij een zak hooi zeg.

@fabia: geenszins!

Zeg sitechris, ik kap deze discussie, want er zijn te veel sukkels hier om me heen. Ik moet zeggen: je bent in ieder geval bewust met veiligheid bezig. Mijn complimenten, en sterkte verder.
 

sitechris

Donateur
Helaas is dat het nadeel van de GTI, stempeltje krijg je al snel opgedrukt. Ook van mijn medeweggebruiker. Mijn achterbumper heeft volgens mij een soort magneet hangen voor anderen om te gaan bumperplakken en mij uit te dagen. Dat is wel echt wel eens vermoeiend. Lijkt me helemaal erg als je een echt leuke auto hebt (M3, Porsche 911 etc).
 

van_der_P

Senior Member
Het voordeel van een snelle auto dat je ook makkelijk jezelf met je gaspedaal kunt redden uit een benarde situatie. Bv als je moet invoegen op de snelweg en opeens moet je gasgeven om in te voegen. Tijd om te schakelen heb je dan vaak niet, maar door je power kom je dus niet in de problemen. En het is ook prettig voor mijn medeweggebruikers dat als ze naar rechts gaan om je te laten passeren je ook soepel kunt inhalen, zodat de persoon die ingehaald wordt niet hoeft af te remmen voor die vrachtauto maar gewoon op zijn gemak kan inschuiven. Soms zie je wel eens een automobilist met 1 km per uur inhalen, waardoor de auto op de rechterbaan uiteindelijk vaak moet afremmen voor die vrachtauto die verderop rijdt.
Dit noemt men toch gewoon anticiperen. Daar heb ik geen GTI voor nodig. Een stel goede ogen en gezond verstand meer niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit is echt zoooooooo jammer (snik).

Beetje lange tenen, Skoody Boo?
Of even niet wakker genoeg om een beetje ironie te herkennen? En er stond nog wel een ;-) bij... (nee, ik hou niet zo van al die plaatjes)
Nou ja - dat is blijkbaar jouw maagzweer, en dat moest het ook maar blijven.

Wel sneu dat er meteen gescholden moet worden. Dat vind ik nou jammer (en niet conform de forumregels, lijkt me - maar dat terzijde).
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me helemaal erg als je een echt leuke auto hebt (M3, Porsche 911 etc).

Nou, dat valt reuze mee. Dié hoeven niks meer te bewijzen en worden dus nauwelijks uitgedaagd, behalve misschien door gelijkwaardige voertuigen. Maar daar zijn er gewoon minder van.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Valt me in elk geval op dat Porsche rijders zich vaak uiterst beschaafd gedragen in het verkeer. Die hoeven idd niet zo nodig als die would-be snelle jongens.
 

sitechris

Donateur
1) Porsche rijders zijn vaak oudere heren, omdat voor jongere mensen zo'n auto vaak onbetaalbaar is. De ouder de persoon, de rustiger over algemeen toch vaak gereden wordt. Je moet een puber van 20 niet in een Porsche zetten, dat gaat niet goed afgelopen waarschijnlijk ;)
2) Ik tennis soms met iemand (invaller in ons dubbelteam) die ook in een Porsche rijdt (een 911 Carrera S van 9 jaar oud). Hij is jaartje of 40, maar rijdt bewust rustig met zijn Porsche omdat zijn auto zoveel aandacht geeft (ook van de sterke arm). Hij heeft één keer een ongeval gehad met zijn Porsche (buiten zijn schuld), maar puur en alleen omdat hij een Porsche had ging iedereen er vanuit dat hij te hard reed, terwijl dit niet zo was. Dat neemt hij wel mee in zijn achterhoofd. Nu ik er aan denk, moet een keer met hem de Autobahn opgaan ;)
 
E

Ex-lid 2926

Ik wil nog wel even de euforie over de verhoging van de maximum snelheid temperen. Voor diegenen die graag de limiet opzoeken schat ik dat de uiteindelijke winst hooguit 5 km/u is, dus eigenlijk te verwaarlozen.
Toen de proef met 130 op sommige wegvakken inging zijn er afspraken gemaakt over de handhaving. Bij 120 km/u werd nog een redelijke marge aangehouden. Met daarbij de afwijking van de snelheidsmeter kon je ongeveer 130 op de teller aanhouden zonder het risico op enveloppen uit Leeuwarden. Bij 130 wordt een lagere marge aangehouden. Dus 140 op de snelheidsmeter kon wel eens een dure grap worden en 135 op de CC lijkt een financieel veiliger oplossing. De boetes voor snelheidsoverschrijdingen zijn nu al hoog (ik moet ze uitdelen, maar ontvang er af toe helaas ook wel eens één) en zullen volgend jaar alleen maar nog duurder worden.
Die kleinere marge zorgt er ook voor dat je nog meer je snelheidsmeter in de gaten moet houden.
Ik ben zelf in ieder geval niet van plan om op autosnelwegen sneller te gaan rijden. Ik moet de auto en brandstof zelf betalen. Tot zo'n 115 op de teller is mijn 1.9 TDI motorisch nog mooi stil en zeer zuinig. Dus daar laat ik het maar bij. Want niet alleen worden de boetes duurder, maar ook het litertje diesel.
 

Fabia

† In Memoriam
Hogere maximumsnelheid brengt overheid geld in het laatje

Laatste update: 1 december 2011 09:30 info

AMSTERDAM - Door het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen zal het kabinet een enorm bedrag aan accijnzen ontvangen.

m1fz1jrawb7f.jpg
Foto: Autoweek
Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), meldt het AD.
Doordat automobilisten harden rijden zal er ook meer brandstof worden verbruikt. Het bedrag dat daardoor extra aan accijnzen binnenkomt wordt geschat op 50 tot 100 miljoen euro.


Het planbureau voorspelt dat er 0,4 miljoen ton meer aan CO2 in de atmosfeer terechtkomt. Daarmee kan worden berekend hoeveel extra brandstof er ongeveer mee gemoeid is
Het PBL is een nationaal instituut dat strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en ruimte maakt.

Besteden

Om de maximumsnelheid te verhogen wil minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) ruim 130 miljoen euro besteden. Als het aan GroenLinks ligt, gaat het geld naar natuurbeheer.
Tweede Kamerlid Ineke van Gent oppert dat donderdag in het debat met staatssecretaris Henk Bleker over zijn plannen voor bezuiniging op natuur.

Bron: nu.nl
 
Bovenaan Onderaan