Verkeersboetes

Canon-Eye

Forumguru
(Harry D)
Voor diegenen die graag de limiet opzoeken schat ik dat de uiteindelijke winst hooguit 5 km/u is, dus eigenlijk te verwaarlozen.


En eigenlijk is het nog erger, als je kijkt naar de tijdwinst - normaal gesproken de voornaamste reden om sneller te willen: h-a-a-s-t.

Reken even mee: De Afsluitdijk is 32 km, maar het gedeelte tussen de sluizen (waar je 130 mag) stel ik voor het gemak even op 30 km.
Als je die op de cruisecontrol aflegt met 120 volgens satnav en niet hoeft in te houden, dan doe je daar 15,9999999 minuten over. Als je dat met 130 doet, dan duurt het slechts 14,7692310 minuten. Besparing: maar liefst 1,2310 minuten, oftewel 1 minuut en bijna 18,5 seconden. Nou nou, 't is me wat...

Moet je één keer inhouden voor een inhalende vrachtwagen (ja, die hangen meest ook lekker tegen hun begrenzer aan), dan wordt het voordeel nog kleiner, want je houdt minder tijd en afstand over om uit te lopen op die slome 120-rijders én je hebt ook weer langer nodig om terug op je cruisesnelheid te komen (want je moet dan van 89 naar 130km optrekken ipv naar 120).

En dan hebben we het hier over de (in dit verband) ideale snelweg: 30 km kaarsrecht en eigenlijk maar één toerit (bij het monument). Elke andere snelweg in dit land heeft over dezelfde afstand veel meer bochten en veel meer toeritten, dus veel meer kans op verstoring van het ideale plaatje.
 

sitechris

Donateur
Das toch bijna 10% :). Overigens scheelt hard rijden wel zeker. Heb utrecht -basel wel eens in 4 uur en 45 minuten afgeraffeld (toch 700 km). Ken ook mensen die zo langzaam rijden dat ze bij karlsruhe moeten overnachten ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Das toch bijna 10% :). Overigens scheelt hard rijden wel zeker. Heb utrecht -basel wel eens in 4 uur en 45 minuten afgeraffeld (toch 700 km). Ken ook mensen die zo langzaam rijden dat ze bij karlsruhe moeten overnachten ;)

Nóg even doorrekenen: 1,23 minuten tijdwinst op 16 minuten = (1,23 / 16) * 100% = 7,6875%.
En dat is dan weer ruim 23% (bijna een kwart) minder dan genoemde "bijna 10%".

En ja, als je in de gelegenheid bent om langere tijd 180/200 te rijden, dán zal het wel lekker opschieten. Maar ik refereerde aan de Nederlandse situatie, en hier ga je die kans toch niet echt krijgen denk ik.

Ver terug in de vorige eeuw (eind jaren '60 - opa vertelt) heb ik al gemerkt dat het binnen NL eigenlijk de moeite niet loont: op een regelmatig gereden rit van omgeving Rotterdam via de Afsluitdijk (toen nog enkelbaans/2 rijstroken) naar Ureterp, ca. 250 km, scheelde het precies 10 minuten of ik nou rustig en op m'n gemak reed, of ontzettend ging zitten jagen. Met dezelfde auto natuurlijk - je moet geen kever met een Porsche gaan vergelijken, want in die laatste zul je er ook op je gemak korter over doen door snellere acceleratie, meer inhaalkansen.
En dan was ik er wel 10 minuten eerder, maar kwam ook een stuk gestresster en vermoeider aan - de tijdwinst ging dus weer op aan langere "hersteltijd".

Sindsdien rij ik eigenlijk nooit heel erg snel: als de omstandigheden het toelaten standaard 3 tot 5 km/u boven het lokale maximum, volgens de tomtom dan. Dus in principe binnen de bekeurbaarheidsnormen, daarmee verkeersboetes-besparend.
Mijn GL is nu eenmaal geen Porsche, de truc van tijdsbesparing zit 'm daarom vooral in het zoveel mogelijk vaart houden - dus ver vooruit (én achteruit!) kijken. Als er een inhalende vrachtwagen voor me zit probeer ik m'n snelheid zo te regelen (lukt niet altijd natuurlijk) dat hij net naar rechts gaat als ik bij hem ben. En als ik zelf moet gaan inhalen probeer ik in te schatten of die achteropkomer mij op tijd voorbij zal zijn, want ik wil niet op het laatste moment in de ankers omdat ik dan opgesloten zit. Als dat dreigt te gebeuren (achteropkomert nadert heel langzaam) ga ik zelf tijdig naar links (niet vlak voor z'n neus natuurlijk), dan kan ik gewoon doortuffen. En ik zit (op de meeste tellers) wel zo'n km of 10 boven het maximum, daarmee zit ik de boel per definitie niet op te houden...

Ik verbaas me dan ook altijd zeer over mensen die tot 10 meter achter een vrachtwagen op de rechterbaan blijven rijden en dán plotseling tot de ontdekking komen dat ze naar links moeten. Ook dat zie je feitelijk wel aankomen, en als inhaler heb je dan 2 opties: ijzerenheinig doorrijden, met het gevolg dat ofwel die slaper flink moet remmen om niet onder de vrachtwagen te duiken, of je moet zelf in de remmen omdat hij (of zij) 'm d'rvoor kwakt. En dan heb je 't ook niet gewonnen.
Dus als ik dat zie aankomen, dan kies ik ervoor om hetzij eerder iets in te houden en betrokkene de ruimte te geven ook even die vrw voorbij te steken, danwel zelf ruim van te voren even wat extra gas te geven (*) zodat ik er al voorbij ben voordat het probleem zich voordoet. Hangt van de omstandigheden af welke ik kies - tweede optie schiet wel sneller op natuurlijk, maar is niet handig als dáár net een flitspaal staat, of een video-auto achter je zit. (En aangehouden worden, dát kost pas tijd...)

Moraal: het sleutelwoord om zowel tijd als boetegeld te besparen is vooral "anticiperen" en niet zozeer "snelheid".

(*) Je zal er nog van opkijken hoe soepel zo'n 1.2Tdi-kruimeldiefje optoert - als je maar zo tussen de 2000 en 3000 rpm zit!
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Het gaat niet altijd bewust: in een moment van onoplettendheid reed ik ook te hard (42 km/h te hard) vandaag viel de bekeuring op de mat: Eur 390,-

Gevalletje eigen schuld.... vind het veel geld maar je doet het zelf,bewust of onbewust....
 

MarcoO2

Forumguru
Au! Dat doet pijn, weet ik uit ervaring...

Maar chapeau voor je instelling, da's de enige juiste!
 

MarcoO2

Forumguru
't Is soms minder schokkend dan het lijkt. Ik had het aan het einde van de A30, waar'ie overgaat in de A1. De A30 is 120 km/u, en hat laatste stukje wordt de snelheid afgebouwd naar 50 km/u. Als je dan op een rustig moment niet oplet, rijd je zomaar dik 50 km/u te hard, zonder dat het opvalt, want de weg is nog steeds gewoon tweebaans.
 

Rosinfield

† In Memoriam
jawel, maar dat is iets anders dan wat ik hier lees, dan heb je niet op tijd in de gaten dat je minder hard mag op het betreffende traject. Wat ik hier lees is dat iemand zonder erg 42 km te hard rijdt, zonder dat er verder iets is gebeurd aan de max. snelheid. Correct me if I'm wrong. Als dat zo is, vind ook ik dat zeer bedenkelijk, want dan ben je er toch niet helemaal bij met de bovenkamer. Dat is je situational awareness verre van optimaal en de daarmee de verkeers veiligheid in het geding
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Aan de situatie is idd niets veranderd; was 80 en is nog steeds 80 km/h. Situational awareness heeft er weinig mee te maken aangezien je met 40 km/h te hard nog steeds oplet. Was op dat moment een slak aan het inhalen....en voordat er verdere slimme opmerkingen komen dat je dan ook de laser-agent wel had kunnen zien. Het was een pikdonkere weg :-)
 

Rosinfield

† In Memoriam
maar dan heeft er dus alle schijn van dat het wel degelijk een bewuste actie was. Ik dacht ook al, hoe kun je nou niet in de gaten hebben dat je ineens 40 km te hard rijdt.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
klopt, ik zit je gewoon voor de gek te houden. Tijdens het inhalen waren mijn ogen gebrand op de km-teller en wist ik precies dat ik 42 km/h te hard reed.....
 

TL@

Forumguru
't Is nu niet dat 42km/u te hard echt veel is, dat is gewoon 130km/u op de teller op een 80km weg, toch lang niet overdreven. Gebeurt mij zo vaak. Gelukkig heb je niet altijd pech dat er een amateurfotograaf in de bosjes verscholen zit.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
dat is precies mijn punt: als ik rijd zijn mijn ogen meer bezig met wat er voor en rond me gebeurt dan me exact aan de snelheid te houden. Was allang blij dat ik mijn rijbewijs kon houden en eerlijk is eerlijk; door dit soort boete's ga je wel wat beter op je snelheid letten.....
 

van_der_P

Senior Member
Als ik 20 km te hard rij merk ik dat zonder op de snelheidsmeter te kijken.
Als ik je verhaal hier boven zo lees, heb ik de indruk dat je altijd te hard rijdt.

Voor een overschrijding van meer dan 50 % van de toegestane snelheid, vind ik het boete bedrag veel te laag.
 

Fabia

† In Memoriam
't Is nu niet dat 42km/u te hard echt veel is, dat is gewoon 130km/u op de teller op een 80km weg, toch lang niet overdreven. Gebeurt mij zo vaak.

Dan wordt het toch hoog tijd dat je wat aan je rijstijl gaat doen. Ik vind het knap onverantwoordelijk!
 

TL@

Forumguru
Dan wordt het toch hoog tijd dat je wat aan je rijstijl gaat doen. Ik vind het knap onverantwoordelijk!

Dat is jouw mening.

Ik vind het boetegedrag trouwens veel te hoog en compleet buiten proportie. Mist volgens mij ook compleet zijn doel. Ja het doet financieel best zeer maar na een paar dagen ben je het toch weer vergeten en ga je verder daar waar je gestopt bent.

Het enige wat je met zulke boetes doet, is het de financieel zwakkeren nog moeilijker maken. Een boete van 300€ is pijnlijk voor iemand met een gezinsinkomen 3000€ maar gewoon een financiele ramp voor iemand met een gezinsinkomen van 1500€.

@Canon-Eye: iemand inhalen met de cruisecontrol op is pas gevaarlijk (duurt veel te lang :1819:)
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Samenvattend denk dat we uit alle voorgaande posts kunnen concluderen dat sommige mensen idd vaak harder rijden dan toegestaan. Is een kwestie van volhouden en je komt vanzelf aan de beurt en moet je niet mekkeren. En dat er mensen zijn die zich gewoon keurig aan de regels houden. Ik kan me vinden in allebei de kijken op de situatie: regels zijn er niet voor niets maar soms ga je er bewust/onbewust een keer overheen. Uitgangspunt moet wel zijn dat de veiligheid niet in het geding komt!
 
Bovenaan Onderaan