Das toch bijna 10%
. Overigens scheelt hard rijden wel zeker. Heb utrecht -basel wel eens in 4 uur en 45 minuten afgeraffeld (toch 700 km). Ken ook mensen die zo langzaam rijden dat ze bij karlsruhe moeten overnachten
Nóg even doorrekenen: 1,23 minuten tijdwinst op 16 minuten = (1,23 / 16) * 100% = 7,6875%.
En dat is dan weer ruim 23% (bijna een kwart) minder dan genoemde "bijna 10%".
En ja, als je in de gelegenheid bent om langere tijd 180/200 te rijden, dán zal het wel lekker opschieten. Maar ik refereerde aan de Nederlandse situatie, en hier ga je die kans toch niet echt krijgen denk ik.
Ver terug in de vorige eeuw (eind jaren '60 -
opa vertelt) heb ik al gemerkt dat het binnen NL eigenlijk de moeite niet loont: op een regelmatig gereden rit van omgeving Rotterdam via de Afsluitdijk (toen nog enkelbaans/2 rijstroken) naar Ureterp, ca. 250 km, scheelde het precies 10 minuten of ik nou rustig en op m'n gemak reed, of ontzettend ging zitten jagen. Met dezelfde auto natuurlijk - je moet geen kever met een Porsche gaan vergelijken, want in die laatste zul je er ook op je gemak korter over doen door snellere acceleratie, meer inhaalkansen.
En dan was ik er wel 10 minuten eerder, maar kwam ook een stuk gestresster en vermoeider aan - de tijdwinst ging dus weer op aan langere "hersteltijd".
Sindsdien rij ik eigenlijk nooit heel erg snel: als de omstandigheden het toelaten standaard 3 tot 5 km/u boven het lokale maximum, volgens de tomtom dan. Dus in principe binnen de bekeurbaarheidsnormen, daarmee verkeersboetes-besparend.
Mijn GL is nu eenmaal geen Porsche, de truc van tijdsbesparing zit 'm daarom vooral in het zoveel mogelijk vaart houden - dus ver vooruit (én achteruit!) kijken. Als er een inhalende vrachtwagen voor me zit probeer ik m'n snelheid zo te regelen (lukt niet altijd natuurlijk) dat hij net naar rechts gaat als ik bij hem ben. En als ik zelf moet gaan inhalen probeer ik in te schatten of die achteropkomer mij op tijd voorbij zal zijn, want ik wil niet op het laatste moment in de ankers omdat ik dan opgesloten zit. Als dat dreigt te gebeuren (achteropkomert nadert heel langzaam) ga ik zelf
tijdig naar links (niet vlak voor z'n neus natuurlijk), dan kan ik gewoon doortuffen. En ik zit (op de meeste tellers) wel zo'n km of 10 boven het maximum, daarmee zit ik de boel per definitie niet op te houden...
Ik verbaas me dan ook altijd zeer over mensen die tot 10 meter achter een vrachtwagen op de rechterbaan blijven rijden en dán plotseling tot de ontdekking komen dat ze naar links moeten. Ook dat zie je feitelijk wel aankomen, en als inhaler heb je dan 2 opties: ijzerenheinig doorrijden, met het gevolg dat ofwel die slaper flink moet remmen om niet onder de vrachtwagen te duiken, of je moet zelf in de remmen omdat hij (of zij) 'm d'rvoor kwakt. En dan heb je 't ook niet gewonnen.
Dus als ik dat zie aankomen, dan kies ik ervoor om hetzij eerder iets in te houden en betrokkene de ruimte te geven ook even die vrw voorbij te steken, danwel zelf ruim van te voren even wat extra gas te geven
(*) zodat ik er al voorbij ben voordat het probleem zich voordoet. Hangt van de omstandigheden af welke ik kies - tweede optie schiet wel sneller op natuurlijk, maar is niet handig als dáár net een flitspaal staat, of een video-auto achter je zit.
(En aangehouden worden, dát kost pas tijd...)
Moraal: het sleutelwoord om zowel tijd als boetegeld te besparen is vooral "anticiperen" en niet zozeer "snelheid".
(*) Je zal er nog van opkijken hoe soepel zo'n 1.2Tdi-kruimeldiefje optoert - als je maar zo tussen de 2000 en 3000 rpm zit!