Verlagingsset te laag bij zware belasting

Bastiaan1977

Senior Member
Met extra lading treed juist het probleem op. De vering zakt in totdat de band boven de velg niet meer zichtbaar is. Rijcomfort is dan geheel weg en bij elke drempel raak je de grond. Daar wil ik juist een oplossing voor hebben.

Antera

Donateur
de veren van welk merk zijn deze?? Er zijn maar weinig veren die het goed doen ism met originele dempers. In jouw gevalt zou een setje EIbach/H&R de beste oplossing zijn om je probleem tegen te gaan en als je dat nog ism doet met een setje bilstein dempers ben je al een heel eindje op weg.

Een KW streetcomfort of andere set is ook zeker een optie. Er zijn diverse mogelijkheden maar ik verwacht dat het aan de kwaliteit van de veren ligt die niet op zichzelf zo kunnen werken. ( niet progressief )

Het is ook duidelijk te zien dat de stofkap je bumpstop heeft opgevreten

andrehj

Forumguru
Zodra de auto beladen is (denk aan vakantie) dan zakt hij zo diep door de veren dat er bijna geen veerweg meer is. Wie o wie weet hier een goede oplossing voor zodat het optisch nog steeds mooi is. Ik weet natuurlijk wel dat als ik de originele veren er weer onderzet dat alles opgelost is, maar dat wil ik natuurlijk niet.

Zijn hulpveren een optie of evt. klossen tussen de veren??

Hoor graag.
Om een auto lager te maken dan origineel, kun je drie dingen doen:
  1. Slappere veren monteren.
  2. Kortere veren monteren (waarbij de veerconstante automatisch groter wordt, door de kortere lengte)
Wat er hier dus waarschijnlijk fout is gedaan, is dat men heeft gekozen voor optie 1. Voordeel is dat de auto ongeveer zijn originele comfort behoudt, maar het probleem is dat de auto veel te ver zal doorzakken bij belading.

Klossen tussen de veren zijn geen oplossing voor dit probleem, omdat je daarmee het probleem van de te slappe veerconstante niet oplost, je verhoogt daarmee alleen de voorspanning.

Om dit op te lossen kun je drie dingen doen:
  1. De standaard veren weer monteren (mijn 1e keus).
  2. Stijvere veren monteren (@Antera en anderen kunnen je adviseren).
  3. Hulpveren monteren (hiermee verhoog je in feite ook de veerconstante), maar deze oplossing kan alleen op de achteras, en het is bovendien een lapmiddel, geen echte oplossing.

Bastiaan1977

Senior Member
@andrehj mijn voorkeur gaat denk ik uit naar hulpveren. Zoals ik al zei voor 99% van de tijd gaat het prima met de vering. Alleen tijdens vakantie zakt de vering te diep door.

Ik heb al even gegoogled maar kan nergens hulpveren vinden die passen op mijn verlagingsveren. Betekent de 42 mm die op de veer staat de millimeters verlaging?

Heb jij een idee waar ik deze kan vinden, volgens de garage is het maar ca. 30 minuten montagewerk.

andrehj

Forumguru
@Bastiaan1977 : Nope, van verlagingssets weet ik eigenlijk weinig. Ik weet wel veel van veren in het algemeen, en ben bovendien een tegenstander van het verlagen van auto's, omdat hiermee het praktisch nut van een auto afneemt. Bovendien, getuige het "zeer betrouwbare" programma Top Gear, nemen hiermee over het algemeen ook de prestaties af, omdat er aan de zorgvuldige onderstelafstemming van de fabrikant wordt gerommeld.

Bastiaan1977

Senior Member
@Antera kun jij mij adviseren voor hulpveren. Ik ben niet van plan er veel geld in te steken vanwege die ene keer per jaar dat dit een issue is.

@andrehj dank voor je reactie, verlaging is een persoonlijke keuze. Ik vind het persoonlijk erg mooi en neem het mindere rijcomfort voor lief.

micky

Forumguru
@Bastiaan1977 wat vind jij te ver doorhangen dan, kom je tegen de aanslagen aan of vind je het gewoon niet mooi lijken, want als de auto goed veert kun je natuurlijk ook gewoon zo rijden..
Uiteindelijk is hij gemaakt voor zware belading (combi).

micky

Forumguru
@Bastiaan1977 , 1 cm is wel erg weinig, maar dat de banden in de wielkasten komen hoeft op zich geen probleem te zijn, ben nu op vakantie met de huidige V50 (voor het eerst) en de caravan, nou dat hele spul hing zover door dat ik ook dacht komt dat wel goed (sport onderstel Volvo) toch ging het perfect en was de combi ook gewoon strak en koersvast.

andrehj

Forumguru
@Bastiaan1977 wat vind jij te ver doorhangen dan, kom je tegen de aanslagen aan of vind je het gewoon niet mooi lijken, want als de auto goed veert kun je natuurlijk ook gewoon zo rijden..
Uiteindelijk is hij gemaakt voor zware belading (combi).
@micky
Kijk maar eens naar de foto in post nr 34 hierboven. Dan lijkt het me wel duidelijk dat de OP echt een probleem heeft.
En de S2C is wel gemaakt voor belading, maar niet met die takkiewakkie-veren die een of andere koekebakker onder @Bastiaan1977 's auto heeft gemonteerd.

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner mij uit een ver verleden iets dat "tijgerballen" werd genoemd: hulpveren in de vorm van plastic bollen (van Tiger Plastics) die via een ventieltje op de juiste spanning konden worden gebracht. Zelf geen ervaring mee overigens - maar misschien bestaat er nog zoiets??

Antera

Donateur
Heb je en mail gestuurd met de mogelijkheden. Mijn idee is een setje Eibach veren eronder en klaar ben je. Hulpveren kan ook maar zorgt voor een wat stuiterige auto bij geen belading. Of de andere goedkope oplossing die ik aangedragen heb zijn de speciale rubbers voor alleen de vakantie en die je er daarna weer tuseenuit haalt

guitar_billy

Senior Member
@Bastiaan1977
Het lijkt erop dat je veren niet progressief en/of stugger zijn. Heb even gegoogled op maar geen gele M1186 gemarkeerde veren te vinden.
Omdat je zelf deze veren niet gemonteerd hebt begrijp ik dat het lastig te beoordelen is of het ooit "goed" was.

Ik ga je hier aanraden zeker ook de schokdempers aandacht te geven. Bij mijn Octavia een soortgelijk probleem. De schokdemper eindstops ook gaar en klappen in de eindstops bij drempels en bij (vakantie-beladen) autobaan ritten. Geen zichtbare lekkage en/of nadeinen.
In mijn geval was het vervangen van de schokdempers voldoende om alles weer fris en strak te krijgen (maar ik wist dat het jaren geleden na het monteren van de Eibach veren al wel goed was).

Hier het draadje :
http://www.skodaforum.nl/forum/i/bilstein-b12-pro-kit-onder-een-octavia-combi.20720/

De hele reden dat ik (stuggere) verlagingveren eronder heb is precies om te ver doorzakken met zware lading te voorkomen want de meeste Skoda's hangen nogal slap in de veren...

Hoelang zitten de huidig veren en schokbrekers er al onder?

CDK

Forumguru
Zoals je in post #58 kan lezen heeft @Der Einser, naar eigen zeggen voor een schappelijke prijs, een mooie gebruikte schroefset (veren en dempers KW variant 1) te koop, dat zou een mooie optie zijn voor je lijkt me....

Bovenaan Onderaan