Verlichting

Erwin

Lid
Bij mijn skoda fabia 1 was ik erg te spreken over de hoeveelheid rijverlichting t.o.v. mijn seat Cordoba station. De verlichting van mijn huidige auto, Volkswagen transporter, is van mindere kwaliteit. Hier sta ik niet alleen in maar vele gebruikers. Heb nu daglichtkleuren van philips erin. Is beter dan de originele lampen

Hoe is de verlichting van de Yeti?
Ik heb geen Xenon, maar "gewoon" halogeen pitten besteld
 

YeMii

Senior Member
Deze "gewone" halogeen pitten heb ik er ook op zitten en ik vindt persoonlijk dat ze voldoende licht geven. Ik heb niet het idee dat ik met "Xenon" beter uit was geweest.
Trouwens een goede keus die je gemaakt hebt met de 1.2 TSI. Veel succes met je Yeti.
 

corsaar

Senior Member
Erwin. Ik heb helemaal niks besteld er zitten gewoon lampen in de Yeti,
en ze geven voldoende licht, en de soms verguisde corning lichten vind ik heel prettig.
 
Ik heb de standaard geleverde halogeenlampen (H4) vervangen door Philips X-treme Power, beduidend meer lichtopbrengst (witter)

http://www.lighting.philips.com/nl_...&parent=89083467512&id=nl_nl_car_lighting〈=nl

Ben benieuwd hoe lang die houden. Ook eens gemonteerd in een auto (Focus). De lichtopbrengst was wel duidelijk beter maar de levensduur extreem kort. Nog nooit zoveel lampen moeten wisselen... Na de 4e lamp die binnen een half jaar kaduuk was gewoon weer overgestapt op dat "verblindende licht van vroeger" (voor de oudere jongeren onder ons: reclamespreuk van philips in de jaren tachtig) en nooit meer een kapotte lamp gehad in die auto...
Kan natuurlijk met spanning van die auto te maken hebben (nou ja..), maar volgens mij ligt het er gewoon aan dat ze de draad dunner maker en hem daarmee harder laten gloeien.. De ouderwetse lampen konden kennelijk beter tegen een (stroom)stootje. Voor mij is dat dus geen goed alternatief meer, vooral omdat het verwisselen van de koplamp in de Yeti niet echt zo makkelijk gaat als in die Focus van toen. Daarnaast waren die lampen ook nog eens extra duur.
 

Flim

Nieuw lid
Ik vind de lichtopbrengst van de Yeti verlichting, minder dan ik gewent was de twee voorgaande auto`s Opel Zafira en Astra.
Ik erger me er niet aan, maar merk wel een verschil.
 

Wimus

Actief lid
@Sodela: dat waren de Nightvision lampen van ome Frits, die stonden bekend voor hun korte levensduur, vandaar dat die nu ook als Double Life aangeboden worden
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb dus wel Xenon, al vanaf mijn O2, en als je dat eenmaal hebt gehad wil je(ik) niet meer terug. Lichtopbrengst is en blijft iets waar halogeen niet aan kan tippen.
Ik heb ook de AFL (meedraaiende koplampen...dat is vlgs mij standaard als je voor xenon kiest).
Ik kan dus niet zeggen hoe de halogeen is...sorry.
 
@Sodela: dat waren de Nightvision lampen van ome Frits, die stonden bekend voor hun korte levensduur, vandaar dat die nu ook als Double Life aangeboden worden

Inderdaad, dat waren ze, het lampje gaat weer branden...

Maar het gaat me er ook meer om hoe lang deze lichttoeters het echt doen. Mijn ervaringen met het spul van de ouwe Frits zijn maar zeer beperkt positief als het om het kwaliteitsaspect van de levensduur gaat. Ze maken soms mooi spul maar je hebt er niet zo lang plezier van. Maar misschien (hopelijk voor jou en ons) hebben ze dat aspect nu eindelijk eens onder de knie voor dit product. De inschatting van Flipse zelf is kennelijk 3,5 van 6 op het gebied van de levensduur http://www.tspaeth.de/fuers-auto/shop_content.php?coID=10.
Osram heeft trouwens een soortgelijk product (Osram Night Breaker) die zelfs nog meer licht belooft, wel een gavlletje van eerst (letterlijk) zien en dan pas geloven:winkie:.
 

Wimus

Actief lid
Osram had dus hetzelfde probleem als Philips, die bieden hun Night Braker serie nu ook aan met 50% meer levensduur......
 

TamRex

Actief lid
Ik zou ook graag een grotere lichtopbrengst willen hebben.

Zie in mijn instructieboekje (pagina 257) dat ik voor mijn Yeti (halogeenkoplampen) voor dimlicht H7 lampjes heb en voor grootlicht H3 lampjes.

Ik zie dat "Wimus" H4 halogeenlampen heeft, hoe kan dat !!??
 

TamRex

Actief lid
Zou dus kunnen liggen aan Yeti model 2011 en of de 1.4 motor.
Zou ook nog een foutje kunnen zijn in het instructieboekje.
Ik ga het morgen nog wel even in de auto controleren!
Dank voor de snelle reactie.
 

TamRex

Actief lid
Ik zag dat jij (Wimus) twee functies in de H4 heb zitten: 60/55W. Ik dus één in de H3: 55W

Bij mijn koplampen vóór:
Dimlicht - H7
Grootlicht - H3
Stadslicht - W5W
Mogelijk heb jij groot- en dimlicht in één !!??
 

TamRex

Actief lid
Dus Skoda heeft dat veranderd in het model 2011 !
Jij hebt dus 60W grootlicht en 55W dimlicht in een ...DENK IK !
 

Wimus

Actief lid
Ik heb een auto uit de showroom gekocht, dus waarschijnlijk nog modeljaar 2010. Alleen vreemd dat philips en Osram dit nog niet hebben aangepast op hun website
 

hemi24

Forumguru
@Tamrex: volgens de boekjes is het nog altijd (óók MJ 2011) H4 voor groot- en dimlicht en H7 voor de mistlampen, tenzij je Xenon hebt natuurlijk...
 

TamRex

Actief lid
Ik wil een plaatje uit het instructieboekje invoegen maar zie dat
dat alleen kan via een URL
Wat betekend MJ 2011

In mijn instructieboekje staat:
H7 (halogeenlamp) voor dimlicht
H3 (halogeenlamp)voor grootlicht

Ik ga morgen toch even in het koplamphuis kijken.
 

TamRex

Actief lid
Ik wil nog toevoegen dat ik het bij de auto geleverde instructieboekje in de auto heb liggen en de informatie die ik hier geef uit een gedownload Nederlands instructieboekje heb met de volgende code:
Návod k obsluze
Yeti holandsky 05.10
S90.5610.03.32
5L0 012 003 CF


Ben nu zelf ook erg benieuwd of dit wat betreft de lampen gelijk is.
 
Bovenaan Onderaan