Versies Software, Navigatie en radiodatabase

Is er een goede bron wat de meest recente versies zijn van de software in de Kamiq?
Op Skoda.nl kon ik het niet vinden.

In mijn Kamiq heb ik nu het volgende:
- Hardware H12
- Software 0155
- Navigatiedatabase 20.7
- Radiodatabase 1.30.11

Alpha

Donateur
Hardware: H12
Software: 0156
Navigatiedatabase: 20.5
Radio: 1.30.11

Auto van 2020-01. Is in 2020-02 teruggeroepen (RDW waarschuwing en al) door eCALL problemen.

Ik heb dezelfde vraag. Is best onduidelijk welke versies nu meest recent zijn. Vooral omdat ik de nodige bugs ervaar.

Daarnaast is het mij ook nog niet helemaal duidelijk of de MY2020 Kamiq nu wel of niet over the air systeemupdates krijgt.

jesse_s93

Forumguru
Volgens mij moet je het in dit geval vooral hebben van fora. Dit staat, voor zover mij bekend, niet op een officiële Skoda site.

@Alpha, ten aanzien van de OTA updates: Zo lang je nog een licentie voor Infotainment Online hebt, zul je OTA updates krijgen. Of dit daarna via USB mogelijk blijft, geen idee.

Wat geeft de Skoda website als je zoekt naar updates op de update site van Skoda door middel van je chassisnummer? http://updateportal.skoda-auto.com/

Alpha

Donateur
@jesse_s93 ja snap ik... Maar sinds kort is er een nieuwe Skoda Connect pagina waar je kunt controleren welke features je auto heeft. Dat is deze site: https://availability.skoda-auto.com/004/en-com#/ .

Daar staat als optie bij: "Online System Update". En als ik de gegevens van mijn auto invoer staat dit niet erbij als mogelijkheid die mijn auto ondersteund. Vandaar mijn vraag.

Het updateportel ken ik inderdaad. Maar deze zegt al vanaf dag 1: "Er waren geen software updates voor het VIN".

jesse_s93

Forumguru
De Kamiq van @WEID1374 is nieuwer dan jouw Kamiq @Alpha. Toch heeft jouw systeem een nieuwere softwareversie. Het lijkt me dus wel dat er het een en andere geupdatet is.

Ik weet niet beter dan dat het onderdeel is van het infotainment online gedeelte van Skoda Connect. Dat is een licentie voor één jaar. Daarna zullen de OTA updates stoppen.

Correctie: Het lijkt onderdeel te zijn van de pro-active services van Connect: https://www.skoda.nl/skoda-connect#proactiveservice . Kaartupdates zijn onderdeel van infotainment online en zullen dus stoppen nadat de licentie is verlopen. Pro-active services zijn "levenslang" wat feitelijk minimaal 10 jaar betekent.

Alpha

Donateur
@jesse_s93 yes, ik snap je volledig. En snap ook de abonnementsvormen. Ik blijf die ook voorlopig vrolijk verlengen :-) !

Ik bedoel dus dat deze optie als "niet beschikbaar" staat als ik m'n VIN invul. Sterker nog als ik door scroll op die pagina dan staat er bij KAMIQ en SCALA: From production 7/2020

https://availability.skoda-auto.com/004/en-com#/service/29

P.s. mijn auto is terug naar de garage geweest voor een software update. Dit i.v.m. de eCall problemen. Dus ik twijfel of die nieuwere versie niet daar vandaan komt.

Edit: ik heb net Skoda zelf eens gemaild. En dan heb ik 't niet over PON maar om het CZ moederschip. Ben benieuwd.

Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
@Alpha dank je voor de link. Via die link kon ik verder kijken en kwam ik op de desktopversie van Skoda Connect terecht.
Mét alle geactiveerde zaken. Meteen in een document opgeslagen.
En zélfs dat er een recal voor m'n Scala is waar ik niets van gehoord had.
Ondanks dat je alles moet opgeven om e.e.a. te activeren :pieker:

nogmaals, dank en grtsssssssssssss:bloemen:

Alpha

Donateur
Hmmm vanochtend een update voor “juridisch” en “achtergrond services”. Ben ik eens benieuwd of ik zo ook een andere versie heb. Zal deze post straks ff updaten.

update: versie is gelijk gebleven. Leek wel alsof inloggen nu opeens sneller is. Maar das misschien placebo effect.

update 2: status sinds gisteren:
Navigatiedatabase: 20.5 —> 20.7

Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Nou, net 2 uur bij de dealer gezeten. Aangezien ik wat software matige bugs had (o.a. het lange inloggen, playlists die niet goed werken, album art die wel op multimedia scherm toonde maar niet op de Virtual Cockpit en meer) eens gebeld. Dealer wilde graag eens kijken of er software updates waren.

Versie 0156 lijkt voor de MY2020 Kamiq's nog steeds de nieuwste versie (helaas dus inclusief mijn bugs). Voor motormanagement, comfort en nooddiensten (o.a. SOS knop) waren er geen updates. Wel verassend genoeg voor Virtual Cockpit. Met een vermelding dat als de navigatiekaart niet of extreem traag weergegeven wordt dat die update zou helpen.

VC heeft nu dus een update gehad. Ook zou de "configuratie ververst zijn". Start-up logo lijkt iets getweaked en de album art lijkt het bij mij nu wel constant goed te doen. Dus dat is al eens fijn! Voor het lange inloggen wordt een ticket bij Pon / fabriek aangemaakt.

Maar helaas dus geen oplossing voor de overige bugs. En dat na 1 jaar... Zou men vanwege Corona maar even geen updates uitbrengen? :( .

Inmiddels zijn dit dus mijn versies:
Navigatiedatabase: 20.11

fanSkoda-VW

Forumguru
@Alpha : Ik herken het.
Ik heb ook een sof(T)ware update laten uitvoeren.
Had ik dat maar nooit gedaan.

Er wordt nog steeds om de code gevraagd, die heb ik tig keer ingegeven mét de benodigde vinkjes om het te onthouden.
Helaas is in Virtual cockpit -Sport mode, met de grote centrale snelheidsmeter- het verbruik veranderd van 'actueel' naar 'sinds tanken'.
En als klap op de vuurpijl (tja, dat mocht ook al niet) gaat iedere keer als ik de navigatie aanzet de VC óók de navigatie weergeven! En raadt eens? Dat wil ik niet, en als ik dat wel wil dan bepaal ik dat zelf wel.
Ik denk dat ik dat wel moet aankunnen, tenslotte heb ik mijn rijbewijs ook ooit gehaald, toch? Oké, toen deden de auto's nog wat de bestuurders wilden, ze waren gelukkig nog dom :jaja:. De auto's, he?

Ook had ik opgegeven aan de garage dat de auto-detectie d.m.v. de lampjes in de buitenspiegels links wél, maar rechts niet altijd werkten. Zeg 7 van de 10 keer niet.

Ongetwijfeld hebben andere merken ook problemen, maar onderhand begin ik spijt te krijgen van de aanschaf van de Scala. Ga ik de volgende keer weer blind voor een Skoda? Nou, ik denk van niet.

ook sterkte en grtsss

Rallye

Forumguru
@jesse_s93 Het lijkt mij vreemd dat kaartupdates bij een MIB3 opeens weer onderdeel zijn van een abonnement, terwijl ze dat bij MIB1 en MIB2 niet zijn......

fanSkoda-VW

Forumguru
@Rallye Bij mij met de Scala business 11-2019 ook het geval. 2 abonnementen. En dat is mij niet verteld bij aankoop. Dan had ik er nog even over nagedacht.
Waarom dat kan men mij ook niet uitleggen.
Na aankoop van WIN 10 zijn de upgrades/verbeteringen toch ook gratis?
Zeker geld nodig om het 5 jarig jubileum te vieren van de sjoemelsoftware?

grts

Rallye

Forumguru
@fanSkoda Welke twee abonnementen hebben we het dan over? Skoda Connect en Infotainment online? En de kaarten zouden dan onderdeel zijn van infotainment online? Ik zie dat men het bij de navigatie van Infotainment online (ŠKODA Connect » Altijd verbonden met jouw Auto | ŠKODA Nederland (skoda.nl) heeft over "Online navigatie". Dat zou betekenen dat je navigeert op basis van online gegevens over verkeersdichtheid etc. en dat die mogelijkheid deel is van het abonnement? Uit het filmpje leid ik af dat je ook zonder deze online gegevens kunt navigeren ("Basic") en dat het systeem wel zelf kaarten bevat (die worden elke maand geüpdated). Het zou dus kunnen zijn dat alleen de mogelijkheid te navigeren op basis van online gegevens en de mogelijkheid om de kaarten online te updaten vervalt als je geen abonnement hebt. Mogelijk zijn dan de kaarten nog wel te krijgen via ŠKODA Navigatie Update | ŠKODA Nederland (skoda.nl). Die je dan zelf moet updaten via USB?

Welke navigatie heb jij overigens?

Antera

Donateur
@jesse_s93 Het lijkt mij vreemd dat kaartupdates bij een MIB3 opeens weer onderdeel zijn van een abonnement, terwijl ze dat bij MIB1 en MIB2 niet zijn......

Helaas wel ze gaan steeds meer het zo doen dat je moet betalen voor alles. Ook de nieuwere gaan opties krijgen die je later aan kan zetten tegen betaling in abbonementsvorm :-0

Alpha

Donateur
@Rallye ik zie inderdaad een 25GB grote kaart update op het door jou genoemde portal. Domme is wel dat erbij staat dat het voor een Columbus is terwijl ik een Amundsen MIB3 heb.

Je betaald dus volgens mij als je de maandelijkse “kleine” updates wenst te ontvangen. Daarom hoogt de kaartversie zich iedere keer op. Ben ooit begonnen met 2019.1 en heb nu 2020.11.

Hoe je met een SD kaart een MIB3 Amundsen moet updaten is voor mij een raadsel. Ik gok dat je gewoon een USB C stick moet gebruiken. Portal geeft namelijk aan dat ik het met een SD kaart moet updaten en bevat zelfs instructies hoe deze te formatteren.

Overigens best bereid een klein bedrag per jaar voor die dienst te betalen als ik zie hoeveel mensen lopen te knoeien met hun SD kaartjes. Betreft dus Infotainment Online voor de €49 en dan deze dienst:
1CD5D34E-9F67-424E-A862-8422A12D040B.jpeg

Rallye

Forumguru
Ah, nu wordt het iets duidelijk. Skoda Connect is gratis, maar Care Connect en Online Infotainment (elders Infotainment Online genoemd) kosten geld. Nu nog duidelijkheid zien te krijgen over de mogelijkheid handmatig de kaarten te updaten.....

Die onduidelijkheid ligt voornamelijk aan Skoda, die geen overzicht lijkt te bieden.

Bovenaan Onderaan