Versies Software, Navigatie en radiodatabase

jesse_s93

Forumguru
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het als volgt:
Skoda Connect bestaat uit de volgende "modules":
- Pro actieve services
- Care Connect
- Infotainment Online
In het abonnement voor pro-actieve services (lifetime) zit het OTA (over-the-air) updaten van het infotainment systeem. Gedurende de levensduur van de auto zal hij dus altijd voorzien van de laatste software. In het Infotainment online abonnement zit het OTA updaten van de kaarten. Dit is vaak een abonnement van 1 of 3 jaar. Wil je hierna je kaarten updaten, dan zal je via de updateportal de map moeten downloaden en installeren via USB (vroeger SD).

Resumé: Je infotainment zal dus altijd voorzien zijn van de laatste update (draadloos/OTA), maar als het infotainment online abonnement stopt, zul je de kaarten via USB moeten updaten.

Via een aantal andere fora ben ik er achter gekomen dat Skoda inmiddels een update heeft voor de Columbus/Amundsen MIB3 systemen van het eerste uur (H12 versies van modeljaar 2020). Qua software lijkt het modeljaar 2020 gelijk getrokken te worden met modeljaar 2021 (H20/H22) met software 0278. Zie het forum van de oosterburen: https://www.skodacommunity.de/threads/skoda-superb-iv.110735/post-2179923. Inmiddels heb ik mijn Scala aangemeld bij de dealer en staat de update voor volgende week vrijdag gepland.

Mocht de dealer niet heel meegaand zijn, of melden dat er geen update is kun je altijd wijzen op TPI 2060553/5. Ik heb de TPI gedownload uit erWin (Elektronische Rreparatie en Werkplaats Informatie van Škoda Auto), zie de bijalge. De TPI is van toepassing op Skoda Scala, Kamiq en Superb met Amundsen/Columbus navigatie van MJ2020.

Nu hopen dat de TPI op correcte wijze gevolgd wordt... Bij de vorige poging tot een update naar software 0156 hing de auto bij de garage aan de diagnosekabel, en werd er niet via USB ge-update. 3 gefaalde pogingen later heeft de garage het opgegeven, waarna ik thuis in 30min de update probleemloos gedownload en geïnstalleerd heb vanaf usb.

Bijlagen

• TPI 2060553-5.pdf
    961,4 KB · Weergaven: 169

Alpha

Donateur
Dankjewel! Heb meteen mijn dealer gemaild omdat ik 4 van de 8 problemen ervaar op pagina 1 met mijn Kamiq MJ2020.

Edit: Dealer kent de update inmiddels ook. Afspraak laat augustus gepland.

Laatst bewerkt:
Nu hopen dat de TPI op correcte wijze gevolgd wordt... Bij de vorige poging tot een update naar software 0156 hing de auto bij de garage aan de diagnosekabel, en werd er niet via USB ge-update. 3 gefaalde pogingen later heeft de garage het opgegeven, waarna ik thuis in 30min de update probleemloos gedownload en geïnstalleerd heb vanaf usb.

Gisteren bij de dealer geweest voor de update en deze heeft zichzelf weer overtroffen. In plaats van sw0278 heb ik momenteel sw0238, een versie die ik verder nergens op het internet kan terugvinden en vol zit met bugs. Naast dat de infotainment nu “slechter” werkt dan voor de update lijkt het er ook nog op dat de auto gedurende de update niet aan een acculader heeft gehangen waardoor ik op veel modules foutcodes over accu-voltage teruglees met de OBDeleven scanner.

Maandag maar weer contact zoeken met de dealer of ze al meer weten…

Alpha

Donateur
@basje321 hmmm dat is minder mooi. Heb je al eens gekeken of je misschien over the air nu een nieuwere versie krijgt aangeboden? Stond wel in de notes van versie 278…. Maar misschien hoop dat t met 238 ook werkt?

@hemi24, vooralsnog valt het allemaal onder garantie dus ik laat het nog even bij de Skoda dealer lopen.

@Alpha, helaas met 0238 geen OTA update, dus ook geen zelf-herstellend probleem nu.

Zojuist contact gehad met de Skoda dealer naar aanleiding van alle aanhoudende fouten in het regelapparaat. Skoda gaat het regelapparaat in de auto vervangen, nu afwachten wanneer deze komt en welke hard- en softwareversie het gaat worden.
Als ik zelf in het regelapparaat kijk welke software er op de verschillende modules in het 5F regelapparaat staat lijkt het erop dat 0238 een soort van "intermediaire" update is geweest die wel compleet is doorgevoerd, alleen is de opvolgende update naar 0278 dan niet uitgevoerd. Misschien omdat de accuspanning te laag is geworden. Maar ik kan me alleen maar baseren op wat ik zie in het regelapparaat, en bijgevoegde afbeelding uit de TPI waarin melding wordt gemaakt van meerdere "Sequences".

Bijlagen

• upload_2021-8-9_8-45-15.png
    upload_2021-8-9_8-45-15.png
    379,8 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Het heeft me nog wat levensjaren gekost @Alpha... Zoals gezegd heeft de dealer het regelapparaat in de auto vervangen afgelopen vrijdag 13-augustus. Wat ze alleen niet hadden gedaan is de software updaten naar 0278, ik reed dus vrijdag (mede omdat het al praktisch sluitingstijd van de garage was) weg met sw 0156. Terug bij af... Gelukkig een zeer aardige hoofdmonteur te spreken gekregen die meteen geregeld heeft dat de auto op maandag 16-08 terug mocht komen voor de update.

Afgelopen maandag is het eindelijk gelukt om de sw 0278 op de auto te zetten, en wat een verademing is dit. De hele navigatie voelt een stuk sneller aan en werkt praktisch al vóórdat ik thuis de straat uit ben. Visueel lijkt er niet veel veranderd afgezonderd van het Wagen >> Wagenstatus menu (moet je maar zien als je de update zelf hebt), de stoelverwarmingstand die wordt weergegeven in het display, en wat tweaks voor de navigatie oa. welke rijstrook je moet rijden. De afgelopen dagen heb ik redelijk wat kilometers gemaakt 80 á 90km per dag en nog geen enkele storing ervaren terwijl dit voorheen 2 of 3 keer per dag het geval zou zijn geweest.

Een kleine kanttekening bij de update is nog wel dat Wireless Smartlink niet werkt. Deze functionaliteit is door/in opdracht van PON uitgeschakeld. Dit kan echter zeer makkelijk weer worden ingeschakeld middels VCDS/OBDeleven. Online updates lijken aan te staan in de codering, maar hiervan gaan we op termijn zien of het werkt. Het invoeren van reisdoelen vanuit de MySkoda app heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Al met al, na het hoofdpijndossier en 4/5 bezoeken aan de werkplaats ben ik erg tevreden met de update. Vooralsnog heb ik nog geen storingen ervaren waar er voorheen al veel zouden zijn geweest.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-08-18 at 06.57.20 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-18 at 06.57.20 (1).jpeg
    114,9 KB · Weergaven: 109
  • WhatsApp Image 2021-08-18 at 06.57.20.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-18 at 06.57.20.jpeg
    100,7 KB · Weergaven: 102

Alpha

Donateur
Hele reis maar het is je gelukt @basje321 ! Mooi om te lezen dat deze versie stabiel lijkt! Volgende week vrijdag (27e) is mijn Kamiq aan de beurt. Benieuwd of dat wel op hetzelfde regelapparaat kan.

Thanks voor je uitgebreide reactie en foto’s!

Zou moeten kunnen op het af-fabriek regelapparaat @Alpha, uiteindelijk heb ik een nieuw regelapparaat gekregen van hetzelfde type als wat voorheen ook gemonteerd was. Probleem bij mij was dat de garage de auto niet aan een acculader had liggen, en dat de update gestopt is toen het regelapparaat uitviel bij te laag voltage.

Zoals ik vermoedde, en nu terug kan zien in het regelapparaat, wordt de update van de infotainment in 3 stappen uitgevoerd. Eerst naar sw 0238, dan naar sw 0268, en als laatste naar sw 0278. Met dat eerst ook de OCU (oneerbiedig de SOS knop) ge-update wordt staat de auto zomaar een paar uur met het contact aan en dat was blijkbaar te veel voor de 12v accu.

hemi24

Forumguru
omdat ze wellicht het verdacht hebben dat wireless AndroidAuto of CarPlay ervoor zorgt dat het systeem vastloopt/crashed..?

Laatst bewerkt door een moderator:

Alpha

Donateur
Omdat ze het dan kunnen aanbieden in de Store op de Amundsen? Ik bedoel als ze de “high beam” functie op een Octavia zo kunnen verkopen zal t met Wireless Carplay toch ook kunnen dunkt mij.

@basje321 Waarom zou Pon Wireless Smartlink uitgeschakeld willen hebben? Heb je daar niet voor betaald?
Draadloos Smartlink werd indertijd in Nederland simpelweg niet aangeboden volgens mij. Waarom PON dit zo heeft besloten is mij niet duidelijk. In andere landen was de optie wél beschikbaar. Het ging toentertijd alleen over draadloos Apple CarPlay. Draadloos Android auto werd ook in andere landen niet geleverd.

Vooropgesteld dat het draadloos smartlink niet "nu" wordt uitgeschakeld middels de update, maar nooit ingeschakeld is geweest. De TPI die ik eerder heb gedeeld spreekt echter van het mogelijk maken van draadloos Android Auto, maar dat gaat voor Nederlandse auto's dus niet op, alleen voor buitenlandse auto's die wél geleverd zijn met draadloos smartlink.

Rallye

Forumguru
In mijn herinnering is draadloos Smartlink (Carplay en Android Auto) op hetzelfde moment beschikbaar gekomen. Alleen was toen Android Auto niet officieel vrijgegeven in Nederland. Dat Pon in Nederland wireless Smartlink een poos tegengehouden zou hebben is mij niet bekend. Wel dat bedrade Smartlink op de MIB2 Amundsen in 2015/2016 apart geactiveerd moets worden - dat is bij mijn Octavia (naar verluid als één van de eersten) gebeurd.

Wel zonde dat het niet aan staat als het technisch wel mogelijk is….. Heb je nu wel bedrade Smartlink?

Alpha

Donateur
@basje321 super bedankt voor de tip. Mijn Kamiq heeft nu ook 0278. Heeft 4,5 uur staan stampen maar het is gelukt bij de dealer!!!

Enorm veel verbeteringen en bugs opgelost. O.a. achteruitrijcamera is sneller en toont meteen volledig beeld. Navi start sneller op. Geluidjes als je te hard rijd (uit te zetten) en meer. Heeeel fijn dusver!!!

Edit, dusver is dit het lijstje met “fixes”:
  • Systeem opstarten (koude start) veel sneller;
  • Inloggen nu altijd heel snel;
  • Muziek begint meteen te spelen via Bluetooth;
  • Contacten worden meteen gesynchroniseerd;
  • Contacten lijken niet meer te verdwijnen;
  • Achteruitrijcamera is sneller en toont meteen het hele beeld (normaal moest je wachten tot je de linkerkant zag);
  • Navigatie start sneller op (ook in virtual cockpit);
  • Navigatie instructies zijn duidelijker gemaakt op t scherm (dikkere pijlen waar je moet afslaan);
  • Als je te hard rijd (standaard 5kmpu) hoor je een “plonjk” geluid;
  • Stoelverwarming stand wordt nu ook getoond in t display;
  • Climatronic menu toets doet t nu altijd;
  • Het is nu mogelijk laag, middel of hoog te kiezen als blaasstand bij de airco;
  • Wagenmenu is verbeterd (en toont welke lampen aan zijn etc.);
  • Het update menu wat altijd bleef hangen is vervangen;
  • Het is nu makkelijker om het virtual cockpit menu te vinden;
  • Menu’s voelen sneller aan. O.a. scrollen gaat veel “smoother”.
Nu dus:
Hardware: H12
Software: 0278
Navigatiedatabase: 21.7
Radio: 1.30.24

Laatst bewerkt:

BertjeB

Senior Member
Even deze twee gelijktrekken denk ik? :thumbsup:
Mijn Superb gaat dinsdag retour dealer, hopelijk gaat hij daar ook ge-update worden, de informatie is lig doorgespeeld aan de werkplaats.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan