Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

MacManiac78

Forumguru
Beste mensen,

Dit topic is geopend op de mankementen bij de Fabia II (facelift) te verzamelen.
Heb je te maken gehad met een storing of reparatie die iets verder gaan dan slechts een lampje verwisselen. (Die het noemen waard zijn.) Dan kunnen deze hier in kaart gebracht worden.

Noem bij je reactie het type uitvoering, productie datum (of datum tenaamstelling) mogelijke geschiedenis en of het manko inmiddels verholpen is, en wat daaraan gedaan is.

Ik zal de kop afbijten met mijn opsomming.
 

MacManiac78

Forumguru
Uitvoering: Skoda Fabia II Combi Greenline (Model 2012) --> geen verlaagd onderstel / remschijven op achteras
Datum tenaastelling: September 2011

Storing tot nu toe:

1.) Lampstoring
Status: Opgelost
Bij het trappen op de rem, als de ruitenwissers aktief waren, gaf de boardnetregelmodule aan dat een lamp defect was, terwijl dit niet het geval was.
Oplossing: BCM laten vervangen en bedrading moest in zekeringbox worden omgelegd.

2.) Algehele Canbus-storing
Status: (ZELF! opgelost)
Als de motor middels contact werd uitgezet, maar de sleutel in het contact bleef zitten en de pook voor de ruitenwisser naar je toe getrokken werd, lichtte het hele display op.
Storingen: Start-Stop, Stabilisatiecontrole (ESP), Bandenspanningscontrole, ABS, Stuurbekrachtiging, Rembekrachtiging, Kentekenplaatverlichting Rechtsachter, Stuurhoeksensor, Canbus-Gateway
Oplossing van de dealer (1) Stuurhoeksensor vervangen. --> Geen oplossing
Oplossing van de dealer (2) Canbus Gateway vervangen. --> Geen oplossing
Oplossing van de dealer (3) Instellingen modules wissen. --> Niet uitgevoerd (te weinig tijd, ik had de auto weer nodig.)
Oplossing: Een volledige log van modules middels VCDS aan diverse Fabia II (van het zelfde bouwjaar/maand) bezitters opgevraagd. Een bitje bleek verkeerd te staan. Hex-Decimale codering aangepast en storing was verholpen!

3.) Trilling in het onderstel
Status: NIET opgelost
Banden: Dunlop SP (185 / 65 - 15)
Aanpak: 1e keer: Wielnaaf vervangen linksvoor, nieuwe remschijven en remblokken op de vooras.
2e keer: Remschijven op de auto afgedraaid, trilling is nu ook rijdend merkbaar.
3e keer..... volgt.
Naar mijn idee veroorzaakt IETS een onbalans, waardoor er slijtage aan de wielnaaf onstaat, waarna het onbalans ook kromming in de remschijf veroorzaakt.

3e keer..... "Meneer, wij voelen niets, we hebben onderzocht of het aan de auto ligt of dat het tussen uw oren zit." Hiermee dan ook de KOUDE douche voor Skoda Van Loon te Gouda.
 
Laatst bewerkt:

djmshell

Senior Member
Uitvoering zie handtekening... model 2011
Enige storing tot nog toe

1.) Lampstoring
Status: Opgelost
Oplossing: BCM vervangen en bedrading moest in zekeringbox worden omgelegd.

Begin volgende week gaat hij voor zijn eerste grote beurt. Mar verwacht daar geen bijzonderheden...
 

MarcBeckers

Nieuw lid
Skoda fabia combi greenline bj aprfil 2011. Kilometwerstand 55000

- kabelboom doorgeschuurd, vorige eigenaar. Vervangen kostenloos door skoda

- EGR koeler kapot. Binnen 3 jaar en maximaal 100000 kostenloos vervangen (coulance) Had geen garantie meer (KM stand 53000 en 2 1/2 jaar oud)

- lampje stadslicht in mistlamp linksonder deed het soms niet en soms wel. Vervangen door een skodadealer, maar probleem kwam terug. Naar andere skodadealer geweest en deze heeft de lamp nogmaals vervangen door een officiele skodalamp en storing is niet meer voorgekomen. (de eerste skodadealer had wel een lamp met het juiste wattage vervangen, maar was toch niet de officiele lamp kennelijk).

Super service van Skoda Schmitz in Beegden. Ik heb de auto daar niet gekocht, maar ze hebben alle problemen kostenloos voor met opgelost en ze hebben er dus een klant bij!

Marc
 

*SE*

Lid
Mijn Faabje GL is van okt 2010, op dit moment 65000 op de teller.

April 2011 23000km: EGR klep kapot. Dit gebeurde net voorbij Lille, dus het was een aardige uitdaging om kenbaar te maken wat het probleem was. Auto ben ik ook een week kwijt geweest, maar is netjes door de Skoda garage in Lille gemaakt (garantie).

Mei 2012 42000km: Koppeling. Na een lange dag werken lekker snel naar huis, not. Net na het invoegen bijna niet meer kunnen schakelen, dus de vluchtstrook op. Na 10min stilstaan weer verder gereden om ongeveer 2km verder weer stil te staan. Auto weer een week kwijt, maar wederom onder garantie gemaakt bij de Skoda garage in Roosendaal.

Gr Stefan
 

piair1982

Forumguru
Fabia combi 1.2 TSI 63kW dynamic oktober 2010. Modeljaar 2011.

onder garantie is vervangen:
-claxon, defect
-ruitenwisser armen, oxidatie.
-modificatie aan turbo, stelplaatje bij de wastegate.
-distributie ketting ivm rammelende ketting.

lopende zaak:
olieverbruik. Schommelt rond de 2000 km op 1 liter.

eind oktober op voor de 3e beurt en remvloeistof moet vervangen worden.
 

duopenotti

Senior Member
fabia combi greenline 2010 47.000 km op de teller.

Net gebeld door de dealer dat uit het uitlezen van de computer blijkt dat de airco compressor stuk is. Airco werkt overigens nog wel. Reparatie kost 725 euri maar uit coulance wordt een gedeelte vergoed en komt de rekening op 375 euri. Bedenktijd 2 weken. Blijft veel geld.
Iemand nog tips?

P.S. remblokken en schijven waren ook al versleten, kosten 330 euri en banden voor a 111,-/stuk. Zo wordt een kleine beurt wel heel erg duur!
Beurt bestond uit kleine beurt +remvloeistof vervangen+APK+aktief koolfilter vervangen: 290 euri
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Eerst de airco af laten persen. Het kan domweg zijn dat de druk is afgenomen. Lek moet geconstateerd worden. Een storingscode kan zoveel anders veroorzaken. Banden NOOIT bij een dealer kopen. De band kost +/- €75 (inclusief ventielen en balanceren) Remblokken en schijven..... versleten na 47.000 :arghh: Dan rijd je of enorm veel in de stad. Of rijd je met de voet op de rem. Waarschijnlijk was een remschijf krom en moest die worden vervangen. Dan zit je meteen aan de hele set.
 

duopenotti

Senior Member
Nog even een aanvulling. De computer geeft aan dat er een kortsluiting zit in elektrische klep van de compressor. Er wordt geen te lage druk in het systeem gemeten. Volgens de dealer heeft afpersen dan ook geen zin.

extra aanvulling; de klep kan schijnbaar afzonderlijk worden vervangen. is afh. van merk compressor dat in je auto is gemonteerd. geen enkele airco specialist noemde deze mogelijkheid. Klepje zelf kost ongeveer 80 euro. Komen de inbouwkosten natuurlijk nog bij.
 
Laatst bewerkt:

duopenotti

Senior Member
Bij deze, als link toegevoegd, een interessant stuk proza van AMT, mbt het onderhouden van de airco. Ze nemen geen blad voor de mond vwb de (slechte) kwaliteit van airco's bij met name europese merken. Daarnaast is het niet altijd nodig om de gehele pomp te vervangen. Lees maar het stukje met de kop: aandacht voor variabele compressor. Zo wordt je mogelijk bij een reparatie wijs gemaakt dat de gehele compressor is vervangen terwijl feitelijk alleen de klep is vervangen.


http://www.amt.nl/PageFiles/14495/002_2008_5_32_werkplaats.pdf
 
Fabia 1.2 Greenline kenteken afgegeven 3 oktober 2011

deze week , nagenoeg exact op 75000 km en 4 dagen na de garantie 2 cilinders ipv 3 (niet leuk , met max 60 op snelweg en een klasiek tractorgeluid). ANWB en bergingswerk. Naar eigen dealer laten brengen.
Blijkt pompverstuiver te zijn (GL is toch common rail??). Het is voor mij geen schade (leaseauto) maar voor particulier heel vervelend (ca 500 Euro (zonder coulance op onderdelen van skoda ca 800 Euro), en dat 4 dagen na afloop garantie). OF ik hem na afloop van leasetermijn zelf overneem wordt hierdoor onwaarschijnlijk.
Eerste 75000 km overigens probleemloos (alleen het lichtwaarschuwingseuveltje en 2 x een voor normale handen onbereikbaar dimlicht).
 

MacManiac78

Forumguru
De 1.2 TDI is inderdaad een CR Waarschijnlijk bedoelen ze de hogedrukpomp (deze zit voor de rail).

Mogelijk dat er metaalsplinters uit die pomp de injector hebben geblokkeerd.

PS.... kijk even op consuwijzer en garantie.
 

BertvG

Nieuw lid
Skoda Fabia 1.2 tsi juni 2011

Bij aflevering nieuw contract slot vanwege een modificatie na contact met Pon die van niks wist de auto twee weken later afgeleverd was een beetje onduidelijk allemaal .

Na 1 jaar en ongeveer 14000 km verder nieuwe turbo in verband met rammelen . Pas gebeurd na herhaaldelijk klagen hier over . Garantie.
Distributie ketting vervangen na ongeveer 32000 km

Nu na 44000 km en 2 jaar en 6 maanden bij stationair lopen van motor weer herrie onder de motorkap nu is de oorzaak losse leidingen en dat is volgens monteur van Skoda een veel vorkomend probleem bij 1.2 tsi motoren ook bij VW .
Maar nu voor eigen kosten omdat de garantie maar liefst 6 maanden verlopen is . Reparatie is nog niet uitgevoerd .
 
Skoda fabia 1.2 greenline . bj. september 2011.
- na maand ofzo; lampje in cockpit bleef branden. na herhaald verzoek en via tips forum opgelost bij dealer.
oplossing zoals al genoemd.
- vouwen in lederen bekleding. opgelost door dealer.
- augustus 2013; embleem achterklep heeft melkwit. vervangen door dealer.
- november 2013; folie naast deur ofwel B stijl laat los..gaat nog vervangen worden.
- vandaag (23.12.2013) contactsleutel breekt spontaan van klapsleutel af....gemeld bij dealer. wordt vervolgd.
nog meer mensen deze ervaring??
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb nog geen extra kosten gehad aan mijn Fabia uit 2011. Even afkloppen ... De Skoda-logo's slaan inderdaad wit uit maar daar ga ik me geen zorgen over maken.

Het enige probleem dat ik al anderhalf jaar ervaar is dat het stationaire toerental steeds (en ook echt altijd) rond de 1000-1100 schommelt. De dealer heeft het over regeneratie van het roetfilter, maar dat lijkt me sterk omdat ik altijd lange ritten doe.
 

MacManiac78

Forumguru
Mijn toerental heeft nog nooit eerder rond de 1000 rpm stationair gestaan. Het roetfilter wordt toerental onafhankelijk geregenereerd. Diesel wordt namelijk het roetfilter ingespoten. Dus of de motor nu stationair (+/-825 rpm) of 5K draait dit staat geheel los van het regenereren. 1000 rpm stationair vind ik veel te hoog.
 
heeft iemand ervaring met garantie nadat de zeer magere 2 jaar garantie van PON/skoda verlopen is?
ik hoorde dat mijn spontaan afgebroken sleutel (het stalen sleuteldeel brak gewoon uit het verchroomde
gietijzeren houderdeel) na dik 2 jaar niet door PON vergoed wordt..:(
 
Bovenaan Onderaan