Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

Hier een Fabia Combi GL van 10-2010. Nu ruim 140.000km mee gereden.
Heb in het verleden wat beurtjes opgerekt qua km-stand. Dan keertje pas na vakantie pas laten doen. Kost genoeg bij het aantal km dat ik er mee reed op jaarbasis.

Enige echte probleem dat ik heb gehad is de EGR klep die zeer recent is vervangen. Dus na 140.000km pas. Na verhalen blijkt dit redelijk uniek te zijn maar zal te maken hebben met het vele snelweg rijden. Ondanks de laatste onderhoudsbeurt die niet bij de dealer gedaan was, mede vanwege verhuizing en tijdgebrek, toch 70% coulance gehad op de onderdelen alleen niet op de arbeid. Kosten 615 euro incl laten ophalen van de auto a 25 euro. Effectief dus 590 euro. Enige jammere is dat ik hem bij een universele garage had laten nakijken en die hadden hem aan de praat gekregen maar heeft het nog geen week gedaan en dat kostte me ook al 160 euro...

Had misschien later kunnen zijn als ik wat meer harder had gereden. Reed eigenlijk bijna nooit harder dan 95km/h op de cruisecontrol. Tuurlijk momenten zat, maar grotendeels "rustig aan".

Hoop dat het vooralsnog voorlopig allemaal kaasje blijft. Weinig zin in nog meer problemen.
 

turboturbo

Forumguru
Bij weinig belasting (rustig / zuinig / langzaam rijden) staat de EGR klep zoveel mogelijk open. En worden de uitlaatgassen zoveel mogelijk gerecirculeerd.
 

laagvlieger

Forumguru
Voor het milieu is het 'beter', de uitlaatgassen worden nogmaals verbrand door de motor. Voor de motor is het slechter, omdat die vieze deeltjes zich vast kunnen zetten.
 

Kogamyata

Senior Member
Het is me niet helemaal duidelijk. Is 80/85km p uur in hoogste versnelling (5) nou wel of geen probleem i.v.m. schoonbranden/vervuiling EGR en Roetfilter. Waarom mijn opmerking. Er zijn genoeg mensen die vanwege woon/werkverkeer dagelijks over alleen maar 80 km wegen rijden en dus bijna nooit op 120/130 km wegen komen, want die liggen niet overal. Ik denk hierbij aan de Midden-Peelweg van Kessel naar Ravensteyn. Daarbij komt nog dat de schakelindicator bij ca 75 km/u aangeeft op te schakelen naar 5. Dat betekent continue ca 1500 tpm. Dus als dat slecht is moet je op deze trajecten geen moderne diesel kopen. Of is het zo dat door weinig toeren er ook weinig wordt uitgestoten en het voor de motor toch nog niet zo slecht is. FabiaTDGL gaat er prat op 1;29 te verbruiken en dat is bij max. 95 km/u ongeveer haalbaar. Dus is het in (het Fabiaans) zo slecht nog niet denk ik.
Groeten,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
Indrukwekkende uitleg van Marcovw, maar welke zijn de generatie 3 dieselmotoren welke worden genoemd. Vanaf welk bouwjaar? Er zijn lage druk en hoge druk. Welke heeft de mijne 1,2 TD greenline van 10-2010?
Blijft toch kennis van me die elke dag ca 120 km over 80 km wegen rijdt. Meestal niet harder dan 85/u achter vrachtwagens. Dus 600 km/week en 46 weken p/j. Die zou dus in 4 moeten rijden om de EGR "zuiver"te houden?

Ben benieuwd. Groeten en bedankt voor uitleg,
Joop.
 

mzzls1

Senior Member
Iemand al ervaring met het volgende?

Ik bel heel vaak handsfree, alleen vanaf gisteren horen mensen mij niet meer....Ik hoor hen prima. Ook als ik bel, dan hoor ik de telefoon over gaan, maar op het moment dat ik wat zeg, dan hoort de andere kant mij niet.
 

Joske

Forumguru
Volumeregeling al gecheckt?
dat zou ik ook eerst checken.. maar in principe hoor je volgens mij de telefoon dan ook niet over gaan over de luidsprekers.

Je zou ook kunnen kijken of de microfoon nog goed vast zit. Deze zit in de unit van de binnenverlichting en is makkelijk los te klikken.
 

Vlaar032

Senior Member
Typisch mankement F2. Ik denk dat mijn ventilator motor naar z'n galemiezen gaat. Piept, rammelt en maakt allerlei bijgeluiden. Hij draait nog wel, blaast ook goed. Als ik de recirculatiestand aan zet dan hoor je het harder, omdat onder de ventilatormotor dan een klep open gaat.
Ik heb alvast maar een andere ventilator motor gekocht bij een slopert, uit een Fabia met maar 35.000 km. Want die van mij uit 2009 zit al bijna op de 211.000 dus ik neem aan dat mijn huidige ventilator motor ook al aardig wat draai-uurtjes erop heeft zitten.
Mocht iemand nog zin hebben in een klusje...

http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/alternatieve-weg-naar-de-ventilator-motor.46/
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Vlaar hallo,

Ja en jij weet hoe 't moet hè? Dus toch 'n kwaal die binnenventilator. Dealer e.d. weten van niets.
Succes Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske Hahaha, zou zo maar kunnen, was voor jouw bedoeld. Er zitten nogal wat Jossen in 't forum. Als ik Joske aanklik geeft hij Jos. HiHiHi.

Nu ik toch aan 't schrijven ben, ik heb net getankt, niet boven de 100 p/u geweest en 1:27,2 verstookt. Da's toch niet slecht hè?
Groeten
Joop.
 

Vlaar032

Senior Member
@Helmond42, Joop, hij zit er nog niet in. Ik laat het wel doen bij een garage overigens. De blower werkt nog steeds dus ik verzoek wel de goden maar ja! Heb afgesproken 3 maart, dan kan de wagen ook meteen de APK krijgen. Prijsrange van bedrijven waar ik het opvroeg was verwisselen 275,- tot 335,- (ex motor) inclusief nieuwe weerstand. De motor die ik had gekocht van een (benzine)slopert was 59,-.
Dus na 3 maart a.s. heb ik het definitieve plaatje.
 
Bovenaan Onderaan