Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

RefleCs

Forumguru
Tot nu toe 2x in de steek gelaten door mijn Faab van Aug 2011 (mj 2012)

Deze 2x was beide malen hetzelfde probleem. Het lopen van de auto op 3 poten. De oorzaak tot 2x toe, een defecte bobine. Vermoelelijk in combinatie met een defecte bougie of bougiekabel. De eerste maal is alleen de Bobine vervangen. De 2e maal alles van de bobine tot en met de bougies.

Daarnaast hebben we op 130.000 km ook een wiellager moeten laten vervangen.
 

Vlaar032

Senior Member
oliepomp-en-balansas-unit-1-4-tdi-ligt-op-zn-kop.988
Bij 3 cyl 1,4 tdi en 1,2 tdi blokken onderin, in het carter, zit een unit gemonteerd met balans as en een oliepomp. Deze wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas. Er zijn gevallen van gebroken kettingen en dientengevolge wegvallende oliedruk. Als je wat verder doorrijdt: motorschade. De ADAC heeft ze tussen 80kkm en 250kkm vaker dan gebruikelijk geregistreerd. Ze slijten harder door start/stop systemen.
Mijn Faab heeft geen start/stop maar ik laat deze ketting maar preventief vervangen, die van mij staat al bijna op 192000.

http://www.skodaforum.nl/forum/media/oliepomp-en-balansas-unit-1-4-tdi-ligt-op-zn-kop.988
 
Laatst bewerkt:
Wordt niet zo posetief als je dit leest mijn skoda heeft tot nu toe alleen dat de pakeer sensoren die loslaten en een kapje in de deur die vervangen er uitgevallen is deze wordt er weer in gezet.
maar mijn skoda 1 heb ik temp sensor moeten vervangen,stabilisatie stang en rubbers van mijn
schokbrekers.
na 100000 km vondt ik dat wel redelijk rest wat ik had(nieuwe banden remblokjes etc) was in mijn beleving gewoon onderhoud.

maar mijn idee zijn het veel diesels waar problemen mee zijn.
 

Vlaar032

Senior Member
oliepomp-en-balansas-unit-1-4-tdi-ligt-op-zn-kop.988
Bij 3 cyl 1,4 tdi en 1,2 tdi blokken onderin, in het carter, zit een unit gemonteerd met balans as en een oliepomp. Deze wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas. Er zijn gevallen van gebroken kettingen en dientengevolge wegvallende oliedruk. Als je wat verder doorrijdt: motorschade. De ADAC heeft ze tussen 80kkm en 250kkm vaker dan gebruikelijk geregistreerd. Ze slijten harder door start/stop systemen.
Mijn Faab heeft geen start/stop maar ik laat deze ketting maar preventief vervangen, die van mij staat al bijna op 192000.

http://www.skodaforum.nl/forum/media/oliepomp-en-balansas-unit-1-4-tdi-ligt-op-zn-kop.988

Hier na flink wat zoek en speurwerk een advies voor het wisselen van de betreffende ketting.
120.000miles of 193.000km. Echt ook stomtoevallig dat ik voor morgen de opdracht aan de garage heb gegeven. De mijne staat iets over de 192.000.

http://wiki.answers.com/Q/Does_the_...in_need_to_be_replaced_at_all_and_If_yes_when
 

Roco

Lid
Fabia II combi sport 1.4 van okt 2008. Eén van de laatste sport uitvoeringen. Fab heeft er inmiddels 112536 km opzitten en heeft ons nooit laten staan.
Opgetreden defecten:
schakelaar electr raam links. ( zelf gedemonteerd en met glasvezelborsteltje contacten opgefrist; klaar!)
dan een typisch FabII euvel, de kachelventilator die vastloopt. (alleen de originele eerste hebben dit euvel) Wel moet het dashboard eruit.......
Tweede typische euvel: kacheltweerstand defect.( ook hier moest het dashboard eruit.)(met coulanceregeling)
In jaar 5 ging de accu kapot, net toen ik bij de dealer was.
Dat waren de reparaties gedurende deze 6 jaar.
Een prima auto, nu ingeruild voor een Roomster (over 14 dagen)
Fab was een heerlijke auto, wie deze koopt, koopt geen kat in de zak.
Alleen vanwege de inruilwaarde nu vergeleken met een jaar later nemen we afscheid.
De Roomster nemen we vanwege uiterlijk (jaja) en de ruimte en de betere achteras.
ideaal ook voor de hond achterin en de vele bagage van en naar Praag steeds.
 

Vlaar032

Senior Member
Ok mijn F2 Combi is inmiddels weer retour. Met nieuwe balansas/oliepomp ketting en nieuwe distributieriem, alles inclusief de waterpomp EUR 919,07 bij een universele garage. Bij 192469 km. Hij moet er dan weer 1 distributieriem wissel ZONDER die ketting (100KKM) en dan weer eentje MET overleven dan staat-ie op 4 ton. Ik rij 30.000 km/jaar. Lol 6 jaar nog en een beetje.
Ws ga ik dat zo lang niet volhouden, tegen die tijd wil ik wel uit-geLAT zijn, benzine rijden, en samenwonen, haha, nu wel een van de weinige 1,4 TDI blokken die daadwerkelijk weer nieuwe oliepomp ketting en spanners heeft. Het hele zaakje ligt namelijk ACHTER de distributie, het is echt een prutsklus. Maar de dealers melden het niet. Gewoon laten breken en een nieuw blok/andere auto kopen kan natuurlijk ook, maar dat is duurder.
 
Laatst bewerkt:
Onze Fabia heeft op 35.000 km last gehad van de dash-zekering die altijd maar sprong bij de lichtste hobbel in de baan. bleek een breuk in de kabelboom te zijn. we moesten zo een week rondrijden voor er een plaats was in de garage, maar mijn vrouw heeft dat goed opgelost door frontaal op een betonnen picknickbank te rijden ( met zomerbanden in de sneeuw, geen goed idee met de faabster), dus de dag zelf nog getakeld....
Alles is heel goed hersteld geweest, geen kleurverschil of niks, en sindsdien geen problemen meer gehad.
Waar ik wel nog "last" van heb, is een tril in het dashboard waar ik maar niet achterkom waar die trilt. wreed irritant als je aan het rijden bent en er continue "trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" uit dash komt.
 

insomnia

Actief lid
Fabia 1.2 GL Combi 2012.

1.) ESP/ABS-storing
Status: Opgelost

enige tijd storing in ESP/ABS.. dan weer wel dan weer niet.. Vriendin haar auto gebracht bij dealer.. "nee hoor mevrouwtje niets aan de hand, geen storingen"

weer storing in systeem dus weer terug.. "nee hoor mevrouwtje niets gevonden. we hebben de auto deze keer (!) uitgelezen maar niets gevonden. alles werkt

Ik vertrouwde het niet. dus op stap met de auto en bij de eerste de beste remproef kwam de stoom van de banden af.. dus geen ABS.

nogmaals terug..

bleek dat de leiding van de achterklepruitensproeier lek was. vloeistof drupte precies op de sensor bij het achterwiel waardoor er (af en toe) storing was. Dit is door de dealer uiteindelijk opgelost
 

mark w

Lid
Skoda Fabia 1.2 greenline uit 2011

Mijn vader heeft een fabia uit 2011 en had daar een verlengt garantiepakket bij genomen (totaal 4 jaar of 100.000km) nou is de 4 jaar nog niet verlopen maar hij heeft wel 104.000 gelopen.

Nu is het zo dat het motor management lampje gaat branden en dat het te maken heeft met de EGR-klep of temperatuur sensor. Wanneer ik hem aan een uitlees computer hang blijft hij 0.0 aangeven bij EGR- ptc.

Is er een specialist die ervaring heeft met de fabia greenline EGR problemen?
Weet iemand of er een werkplaatshandboek/ vraagbaak te vinden is van de fabia (liefst NL-talig)
Is zon EGR-klep zelf te vervangen (heb wel een brug tot m'n beschikking)

Alvast super bedankt voor uw reactie!

Groetjes Mark
 
faab fresh met 1,2 htp van 2011: nu 3 jaar verder en 75k's op de teller zonder enkele mankement ... natuurlijk afkloppen helpt ;D
 

Kogamyata

Senior Member
Geel lampje gaat bij harde regen en hagelbuien branden. Na opnieuw starten weer uit. Volgens boekje lampje van verlichting stuk. Lampje niet stuk!
Binnenventilator ging piepen, soms knipperde electr.spiraal op dashboard. Piepen ging over, maar toen was de vent. kapot. Dit is de 1e keer dat ik dat meemaak bij 1,5 miljoen km's w.o. o.a. Opel, Fiat, Renault, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Oldtimer Jetta D 1985 en Golf D 1986. Kosten vlgs Skoda en ATU € 700,-. Alternatief via Fabia Forum € 300,-
Groeten, Helmond42, Joop.
 
  • Leuk
Waarderingen: G3RT
In september 2010 Heb ik een Skoda Fabia greenline nieuw gekocht.
Na 225.000 kilometer mijn ervaringen met de fabia 1.2 tdi greenline:

- Vanaf 75 k problemen met de remschijven (kromtrekken), probleem is niet opgelost. Heb het ondertussen maar geaccepteerd. Zeer teleurgesteld in de houding van Pon.
- Diverse keren melding defecte lamp, uiteindelijk onder garantie na aantal garagebezoekjes opgelost.
- 130 k EGR klep vervangen onder garantie. Ik rijd 95% lange stukken. Wanneer komt de volgende klep?
- 210 k Inlaatspruitstuk motor vervangen
- Brandstofpomp produceert altijd al het geluid van een hoge fluit. Volgens dealer is dit normaal!
- Verbruik, zeer afhankelijk van rijstijl, zomer- en winterseizoen en niet onbelangrijk windrichting. Verbruik varieert van 1:18 tot 1:25. Ik rijd op de snelweg vaak 140, dan is verbruik ca. 1:17 , wel afhankelijk van eerder genoemde variabelen.
- 1.2 tdi motor is voor Nederland voldoende. Voor de bergen vind ik het niets.
- Auto is behoorlijk windgevoelig.
- In de winter duurt het zeker 15 minuten voordat er echt warme lucht uit de blower komt. Motor warmt erg langzaam op.
- 220 k ; terugroepactie brandstoffilter, onder coulance vervangen.
- Eerste 120k trouw de beurten om de 15k. Daarna wegens vervallen garantie om de 25k.
- Stoelen zijn oke, daar is alles mee gezegd. Op lange autoritten geeft de stoel te weinig steun. Sportstoel lijkt me een goed alternatief.
- Behalve hierboven genoemde problemen, geen andere rare mankementen meegemaakt.

Conclusie: Auto is redelijk betrouwbaar. Door houding van Pon koop ik nooit meer een VAG product; één keer Pon nooit meer Pon. Als ik zo met mijn klanten om zou gaan, dan zou of het bedrijf binnen no time failliet zijn en/of ik binnen een week op straat staan, ongehoord wat een arrogantie! Ik heb besloten om de auto op te rijden. Hoop dat de auto nog twee a drie jaar meegaat, wellicht is kilometerstand van 400 k haalbaar.
Overall is de auto goedkoop in gebruik. Zit nu op 17 cent per kilometer. Bij aanschaf volgende auto wil ik geen mogelijk gezeur met EGR klep meer, ook daardoor valt voor mij de Skoda Fabia af. Wil als volgende auto graag BMW 5 serie kopen.
 

Kogamyata

Senior Member
@skodagroningen Hallo,
Je verhaal gelezen. Maar BMW-5 serie kun je niet vergelijken met Fabia 1,2 TDGL. Als je die nieuw koopt schrijf je in 3 jaar 'n nieuwe Fabia TDGL af in €. Bovendien weet je nog niet hoe de kosten daar liggen. Ongeveer 5 jaar geleden haalde ik voor mijn 405 d uit 1991 2 nwe H7 of H10 lampjes. Kosten € 21,- Ik zeg, dat is prijzig. Ben maar blij dat je geen BMW hebt zei hij. Ik zeg hoezo? Daar kost het € 2000,- (geen nul teveel)! Hij van Total zei dat, niet ik. Waar gebeurd! Ik bedoel maar!
Succes met de BMW t.z.t.. Groeten,
Joop.
 
Fabiagl maart 2011. Problemen. Nukkige dealer Groningen (Heukelem). Had liever lease rijders. Dus Uiteindelijk gekocht bij broekhuis Assen. Na 35.000 km lampje gloeispieraal en motorm. Lampje aan. Geen hapering. Bleek sensorfout, verholpen binnen garantie. 80.000 km wederom zelfde probleem, vervangen coulance. Nu 98.000 km alleen motorm.lampje aan. Gl rijdt niet anders.. Vrees nu wel de EGR.iemand ervaring?
 

bobracing

Forumguru
Fabiagl maart 2011. Problemen. Nukkige dealer Groningen (Heukelem). Had liever lease rijders. Dus Uiteindelijk gekocht bij broekhuis Assen. Na 35.000 km lampje gloeispieraal en motorm. Lampje aan. Geen hapering. Bleek sensorfout, verholpen binnen garantie. 80.000 km wederom zelfde probleem, vervangen coulance. Nu 98.000 km alleen motorm.lampje aan. Gl rijdt niet anders.. Vrees nu wel de EGR.iemand ervaring?

Lees hem uit en plaats de melding. Bij mij 2x dat lampje dat ging branden en bleek dus iedere keer een sensor te zijn ipv de egr klep :)
Zit nu al bijna 9000km verder na de eerst storing.
gr
 

Kogamyata

Senior Member
@altowim Hallo,
Steek je licht ook 'ns op bij VAG, Den Binnen, Nuenen en Büchli in Harderwijk. Ze zeggen specialist te zijn. Je kunt d.m.v. invulformulier je vragen stellen en prijzen vragen. Ze hebben kennelijk ook iets voor de 1,2 TDGL om te tunen naar 100 pk. Verder heb ik iets gelezen bij Google EGR/Roetfilter, over coolin. Reinigen met water en methanol. Misschien dat het werkt. Probeer garantie te krijgen en sluit rechtsbijstand verzekering consumentenzaken e.d. Maar de Goeroes weten het meestal goed.
Succes,
Joop.
 

turboturbo

Forumguru
Over Büchli Harderwijk twaren ook wat minder positieve verhalen rond op internet (weet niet wat het waard is....)
 

Kogamyata

Senior Member
@altowim en @turboturbo Niet om vervelend te doen hoor, maar om juist behulpzaam te willen zijn heb ik onder mijn eigen naam info gevraagd bij VAG Nuenen. Hun commentaar op Bardahl en Büchli:
"Wij hebben ook geruime tijd met alternatieven zoals reiniging gewerkt, maar zijn daar vanwege slechte en maar zeer tijdelijke ervaringen mee gestopt. Bij ons kunt u afspraken maken alleen om te vervangen"!
Tevens hebben zij (maar dat heeft niets met dit topic te maken) 'n tuningsproduct dat buiten de niet te kraken boordcomputer om geplaatst kan worden. Ze transformeren bij de Fabia 1,2TDGL de pk's naar 101 en koppel naar 225. Die kromme heb ik. Maar en nu komt het...Bij 80 km en dus in 5 ca 1500 tpm verandert er nog niets. Het komt pas los tussen de 2200 en 2500 tpm. De 101 pk wordt bereikt bij ca 4000 tpm. Dus om bij bv 70 à 80 op 80 km-wegen beter te accelereren haalt 't niet veel uit. Het verbruik is bij eenzelfde rijstijl ca 5% zuiniger.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en ik ook, want ik zit met dezelfde vragen.
Groeten en succes,
Joop.
 

turboturbo

Forumguru
Zeker goed dat je de resultaten van je onderzoek hier met ons deelt, Joop :thumbsup:

Dat vagtechniek reinigen niet meer als optie biedt, zegt voldoende lijkt mij.

Wat het tuning verhaal betreft; op de snelweg, en op een buitenweg inhalen in z'n 3 of 4 heb je er natuurlijk wel wat aan.
 
Bovenaan Onderaan