Verzamel topic: Mankementen Skoda Fabia II

Marvin

Nieuw lid
Bedankt Canon-Eye. Dit is inzichtrijk, ik moet duidelijk wat hoger in de toeren gaan rijden!

Vraag mij eigenlijk ook wel af wat de gevolgen van de software-update zullen zijn, ook al voor de houdbaarheid van de EGR-klep enzovoort. Die dient toch om de NOx te reduceren. Dus zal die nog meer te verduren krijgen in de toekomst, ervan uitgaand dat die nu niet altijd volledig dienst deed? Of redeneer ik verkeerd?

Los van al deze EGR-klep toestanden: ik begin ook last te krijgen van een gepiep rechts vooraan in de auto, maar ik weet niet wat het kan zijn. Het valt in ieder geval sterk op als ik over verkeerdsdrempels rijd of in putten. Het klinkt een beetje zoals een knijppop voor kinderen klinkt, zo een waar lucht uit komt.
 
Fabia (greenline) gaat er na 5 jaar lease uit (oktober 2011 - oktober 2016). 179.000 op teller. Gemiddeld gebruik over 5 jaar 1:22,4 Veelal 1000 km + op tank (maar wel met tanken via het expansievattruukje met de ontluchting (= minimaal 5 liter meer)
80 % snelweg. Veelal tussen 100 en 110 km uur.

Wat heb ik gehad aan de Fabia:
- kapotte lamp signalering (2 x)
- heel veel dimlichtlampjes die niet zelf te vervangen waren (te krap voor mijn handjes). vrijwel jaarlijks, prefentief vervangen bij beurten geweigerd door leasemaatschappij. gevolg 2 x per jaar minstens een ritje met enkele koplamp en extra bezoek garage.
- 1 x injector (net buiten garantie) , liep op eens op 2 poten en dat rijd niet hard...
- 1 x accu (volgens dealer Hoogenboom, had mi nog best verder gekund, maar ach, ts lease.)
- 1 x ventilator motor + aansturing volledig vervangen (bij 170.000 km, 800 Euri bij Hoogenboom ) 1 x zinloos teruggeweest vanwege hinderlijke bloemetjeslucht (anti schimmel). Verdenk minimale lekkage koelwater (is alleen bij verwarmingsstand). Door dealer Hoogenboom afgedaan als gaat weg in paar weken... dus niet...
-1 x remschijven (bij 140.000) , terwijl ik vrijwel nooit afrem maar uitloop en nooit noodstop heb gehad.

Geen heel goed gevoel bij dealer Hoogenboom, op kosten leasemaatschappij wordt m.i. op basis van kilometers gebruikelijke maar niet noodzakelijke vervangingen uitgevoerd. Had ook nog pluisje op gordel... afkeur apk , complete setvervanging van 350 Euro.

Wat heb ik niet gehad:

EGR klep... waarschijnlijk door veel snelwegkm bij voldoende toeren.
Geen kraakjes, piepjes en fluitjes.
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Pluisjes op de gordel is APK afkeur? Goed dat ik dat weet! Even de fohn erop. De pluisjes zijn minimaal. 99,99% van dat gordel lint is nog prima. Slechts de rand kent minimale pluis.
 
Voormalig Swartouw in Barendrecht. Altijd even vriendelijk maar de leasemaatschappij is m.i. wel aardig leeggeplukt.

En voeger haaldje bij Hallfords 2 meter gordel voor 2 tientjes en klaar... met de comple units moet alles er uit... Kassa...
 

ertromp

Forumguru
Voormalig Swartouw in Barendrecht. Altijd even vriendelijk maar de leasemaatschappij is m.i. wel aardig leeggeplukt.

En voeger haaldje bij Hallfords 2 meter gordel voor 2 tientjes en klaar... met de comple units moet alles er uit... Kassa...
Je rijdt ook geen Skoda meer van 25 jaar oud. De constructie is wel effe wat anders tegenwoordig met gordelspanners etc. Het zijn idd complete units. Ik zou er ook geen vertrouwen in hebben als je zelf maar effe wat metertjes gordel er tussen maakt in de hedendaagse auto's :nailbiting:
 
Je rijdt ook geen Skoda meer van 25 jaar oud. De constructie is wel effe wat anders tegenwoordig met gordelspanners etc. Het zijn idd complete units. Ik zou er ook geen vertrouwen in hebben als je zelf maar effe wat metertjes gordel er tussen maakt in de hedendaagse auto's :nailbiting:

Klopt, ben ook blij met een goede gordelset. Het ging mij om de makkelijke afkeur.
Ik vond het verder in die 5 jaar een puike auto voor de minimale bijtelling en eigen bijdrage.
Had voor mij een 6e jaar bij gemogen maar leasemaatschappij vindt 180 k het matje bij deze onderhoudshistorie.
Ik ga nu over op een Dacia Logan mcv ruimte genoeg maar toch minder auto ben ik bang.
 

Chatslet

Forumguru
Fabia Greenline Combi Businessline sinds 2012 in bezit. Eigenlijk nooit geen schokkende dingen mee gehad. Wel de volgende eigenaardigheden.

- Krakende bestuurdersstoel. Vooral bij drempels. Klinkt als een oud bed en is om gek van te worden. Is meerdere keren onder garantie naar gekeken en de 4e keer pas echt verholpen.
- Overloopventiel tankdop losgeschoten. Is onder garantie hersteld.
- Vaak wegvallen van vermogen. Is verholpen met update.
- Storing aan parkeersensoren bij vochtig weer. 1 Sensor onder garantie vervangen.
- Antieke kaarten in de Amundsen+ (Lees kaarten uit 2008 terwijl auto in 2012 is gekocht) Heb ik zelf een update voor aangeschaft.
- Fluitende opvoerpomp. Geeft een hoge toon in het interieur maar doet dat de ene keer wel en de andere keer niet. Onder garantie vervangen.
- Storing in GPS antenne waardoor navigatie niet meer werkt. Is onder garantie vervangen.
- Trekhaak die iedere keer drempels raakt en bij parkeergarages de af/oprit raakt. Heb ik een hulpveren set voor aangeschaft.
- Storing kofferbak sluiting. Bij wat slechter wegdek denkt de auto dat de kofferbak open en dicht gaat en begint dan heel irritant PING PING PING te doen en laat de interieurverlichting aan en uit gaan. Lading WD40 er op heeft het verholpen.
- Claxon die het alleen doet als ik aan de linkerzijde druk en dus niet aan de rechterzijde. Laat ik mee nemen bij de volgende beurt.

Verders is de auto gewoon dealer onderhouden en heb ik hem op variabel onderhoud laten zetten. Daarnaast krijgt de auto van mij zo nu en dan ook het nodige onderhoud zoals ieder half jaar een flesje injectorreiniger, rubbers invetten etc... Olie heb ik nog nooit bij hoeven vullen. Er is zo goed als geen olieverbruik. KM stand is nu zo'n 82000.
 

BlueFlag

Nieuw lid
Fabia Greenline Combi Businessline, eerste afgifte april 2012, lease, eerste berijder

Naast standaard dingetjes als lampjes en airco vulling, eigenlijk maar 1 serieus mankement gehad: de EGR koeler is vervangen rond km 138.000.

Is nu bij de dealer voor 165.000 km beurtje en software-update :nailbiting:
 

laagvlieger

Forumguru
Hier eentje uit 2011, 90.000 km met enkel een gebroken kabeltje tussen alternator en batterij. Voorlopig blijven grote problemen uit. Zo ook storingen en de alom beruchte 'brandende lampjes' zijn mij helemaal vreemd.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Fabia 2 uit 2011, (60.000 km)distributieketting geknapt, door dealer vervangen.
Week erna de hele motor kapotgelopen en vervangen door een nieuwe door de dealer.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens bij de mijne (nu 48 000 km) alleen veerpootlagers vervangen. Schijnt vaker voor te komen bij verlaagde auto's
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
ik las hier dat er een nieuw/beter soort ketting wordt gebruikt na vervanging. Is er een manier om te controleren/zien of deze nieuwe is gebruikt bij mijn fabia?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daar kun je gerust van uitgaan, denk ik. Bij auto's uit die tijd was sprake van een kettingprobleem. Vaak diende het zich aan door geratel. Zo ook bij mijn Yeti en ik kon toen zo de ketting laten vervangen. En dat is bij veel auto's gedaan. Dus je kunt er van uitgaan dat ze er dan niet weer dezelfde ondeugdelijke ketting inzetten.
 

Niels83

Forumguru
Had met greenline 1.4tdi steeds een abs storing.
Bij de dealer storing laten wissen.
abs sensor schoonlaten maken.
Bij beun nwe sensor erin.

Geen oplossing.
Onderhoudsbeurtje bij skoda service Heerde leverde de oplossing. Ze hebben de ABS ring gewisseld. Deden ze voor 20 euro zonder garantie nu ca 10k gereden zonder storing
 

Spierings

Forumguru
ik las hier dat er een nieuw/beter soort ketting wordt gebruikt na vervanging. Is er een manier om te controleren/zien of deze nieuwe is gebruikt bij mijn fabia?
Moet je kijken welke onderdelen gebruikt zijn.. bij de laatste set zitten tandwielen en alles bij. Dit omdat de verbeterde ketting niet op de oude tandwielen past..
 
Bovenaan Onderaan