Nee, de basisdoelstelling is dezelfde: NOx-uitstoot verminderen. Lager verbruik is in beide gevallen een bijproduct, simpelweg omdat de nog bruikbare (lees: energiebevattende) bestanddelen van de uitlaatgassen alsnog worden opgestookt.
Bij diesels levert dat, zo te lezen, meer roet op dan bij benzinemotoren. Dat lijkt me vooral een gevolg van de lagere verbrandingstemperatuur (die tot de gewenste vermindering van NOx-vorming leidt) en ik zie nog niet waarom dit effect zich bij benzinemotoren dan
niet zou voordoen.
Een verschil zou kunnen zijn dat dieselolie meer zwaardere fracties bevat dan benzine en daardoor gevoeliger is voor een minder volledige verbranding (= meer roet, dus roetfilter om dát weer af te vangen), maar dat is een "educated guess" en berust niet op diepgaande motortechnische kennis mijnerzijds. En of benzine dan ondanks de lagere verbrandingstemperatuur toch helemaal roetvrij verbrandt, is voor mij nog maar de vraag.
Maar houdt moed
: het forum een béétje kennende, verwacht ik dat er vast wel iemand opstaat die hiervoor doorgeleerd heeft en ons kan bijlichten...
Toerental:
Als je met een eenparige snelheid op een vlakke weg rijdt zonder zware tegenwind - kortom: als er weinig inspanning van de motor wordt gevraagd - kun je 'm prima op 1450/1500 toeren houden. Maar als er echt gewerkt moet worden, bedenk dan dat hij ergens rond de 1700/1800 toeren 80% of meer van het maximum koppel begint te leveren. En dat vindt-ie dus véél fijner...
Dus ook zodanig schakelen (zowel op als terug) dat je in de volgende versnelling liefst niet beneden die ca. 1700/1800 uitkomt (met de caravan erachter hou ik hem heuvel-op trouwens liever tegen de 2000 aan), dan gaat het wel goed.