Vraagje over climate control

micky

Forumguru
Er is natuurlijk geen regel, ieder doet wat hij goed vindt.

Het effect van de airco is maximaal als die is ingesteld 3 graden onder de buitentemperatuur, omdat voor voldoende koeling het in de meeste gevallen voldoende is om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Je hebt dan juist geen bezwete bilnaad en nat overhemd, omdat je lichaam bij een normale zweetproductie al meer dan voldoende de warmte kwijt kan bij slechts het huidoppervlak dat niet tegen de zittingingen zit geklemd. Je kunt natuurlijk ook best verder koelen, en dat zal best aangenamer zijn, maar de meerwaarde van de extra koeling is duidelijk lager, al kan je dat die hoog genoeg vinden om daar toch voor te kiezen.

Dat Nederlanders deze keuze vaker zo maken dan de rest van de menselijke aardbewoners kan ik niet controleren, jij kennelijk wel, dus dat zal dan wel zo zijn. Ik weet wel vrij zeker dat in Zweden mensen de airco niet zo vaak meer dan 3 graden onder de buitentemperatuur instellen, vooral niet wat verder naar het Noorden. Heel gek. Alaska schijnt nog kneuteriger te zijn in dat opzicht, terwijl dat toch bij de VS hoort.

Jij bent nogal een globetrotter EN je logt nogal wat data over aircogebruik wereldwijd zo te horen. Klopt het dat in gebieden waar de buitentemp regelmatig 45 graden is EN de brandstof voor elke normale sterveling goed betaalbaar men wat minder kneuterig is?

Je quote niet goed (eigenlijk helemaal niet) gemakshalve ga ik er vanuit dat je het tegen mij hebt ;)
1 ik refereer alleen naar wat ik in Nederland op fora lees (ik zit ook op diverse fora in de wijde wereld ;) )
2 je geeft geen antwoord op mijn vraag
3 je gaat er nu vanuit dat het een budget kwestie is, die is helemaal goed, daar had ik nog nooit over nagedacht, zal in Nederland toch zeker 30 euro per jaar schelen (pin me niet vast op de euros, want ik kan het niet onderbouwen ;) ) gemak en genot kost een paar euro, ik denk dat ik een paar euro's meer kwijt ben aan een verfrissend biertje op een terras zo nu en dan, dan aan de airco van de auto :)
4 ik rij 80 tot 100.000 km per jaar in de afgelopen 15 jaar, denk je niet dat ik zelf wel weet bij welke temperatuur er voldoende vocht uit de ruimte is gehaald om je prettig bij te voelen? juist, gewoon een graadje of 20 de rest is plakken en een bezwete bilnaad ;)

Ik vind je betoog wel een beetje een vaatwasser verhaal uit de begin jaren 80: "afwassen is familietijd, een machine hebben wij niet nodig" 20 jaar later heeft toch iedereen er 1 ;)
 

Darkside

Forumguru
Ik rij graag met airco omdat het relaxte is. Als het echt super warm in de auto is laat ik de CC aan en rij met ramen open een stukje om de warmte uit de auto te krijgen.
Daarna ramen weer lekker dicht. En genieten van de CC.
Soms als we in Frankrijk bv lekker toeren dan laten we wel de ramen de hele tijd open. Dan doe ik de CC uit.
 

TheoStek

Forumguru
Wat een #^@/@ allemaal! Laat iedereen lekker z'n ding doen. Ik zet mijn airco in de zomer in ieder geval niet op 25, 26, 27 + graden! 19 graden werkt het best!

Dan moet ik je helaas uit je droom helpen.
Als de temperatuur buiten 30 graden bedraagt is de temperatuur in de auto altijd hoger.
30-19= 11 graden lager, dit zou betekenen dat de airco de binnen temperatuur 11 graden omlaag moet brengen en de ingestelde temperatuur op 19 graden moet houden.
Dat lukt nooit, de compressor blijft op vol last draaien.

1. De lucht wat door de verdamper stroomt kan nooit verder afgekoeld worden dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur van het koudemiddel. Rekening houdend met stromings verliezen zal de aangezogen lucht 5 tot 6 graden afgekoeld worden.
2. 19 graden binnen temperatuur zal nooit behaald worden en gehandhaafd, de auto is niet hermetisch afgesloten.
3. De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur, bij 30 graden stijgt ook de druk in het systeem, dus ook de verdampingstemperatuur en condensatietemperatuur.

Wat ik dan wel weer een ontwerpfout vind is dat je officieel de airco vijf minuten voor aankomst uit zou moeten zetten, omdat je anders het risico loopt dat hij gaat stinken. Ik weet dat anderen dat niet met mij eens zijn (kom er maar in @TheoStek ;)). Wat mij betreft geldt inderdaad zoals de Amerikanen doen: aanzetten op 19/20 en nooit meer naar omkijken.

Het is geen ontwerp fout, lucht bevat vocht en is in de zomer hoger dan in de winter..lucht die wat wordt gekoeld wordt uiteraard ook ontvocht, dat vocht slaat neer op de verdamper en zal naar buiten afgevoerd worden.
Indien de airco niet wordt uitgezet even van tevoren, zal de condens wat op de verdamper achterblijft niet worden afgevoerd en of nog worden gedroogd.
Het volstaat om de econ of de recycle functie te gebruiken.
Tegenwoordig met de nieuwe generatie compressors die al meedraaien zodra de auto wordt gestart, zal de compressor vol vermogen werken, diit vraagt vermogen van de motor dus ook meer energie.

denk maar niet dat de gemiddelde Amerikaan ook maar 1 seconde nadenkt over zijn Airco, die staat 24/7 365 aan hoor en gewoon op 20-22 graden ongeacht de buitentemperatuur, alleen 'wij" kneuterige Nederlanders gaan nadenken over hoe het onszelf moeilijker te maken ;)
Kan dan wel aan staan 24/7 365, maar ook die waaier gaat niet op, airco werkt niet bij een temperatuur lager dan +5 graden.
 

turboturbo

Forumguru
Even mijn 2 muntjes in het zakje doen....

Het openen van de ramen tijdens het wegrijden als het bloedheet is in de auto, heeft toch gewoon te maken met comfort!? Je cc of in mijn geval handmatige airco heeft de auto vervolgens een stuk sneller op temperatuur. En dat vind ik comfortabel.
 

micky

Forumguru
Maat dat doe ik ook gewoon hoor, de airco staat dan wel aan, dat een airco niet werkt bij lagere temperaturen klopt, maar er zijn delen genoeg waar het nooit zo koud wordt ;)
 
@TheoStek moet je nagaan wat er gebeurt als ik de CC dan op 27 zet, omdat het 30 graden is. Ik kan mij vinden in jouw verhaal, maar dan nog steeds zal ik die 3 graden nooit zelf aanhouden....
 

micky

Forumguru
Toch raar dat de airco na een tijdje langzamer gaat blazen en minder koude lucht geeft. Of zou het toch wel gewoon werken @theo stek ;) nameten in de auto heb ik nooit gedaan maar wel in huis en als ik hem daar instel op 20 graden dan wordt het ook 20 graden
 

Skoody Boo

Actief lid
2 je geeft geen antwoord op mijn vraag
Zeker wel. Jij wilt weten "waar komt dit kulverhaaltje van 3 graden toch vandaan komt". Daarbij ga je er aan voorbij dat het doel van een airco niet is om de temperatuur van de lucht in de auto naar beneden te brengen, maar om je lichaam in staat te stellen zich voldoende te koelen (zonder je kapot te zweten). Het eerste valt deels samen met het tweede, maar het tweede is wel veel preciezer gesteld. Je lichaam koelt zich veel beter bij een lagere luchtvochtigheid (en dus heeft je lichaam geen prikkel om meer te gaan zweten) waardoor de doelstelling eigenlijk al gehaald wordt.

Je hebt vakantiegebieden met een lage luchtvochtigheid waarbij je bij 30 graden nog prima fit bent (in vakantie-outfit weliswaar, en zolang je maar niet zonder airco in een auto of in de volle zon gaat zitten), terwijl je in Nederland met de drukkende warmte van 25 graden niks meer gedaan krijgt, je kapot zweet en snakt naar en onweersbui. In de eerste situatie koelt je lichaam zich beter dan in de tweede situatie, ook al is de luchttemperatuur dan hoger.

Dus daar komt dat verhaaltje vandaan. En daarom is het ook geen kul. En dat dit in Nederland veel gedaan wordt komt doordat:

a. In Nederland de luchvochtigheid vaak hoog is
b. In Nederland de buitentemp. vaak niet echt hoog is, flink boven de 30 graden komt niet veel voor.
c. In Nederland alleen maar vrekken wonen mensen gemiddeld genomen graag efficient met geld omspringen
d. In Nederland de linkse kerk vol met klimaatprobleemgelovigen bruisend van bekeringsdrang goed vertegenwoordigd is er nog mensen zijn die er persoonlijk liever niet voor kiezen om het milieu te belasten als daar te weinig lol tegenover staat.
 

Skoody Boo

Actief lid
zal in Nederland toch zeker 30 euro per jaar schelen (pin me niet vast op de euros, want ik kan het niet onderbouwen ;) )

Idd, als je er van uit gaat dat het verbruik 0,1 liter/100 km hoger is dan zit je zeker niet te hoog. Over de warme maanden uit een autoleven is dat een bedrag waarmee je van de helft al het probleemdrinken van je airco serieus kunt overnemen bij de volgende auto aardig wat opties kunt aanvinken.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb trouwens het idee dat als je eerst een stukje met de ramen open rijdt dat de CC dan niet op volle toeren draait, alsof de auto weet dat de ramen open staan. Dit gevoel had ik met mijn vorige auto (V50) nog sterker. Overigens kun je de airco ook helpen door bij het parkeren zo'n reflecterende mat voor je raam te zetten, je pakt zeker je stuur lekkerder vast dan.
 

EdK

Forumguru
Tsjonge jonge wat een discussie.

Heb ik een airco gebruik ik hem bijna niet om me verhitte lichaam af te koelen maar meer om me beslagen ramen snel schoon te krijgen.

Dan als ik hem gebruik blaas ik bij een door de zon opgewarmde auto de auto eerst flink uit zonder de airco te gebruiken. Daarna gaan de ramen dicht en gaat de ventilatie voor paar minuten op recirculeren met airco aan en zodra de temperatuur gevoelsmatig naar de temperatuur loopt die ik wil dan gaat deze van recirculeren af en ga ik die warme buitenlucht pas koelen met de airco.

Dan heb ik gevoelsmatig niet voor niets onderstreept in bovenstaande tekst, want temperaturen zijn voor een groot deel van gevoelsmatige factoren afhankelijk.
Als je een bezweet lichaam hebt en je blaast daar met een ventilator overheen dan krijgt je lichaam als een gevoel van afkoeling en dan heb ik nog geen hulpmiddel als een airco aanstaan.

Je kunt namelijk een luchtstroom van 25 graden over iemand heen blazen en diegene toch laten roepen dat hij / zij het koud heeft.
En dit komt door het wind chill effect.
Dames bij de kassa hebben hier vaak last van, moest een supermarkt te Ede ooit elektrisch aansluiten en inregelen mbt de klimaat regeling. En boven elke kassa werd een heater / koeler geplaatst en de ingestelde fan snelheid was opgegeven als middenstand en een temperatuur van 25 graden.
Niet gauw erna begonnen diverse dames te klagen en kwamen er een boel dure heren in stropdassen langs en spraken al over extra elektrische kachels plaatsen onder de kassa.

En ik stond die gesprekken met een grote grijns aan te horen tot iemand mij aansprak op die grijns, ik heb toen alleen maar chill effect geroepen en niets meer.

Affijn om verhaal kort te houden en omdat ik het volgens de stropdassen zo goed wist mocht ik eerst mijn gang gaan ( toch aardig ) en heb uiteindelijk de helft van de rij kassa's de fans zo bedraad dat deze op hun laagste toeren draaide en uiteindelijk een warmte deken naar beneden drukte.
De dames van de kassa's met laag draaiende fan's begonnen toen opeens te klagen dat het te warm was en is uiteindelijk de temp nog enkele gradens verlaagd. Hierna alleen maar goedlachse poesen achter de kassa en de week erop zijn de andere kassa's ook omgebouwd en in temp verlaagd.

De reden dat men het koud kreeg met midden stand draaiende fans en 25 graden uitblazende lucht was dat de dames aan de kassa door de temperatuur gingen zweten en dit zweet met een grote luchtstroom werd weer verdampt en hierdoor kreeg men het koude gevoel ( gevoelsmatig dus )

Een lichaam moet ter aller tijden wennen aan een bepaalde temperatuur ( aclamatiseren )en ga je dit doen met hulpmiddelen als airco of verwarming dan forceer je het eigenlijk en zul je nooit wennen aan het klimaat.
Dan is kleding ook altijd een factor die meespeelt, in koude tijden is het raadzaam om meerdere dunne kledingslagen aan te trekken en niet één T-shirt met een dikke trui.
En zomers met warme dagen is bloot lopen uiteraard lekker maar een dun katoenen shirt aan is veel beter daar die het zweet kan opvangen en laten verdampen.
Maar onze zomerse kleding bestaat heden ten dagen teveel uit polyester samenstellingen en dit is een stof die verstikkend werkt en hierdoor averechts werkt

Kort samengevat: het beleven van temperaturen is voor groot deel een gevoelsmatige kwestie en extreem koelen of verwarmen is geheel niet nodig.
En doe je dit wel dan zal je lichaam nooit kunnen wennen en zich dus kunnen aanpassen aan de heersende temperatuur.
Maar goed een ieder moet verder maar doen wat hem het beste lijkt.
 

TheoStek

Forumguru
Even mijn 2 muntjes in het zakje doen....

Het openen van de ramen tijdens het wegrijden als het bloedheet is in de auto, heeft toch gewoon te maken met comfort!? Je cc of in mijn geval handmatige airco heeft de auto vervolgens een stuk sneller op temperatuur. En dat vind ik comfortabel.

In jouw geval turboturbo, ramen of deuren even open om de grootste warmte te loozen, auto starten airco aan zetten en de recycle functie voor 10 á 15 minuten gebruiken.
Bij het (weg) rijden ramen sluiten, de recycle functie sluit de buitenlucht af en gebruikt de warme lucht die in de auto heerst. Na die tijd recycle functie uitzetten...dit kan vergeten worden en daar kom je snel genoeg achter.
Als dat vergeten wordt gaan de ramen beslaan.

@TheoStek moet je nagaan wat er gebeurt als ik de CC dan op 27 zet, omdat het 30 graden is. Ik kan mij vinden in jouw verhaal, maar dan nog steeds zal ik die 3 graden nooit zelf aanhouden....

Ik spreek niet over 3 graden...wat ik probeer uit te leggen is dit..
20, 25,30 graden en de airco wordt ingesteld op 18 of 19 graden, zal de airco nooit halen.
De compressor blijft op vol volume draaien, hij wil die temperatuur bereiken maar dat lukt toch niet.
Het klinkt misschien raar, een temperatuur die lager ligt dan de buiten temperatuur en zou 5 á 7 graden lager liggen ...wordt al ervaren het is lekker koel...
Temperatuur die lager als 18 graden wordt gemeten is voor menig mensen als koud te ervaren.

Toch raar dat de airco na een tijdje langzamer gaat blazen en minder koude lucht geeft. Of zou het toch wel gewoon werken @theo stek ;) nameten in de auto heb ik nooit gedaan maar wel in huis en als ik hem daar instel op 20 graden dan wordt het ook 20 graden

Is niet raar, daar spelen verschillende aspecten in mee..met name bij de ecc, buitentemperatuursensor, interieursensor, ingestelde temperatuur en zo meer.
De aanjager zal in begin sneller blazen en nadien afnemen, dat is niet omdat de temperatuur is bereikt integendeel, de temperatuursensor op de verdamper registreert de uitgangstemperatuur van het koudemiddel.
Als die te laag wordt beneden de verdampingstemperatuur van het koudemiddel zal de ecc ervoor zorgen dat de uitblaasfunctie omlaag wordt gebracht, en de compressor gaat het slagvolume verminderen.
Immers, fase verandering vindt alleen plaats mits er voldoende warme lucht wordt aangevoerd om het koudemiddel te laten verdampen.

Auto airco is geen koelkast, zo is een koelkast ook geen diepvries, en de splitunits in huis werken hetzelfde als een airco installatie, dat heeft weer te maken met de te koelen ruimte en cappaciteit van de splitunit.
Is de ruimte geïsoleerd en zo meer enzo meer, hetzelfde als dat een centrale verwarming werkt.
Indien een unit niet de cappaciteit heeft om een ruimte te koelen waarvoor die bestemd is, zal de temperatuur nooit behaald worden.
Als de splitunit alleen voor 1 ruimte is bedoeld en wordt meestal overgewaardeerd op cappaciteit, zal gerust die benodigde ruimte gekoeld worden, maar niet als je de deur openzet om de slaapkamer 1 verdieping hoger ook nog te koelen.
 

micky

Forumguru
Ik zal eens een thermometer in mijn auto leggen en kijken hoe koel het er werkelijk wordt
 

micky

Forumguru
Ik heb trouwens het idee dat als je eerst een stukje met de ramen open rijdt dat de CC dan niet op volle toeren draait, alsof de auto weet dat de ramen open staan. Dit gevoel had ik met mijn vorige auto (V50) nog sterker. Overigens kun je de airco ook helpen door bij het parkeren zo'n reflecterende mat voor je raam te zetten, je pakt zeker je stuur lekkerder vast dan.
Idd in mijn V50 is het precies het zelfde
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb alle opties die ik wilde aangevinkt, dus sorry maar dat is voor mij absoluut geen reden
Fijn!

Ik heb geen climate control vanwege het door Ed beschreven chill effect. In huurauto's die ik had bliezen die dingen altijd harder dan ik wilde. Ervaar jij dat ook wel eens?
 

Skoody Boo

Actief lid
Je quote niet goed (eigenlijk helemaal niet) gemakshalve ga ik er vanuit dat je het tegen mij hebt
Ik vind je betoog wel een beetje een vaatwasser verhaal uit de begin jaren 80: "afwassen is familietijd, een machine hebben wij niet nodig" 20 jaar later heeft toch iedereen er 1 ;)

Je onderschat mijn triestheid. Ik ben nog veeeeeel erger. Ik heb zo'n ding maar gebruik hem niet, terwijl dat ding milieuvriendelijker is dan een handwas. ;)
 
Bovenaan Onderaan