micky
Forumguru
Er is natuurlijk geen regel, ieder doet wat hij goed vindt.
Het effect van de airco is maximaal als die is ingesteld 3 graden onder de buitentemperatuur, omdat voor voldoende koeling het in de meeste gevallen voldoende is om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Je hebt dan juist geen bezwete bilnaad en nat overhemd, omdat je lichaam bij een normale zweetproductie al meer dan voldoende de warmte kwijt kan bij slechts het huidoppervlak dat niet tegen de zittingingen zit geklemd. Je kunt natuurlijk ook best verder koelen, en dat zal best aangenamer zijn, maar de meerwaarde van de extra koeling is duidelijk lager, al kan je dat die hoog genoeg vinden om daar toch voor te kiezen.
Dat Nederlanders deze keuze vaker zo maken dan de rest van de menselijke aardbewoners kan ik niet controleren, jij kennelijk wel, dus dat zal dan wel zo zijn. Ik weet wel vrij zeker dat in Zweden mensen de airco niet zo vaak meer dan 3 graden onder de buitentemperatuur instellen, vooral niet wat verder naar het Noorden. Heel gek. Alaska schijnt nog kneuteriger te zijn in dat opzicht, terwijl dat toch bij de VS hoort.
Jij bent nogal een globetrotter EN je logt nogal wat data over aircogebruik wereldwijd zo te horen. Klopt het dat in gebieden waar de buitentemp regelmatig 45 graden is EN de brandstof voor elke normale sterveling goed betaalbaar men wat minder kneuterig is?
Je quote niet goed (eigenlijk helemaal niet) gemakshalve ga ik er vanuit dat je het tegen mij hebt
1 ik refereer alleen naar wat ik in Nederland op fora lees (ik zit ook op diverse fora in de wijde wereld )
2 je geeft geen antwoord op mijn vraag
3 je gaat er nu vanuit dat het een budget kwestie is, die is helemaal goed, daar had ik nog nooit over nagedacht, zal in Nederland toch zeker 30 euro per jaar schelen (pin me niet vast op de euros, want ik kan het niet onderbouwen ) gemak en genot kost een paar euro, ik denk dat ik een paar euro's meer kwijt ben aan een verfrissend biertje op een terras zo nu en dan, dan aan de airco van de auto
4 ik rij 80 tot 100.000 km per jaar in de afgelopen 15 jaar, denk je niet dat ik zelf wel weet bij welke temperatuur er voldoende vocht uit de ruimte is gehaald om je prettig bij te voelen? juist, gewoon een graadje of 20 de rest is plakken en een bezwete bilnaad
Ik vind je betoog wel een beetje een vaatwasser verhaal uit de begin jaren 80: "afwassen is familietijd, een machine hebben wij niet nodig" 20 jaar later heeft toch iedereen er 1