Oh ja - nog een detail: verkoudheid en/of griep hebben weinig uitstaande met airco's c.q. temperatuurverschillen, aangezien dit virusaandoeningen zijn...
In een airconditioner wordt warme lucht naar binnen gezogen en over een koude verdamper geleid. De warme lucht condenseert op de verdamper, waarna de gekoelde en ontvochtigde lucht naar buiten wordt geblazen. Filters zorgen ervoor dat pollen en andere verontreinigingen worden tegengehouden.
Maar als de filters en de verdamper in de airco niet regelmatig worden onderhouden, krijgen niet alleen pollen maar ook bacteriën en schimmels er vrij spel. De luchtkwaliteit vermindert en uiteindelijk kan de airco een ziekmakend systeem worden.
Behalve achterstallig onderhoud kan ook een verkeerde instelling zorgen voor problemen met de gezondheid. Is de lucht te droog, ruim onder de 40 procent, dan krijgen mensen last van geïrriteerde slijmvliezen en droge ogen.
Een ander veelvoorkomend probleem is een te koud afgestelde airco. Uit verschillende gerichte onderzoeken blijkt dat de binnentemperatuur maximaal 6 á 7 graden lager mag zijn dan de buitentemperatuur. De meeste mensen kunnen een groter temperatuurverschil niet verdragen. Dat komt door de plotselinge overgang van warm naar koud. Wie bij een buitentemperatuur van 30 graden licht bezweet een kantoorgebouw binnenloopt waar de airco op 20 graden staat, kan gemakkelijk verkouden worden.
Tegenwoordig beschikken veel auto's over een airco. Regelmatig onderhoud voorkomt veel problemen, ook geld hier het vervangen van de interieurfilter bij, maar het dure onderhoud aan de airco wordt (te) vaak uitgesteld.
Bovendien worden airco's in auto's vaak niet op de juiste manier gebruikt. Ze worden op een te koude stand gezet, waardoor het verschil met de buitentemperatuur te groot is.
Een ander probleem is dat de airco meestal pas uitgaat als de motor wordt afgezet. De verdamper in de airco is dan nog nat, waardoor bacteriegroei wordt bevorderd, wordt de airco later weer gebruikt, dan worden ongezonde stoffen in het interieur geblazen.
Beter is het om de airco vijf minuten voor het einde van de rit al uit te zetten, zodat de verdamper kan opdrogen door de luchtstroom.
Een vervuilde airco in de auto verraadt zichzelf meestal door een muffe lucht, schimmels en bacteriën hebben vrij spel.
Éénmaal dat de airco begint te stinken (zijn al topics van) is het leed al geschied, de huidige producten die verkocht worden bestreiden niet de bacteriën/schimmels!
Het zijn geur verdrijvers die de oorzaak
(stank) afkomstig van een bron
(bacteriën/schimmels) niet aanpakt, hiermee denken menig mensen dat de stank de oorzaak is en weg genomen word.
Een muffe stinkende airco, blijft stinken...hiermee bedoel ik dat de muffe geur tijdelijk wordt bestreden en na een paar weken/maanden toch weer begint te stinken.
Micro-organismen kunnen zich onder gunstige omstandigheden verrassend snel vermenigvuldigen. De kwaliteit van die omstandigheden wordt bepaald door de temperatuur en de vochtigheidsgraad. Vele soorten micro-organismen voelen zich thuis in een warm en vochtig milieu.
Schimmels kunnen zich overal ontwikkelen waar organische stoffen op vochtige of bedompte plaatsen tot ontbinding overgaan. Schimmels kunnen ook ziekten veroorzaken, bacteriën zijn overal aanwezig. In lucht, water, voedsel, op planten, op de huid enz, enz.
Wie eet graag beschimmeld voedsel!! Een stinkende airco wordt ook niet getolereerd, toch wordt het lekker ingeademd en lijkt het probleem als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen.
Er wordt veel uitgesproken "interesseert mij wat, doe toch wat ik wil" daar is iedereen vrij in natuurlijk, maar denken die mensen dan ook aan andere? bijvoorbeeld: kinderen of andere naaste familie leden, die in de auto plaats nemen en misschien een slechtere weerstand hebben dan de bestuurder/eigenaar van de auto.
Het is gemakkelijker iets aan te leren dan af te leren.