Vraagje over climate control

micky

Forumguru
Fijn!

Ik heb geen climate control vanwege het door Ed beschreven chill effect. In huurauto's die ik had bliezen die dingen altijd harder dan ik wilde. Ervaar jij dat ook wel eens?
Ja, maar niet vaak, dan zet ik hem eerst een paar graden hoger, dus op 23 en dan na een tijdje naar beneden
 

Canon-Eye

Forumguru
Versneld afkoelen doordat er een luchtstroom langs de huid wordt geblazen heeft niet zoveel te maken met "gevoel", maar meer met eenvoudige toegepaste natuurkunde.

Het lichaam scheidt via de huid vocht uit met het doel, dit te laten verdampen. Voor verdamping is warmte nodig (de verdampingswarmte) en deze wordt in de eerste plaats onttrokken aan het lichaam.

De verdamping wordt moeilijker als de omgevingslucht zelf al een hoge relatieve vochtigheid heeft - als gevolg daarvan wordt er wel zweet geproduceerd maar de verdamping blijft achter bij de productie > de bilnaad loopt vol etc. ...

Verdamping gaat makkelijker indien de omgevingslucht relatief droog is - maar een stilstaande luchtlaag om je lijf wordt dan dus ook vochtiger gemaakt. Voer deze (ietsje) vochtiger wordende laag continu af en de verdamping wordt veel makkelijker > meer verdampingswarmte nodig > het lichaam wordt sterker afgekoeld.
Hetzelfde principe als blazen over een lepel hete soep: niet zozeer jouw adem koelt de soep, maar vooral de versnelde verdamping.

Het geheim van het comfort met een airco zit 'm in het vinden van de juiste balans tussen temperatuur en ventilatorsnelheid: de twee grootheden die je kunt beïnvloeden; aan de mate van ontvochten door de airco kun je niets doen.
En al kan ik prima wennen aan een temperatuur van 19,5 gr C, ik hou niet zo van al te grote overgangen. Daarom zet ik 'm bij warm weer liefst een graad of 3 beneden de buitentemperatuur - maar dan natuurlijk weer niet tot in het extreme: als het buiten 32 graden of zo is, dan stop ik binnen wel bij een graad of 25, 26. Dan zijn die overgangen (voor mij) nog een beetje te doen.

<edit>
Oh ja - nog een detail: verkoudheid en/of griep hebben weinig uitstaande met airco's c.q. temperatuurverschillen, aangezien dit virusaandoeningen zijn...
 

TheoStek

Forumguru
Oh ja - nog een detail: verkoudheid en/of griep hebben weinig uitstaande met airco's c.q. temperatuurverschillen, aangezien dit virusaandoeningen zijn...

In een airconditioner wordt warme lucht naar binnen gezogen en over een koude verdamper geleid. De warme lucht condenseert op de verdamper, waarna de gekoelde en ontvochtigde lucht naar buiten wordt geblazen. Filters zorgen ervoor dat pollen en andere verontreinigingen worden tegengehouden.

Maar als de filters en de verdamper in de airco niet regelmatig worden onderhouden, krijgen niet alleen pollen maar ook bacteriën en schimmels er vrij spel. De luchtkwaliteit vermindert en uiteindelijk kan de airco een ziekmakend systeem worden.
Behalve achterstallig onderhoud kan ook een verkeerde instelling zorgen voor problemen met de gezondheid. Is de lucht te droog, ruim onder de 40 procent, dan krijgen mensen last van geïrriteerde slijmvliezen en droge ogen.
Een ander veelvoorkomend probleem is een te koud afgestelde airco. Uit verschillende gerichte onderzoeken blijkt dat de binnentemperatuur maximaal 6 á 7 graden lager mag zijn dan de buitentemperatuur. De meeste mensen kunnen een groter temperatuurverschil niet verdragen. Dat komt door de plotselinge overgang van warm naar koud. Wie bij een buitentemperatuur van 30 graden licht bezweet een kantoorgebouw binnenloopt waar de airco op 20 graden staat, kan gemakkelijk verkouden worden.

Tegenwoordig beschikken veel auto's over een airco. Regelmatig onderhoud voorkomt veel problemen, ook geld hier het vervangen van de interieurfilter bij, maar het dure onderhoud aan de airco wordt (te) vaak uitgesteld.
Bovendien worden airco's in auto's vaak niet op de juiste manier gebruikt. Ze worden op een te koude stand gezet, waardoor het verschil met de buitentemperatuur te groot is.
Een ander probleem is dat de airco meestal pas uitgaat als de motor wordt afgezet. De verdamper in de airco is dan nog nat, waardoor bacteriegroei wordt bevorderd, wordt de airco later weer gebruikt, dan worden ongezonde stoffen in het interieur geblazen.
Beter is het om de airco vijf minuten voor het einde van de rit al uit te zetten, zodat de verdamper kan opdrogen door de luchtstroom. Een vervuilde airco in de auto verraadt zichzelf meestal door een muffe lucht, schimmels en bacteriën hebben vrij spel.

Éénmaal dat de airco begint te stinken (zijn al topics van) is het leed al geschied, de huidige producten die verkocht worden bestreiden niet de bacteriën/schimmels!
Het zijn geur verdrijvers die de oorzaak (stank) afkomstig van een bron (bacteriën/schimmels) niet aanpakt, hiermee denken menig mensen dat de stank de oorzaak is en weg genomen word.
Een muffe stinkende airco, blijft stinken...hiermee bedoel ik dat de muffe geur tijdelijk wordt bestreden en na een paar weken/maanden toch weer begint te stinken.

Micro-organismen kunnen zich onder gunstige omstandigheden verrassend snel vermenigvuldigen. De kwaliteit van die omstandigheden wordt bepaald door de temperatuur en de vochtigheidsgraad. Vele soorten micro-organismen voelen zich thuis in een warm en vochtig milieu.
Schimmels kunnen zich overal ontwikkelen waar organische stoffen op vochtige of bedompte plaatsen tot ontbinding overgaan. Schimmels kunnen ook ziekten veroorzaken, bacteriën zijn overal aanwezig. In lucht, water, voedsel, op planten, op de huid enz, enz.

Wie eet graag beschimmeld voedsel!! Een stinkende airco wordt ook niet getolereerd, toch wordt het lekker ingeademd en lijkt het probleem als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen.
Er wordt veel uitgesproken "interesseert mij wat, doe toch wat ik wil" daar is iedereen vrij in natuurlijk, maar denken die mensen dan ook aan andere? bijvoorbeeld: kinderen of andere naaste familie leden, die in de auto plaats nemen en misschien een slechtere weerstand hebben dan de bestuurder/eigenaar van de auto.

Het is gemakkelijker iets aan te leren dan af te leren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt allemaal. Maar: virussen zijn iets anders - en gedragen zich ook anders - dan bacteriën. :jaja:
Niet door elkaar halen dus!
 

turboturbo

Forumguru
Helder betoog, @TheoStek .
Is de verdamper vervangen dan de enige remedie wanneer 'het te laat is'? Maw als deze verontreinigd is door schimmel en bacteriegroei?

Gelukkig heb ik er (nog) geen last van, de airco heeft geen geur gelukkig. En houd ik me aan het 'opdroog' advies. Wat bij korte ritjes betekend: geen airco aan helaas....:cry: ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Heel duidelijk verhaal van TheoStek, op één ding na:

Wie bij een buitentemperatuur van 30 graden licht bezweet een kantoorgebouw binnenloopt waar de airco op 20 graden staat, kan gemakkelijk verkouden worden

je wordt niet verkouden van temperatuurverschillen of vochtigheidsverschillen! Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus! Niet door een airco/koelkast/diepvriezer/whatever koelapparaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkoudheid
 

TheoStek

Forumguru
@turboturbo, nee vervangen is niet nodig van de verdamper, het enige wat overblijft en resteerd is handmatig reinigen van de verdamper. Daar wil niemand iets van horen of aan tornen, want dan moet heel het dashboard eruit om die klus te klaren. En dat kost geld, meer dan de reguliere spuitbus wat over de grens wordt aangeschaft en helpt toch niet, al worden er tientallen op leeg gespoten.

Helder betoog, @TheoStek .
Wat bij korte ritjes betekend: geen airco aan helaas....:cry: ;)

Idd, bij korte ritjes die beneden de grens liggen van 20 minuten heen/terugreis is het onnodig om de airco te gebruiken, het volstaat dan met Arko.
Meestal zijn dit ritjes naar de plaatselijke frituur, chinees, groenteboer, bakker, omdat het net tegen sluitingstijd is ofwel te lang duurt met fiets of te voet.

Dan kom ik weer terug gevallen op verwoording van "ik heb de airco altijd aan staan of op auto" het andere zegt dan weer was dat voor kul verhaal die temperatuur.?
Zeg ik op mijn beurt, waarom de airco gebruiken bij een temperatuur van 18 graden? toch staat de airco aan!!
Maar komen dan binnenshuis, potverdrie hier is het koud? verwarming effe hoger zetten naar 21 graden want dat is aangenaam die warmte.
Wie zet dan de ramen open? omdat het toch te warm wordt wellicht...
Verwarmen, koelen zijn twee verschillende temperaturen...maar ik zet niet mijn cv installatie in de zomer of de airco aan in de winter.
Toch stappen die mensen in de winter met de muts op en dikke jas in de auto, met de airco aan of op auto.

Beneden de +5 graden werkt de airco toch niet:maakmegek:
 

Captain Hook

Forumguru
Je vergeet één ding TheoStek: bij Skoda gaat de airco automatisch aan als je de voorruit wilt ontwasemen... (en ja, ik weet 't die kun je ook uitzetten). Maar dan wordt vooral natuurlijk de ontvochtigingseigenschap gebruikt.
 

TheoStek

Forumguru
niet alleen bij Skoda...Het gaat niet om de ontwasemings functie, maar meer hoe je de airco moet gebruiken en de functionaliteit ervan.

En als je niet ziek wordt van te groote temperatuur verschillen, wil ik je graag uitnodigen om een vriescel te betreden bij -18 in t-shirt en dan terug te keren bij temperatuur van + 25, dit is wel extreem en geen airco.
Het effect is hetzelfde, ik heb na 2 jaar de brui eraan gegeven (toch isolatie kleding aan) om voor een koeltechnisch bedrijf nog te werken.
Wie veroorzaakt het virus? is Astma, hooikoorts ook geen virus? lees dan de link van wikipedia maar goed door en dan nog is dit geen betrouwbare info, wordt samengesteld door prive personen.

De naam van de ziekte is terug te voeren op de traditionele opvatting dat verkoudheid wordt veroorzaakt door langdurige blootstelling aan guur weer, zoals regen en winterse omstandigheden.[18] De rol van afkoeling als risicofactor voor verkoudheid is onderwerp van discussie.[19] Sommige virussen die verkoudheid veroorzaken, komen meer voor in seizoenen met koud en vochtig weer.[20] Aangenomen wordt dat dit hoofdzakelijk komt doordat mensen dan meer tijd binnenshuis in elkaars nabijheid doorbrengen, waardoor de virussen zich gemakkelijker kunnen verspreiden dan onder zomerse omstandigheden,[21] in het bijzonder kinderen die weer naar school gaan.[16] Maar er kan ook een relatie zijn met veranderingen in de luchtwegen waardoor infecties makkelijker optreden.[21] Bij een lage luchtvochtigheid kan de overdracht toenemen doordat druppeltjes zich in droge lucht makkelijker en verder verspreiden en langer in de lucht blijven.[22] Een hypothese luidt dat kou de bloedvaten in de bovenste luchtwegen vernauwt, waardoor het afweersysteem minder goed werkt[23].
 

Gieliovd

Forumguru
Leuk verhaal, ieder z'n eigen keuze... Maar bij mij gaat gewoon de airco aan bij een kort ritje.

Vroeger deed ik hem pas aan (ook al was het climate control) als ik dat wilde of nodig vond.... Maar tegenwoordig standaard aan.

Waarom? Ik kan niet rijden met raam open. Mijn gehoor is heel belangrijk voor me. Die takkeherrie als het raam open staat, dat gaan we dus echt niet doen. Dus arko, echt niet.
 

om1

Senior Member
Vraagje voor @TheoStek: mijn dealer vertelde me dat het bij de climate control van de Rapid niet nodig was hem 10min voor je stopt af te zetten, "zoals bij handmatige systemen nodig is". Hij zei simpelweg: laat hem altijd op "auto" staan. Is dat verstandig? Hebben moderne systemen een mechanisme om de verdamper te drogen na stoppen van de motor?
 

Ron_2

Senior Member
Vraagje voor @TheoStek: mijn dealer vertelde me dat het bij de climate control van de Rapid niet nodig was hem 10min voor je stopt af te zetten, "zoals bij handmatige systemen nodig is". Hij zei simpelweg: laat hem altijd op "auto" staan. Is dat verstandig? Hebben moderne systemen een mechanisme om de verdamper te drogen na stoppen van de motor?
Eigenlijk is dat ook mijn enige vraag, de rest is me duidelijk.
 

TheoStek

Forumguru
@om1, het is voor beiden systemen nodig, maar wie ben ik om dat tegen te spreken...mijn advies behoeft men niet op te nemen, diegene wat het in de wind slaat wordt vroeg of laat ermee geconfronteerd, maar hoor je nooit meer iets over.
Ja, o.a Volvo die hebben een moderner systeem, maar heeft ook gebreken.
Daar zit een sensor in die de relatieve luchtvochtigheid binnen in de auto meet, dus bij het afzetten van de auto zonder de airco uit te zetten, draait de kachelaanjager na een bepaalde tijd voor 10 minuten op volle stand om de airco te drogen.
Dit gebeurt ook, als de auto niet gebruikt is geweest en de luchtvochtigheid te hoog is in het interieur...met gevolg dat de accuu wordt leeg getrokken.

Of het verstandig is? daar heb ik me al over uitgesproken.
Als 10 mensen zeggen, kom op wat een flauwekul is dat nu, wordt dat door de 11e persoon aangenomen, wat resulteert in 1 bericht boven en onder jouw vraag stelling.
Dealer spreekt altijd in zijn voordeel, de volgende keer vraag je maar eens aan de dealer of de airco ook wordt nagekeken, als de auto voor onderhoud binnen wordt gebracht.
 

Desperado

Forumguru
Als ik het zo lees doe ik dan altijd zoals verstandig is. Gebruik de airco vooral om het even snel wat kouder te krijgen. Meestal gaat hij daarna weer uit of op eeb wat hogere stand
 

turboturbo

Forumguru
Volgens kan de meerderheid van deze en andere draadjes in een groot 'vraag het theostek verzameltopic' want ik zie een hoop waardevol advies zich verspreiden (en herhalen) over dit hele forum. :)
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
@Desperado gemak dient de mens, maar de meeste mensen bedienen niet het gemak..en zoals ik al al eerder verwoorde de echte dy hards komen nog op de koffie.
Maar posten er geen enkele vraag over, want als dat wordt gedaan zal door een member die wel het advies opvolgt een link vermeld worden wat hier verkondigt wordt.
Dat zal de dy hard niet willen en zuur op breken....tenslotte ...zolang de airco koelt is er niets aan de hand ..maar morgen of met sint juttemis staan ze wel bij de dealer of stealer om de airco te laten controleren.
 

TheoStek

Forumguru
Volgens kan de meerderheid van deze en andere draadjes in een groot 'vraag het theostek verzameltopic' want ik zie een hoop waardevol advies zich verspreiden (en herhalen) over dit hele forum. :)

Ik doe dat graag, met hart en ziel turboturbo en onderbouw mijn fundering.
Het spijtige is, dat mensen je pas gaan geloven als de tijd rijp is (vast gelopen compressor) en dan een prijs kaartje onder de neus krijgen gewreven.
Die mensen komen ieder jaar terug, vaste klanten die met dit soort zaken worden geconfronteerd, komen jaarlijks terug voor onderhoud.
Moet ik nu airco onderhoud afwijzen voor iemand wat in Den Haag woont, nee ik heb dat systeem terug in orde gebracht 2 jaar geleden en voor rekening genomen en zal voor het derde jaar weer het airco onderhoud uitvoeren.

by the way, dit is een Skoda rijder en member hier bij Skoda forum.nl
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan