Effe antwoorden in het algemeen voor iedereen die erop gereageerd heeft
Het aircocertificaat behoort altijd uitgegeven te worden is verplicht, een print van het automatisch airco machine is
geen aircocertificaat.
Het aircocertificaat vermeld heel veel gegevens.
1. De gegevens wie aan de airco heeft gewerkt, naam, stek/vrom nummer,
2. klant gegevens
3. auto gegevens
4. reparatie/airco service gegevens.
5. afpers druk systeem
6. behaald vacuum
7. standtijd
8. vacuum druk na standtijd
9. vulgraad
10.lek detektie elektronisch na vullen.
11.werk druk systeem: zuig/persdruk na in bedrijf stellen installatie.
12 kenplaat compressor
13 kenplaat installatie
14. beperkte controle oude installatie
15. volledige controle nieuwe installatie...
en dan zijn ze nog niet allemaal opgesomd.
Een airco certificaat vermeld meer dan alleen vullen en wordt meestal in 2 of 3 voud opgemaakt.
Geen certificaat heeft de klant geen rug vrij want, kan zich niet beroepen op wie, of wat en uitgevoerd is
Mijn leverancier vraagt daarom en dient door de klant te zijn ondertekend en door mij.
Waarom eigenlijk.?
Indien een compressor vast loopt moet het systeem gespoeld worden, plus dient de filter/droger/ accumulator of condensor vervangen te worden indien deze een cartridge heeft.
99% van leveranciers vraagt het kenteken, daarop bestel ik een compressor, leverancier moet garantie leveren, ik dus ook. Maar ik plaats geen nieuwe filter/droger omdat de klant zegt: ben jij gek kosten rijzen nu al de pan uit!! doe het maar goedkoper.
Dan vermeld ik op het airco certificaat, klant heeft niet ingestemd voor een nieuwe droger te monteren terwijl het geadviseerd is.
Loopt de nieuwe compressor dan ook vast, zijn alle kosten voor de klant en is er geen spraken meer van garantie. ( dit is wel een voorbeeld)
Bestel ik een compressor voor een klant en doet alles in eigen beheer, vergeet dan maar de garantie...staat op mijn website duidelijk vermeld.
Een diagnose rapport maak ik altijd op indien er ernstige tekort komingen zijn bijvoorbeeld: condensor lek.
Kan het systeem dus niet maken, condensor moet besteld worden, de klant is dus diagnose kosten verschuldigd.
Heeft 10 dagen bedenktijd om het systeem in orde te laten brengen, buiten deze termijn geld de offerte niet meer en heeft ie geen restitutie op terug gave van de diagnose kosten, binnen de termijn en akkoord wel.
De kenplaat moet door iedere airco boer onder de motorkap geplakt worden, en dat is niet de sticker die af fabriek geplakt wordt.
Ook daar moet de naam plus reg nr op staan, de vulgraad, kontrastvloeistof is toegediend en de af persdruk.
@
Ron_2, het is een gemiddelde wat een airco verliest, en ja 8 tot 10 % verliest een airco gimmdeld dat kan minder of meer zijn. Het zijn allemaal open compressors en toch verliezen ze aan koudemiddel.