Vreemd verhaal met dodelijke afloop

EdK

Forumguru
Een noodstopdrukker in de voedingslijn van de brandstofpomp en de auto was zondermeer gestopt...
Eigenlijk best vreemd dat vele machines in bedrijfshallen een noodstop hebben maar in wagens die steeds meer zelf doen en waar wij niets meer in te vertellen hebben zit het niet.....
 

EdK

Forumguru
Als de voeding wordt afgesneden ben je toch ook klaar?
welke voeding ??
accuvoeding ?
maar dan valt alles uit, ook je rem en stuubekrachtiging, en als die toevallig nog wel hun werk goed doen dan lijkt me dat toch wel prettig.
Tijd vergeten dat die twee dingen nog niet op een wagen zaten ??? Die tijd dat we allen spierballen hadden !!
 

Canon-Eye

Forumguru
rem en stuubekrachtiging
Werken die niet op het vacuúm van de motor? Zolang die (geforceerd door de wielen) nog aan het draaien wordt gehouden komt daar wellicht nog wat fut uit.

Verder zou ik me goed kunnen voorstelen dat er een klepje in het brandstofsysteem zit dat dicht gaat als de spanning wegvalt, in elk geval wel nuttig voor dieselmotoren. Bij benzinestokers valt de ontsteking al stil bij wegvallen van de spanning, moet ook genoeg zijn om te stoppen...
 

vleier

Forumguru
Ik denk dat dit ook verplicht is. Alle machines moeten een "Nood Uit" hebben, dus ook auto's lijkt me.
Klinkt steeds meer als een zelfmoordactie. Kon hij die vrachtwagen niet ontwijken bijvoorbeeld?

Jha maar vlak ervoor zei hij nog dat hij op een rustige weg zat op dat moment. maar het kan goed wezen dan de vrachtwagen werd ingehaald.
 

B.Stuurder

Forumguru
Er is altijd wel een vluchtstrook of iets dergelijks en 200 km/h is nou ook weer niet zo vreselijk hard. Daarbij stond de vrachtwagen stil.
 

turboturbo

Forumguru
Misschien heeft ie in paniek het gaspedaal gevloerd ipv de rem. Dan kan je doen met de cc wat je wilt maar je blijft versnellen.
Precies mijn gedacht. In paniek moet hij de rem wel (een tijdje) bedient hebben. Dat kan niet anders. Er is best kans dat hij in de overtuiging was dat hij de rem gevloerd had, maar dat zijn voet op het gaspedaal stond.

Want stel dat het gaspedaal / cruisecontrol 'vast' zaten in gas geven.... En hij had z'n voet op de rem..... Probeer maar eens volop te remmen en volop gas te geven tegelijkertijd. Ik heb het wel eens geprobeerd.
Wedden dat de remmen het dan winnen?
Zeker in hogere versnelling heeft de motor veel te weinig koppel om nog te kunnen versnellen met de rem erop.

Persoonlijk had ik de handrem wel geprobeerd. Kan misgaan, maar hè; een andere optie is er ook niet. Dus dan is het kiezen uit kwaden.
 

Tom D

Actief lid
Er is altijd wel een vluchtstrook of iets dergelijks en 200 km/h is nou ook weer niet zo vreselijk hard. Daarbij stond de vrachtwagen stil.
Of je nou met 100 of met 200 km/u op een stilstaande vrachtwagen kletst maakt voor de uitkomst volgens mij niet zoveel meer uit...
 

vleier

Forumguru
@laagvlieger tenzij die de andere kant op gaat.

Maar het is wel heel apart ja.
Maar met 200 is een auto mog goed te besturen het is alleen wat spannender maar de grip heeft de auto wel
 

leon-cupra

Forumguru
Was er een paar jaar geleden in frankrijk iemand die zo een dergelijke situatie had meegemaakt met zijn renault? Cc bleef zogezegd ook aan en wagen versnelde ook. Heeft het wel nog kunnen navertellen.

Zou dit niet een voorbeeld zijn van iemand met zelfmoordneigingen?
 

Level42

Forumguru
Tuurlijk, maar dat contactslot is een hardwarematige schakeling van o.a. de (hoofd)voeding. Dan zullen die computer én nog wat andere vitale functies er ook wel mee stoppen, vermoed ik zo.
Misschien (nog) in jouw auto, maar in mijn S3 niet hoor. Ik heb geen Kessy, maar als ik start zit er (met deze winterperiode) een duidelijke vertraging tussen het omdraaien van de sleutel en het daadwerkelijke begin van de start. Ik denk dat er even gewacht wordt op het voorgloeien tot er gestart wordt maar de conclusie is duidelijk....het omdraaien van de sleutel is exact hetzelfde als drukken op het start/stop knopje bij een Kessy systeem, oftewel 100% software matig. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je al rijdend op dat knopje drukt of de sleutel terug draait. Kan het eens proberen bij een lage snelheid en rustige weg....

Ik vind dit soort verhalen altijd maar vaag hoor. Ten eerst ben ik het eens met @EdK je weet nooit wat je zelf zal doen als je in een bepaalde situatie zit.....maar nu in alle rust achter mijn computer zou ik toch niet eerst eens even rustig 112 gebeld hebben, daar zou ik echt niet eens op gekomen zijn want wat gaan die beste mensen van 112 doen dan ?
Je zou denken: dit gaat fout, ik schuif hem in de vangrail. Dat er dan risico op slip/ronddraaien en weet ik allemaal is ja, maar dat is altijd nog beter dan met 200 km/u achter op een vrachtwagen knallen !

Dat het gaspedaal "gevloerd" was kan wel degelijk gewoon een defect zijn aan de potmeter van het gaspedaal. Zit geen kabeltje meer aan hè......

Maar de allermeest voor de hand liggende optie: de voetrem......zit daar nog een directe kabel aan ? Ik heb echt geen idee eerlijk gezegd......maar je zou toch zeggen dat hij die op z'n minst had moeten proberen.

Dan de handrem: ik heb een elektronisch bediende handrem.....ik vraag me af of die überhaupt iets gaat doen boven bepaalde snelheden, kan makkelijk dat er boven bepaalde snelheden "geweigerd" wordt door de software. Nee dat ga ik niet uitproberen....

Ondanks alle risico's zou ik die toch ook geprobeerd hebben, ook dat was dan recht achterop een vrachtwagen klappen.....dat is trouwens ook vreemd he........hoe penibel de situatie ook, je zal toch altijd als bestuurder de neiging hebben die vrachtwagen proberen to omzeilen.......dus waarom heeft hij niet gestuurd ?

Alles bij elkaar weten wij te weinig van het verhaal om echt een oordeel te kunnen geven maar voorlopig denk ik dat deze man uit het leven wilde stappen en er heel zeker van wilde zijn dat zijn gezin de uitkering van de levensverzekering toch zou krijgen....

offffff, en dat is natuurlijk ook een ontwikkeling in deze tijden van steeds slimmer wordende auto's: de bestuurder heeft gewoon veel te weinig "feeling" met wat een auto wel en niet kan...er wordt te veel vertrouwd op de techniek (zie de klachten over ACC elders op dit forum) ....
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je al rijdend op dat knopje drukt of de sleutel terug draait. Kan het eens proberen bij een lage snelheid en rustige weg....
Niks, tenminste, bij mijn Megane zit de sleutelkaart er nooit in en kan ik drukken op de knop wat ik wil.
De elektrische handrem werkt wel, bij lagere snelheden, hoog weet ik niet, maar deactiveert ook weer onmiddellijk. Bij mij dan in een Renault.
 

Level42

Forumguru
Dat bedoel ik. Dan blijft dus over de meest logische keuze: de voetrem.

Lees dit even:
http://www.dailymail.co.uk/news/art...-stuck-crashed-lorry.html?ito=social-facebook

In het hele gesprek is er niet 1 keer gezegd "HIT THE BREAKS !!!!"......ik bedoel dat is toch het eerste waar je aan denkt...maar 112 gaf als eerste het advies de auto uit de versnelling te halen.....maar dat is toch pas optie 2.....nja....is ook niet een standaard gevalletje voor 112 denk ik.......en verderop in het verhaal staat ook dat er op geen enkel moment geprobeerd is te remmen........
 
Bovenaan Onderaan