Wanneer inruilen

cali05

Forumguru
Beste forumgoeroes ik heb een advies nodig.
Rond Januari heeft mijn Octavia van mrt 2013 90.000 km gereden en ik twijfel of ik deze zal inruilen op of een demomodel of een nieuwe Oct 3. Ik rijd privé 60.000 km. per jaar en twijfel of ik bij een jaar doorrijden niet nog meer afschrijf en dus een groter bedrag moet bijleggen voor een andere Oct. 3
Ik ben benieuwd welk advies jullie mij geven.
Ik heb nu biedingen van rond de 20.000 op de auto, dat betekent dat ik tussen de 10.000 en 12.000 moet bijleggen voor een andere.
 

Noord26

Forumguru
Relatief vroeg inruilen is altijd de hoogste kostenpost (afschrijving is het hoogste in het begin). Je zal meer moeten bijleggen, natuurlijk: logisch. Maar als je nu een andere koopt heb je nog meer afschrijving en dat is onderaan de streep het duurste.
 

Gunner

Forumguru
Persoonlijk vind ik afschrijving niet interessant. Ik weeg voor mezelf altijd af of het bij te betalen bedrag de moeite waard is. Kan je harder geld opzij kan leggen dan dat je auto afschrijft kan je inderdaad wachten.

Maar goed, het is idd een feit dat je volgend jaar minder voor je auto terugkrijgt dan nu. Dus ja, dan zal je (bij interesse in dezelfde auto) meer moeten bijbetalen.
 

ertromp

Forumguru
@Gunner +1: wat moet je bijbetalen bij inruil van je O3. Dan kan inderdaad inruilen nu al interessanter zijn dan bij 2 jaar oud en 120k op de teller. Want dan hebben we het over een diesel die meer dan 120k gereden heeft en zal het voor de dealer wellicht een auto worden die de handel in gaat met bijbehorende prijzen.
 

AndreM

Forumguru
Het eerste jaar heb je de meeste afschrijving. Deel de kosten eens door de km die je gereden hebt zodat je weet wat de auto kost per km. :lezen:
Rij je een jaartje langer met je auto dan moet je wel meer bijbetalen voor een nieuwe, maar kan je ook langer door sparen en zal verhoudingsgewijs de inruilprijs minder zakken.
Voor een diesel hoef je niet op een kilometer te kijken met inruil, dus zullen de kosten per km na 2 jaar veel lager zijn als na 1 jaar. :pieker:

En waarom worden lease auto's na 180.000 km ingeruild? Dit doen ze namelijk voor de gunstige restwaarde wat ook meetelt in het leasebedrag. :sterretjes:

Ik neem aan dat jou garage graag je auto wil hebben, want die heeft nu een gunstige km stand. Hij is hem zo weer kwijt en jij betaald de hoofdprijs voor een nieuwe waar je dan weer een jaar mee rijd.

Het blijft lastig, je zou ook kunnen vragen aan de garage wat de geschatte inruilprijs is na 2 jaar rijden. Dit zou je misschien kunnen helpen met de beslissing die je wil maken. :wavecry:
 

cali05

Forumguru
Ik schrijf dik 5000 af. Dat doorsparen is niet zo aan de orde wel wat ik er voor terug ga kopen. Met deze hoeveelheid km's is een aardgasversie interessant maar dan mag ik zelf gaan schakelen. Het toe te betalen bedrag is dan lager dan bij een diesel. Daarnaast rijd ik na ca 2 jaar inruilen een auto die altijd onder garantie valt en waar ik praktisch geen onderhoudskosten aan heb.
 

Michel

Forumguru
Dat blijft altijd een lastige. Mijn vorige auto, een Octavia benzine, heb ik na bijna vier jaar en ruim 140.000 km op de teller ingeruild. Je merkt dan wel dat dit minder gunstig wordt voor de inruilprijs. Die Octavia werd meteen ook naar de handel doorgeschoven en is vervolgens geexporteerd naar het buitenland, want het kenteken bestaat al niet meer. Uiteindelijk schreef ik ruim € 16.000,00 op die auto af, waarbij wel aangetekend moet worden dat ik vervolgens deze Superb Ambition Businessline bestelde, een uitvoering die eigenlijk meer bedoeld is voor de leasemarkt, en dat is sowieso minder gunstig voor de inruil van de oude auto, omdat er minder marge op die leaseuitvoeringen zit. Uiteindelijk komt het er toch op neer hoeveel je onder de streep moet bijbetalen voor een nieuwe.

Ik zit in mindere mate ook in hetzelfde schuitje. Om verschillende redenen heb ik in de afgelopen 1,5 jaar veel meer gereden dan voorspeld, waardoor de teller van mijn benzinedrinkende Superb na bijna 20 maanden op ruim 84.000 km staat. Hij is nog perfect en eerlijk gezegd wil ik hem ook niet kwijt, temeer omdat we nu voor andere uitgaven staan (een nieuwbouwhuis), dus vervanging van de auto heeft nu minder prioriteit. Maar uiteindelijk zal ik het wel gaan merken aan de inruilprijs als hij bijvoorbeeld over 4 jaar en pak hem beet 180.000 km op de teller wordt ingeruild.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Het is exact zoals je nu verteld @Michel.

Onder aan de streep is het dan opeens een groot bedrag wat er bij moet na een langere periode. Maar als je het bij elkaar optelt wat er uit is gegaan zal het zeker meer zijn geweest.

@cali05: waarom eigenlijk inruilen zo snel? Vanwege km-stand? Een diesel moet toch met gemak 4-5 ton halen zonder noemenswaardige problemen, mits regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd?
 

Gunner

Forumguru
Superb Ambition Businessline bestelde, een uitvoering die eigenlijk meer bedoeld is voor de leasemarkt, en dat is sowieso minder gunstig voor de inruil.
Ik zou dat echt heel bijzonder vinden als dat waar zou zijn . Het is gewoon een uitvoering met wat 'zakelijke' opties waar een naampje aan is gegeven. Bijna elke merk strooit met 'lease' editions....

Ik vind het al erg genoeg dat ik als particulier in een Businessline moet rijden :geek:
 

cali05

Forumguru
@cali05: waarom eigenlijk inruilen zo snel? Vanwege km-stand? Een diesel moet toch met gemak 4-5 ton halen zonder noemenswaardige problemen, mits regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd?

Dat is exact mijn twijfel. Ik ga geen 4-5 ton met een auto rijden. Ik twijfel om door te rijden tot 150.000 -180.000 ik schat in dat dat in afschrijving ca €1200,- afschrijving per jaar scheelt. Aan de andere kant vind ik het prettig om in een nieuwe auto te rijden waar ik minimale onderhoudskosten aan heb. Niet erg rationeel dat ben ik mij bewust
 

Havana

Forumguru
Een diesel moet toch met gemak 4-5 ton halen zonder noemenswaardige problemen, mits regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd?
Dat is op z'n minst kort door de bocht. Het blok kan dat inderdaad best hebben. Maar grote kosten ga je sowieso krijgen. Het 2-massa vliegwiel (1200 euro), de airco (750-1200 euro), koppeling (1200), turbo (1200 euro), wiellagers (400-500 euro) en roetfilter (600-1200 euro) kun je min of meer gegarandeerd verwachten. En de EGR-klep (1200 euro) kun je ook opschrijven, al kun je die goedkoop laten uitprogrammeren, wat een hoop gezeik scheelt. Ook zal de distributieriem 2x vervangen moeten worden (totaal 1200 euro)

Dit zijn dan de grote kosten naast het reguliere onderhoud zoals olie, filters, remblokken, remschijven, banden, enz.

Verder is het meeste wel gezegd: in het eerste jaar schrijft een auto het hardste af. Daarna juist minder, tot een km of 100.000 behoudt een auto redelijk z'n waarde doordat dit interessante km standen zijn voor de 2e hands markt. Tussen de 100.000 en 200.000 gaat het hard met de afschrijving. Na 200.000 is de afschrijving veel minder, maar de kans op grote onderhoudskosten is 100% (zie boven).

Wat de "slimste" keuze is in dezen is lastig te zeggen, want een nieuwe auto kopen is sowieso niet slim, maar goed. Ervan uitgaande dat je tóch die nieuwe auto koopt is het in mijn ogen het meest verstandig om tot de distributiewissel (120/150k km) door te rijden en de auto dan in te ruilen. Maar het is ook een beetje een kwestie van uitkienen: zijn de bijvoorbeeld de banden op of je krijgt toevallig en mooie aanbieding van een autoverkoper dan kan het ook iets eerder of later.
 
Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
Puur rationeel kan je best een tweedhandsje van 1 jaar oud kopen, waar de kop al af is. Zal dan onder de lijn een stuk goedkoper uit komen.
Auto rijden is echter niet altijd rationeel. Kan je het betalen, vervang hem dan nu, kan je weer iets nieuws uitkiezen en nieuw is altijd leuker :D
 

jalex_h

Forumguru
Ik zou dat echt heel bijzonder vinden als dat waar zou zijn . Het is gewoon een uitvoering met wat 'zakelijke' opties waar een naampje aan is gegeven. Bijna elke merk strooit met 'lease' editions....

Ik vind het al erg genoeg dat ik als particulier in een Businessline moet rijden :geek:

Nee hoor, dat is helemaal niet bijzonder. Kijk wat je extra krijgt en wat je extra moet betalen. Dan zie je dat de meerprijs niet in verhouding is. Klopt ook, want wat men op papier te kort komt, wordt verrekend met de marge die de dealer weg kan geven. Die is op een standaardmodel ca. 7% (wat met wat opties vaak nog op kan lopen), maar op een BL mag je al blij zijn met 2%. En dat voelt voor particulieren vaak niet goed.

Voor zakelijke rijders is dat wel interessant, want hierdoor valt de bijtelling lager uit. Voor de leaseprijs maakt het geen klap uit, want of je nu een auto van 41 .000 met 1.000 korting hebt of een auto van 45.000 met 5.000,00 korting, de grondslag blijft gelijk.
 

Havana

Forumguru
Ah, ik snap 'm nu. "Minder gunstig voor inruil" betekent in dit geval dat je minder krijgt voor de auto die je inruilt als je een BL koopt.

Ik dacht eerst dat een BL zelf minder zou opleveren als je deze inruilt. Dat is natuurlijk onzin.

Over rationeel gesproken: zelf verkopen is bijna altijd gunstiger dan inruilen!
 

rudolfi

Forumguru
Puur rationeel kan je best een tweedhandsje van 1 jaar oud kopen, waar de kop al af is. Zal dan onder de lijn een stuk goedkoper uit komen.
Auto rijden is echter niet altijd rationeel. Kan je het betalen, vervang hem dan nu, kan je weer iets nieuws uitkiezen en nieuw is altijd leuker :D

+1
 

Noord26

Forumguru
@havana1982: je denkt nu wel erg doemachtig/negatief. Dat je op een forum vaak tegen dingen aan loopt die stuk gaan, nogal logisch. En de kans neemt toe met de km-stand. Maar het gaat lang niet altijd stuk. Wellicht heb je zelf negatieve ervaringen met defecte onderdelen?
 

Gunner

Forumguru
Over rationeel gesproken: zelf verkopen is bijna altijd gunstiger dan inruilen!
Je moet afwegen of het je de moeite waard is. zeker auto's in de wat hogere prijsklasse is gewoon lastiger. Ik heb het wel eens gedaan en nooit meer. dat gezeik wat er bij komt kijken... genoeg meegemaakt dat mensen echt moeilijk doen om een krasje op auto uit het jaar kruik of dan niets meer van zich laten horen.

En dan neem ik liever een wat lagere inruil voor lief.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou toch niet alléén naar het afschrijvingsbedrag op zich kijken, maar inderdaad wat berekeningen gaan maken waarin alle (reëel te verwachten) kosten met inbegrip van de afschrijving zijn meegenomen bij verschillende gebruiksduur. En daarbij niet bij voorbaat uitgaan van al te negatieve verwachtingen: pech kun je niet scherp calculeren.
Zo rollen er km-prijzen uit bij een gebruiksduur van bv. 1, 2 of 3 jaar - en dat maal 60.000 geeft je een realistisch beeld van je werkelijke totale privé-autokosten per jaar. Daarna moet je gewoon voor jezelf beslissen of vaker een nieuwe auto kopen je de hogere kosten van een kortere gebruiksduur waard zijn. Dat is strikt persoonlijk en daarom kan geen forumgoeroe dit voor jou beoordelen.

Gewoon sommen maken dus - er zit m.i. weinig anders op... :pardon: (maar een excelletje kan heel goed helpen om diverse scenario's naast elkaar te zetten)
 

jalex_h

Forumguru
Nog makkelijker: kijk eens op de site van bv Leaseplan of Directlease. Daar kun je zelf de leaseprijs berekenen voor verschillende kilometrages en looptijden. Aan de absolute getallen heb je niet zo veel, maar je ziet wel wat er met het maandbedrag gebeurd als je langer of korter met een auto rijdt.
 

Gunner

Forumguru
Nog makkelijker: kijk eens op de site van bv Leaseplan of Directlease. Daar kun je zelf de leaseprijs berekenen voor verschillende kilometrages en looptijden. Aan de absolute getallen heb je niet zo veel, maar je ziet wel wat er met het maandbedrag gebeurd als je langer of korter met een auto rijdt.
Het gaat hier om een eigen auto, dus dat lijkt me niet echt zinvol.
 
Bovenaan Onderaan