Wanneer inruilen

cali05

Forumguru
Dan zal je afschrijving nog minder zijn omdat je auto jonger is...
Ik heb per jaar €3600,- afgeschreven. Vind ik acceptabel, sterker nog prima. Hoelang ik met de volgende ga rijden zie ik wel. Vind een audi A5 sportback 2.0 tdi erg mooi en met de kop eraf kwa kilometers:D, ook betaalbaar dus wie weet.
 

peterrapid

Forumguru
Yep Yep @cali05 vind ik ook een hele mooie bak. En ook al is het bij mij België ik pas min of meer zelfde techniek toe ik doe 4j met de wagen en maximum een 130k dan krijg ik er tenminste nog iets voor zo heb ik op de Seat een afschrijving gedaan van 7000 euro op 4 jaar wat ik ook gezien de km acceptabel vind.
 

dj.verhulst

Forumguru
heb net die nieuwe fabia combi gezien,, ding ziet er geweldig uit, duidelijk hoogwaardiger dan de Rapide.
en als Combi lever je amper ruimte in.
en qua prijs ? overlapt het elkaar wel enorm ...

wat ik me afvraag hoeveel lever je in zo'n nieuwe Fabia combi t.o.v een O3 ?

heb gezien als je de 110 pk 6bak combi heb ie in de zelfde MRB groep komt,, net 3 kg te zwaar....
 

AdB

Senior Member
Heb met interesse de bovenstaande discussie gevolgd. Mijn Octavia III Combi 2.0 TDI Elegance van juli 2013 heeft me met alle extra toeters en bellen tegen de 35.000 euro gekost. Een flink bedrag als particulier (ook al betaalt mijn werkgever een riante km-vergoeding). Was aanvankelijk van plan om hem net als mijn voorgaande auto's pas in te ruilen na zo'n 6 jaar met een km-stand van 250-300.000 km. Maar je kent het wel: hoewel de auto prima bevalt en me nooit in de steek heeft gelaten begint het na zo'n 3 jaar toch weer te kriebelen. Een auto is voor mij (veel) meer dan een vervoermiddel, ik hou van autorijden en geniet nog elke dag van mijn rit naar en van mijn werk (dagelijks zo'n 60 km vv). Je kijkt dus alweer reikhalzend uit naar een nieuwe, andere auto. Ik heb me de afgelopen weken eens georiënteerd en wat offertes opgevraagd. Koop ik nu weer een bolide van tussen de 35000 en 40000 euro dan hoef ik niet te rekenen op een inruilprijs van boven de 15000 euro. Oftewel: na drie jaar is de auto nog minder dan de helft waard!! Schandalig, vooral omdat ik weet hoe netjes ik mijn Octaaf altijd heb behandeld en keurig bij de dealer heb onderhouden. En ook had ik verwacht dat de 2.0 TDI 'gewilder' (=hogere inruilprijs) zou zijn dan de 1.6 TDI waar Marktplaats inmiddels al aardig mee vol staat. De moderne auto's van vandaag-de-dag gaan veel langer mee dan vroeger. In dat licht vind ik de geboden inruilprijs je reinste diefstal en is het in mijn geval niet 'simply clever' om mijn Octaaf nu (al) in te ruilen, hoe graag ik ook zou willen. De km-teller staat nu op 125.000 km. Denk dat ik dus nog even geduld zal moeten betrachten tot 2018 of zoiets..
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Dat was ook de reden dat ik met 50-60.000 km per jaar voordeliger uitkwam met benzine.:) De meerprijs van een diesel ben je zowiezo kwijt plus nog extra afschrijving t.o.v. een vergelijkbare benzine.
 

AdB

Senior Member
@MaRco2: da's een interessante opmerking: jij zegt dus eigenlijk dat afhankelijk van het moment van inruilen het zelfs bij een hoog jaarkilometrage gunstiger kan zijn om een benzine-uitvoering te rijden i.p.v. een diesel. Oftewel: het voordeel aan de pomp en het gunstiger verbruik weegt in sommige gevallen niet op tegen de hogere aanschafprijs/afschrijving en de hogere wegenbelasting..??
 

MaRco2

Forumguru
Nee, in het algemeen. Voor particulieren is een diesel (spreekt elkaar wat tegen, want door een lagere courantheid goedkoper en weer sneller rendabel) niet een vanzelfsprekende keuze en blijft de vraag achter bij het aanbod.

Waarbij met name de enorme aantallen GreenLines in de komende jaren het aanbod enorm zal beïnvloeden en export mogelijk niet het overschot opslokt.

In diverse showrooms werd dat ook wel ingefluisterd dat het omslagpunt niet meer zoals vroeger was (en terecht, in MIJN specifieke geval (waarbij de flink hogere nieuwprijs dubbel meetelt: bijtelling, verzekeringspremie, bij privegebruik af te dragen deel BTW van 2,7% van de nieuwprijs per jaar, extra afschrijving, geïnvesteerd kapitaal) ik het in beginsel tegen de tragere 1.6TDI had gezet en toen boven de 50.000 km omslagpunt zou zitten (op basis van 5 jaar), alleen blijkt in de praktijk het benzineverbruik stukken gunstiger te zijn (1:18/19) dan de 1:14 waarmee ik gerekend heb en ik geloof nooit dat een TDI de 1:25 zal halen (ik rekende met 1:20), dus is het pas snel richting de 60k voordeliger voor mij.

En dan is er nog geen voordeel en WIL je dan met een diesel rijden? Neuh.... en met dat lage verbruik hoef ik geen Vialle LPDi er in (buiten het feit dat dit mogelijk ook weer niet zo handig is met diezelfde restwaarde).

Gelukkig maar, want door veranderende omstandigheden heb ik dit jaar nog maar net 6.000(!) km met de Octavia gereden, dus extra blij met benzine (geen extra hoge vaste lasten). Met diverse andere auto's maak ik veel meer kms, zelfs de mooie zondagen fun S2000 zit sinds april al ruim over de score van de Octavia heen.:)
En daar rij ik soms zomaar een maand niet mee.

Strikt genomen, is de Octavia een beetje overbodig aan het raken (de lasten (maandelijkse afschrijving bij een jonge auto!) gaan gewoon door) en ik overweeg een verkoop als de prijs naar mijn zin is en anders kan hij extra lang mee (net over de ton heen, was voorheen bijna het dubbele na ruim 3 jaar). Dan 5 jaar zakelijk (na die 5 jaar 20% krijg je dus gewoon 25% aan je broek.... en geen 22%) en dan 5 jaar privé.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
De toekomst zal nog minder dieselminded gaan worden, lijkt het wel. Zelfs in het buitenland verandert het snel naar meer benzine auto's.
 
Bovenaan Onderaan