Nee, in het algemeen. Voor particulieren is een diesel (spreekt elkaar wat tegen, want door een lagere courantheid goedkoper en weer sneller rendabel) niet een vanzelfsprekende keuze en blijft de vraag achter bij het aanbod.
Waarbij met name de enorme aantallen GreenLines in de komende jaren het aanbod enorm zal beïnvloeden en export mogelijk niet het overschot opslokt.
In diverse showrooms werd dat ook wel ingefluisterd dat het omslagpunt niet meer zoals vroeger was (en terecht, in MIJN specifieke geval (waarbij de flink hogere nieuwprijs dubbel meetelt: bijtelling, verzekeringspremie, bij privegebruik af te dragen deel BTW van 2,7% van de nieuwprijs per jaar, extra afschrijving, geïnvesteerd kapitaal) ik het in beginsel tegen de tragere 1.6TDI had gezet en toen boven de 50.000 km omslagpunt zou zitten (op basis van 5 jaar), alleen blijkt in de praktijk het benzineverbruik stukken gunstiger te zijn (1:18/19) dan de 1:14 waarmee ik gerekend heb en ik geloof nooit dat een TDI de 1:25 zal halen (ik rekende met 1:20), dus is het pas snel richting de 60k voordeliger voor mij.
En dan is er nog geen voordeel en WIL je dan met een diesel rijden? Neuh.... en met dat lage verbruik hoef ik geen Vialle LPDi er in (buiten het feit dat dit mogelijk ook weer niet zo handig is met diezelfde restwaarde).
Gelukkig maar, want door veranderende omstandigheden heb ik dit jaar nog maar net 6.000(!) km met de Octavia gereden, dus extra blij met benzine (geen extra hoge vaste lasten). Met diverse andere auto's maak ik veel meer kms, zelfs de mooie zondagen fun S2000 zit sinds april al ruim over de score van de Octavia heen.
En daar rij ik soms zomaar een maand niet mee.
Strikt genomen, is de Octavia een beetje overbodig aan het raken (de lasten (maandelijkse afschrijving bij een jonge auto!) gaan gewoon door) en ik overweeg een verkoop als de prijs naar mijn zin is en anders kan hij extra lang mee (net over de ton heen, was voorheen bijna het dubbele na ruim 3 jaar). Dan 5 jaar zakelijk (na die 5 jaar 20% krijg je dus gewoon 25% aan je broek.... en geen 22%) en dan 5 jaar privé.