Wanneer inruilen

jalex_h

Forumguru
Toch wel. Zoala ik al schreef, heb je inderdaad niets aan de absolute getallen omdat daar ook zaken ala belasting en verzekering zitten. Maar de verschillen bij de diverse looptijden worden zuivrr veroorzaakt door afschrijving, rente en onderhoud. En dat is bij particulieren niet anders. Dus je kunt op deze wijze wel een goede indruk krijgen wat je bespaart door langer met een auto te rijden.
 

AdB

Senior Member
Ik koop mijn auto altijd nieuw en rijd zonder onnodig te jakkeren veel lange afstanden. De Octavia III 2.0 TDI die ik nu heb zal daarom de zoveelste VAG-auto zijn die ik na een jaartje of 6 met een km-stand van rond de 3 ton zonder noemenswaardige bijzondere onkosten inruil. Ik bedoel maar te zeggen: de kilometerstand zegt veel maar lang niet alles, het gaat er ook en vooral om hoe die km-stand is bereikt. Door allemaal korte ritjes met een koude motor of door (snelweg)ritten van (zoals bij mij) 65 tot 75 km. En als eerste eigenaar weet ik precies wat de historie is van mijn auto.
 

Cordoba

Forumguru
Puur rationeel kan je best een tweedhandsje van 1 jaar oud kopen, waar de kop al af is. Zal dan onder de lijn een stuk goedkoper uit komen.

Met het jaarkilometrage van de TS werkt dat niet: dan moet je een auto van 1 jaar vinden met weinig km's, zodat je er zelf een poosje mee vooruit kan. Dergelijke jonge auto's met weinig km's zijn zeer gewild, en daardoor is de prijs te hoog als je veel km's maakt, omdat je er niet zo lang mee doet in de tijd. Bij iedere inruil reserveert de garage een bedrag voor verkoopkosten (verkoper, poetsen, beurt enz), garantiekosten, en nog een stukje winst. Stel dat die 'marge' 2000 euro is, als je ieder jaar een andere auto koopt, betaal je elk jaar die 2000 euro, doe je 3 jaar met een auto ben je dat bedrag maar eens in de 3 jaar kwijt. Ik heb het in het verleden zelf ook gehad, en nieuw rijden was gunstiger(bij behoorlijk aantal km/jaar) op de lange termijn dan (vaker) een gebruikte auto kopen. Uitzondering is misschien een showroommodel of iets dergelijks, daar staan weinig km's op, en is toch een stukje van de prijs af, maar dan heb je ook weinig keuze in kleur, motor, uitvoering enz.

Overigens kan bijv. 2,5 jaar met een auto rijden i.p.v. 2 jaar wel behoorlijk schelen in je km-prijs.
 

Jewepe

Forumguru
@cali05
Als je het geld (ervoor over) hebt, zou ik lekker nu inruilen. Zeker bij jouw jaarkilometrage. Je zit nog ruim onder de 100.000 km, wat een (psychologische) grens is in Nederland qua afschrijving. Er overheen gaan betekent vrijwel zeker behoorlijke extra afschrijving. Enne ............................. wat is er leuker dan een nieuwe auto uitzoeken :jaja:?
 

AdB

Senior Member
Erg leuk, een nieuwe auto uitzoeken, maar als je geen leasebak hebt en een auto zelf helemaal moet betalen en ook behoorlijk wat kilometers per jaar rijdt dan is het 'oprijden' van een (nagenoeg) nieuwe auto toch het voordeligst en het meest 'simply clever'. Autorijden is leuk en zeker in een nieuwe auto, maar al duur genoeg zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJB

TL@

Forumguru
@Cordoba Ik bedoelde niet elk jaar een nieuwe kopen. Gewoon 1 van een jaar oud (met 50.000km of zo) en daar dan 300.000km in rijden, moet makkelijk kunnen als je hem goed onderhoud.
Op mijn tweede job was er iemand die kocht steeds een ludospace van Citroen/Peugeot (Berlingo, Partner) met atmosferische diesel van een paar jaar oud, kostte iets van 2000€, reed daar al de zakelijke kilometers mee (60.000km/jaar) en verdiende zo een redelijke zakcent bij want de vergoeding was hoger dan de kosten van het rijden (verzekering/belasting inbegrepen)

Of je nu echt 60.000km/jaar in een zo'n auto wilt rijden, is natuurlijk een hele andere vraag :maakmegek:
 

Rallye

Forumguru
Persoonlijk vind ik afschrijving niet interessant. Ik weeg voor mezelf altijd af of het bij te betalen bedrag de moeite waard is. Kan je harder geld opzij kan leggen dan dat je auto afschrijft kan je inderdaad wachten.

Volgens mij is het bedrag dat je bij moet leggen recht evenredig met de afschrijving, of begrijp ik je verkeerd?
Een auto schrijft over het algemeen in de eerste jaren het meeste af. Daarna neemt de afschrijving af, maar nemen de kosten toe. Je moet dus het juiste moment vinden om in te ruilen: het moment waarop de totale kosten weer fors gaan toenemen. Ik begrijp dat de meeste leasecontracten voor diesels een maximum van 160-180.000 kilometer kennen. Dat lijkt me het moment dat de "beancounters" zeggen dat je je auto moet inruilen.

Uitzondering hierop kan zijn dat je een auto hebt die het meteen in de lease goed doet. Na drie (of wellicht vier) jaar komt er dan een grote vloot vergelijkbare auto's op de markt, hetgeen de inruilprijzen doet dalen (het Renault Laguna/Volkswagen Passat-probleem). Dan kun je de grote stroom beter voor zijn. Ook het moment vlak na de introductie van een nieuw model kan een slecht moment zijn om in te ruilen.
 

AndreM

Forumguru
@cali05
Als je het geld (ervoor over) hebt, zou ik lekker nu inruilen. Zeker bij jouw jaarkilometrage. Je zit nog ruim onder de 100.000 km, wat een (psychologische) grens is in Nederland qua afschrijving. Er overheen gaan betekent vrijwel zeker behoorlijke extra afschrijving. Enne ............................. wat is er leuker dan een nieuwe auto uitzoeken :jaja:?

Jewepe, :ot:

De psychologische grens die jij aangeeft (100.000 km) is voor een benzine auto.
Voor een diesel ligt dat toch wel iets anders en is dat tussen de 150.000 en 180.000 km.
Een diesel is eenmaal en totaal andere motor als een benzine motor.
 
Laatst bewerkt:

cali05

Forumguru
Nog even wat ' feiten' op een rijtje, inruilprijs en km's:
2 jaar en 90.000 km ca €21000
3 jaar en 150000 km ca €12000
4 jaar en 210000 km ca €8500

Dat betekent dat ik zeker nog 2 jaar moet doorrijden voordat de afschrijving echt afvlakt.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Ik bedoelde niet elk jaar een nieuwe kopen. Gewoon 1 van een jaar oud (met 50.000km of zo) en daar dan 300.000km in rijden, moet makkelijk kunnen als je hem goed onderhoud.

Yep, hoe snel denk je een goede auto te vinden die slechts 1 jaar oud is en 50k of minder op de teller heeft? Als je een auto vindt van zo'n leeftijd met een dergelijke km-stand, zal er in veel gevallen echt iets mee aan de hand zijn (zware aanrijding, gestolen en te laat teruggevonden, probleemauto). Een particulier zal zijn auto misschien wel bij 50k inruilen, maar daar zal ie dan meestal wat langer over doen dan een jaar. Een zakelijk gereden auto, zal niet snel bij een dergelijke leeftijd en km-stand al op de 2e handsmarkt komen. Een demo-auto bij een dealer zal een veel lagere km-stand hebben. Er zullen beslist goede auto's zijn die aan de voorwaarden voldoen, maar als je naar de prijs gaat kijken, en de te verwachten extra/eerdere onderhoudskosten, dan zal in veel gevallen zo'n jonge occasion te duur zijn, voor een km-vreter. Dat is in elk geval mijn mening.

Je kunt natuurlijk een auto naar de 300k rijden, dan heb je minder afschrijving, maar ook kun je een aantal extra kostenposten verwachten:
- distributie
- waterpomp
- remschijven
- schokbrekers
- andere turbo
- accu
- dynamo
- en daarboven de extra kans op storingen, die pas na een x aantal jaren/km's optreden

Bovenstaand lijstje zal niet voor elk exemplaar gelden, maar toch wel voor veel auto's voor ze de 300k hebben gereden, en er zullen beslist extra zaken zijn, die ik niet met name heb genoemd.
 

AndreM

Forumguru
Leuk die vermelding van alle mogelijke kosten die je gaat krijgen als je langer met een auto rijdt.

Laten we eens terug gaan naar het begin, of ieder jaar tussen de 10 of 12.000 euro bijbetalen voor een nieuwe auto.
Of voor de onderhoudskosten gaan, die in 1 jaar geen 10 of 12.000 euro zijn? :fool:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AdB

Cordoba

Forumguru
10 of 12 k per jaar bijbetalen voor een nieuwe auto? Je bent niet in de war met de gouden koets? Stel dat de TS 2 jaar met een auto rijdt, dan ga je er vanuit dat ie 'm elke keer na 2 jaar total loss rijdt?

Als je een occasion koopt, zul je vaker moeten wisselen als je veel km's maakt per jaar, en vaker een auto inruilen betekent vaker een 'donatie' doen aan de garage/verkoper.
 

cali05

Forumguru
Ik ben er wel uit. Dank voor de adviezen, Ik ga um inruilen maar dan heb ik nog een vraag dynamic pakket of elegance stoelen met halfleer? Roept u maar!
 
Laatst bewerkt:

auriga

Forumguru
Hoe langer je in je privé auto rijdt, hoe lager de afschrijving per km.
Ik heb een diesel gekocht met 80.000 km op de klok voor 12.000 euro
Nu 6 jaar later heeft ie er 340.000 op staan en krijg ik er nog 1500 euro voor terug
Dus 260.000 km gereden voor 10.500 is net 4 cent per km aan afschrijving
Je moet wel geluk hebben met extra onkosten buiten het normale onderhoud.

Wil je de luxe van "nieuw" en "onder garantie" blijven rijden, dan is dit een dure grap.
Het eerste jaar schrijf je het meeste af. Zelfs als kilometervreter is dit gauw 8 tot 12 cent per km...
 

cali05

Forumguru
Ik kom uit op een afschrijving van dik 8 cent per km. kon slechter. Volgens mijn kostencalculatie op spritmonitor totaal 30 ct per km. Ook dat vind ik niet buitensporig.
 

TL@

Forumguru
Yep, hoe snel denk je een goede auto te vinden die slechts 1 jaar oud is en 50k of minder op de teller heeft? Als je een auto vindt van zo'n leeftijd met een dergelijke km-stand, zal er in veel gevallen echt iets mee aan de hand zijn (zware aanrijding, gestolen en te laat teruggevonden, probleemauto). Een particulier zal zijn auto misschien wel bij 50k inruilen, maar daar zal ie dan meestal wat langer over doen dan een jaar. Een zakelijk gereden auto, zal niet snel bij een dergelijke leeftijd en km-stand al op de 2e handsmarkt komen. Een demo-auto bij een dealer zal een veel lagere km-stand hebben. Er zullen beslist goede auto's zijn die aan de voorwaarden voldoen, maar als je naar de prijs gaat kijken, en de te verwachten extra/eerdere onderhoudskosten, dan zal in veel gevallen zo'n jonge occasion te duur zijn, voor een km-vreter. Dat is in elk geval mijn mening.

Je kunt natuurlijk een auto naar de 300k rijden, dan heb je minder afschrijving, maar ook kun je een aantal extra kostenposten verwachten:
- distributie
- waterpomp
- remschijven
- schokbrekers
- andere turbo
- accu
- dynamo
- en daarboven de extra kans op storingen, die pas na een x aantal jaren/km's optreden

Bovenstaand lijstje zal niet voor elk exemplaar gelden, maar toch wel voor veel auto's voor ze de 300k hebben gereden, en er zullen beslist extra zaken zijn, die ik niet met name heb genoemd.

Hebben ze in Nederland dan geen directiewagen, in België staan die genoeg te koop. Dat zijn dan demowagens of leasewagens waar het contract vroegtijdig is afgegaan of ....

Ik ben er wel uit. Dank voor de adviezen, Ik ga um inruilen maar dan heb ik nog een vraag dynamic pakket of elegance stoelen met halfleer? Roept u maar!

Ik vind de dynamic stoelen veel aangenamer dan de elektrische elegance stoelen (met beiden een testrit gemaakt) maar ik denk dat je ze best zelf eens beiden test want elke kont/rug is anders.
 

rudolfi

Forumguru
De stoelen die jij het lekkerste vind zitten. Als je geen dynamic packet hebt dan zou ik wel een telefoon pakket nemen, heb je in ieder geval het mooiere drie spaaks stuur.
 

Pollewop

Forumguru
Nou, hier in Zwitserland is de afschrijving het eerst jaar enorm. Vorig jaar november een OC III gekocht.

Als ik hem nu inruil voor een nieuwe Volvo V70 krijg ik er zegen en schrijven 40% minder voor terug als betaald.

Tja, de Octavia is hier sinds jaar en dag de meest verkocht Combi, en je ziet ze dan ook héél véél rond rijden, maar met deze afschrijving blijf ik er nog wel twee jaar, met veel plezier overigens, mee rijden, denk ik zo...:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
TL@: als je demo's, directiewagens enz. vindt in NL, zijn ze naar verhouding vaak te hoog geprijsd, en bij een redelijke prijs zijn ze vaak heel snel verkocht. Een enkele keer kun je geluk hebben. Zo heb ik het ook ooit gehad, dat ik al een paar keer bij een lokale dealer binnen gelopen was, op zoek naar een jonge occasion met niet al te veel km's. Op een gegeven moment, zei de dealer hardop denkend 'misschien kan ik de demo ondertussen wel verkopen, als dat is wat je zoekt'. Na een paar dagen opnieuw contact gehad, en de (overjarige) demo kon in de verkoop, en vervolgens heb ik dus die demo gekocht (bijna 3 jaar oud, en 40.000 km op de teller).
 
Bovenaan Onderaan