Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Oogje

Senior Member
Oehhh deze week wordt de mijne gebouwd! En volgens de dealer ligt het leder al klaar, dus daar ontstaat geen extra vertraging meer. Nog 4 weken geduld dus!

Mijn vorige auto mocht maar 1200 kg trekken en de caravan mocht 1300 kilo wegen, ik heb toen de verzekering gebeld omdat ik geen gezeur wlde als er wat gebeurt (je caravan weegt toch meer als je auto volgens kenteken mag trekken), deze gaf aan dat terugkeuren een hoop ellende met aansprakelijkheid kon voorkomen. Is echter zo gebeurt gewoon even de RDW bellen en je krijgt een nieuw kenteken met een lager gewicht, andersom is kostbaarder.

VWim

Forumguru
Het 2013 model van de 14% bijteller had geen trekgewicht. Het 2014 model heeft 1000 kg trekgewicht.

Het terugkeuren naar max massa van 1000kg van een caravan is, in tegenstelling tot de mening van velen, niet nodig.

Dat bedoel ik!

En hoe zou men dan omgaan met een auto waarachter een tandemasser (max massa veelal circa 2000 kg) hangt, dit zou problemen opleveren?

Tegen de tijd dat ik een jurist tegenover me heb die zou gaan schermen met het maximaal trekgewicht van de auto en de maximale massa van de aanhanger dan heb ik krijg ik de argumenten in de schoot geworpen om de deskundigheid van de betreffende jurist in twijfel te trekken.

Ik heb zelf al eens een bekeuring gehad omdat de max massa van de aanhanger het max trekgewicht van de auto overschreedt, kwam geen jurist aan te pas alleen een acceptgiro. Voor mijzelf was belangrijker dat als er iets zou gebeuren en je staat daar met een gezin en verwoeste caravan ik geen zin heb in een juridisch gevecht over wat ik vind dat kan en wat de verzekering uit wil keren. Ik kon de 100 kilo trouwens ook missen, dat is natuurlijk wel een voorwaarde, als je al aan je taks zit kun je beter gewoon voor een zwaardere auto kiezen lijkt mij

Mijn combi greenline met de volgende opties :

Dakrailing zilverkleurig, Halflederen bekleding, Columbus navigatiesysteem, Verw.voorstoelen en achterbank, Lane assistant, Licht pakket, Technology pakket, Moon White kleur heb ik op 10 januari besteld. Deze week (week 9) wordt hij gemaakt. Eind maart wordt hij verwacht.

Ik vind dat erg snel!

Artbij

Senior Member
Als je alleen B rijbewijs hebt, moet je dan wel terugkeren als het Max gewicht meer is dan dat van de auto?

VWim

Forumguru
Nee, en dat maximale gewicht van de aanhanger maakt ook niet zoveel uit, het gaat om het daadwerkelijke gewicht. In Nederland tenminste.
Dat is slechts ten dele waar.

Terugkeuren kan noodzakelijk zijn wanneer de volgende voorwaarde in het gedrang komt:
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.

In dat geval gaat het namelijk om de maximale toegestane massa van de auto (in geval van een octavia ongeveer 1900 kg) plus de maximum massa van de aanhanger, in geval van een tandemasser veelal circa 2000 kg. Terugkeuren naar 1600kg of wat minder is dan voldoende om er toch mee te mogen rijden. Bij terugkeuren naar 1600 kg geldt uiteraard nog steeds het maximale trekvermogen van de auto als bovengrens van de werkelijke belading.

Kreeg vandaag te horen dat mijn O3C EBL 1.4TSI DSG niet in week 9 zal worden geproduceerd maar pas in week 18. :sterretjes:

Dit wordt volgens de dealer veroorzaakt doordat PON de 14% OC3 voorrang geeft/heeft gegeven. De auto is eind december besteld en schrijft hierdoor 9 weken op, hebben meer mensen deze ervaring?

VWim

Forumguru
Om hier nog verder (offtopic) mee te gaan:

Met je B rijbewijs mag je dus wel met de volgende combinatie rijden
Fiat 500 1.2 S&S Lounge
m1fygv4bo2un_800.jpg

Dan mag de aanhanger ook nog beladen worden met 320 KG lading en dan blijf je binnen de regels van het B-rijbewijs.

Maar de lege aanhanger in combinatie met een Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 is het dus niet toegestaan.

SkodaManiak

Actief lid
Dat laatste verhaaltje klopt wel. Als je tenminste in het bezit bent van een BE rijbewijs! Stel dat je alleen een B rijbewijs hebt. Dan mag je in principe met een aanhanger rijden waarvan de maximum toegestane massa lichter is dan het toegestane trekgewicht van het trekkende voertuig. Het totaalgewicht mag dan niet boven de 3500 kg komen. Heb je echter een BE rijbewijs, dan kijkt men naar wat er daadwerkelijk aan lading op de aanhanger mag liggen. Anders zou her BE rijbewijs immers geen zin hebben....

030

Forumguru
Dit wordt volgens de dealer veroorzaakt doordat PON de 14% OC3 voorrang geeft/heeft gegeven. De auto is eind december besteld en schrijft hierdoor 9 weken op, hebben meer mensen deze ervaring?

Dit kreeg ik bij het bestellen van een Greenline ook te horen - dat ze naar voren worden gehaald. De reden is mij onbekend.

Overigens begreep dat MY 2015 eind mei begin juni in gaat, maar dat dit (voor de Greenline iig) niet bijsterveel verandering inhield.

VWim

Forumguru
Dat laatste verhaaltje klopt wel. Als je tenminste in het bezit bent van een BE rijbewijs! Stel dat je alleen een B rijbewijs hebt. Dan mag je in principe met een aanhanger rijden waarvan de maximum toegestane massa lichter is dan het toegestane trekgewicht van het trekkende voertuig. Het totaalgewicht mag dan niet boven de 3500 kg komen. Heb je echter een BE rijbewijs, dan kijkt men naar wat er daadwerkelijk aan lading op de aanhanger mag liggen. Anders zou her BE rijbewijs immers geen zin hebben....
Dat is de (hoewel niet helemaal juist) oude regeling, met ingang van 19 januari 2013 is deze regeling aangepast. De regels zijn inmiddels zoals ik eerder heb gepost.

jellemeer79

Actief lid
De reden dat de Greenlines naar voren worden gehaald is omdat ze eerst vertraging hadden, voornamelijk de Metal Grey versies. Deze productieplekken zijn door niet Greenlines opgevuld, nu er geen restricties meer zijn wordt er voorrang gegeven aan de Greenlines om de langst wachtende Octavia klanten zo snel mogelijk van hun bestelde auto te voorzien.

Inderdaad HEEL erg balen om te horen dat prdwk 9 opeens prdwk 18 wordt.
@OctaviaNieuwegein waarneer heb je jouw Octavia besteld?

jellemeer79

Actief lid
Ja inderdaad dan zal het wel de Greenlines zijn maar dit zijn vaak ook lang wachtende. Mijn Greenline is mid November besteld en kreeg eerst prdwk 6, nu is dat prdwk 11 dus met een beetje geluk heb ik hem begin April na 4.5 maand wachttijd.

Bovenaan Onderaan