Van Friesland naar Den Haag is op zichzelf een prima afstand om in te rijden, maar je zou ook kunnen overwegen om er 2 snipperdagen aan te besteden - ben je in één keer van alles af. Hoe? Zo:
- Rij de auto met wisselende snelheden (80-100, en dat gaat in Friesland welhaast vanzelf) volledig bedrijfswarm, zodanig dat de olie wel een half uurtje boven de 90 graden is. Ik ging daarvoor altijd richting Duitsland, het NL-stuk is een mooie aanlooproute.
- Eenmaal warm, kan de snelheid geleidelijk worden opgevoerd tot zo'n 120 à 130 - maar wel wisselend blijven belasten. Rij zo lang door als je uithoudingsvermogen strekt en zoek dan een slaapplaats. Zelf zat ik dan meestal een flinkeind in Duitsland, zeg maar Stuttgart of zo.
- De volgende ochtend richting huis, maar natuurlijk eerst weer rustig warmrijden, Bundesstrassen zijn daar prima voor.
- Eenmaal weer warm,, de snelheid onder wisselend gas geleidelijk opvkoeren tot zo hard als hij maar gaan wil, intussen heb je vast wel 1200 tot 1500 km weg.
- Ter hoogte van de NL-grens terug naar 130 c.q. 120...
Na deze procedure heb je er geen omkijken meer naar. Wel onderweg bij eventuele pitstops even de peilstok trekken, voor alle zekerheid.
Ik kreeg diit advies medio 1985 van de dealer waar ik mijn eerste Audi 80D (zo'n vierkante) ging ophalen. Sindsdien heb ik elke nieuwe auto praktisch direct na ophalen aldus behandeld. Dat heeft mij altijd opvallend vlotte auto's in hun soort opgeleverd waar nooit een tussentijdse druppel olie bij hoefde.
Bij één gelegenheid kon ik het combineren met een zakelijk bezoek aan een buitenlandse vestiging - was het opeens werktijd geworden...