Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Frenkie

Forumguru
Ja, dit heeft zeker gevolgen voor de bijtelling. Voor 2016 is het als volgt:
Bijtelling 2016 CO2 uitstoot (gram)
4% 0
15% 1-50
21% 51-106
25% > 106
 

Canon-Eye

Forumguru
Van Friesland naar Den Haag is op zichzelf een prima afstand om in te rijden, maar je zou ook kunnen overwegen om er 2 snipperdagen aan te besteden - ben je in één keer van alles af. Hoe? Zo:

  1. Rij de auto met wisselende snelheden (80-100, en dat gaat in Friesland welhaast vanzelf) volledig bedrijfswarm, zodanig dat de olie wel een half uurtje boven de 90 graden is. Ik ging daarvoor altijd richting Duitsland, het NL-stuk is een mooie aanlooproute.
  2. Eenmaal warm, kan de snelheid geleidelijk worden opgevoerd tot zo'n 120 à 130 - maar wel wisselend blijven belasten. Rij zo lang door als je uithoudingsvermogen strekt en zoek dan een slaapplaats. Zelf zat ik dan meestal een flinkeind in Duitsland, zeg maar Stuttgart of zo.
  3. De volgende ochtend richting huis, maar natuurlijk eerst weer rustig warmrijden, Bundesstrassen zijn daar prima voor.
  4. Eenmaal weer warm,, de snelheid onder wisselend gas geleidelijk opvkoeren tot zo hard als hij maar gaan wil, intussen heb je vast wel 1200 tot 1500 km weg.
  5. Ter hoogte van de NL-grens terug naar 130 c.q. 120...
Na deze procedure heb je er geen omkijken meer naar. Wel onderweg bij eventuele pitstops even de peilstok trekken, voor alle zekerheid.

Ik kreeg diit advies medio 1985 van de dealer waar ik mijn eerste Audi 80D (zo'n vierkante) ging ophalen. Sindsdien heb ik elke nieuwe auto praktisch direct na ophalen aldus behandeld. Dat heeft mij altijd opvallend vlotte auto's in hun soort opgeleverd waar nooit een tussentijdse druppel olie bij hoefde.
Bij één gelegenheid kon ik het combineren met een zakelijk bezoek aan een buitenlandse vestiging - was het opeens werktijd geworden... :D
 

elsinga

Forumguru
Helaas, ik heb daar momenteel geen tijd voor, maar het klinkt leuk! :) Als ik naar Den Haag rij heb ik een klein kwartier nodig om de A6 te bereiken, daar doe ik die 80-100 wel. Daarna kan ik best eens 120 a 130 doen, voor de afwisseling. Terug zit ik sneller op de snelweg, maar kom ik in de trajectcontrole van de A4 terecht, dus ook daar is 100 prima. En tegen de tijd dat ik naar 120 a 1230 ga is de olie warm genoeg, die zit vrij vlot boven de 90 graden volgens de infodisplay meter.

Ik ga in elk geval pas met warme olie wat vlotter rijden.
 

slow

Nieuw lid
Wachten blijft lastig. Dealer meld mij dat productie plaats vind in week 40 en niet deze week. Dus levering niet eerder dan week 42/43. Besteld week 23. Dus straks 20 weken wachten in totaal.
 

Troebels

Actief lid
Weet ik ook wel. En hij wordt ook wel heel gaaf gok ik met alle opties en leer enz. Maar langzamerhand mag hij wel komen. Vooral omdat ik hier alleen maar blije meldingen en foto's zie ....
Morgen toch maar weer eens bellen. Zal ondertussen toch wel in NL aangekomen zijn.
 

CDK

Forumguru
Teleurstelling vandaag, kon hem niet meenemen omdat men vergeten was een kenteken aan te vragen!

Als er nog geen kenteken aangevraagd is, heeft de auto geen kenteken en en geen meldcode, dus kon het voertuig ook niet verzekerd zijn, je moest dus eigenlijk al op voorhand op de hoogte geweest zijn zou je zeggen..... Wel erg slordig!!
 
Bovenaan Onderaan