Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

29-7 in bestelling gezet, maar door gedoe met wel/niet ACA leverbaar op 1.6TDI in definitieve vorm besteld ergens afgelopen week.

OCTAVIA COMBI STYLE BUSINESS
1.6 TDI DSG (DSG Aktie prijs)
Met de volgende opties:
Black magic pearl effect metallic
Plus pakket style business met ivory (beige) interieur (Aktie prijs)
Burlwood sierlijsten
panoramadak (Aktie prijs)
driving mode assistant
Adaptive cruise assistant + Front assist
Lane assist
Bagage pakket
Verwarmbare voorruit
trekhaak vast 13polig

Mijn levertijd indicatie is week 48 (rond 28 november), da's een stuk later dan andere posts die ik hier zie :(

Mooie configuratie hoor :) veel plezier alvast met de voorpret!

Auto is besteld. Dit is het geworden:

Octavia Combi Style business 1.0 TSi (Bi-Xenon met AFS, Canton systeem, Chrome accenten, Dakrail zilver, LED interieur, Kessy, LED dagrijverlichting, Maxidot Kleur, Columbus 8", parkeerassistent, verwarmbare voorstoelen)
Kleur: Zwart (Black magic mica)
Black interieur
Pluspakket (leder/alcantara, multi 3 spaaks stuurwiel, Sunset, LM velgen 18" Alaris)
DAB
Achteruitrijcamera
Panoramadak
Verwarmbare voorruit
Lederen achterkant voorstoelen
Functiepakket (neerklapbare achterbank vanuit bagageruimte, 230v aansluiting, bagagenettenset)
Lane Assist
Chroom instaplijsten voor en achter
Chroomlijst voorbumper
Luxen kentekenplaten
Afneembare trekhaak (13 naar 7 polige connector, 2 witte kentekenplaten)

Levering half oktober 2016

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
@pwhcamps Mooie config. Heel doordacht. Maar wel lane assist en geen ACC? Ik zou eerder andersom verwachten, de meesten vinden ACC bruikbaarder als ze moeten kiezen. Je kunt nu waarschijnlijk wel andere functies laten aanzetten via VCDS. En die twee witte platen is al een bestemming voor waarschijnlijk?

@B.Stuurder : ACC zou ik normaal waarschijnlijk wel gehad willen hebben, maar is niet mogelijk icm 1.0 TSi motor. Lane assist zit er meer op om later via vcds de verkeersbordenherkenning en groot licht assistent aan te kunnen zetten. (verkeersbordenherkenning alleen te bestellen in travelpakket, icm lane assist).

Deze auto wordt particulier gekocht, dus heb toch keuzes moeten maken. Elektrische achterklep maar geschrapt om de trekhaak er direct onder te kunnen zetten. Heb ik toch iets meer aan.
Verder meen ik ergens gelezen te hebben dat ACC vrij grote afstand houd en het wel eens lastig is als er steeds weer auto's in het gat duiken. Maar heb hier dus geen ervaring mee verder.

En die 2 witte platen inderdaad voor het fietsenrek en de aanhanger.

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
@pwhcamps Oh, dat wist ik niet dat het op de 1.0 niet kon. Overigens vraag ik me af of in de praktijk de 1.0 echt zoveel zuiniger is. Mijn ervaring met een 1.5 dci t.o.v. een eerdere 2.0 diesel is dat de 1.5 1 l/100 km meer drinkt, omdat hij veel harder moet werken. Maar ik heb wel een stevige rijstijl.
Ik kwam er zelf te laat achter dat verkeersbordherkenning later aangezet kan worden, dus ik het het als optie meebesteld. Maar gelukkig niet particulier. Dat is dan trouwens een hele investering, zo'n auto.

Hoe bedoel je dat je de el. klep hebt geschrapt om er direct een trekhaak onder te kunnen zetten? Ik heb een electrische klep en een afneembare trekhaak besteld?

Mijn ervaring met ACC in een Seat Leon was ook dat de afstand vrij groot was, maar toen ik een proefrit maakte met een O3 RS viel dat eigenlijk best mee. Nu gebruik ik de ACC meestal niet om op de eerste baan achter een auto te hangen, maar vooral in de file i.c.m. de DSG en omdat ik lui ben :D. Zo kan ik de ACC instellen op bijvoorbeeld 140 en dan ben ik verder klaar, de auto remt en accelereert zelf verder.

Frank C

Forumguru
Je kunt afstand van ACC toch instellen? Zie manual:

Hulpsystemen

› De toets  indrukken en vervolgens de functietoets  → Bestuurdershulpsys- teem aantippen.

■ ACC (autom. afstandsregeling) - Instelling van de automatische afstandsre- geling

• Rijprogramma: - Instelling van de acceleratie bij ingeschakelde automatische afstandsregeling1)
    ■ Eco - Zuinig
    ■ Normal - Normaal

■ Sport - Sportief

• Laatstgekozen afstand - In-/uitschakelen van de laatst gekozen afstand

• Afstand: - Instelling van de afstandsbewaking t.o.v. vooruitrijdende voertui-

gen
    ■ Zeer klein - Zeer kleine afstand ■ Klein - Kleine afstand
    ■ Middel - Gemiddelde afstand
    ■ Ver - Grote afstand
    ■ Zeer ver - Zeer grote afstand

@B.Stuurder : Dat schrappen van de elektrische achterklep had meer te maken met het budget dat ik uiteindelijk had. Daarbij dacht ik gelezen te hebben dat icm fietsenrek de elektrische achterklep niet open gaat als beveiliging omdat hij anders er tegenaan komt. Je zou dan eerst de stekker los moeten trekken (kan mijn fietsenrek wel kantelen). Om het risico niet te lopen dat iemand (of ikzelf) er even niet aan denk dat de klep elektrisch is en hem zo dicht trekt met alle gevolgen van dien heb ik maar besloten de klep te schrappen. Zie uiteindelijk meer waarde in het hebben van de afneembare trekhaak, en daarmee bleef ik binnen het budget.

Moet me overigens nog wel meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van vcds. Heb al heel veel gelezen en ben in het verleden zelf wel bezig geweest met het uitlezen via deze software middels een chinees kabeltje. Ik heb al begrepen dat je na een bepaalde update de instellingen opnieuw er in moet laten zetten. Wat me niet helemaal duidelijk is, is wanneer dit dan het geval zou zijn, na iedere keer dat de garage de auto aan de kabel legt? Of pas na een softwareupdate, en hoe vaak zou dit dan ongeveer voor kunnen komen in zo'n 5 a 6 jaar tijd? Als dat namelijk na iedere garagebezoek het geval is, dan loont het zich misschien wel om zelf een dergelijke originele kabel aan te schaffen. Maar waar haal ik dan een handleiding en de kennis vandaan om de aanpassingen te maken zonder risico's te lopen. (zeker als je dit dan ook nog voor anderen zou willen gaan doen!)

B.Stuurder

Forumguru
@pwhcamps Ik begrijp je overweging. Ik wist niet eens dat de elektrische klep niet open gaat als er een stekker is aangesloten. Ook niet handmatig?

Er zijn verschillende forumleden die zich (bedrijfsmatig) bezig houden met VCDS instellingen, waaronder Antera, ofwel Mark uit Breda. Naar wat ik heb begrepen kost het niet de wereld om het hem te laten doen, er is ook een lijst ergens op dit forum met mogelijkheden. Ik weet niet of de instellingen verdwijnen met een update, ik denk dat het er vanaf hangt wat voor update. Het zijn voornamelijk vinkjes geloof ik en die lijken me niet zomaar te wijzigen door een update?
Maar wellicht wil je je vragen aan hem stellen? Als je wijzer bent, hoor ik graag van je :D

Ik ga nu nog niet teveel tijd vragen van mensen, omdat mijn auto pas in januari komt. Dan zien we wel verder.

Precies, dat heb ik ook. Even een beetje lezen hier op het forum, wordt je al heel veel wijzer van. Auto komt pas in oktober. Daarna zien we inderdaad wel verder en ga ik wel contact leggen met mensen die eventueel iets kunnen met vcds.

Overigens of de klep wel handmatig open gaat weet ik niet. Ik dacht dat hij helemaal niet handmatig te bedienen was, maar heb hem dan ook nooit werkend in een auto gezien, alleen van filmpjes op internet. Meen ook iets gelezen te hebben dat als men hem per ongeluk dicht trekt (wat niet ondenkbaar is dat je dat zelf een keer vergeet, of iemand anders die niet weet dat het er op zit), dat hij dan opnieuw afgesteld dient te worden. Ik persoonlijk zag het meer als een leuke gadget, waar ik uiteindelijk het budget toch niet meer voor over had.

Laatst bewerkt:

Petko

Nieuw lid
Ik heb op 1 juni ’16 ook een Octavia Combi besteld, leasewagen via het werk:
Skoda OCTAVIA COMBI DIESEL 1.6 TDi Style 81kw/110pk 5D/P M5.

Weinig moeten twijfelen over de motorisatie, 2.0 Tdi ging lukken, maar dan was er geen ruimte voor opties op de basisversie…
Dus de 1.6 genomen, Style uitvoering. Denk dat die motor goed z’n plan kan trekken (doe veel autosnelweg), was er positief verrast door na de testrit.

Style uitvoering heeft standaard toch wel wat mooie opties in vergelijking met de Ambition uitvoering:
half lederen zetels, verwarmde voorzetels, Bi-xenon verlichting, chroomlijst afwerking & silver dakrails, …

Dan nog deze packs erbij genomen:

Pack Style GPS: GPS Infotainment COLOMBUS+SmartLink+Maxi DOT kleur, 3-spakig multifunctioneel lederen stuur, DAB-Tuner - Digitale radio-ontvangst, Maxi-DOT kleurenscherm, Comf.tel. BT+WLAN+PhoneBox+Wireless charging, Vloermatten.

Pack Style Comfort: Parking Distance Control VR/AR, Elektrisch bestuurderzetel met geheugen, Keyless Acces (KESSY), Verwarmde ruitensproeiers, Buitenspieg.: inklap./auto.dimfunc./instapve./geh..

Pack Style Look: JAV Teron 7Jx17''+225/45, LED achterlichten, Verlichte voetenruimte voor-en achteraan, AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent.

En nog 1 losse optie: voorruitverwarming (auto staat altijd buiten en wel handig in de winter)

Kleur: Black Magic (beetje saai misschien, maar vind ik geen misse combinatie met de 17” velgen en chroom omlijsting + dakrails)
Interieurkleur: Satin Black

Nog zitten twijfelen om Sunset verduistering erbij te nemen, maar vind de verduistering precies net niet goed genoeg.. heeft ook wat een groene schijn door die zonreflecterende ruiten.
Denk om Sonniboys zelf aan te kopen als er kinderen komen.

Vrij complete wagen naar m'n mening!

Dus in blijde verwachting, net nog even gebeld naar de garage (De Smet in Ninove, BE) voor de afleverdatum, ze konden het nog niet zeker zeggen maar normaal begin september. Blijkbaar hebben bepaalde auto’s wat vertraging…

Spannend!
puh2.gif

B.Stuurder

Forumguru
Precies, dat heb ik ook. Even een beetje lezen hier op het forum, wordt je al heel veel wijzer van. Auto komt pas in oktober. Daarna zien we inderdaad wel verder en ga ik wel contact leggen met mensen die eventueel iets kunnen met vcds.

Overigens of de klep wel handmatig open gaat weet ik niet. Ik dacht dat hij helemaal niet handmatig te bedienen was, maar heb hem dan ook nooit werkend in een auto gezien, alleen van filmpjes op internet. Meen ook iets gelezen te hebben dat als men hem per ongeluk dicht trekt (wat niet ondenkbaar is dat je dat zelf een keer vergeet, of iemand anders die niet weet dat het er op zit), dat hij dan opnieuw afgesteld dient te worden. Ik persoonlijk zag het meer als een leuke gadget, waar ik uiteindelijk het budget toch niet meer voor over had.

Ik heb wel een elektrische klep gezien, op een Skoda en op een Seat Ateca, beide werken gelijk. De klep is handmatig gewoon te openen en daarna ging hij ook elektrisch gewoon open. Je kunt ook het proces onderbreken door nogmaals op de knop te drukken.
Maar als je moet kiezen vanwege je budget dan zou ik ook kiezen voor een trekhaak. Bij mij wilde mijn vrouw een elektrisch bedienbare klep, omdat mijn auto niet altijd even schoon is en zij haar handen wel schoon wil houden :D
Ik had nog budget over met mijn configuratie, maar heb ook niet alles gekozen wat mogelijk is.

ertromp

Forumguru
@B.Stuurder : Dat schrappen van de elektrische achterklep had meer te maken met het budget dat ik uiteindelijk had. Daarbij dacht ik gelezen te hebben dat icm fietsenrek de elektrische achterklep niet open gaat als beveiliging omdat hij anders er tegenaan komt. Je zou dan eerst de stekker los moeten trekken (kan mijn fietsenrek wel kantelen). Om het risico niet te lopen dat iemand (of ikzelf) er even niet aan denk dat de klep elektrisch is en hem zo dicht trekt met alle gevolgen van dien heb ik maar besloten de klep te schrappen. Zie uiteindelijk meer waarde in het hebben van de afneembare trekhaak, en daarmee bleef ik binnen het budget.

Moet me overigens nog wel meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van vcds. Heb al heel veel gelezen en ben in het verleden zelf wel bezig geweest met het uitlezen via deze software middels een chinees kabeltje. Ik heb al begrepen dat je na een bepaalde update de instellingen opnieuw er in moet laten zetten. Wat me niet helemaal duidelijk is, is wanneer dit dan het geval zou zijn, na iedere keer dat de garage de auto aan de kabel legt? Of pas na een softwareupdate, en hoe vaak zou dit dan ongeveer voor kunnen komen in zo'n 5 a 6 jaar tijd? Als dat namelijk na iedere garagebezoek het geval is, dan loont het zich misschien wel om zelf een dergelijke originele kabel aan te schaffen. Maar waar haal ik dan een handleiding en de kennis vandaan om de aanpassingen te maken zonder risico's te lopen. (zeker als je dit dan ook nog voor anderen zou willen gaan doen!)
Alleen als er echt opnieuw software geladen wordt op een module dan kunnen deels instellingen verloren gaan
Nu de O3 al wat langer op de markt is zullen het aantal software updates op specifieke modules zeer beperkt zijn tot niet
In die 5 jaar zal de kans op een update op een 2017 O3 echt beneden de 30% liggen.
De dealert zal bij bezoek hooguit de service interval terugzetten en alleen acteren als er klachten zijn of als er een voorgeschreven TPI is vanuit Skoda
Op de O3 heb ik tot op heden bij de 2013/2014 modellen alleen meegemaakt dat er een verplichte update was in module 09 (boordnetmodule) betreffende knipperlichten waardoor wat instellingen weer teruggezet waren

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb op 1 juni ’16 ook een Octavia Combi besteld, leasewagen via het werk:
Skoda OCTAVIA COMBI DIESEL 1.6 TDi Style 81kw/110pk 5D/P M5.

Weinig moeten twijfelen over de motorisatie, 2.0 Tdi ging lukken, maar dan was er geen ruimte voor opties op de basisversie…
Dus de 1.6 genomen, Style uitvoering. Denk dat die motor goed z’n plan kan trekken (doe veel autosnelweg), was er positief verrast door na de testrit.

Style uitvoering heeft standaard toch wel wat mooie opties in vergelijking met de Ambition uitvoering:
half lederen zetels, verwarmde voorzetels, Bi-xenon verlichting, chroomlijst afwerking & silver dakrails, …

Dan nog deze packs erbij genomen:

Pack Style GPS: GPS Infotainment COLOMBUS+SmartLink+Maxi DOT kleur, 3-spakig multifunctioneel lederen stuur, DAB-Tuner - Digitale radio-ontvangst, Maxi-DOT kleurenscherm, Comf.tel. BT+WLAN+PhoneBox+Wireless charging, Vloermatten.

Pack Style Comfort: Parking Distance Control VR/AR, Elektrisch bestuurderzetel met geheugen, Keyless Acces (KESSY), Verwarmde ruitensproeiers, Buitenspieg.: inklap./auto.dimfunc./instapve./geh..

Pack Style Look: JAV Teron 7Jx17''+225/45, LED achterlichten, Verlichte voetenruimte voor-en achteraan, AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent.

En nog 1 losse optie: voorruitverwarming (auto staat altijd buiten en wel handig in de winter)

Kleur: Black Magic (beetje saai misschien, maar vind ik geen misse combinatie met de 17” velgen en chroom omlijsting + dakrails)
Interieurkleur: Satin Black

Nog zitten twijfelen om Sunset verduistering erbij te nemen, maar vind de verduistering precies net niet goed genoeg.. heeft ook wat een groene schijn door die zonreflecterende ruiten.
Denk om Sonniboys zelf aan te kopen als er kinderen komen.

Vrij complete wagen naar m'n mening!

Dus in blijde verwachting, net nog even gebeld naar de garage (De Smet in Ninove, BE) voor de afleverdatum, ze konden het nog niet zeker zeggen maar normaal begin september. Blijkbaar hebben bepaalde auto’s wat vertraging…

Spannend!
puh2.gif

Mooi hoor, begin september is al vlot. Probeer eens een S3 geleverd te krijgen in België. :laugh:
Grappig hoe anders een auto wordt samengesteld in België t.o.v. Nederland. Veel zaken zitten in Nederland al in de Style Business, maar sommige dingen ook weer niet, die in BE wel in het pakket zitten. Wel lekker aan het vinken geweest trouwens, Petko :jaja:

Ik wilde eerst de ramen achter van folie laten voorzien om ze donkerder te maken, maar omdat ik een hondje heb, die nogal uit haar stekker kan gaan als ze een andere hond ziet, was ik bang dat er van de folie niks heel zou blijven. Dan maar wat minder donker met de Sunset, het valt ook wel mee volgens mij hoor. Bovendien wordt mijn auto anders helemaal zo'n drugdealer mobiel:maakmegek:

Ik ben trouwens benieuwd, want toen ik eerder eens de voorste ruiten had laten tinten bij mijn auto, ben ik wel eens aangehouden volgens volstrekte willekeur, want ik deed niks bijzonders. Toen oom agent uiteindelijk zag wie er in de auto zat (blanke man, verzorgd uiterlijk, netjes in het pak), was hij snel klaar en kon ik weer gaan. Vooroordelen? welnee! Wordt nu helemaal wat, donkere ramen, 19" velgen, verlaagd en ik heb nu ook nog een Pitbull. :deuk:
(Ik ben overigens gewoon een blanke man uit de middenklasse, iets te dik, met gezin, HBO opleiding, leuke baan en eensgezinswoning in een goede buurt. Zoals ik al zei, mensen hebben snel een oordeel klaar. Misschien heb ik wel gewoon een midlife crisis, wie weet :D)

@B.Stuurder : Wat bedoel jij precies met handmatig openmaken? Achter op de knop drukken op de klep zelf zodat hij elektrisch open gaat? Of bedoel je met handmatig openmaken, gewoon openmaken zoals je dat ook zou doen bij een auto waar het systeem niet op zit. Ik bedoel dat laatste, maar dacht dat dit niet mogelijk was bij een elektrische klep, en dat je het systeem zijn werk moet laten doen. Of heb ik het mis?

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder : Wat bedoel jij precies met handmatig openmaken? Achter op de knop drukken op de klep zelf zodat hij elektrisch open gaat? Of bedoel je met handmatig openmaken, gewoon openmaken zoals je dat ook zou doen bij een auto waar het systeem niet op zit. Ik bedoel dat laatste, maar dacht dat dit niet mogelijk was bij een elektrische klep, en dat je het systeem zijn werk moet laten doen. Of heb ik het mis?

In principe gaat de klep elektrisch maar je kunt hem handmatig sneller openen of tegenhouden. Of hij ook opent met een stekker in de trekhaak weet ik niet.

ertromp

Forumguru
Absoluut niet de Elektrisch bediende klep handmatig gaan dichtdrukken of opentrekken als er bedient wordt. Alleen in noodgevallen doen.
De lineaire motoren zijn daar niet geschikt voor op de Skoda en kans op beschadiging van de motoren is groot.

B.Stuurder

Forumguru
Ik zei niet dat het niet kapot ging, maar het kan wel :D
Maar jij zegt als er bediend wordt, dus als ik de bediening stop, dan kan het wel handmatig?

ertromp

Forumguru
Nee ook niet als je bediening stopt terugdrukken o.i.d Klep gaat of helemaal open of helemaal dicht
Onderwijl stoppen is er echt niet bij of er moet tegendruk geleverd waardoor klep stopt maar dat is niet aan te bevelen

Auto is besteld. Dit is het geworden:

Octavia Combi Style business 1.0 TSi (Bi-Xenon met AFS, Canton systeem, Chrome accenten, Dakrail zilver, LED interieur, Kessy, LED dagrijverlichting, Maxidot Kleur, Columbus 8", parkeerassistent, verwarmbare voorstoelen)
Kleur: Zwart (Black magic mica)
Black interieur
Pluspakket (leder/alcantara, multi 3 spaaks stuurwiel, Sunset, LM velgen 18" Alaris)
DAB
Achteruitrijcamera
Panoramadak
Verwarmbare voorruit
Lederen achterkant voorstoelen
Functiepakket (neerklapbare achterbank vanuit bagageruimte, 230v aansluiting, bagagenettenset)
Lane Assist
Chroom instaplijsten voor en achter
Chroomlijst voorbumper
Luxen kentekenplaten
Afneembare trekhaak (13 naar 7 polige connector, 2 witte kentekenplaten)

Levering half oktober 2016

Mooie configuratie.

Sta op 't punt om de knoop door te hakken.
Ik hou het bij een 1.0 DSG style business met plus pakket, verwarmbare voorruit en DAB.

Ik kreeg te horen dat levertijd momenteel 10 tot 12 weken is.
Half oktober klinkt prima.

Bovenaan Onderaan