Wat bevalt wel/niet aan jouw fabia 2 TSI ? heb je problemen?

Winged

Nieuw lid
Vorige week ruim een week in Schotland rondgetoerd en daar ingereden (start 413 km op teller), meer dan 1500 km; snelweg, tweebaans en "ruiterpaden". Ik heb de 77kw DSG, wat een geweldige motor, prettige trekkracht, stil en relatief zuinig ( 1 op 14,83). Echt een reiswagen, niet te stug, helt niet veel over en comfortabel. Ook in de highlands, allemaal slingerweggetjes en klimpartijen, is een automaat een verademing, je kunt je goed concentreren op de weg en hoeft je geen zorgen te maken over klimvermogen. Stoelen zitten prima en zijn niet vermoeiend, van zijwind niet veel last gehad, wel af en toe een "lawaaierige A-stijl", maar dat zal wel aan mijn rijsnelheid in combinatie met de behoorlijk harde wind gelegen hebben. Tot nu toe overtreft hij mijn verwachtingen, ik zou zeggen "ga voor de DSG".
 
recht boven het koelvloeistof expansievat (roze) Daar zit de rechter veerpoot boven. Daar lopen aan de zijkant (weer naar het midden toe) 2 slangen uit een zwarte koker, die moet je iets naar beneden duwen. De leidingen zitten in een klem die in die koker verschuift met de trillingen van het rijden.
Ik kwam er proefondervindelijk achter...
attachment.php

mijn trillinkje, die ik hoorde kwam van het metalen stangetje, die je ziet, als je op de foto iets hoger kijkt dan het vergrendelpunt, waar de motorkap invalt.
dit stangetje resoneert bij bepaalde toerentallen, omdat het schijnbaar losjes gemonteerd is.:ahum:
het wakker schrikken van de motor tijdens het gas geven ,vanuit stationair ,werd verklaard door het electronisch regelen van het gaspedaal.
hier kon wat vertraging tijdens het gas geven ontstaan.
het naar mijn mening onregelmatig stationair draaien, was geen overslag, maar had ermee te maken dat, de motoren op een zeer arm mengsel draaien.
mede door de gestelde emissie eisen.
tijdens de koude start kon ook enige onregelmatigheid voorkomen, omdat dan de motor zo snel mogelijk op temperatuur zou moeten komen.
hierdoor zou enige tijd een rijk mengsel gebruikt worden, om de katalisator zo snel mogelijk warm en aan het werk te krijgen.
ja wat moet ik zeggen......
ik houd het allemaal wel nog in de gaten...
 

hawk8748

Nieuw lid
deze ervaring van de poster op autoweek : "Na een aantal weken ben ik er achter gekomen dat de brandstofleiding in koker tussen de motor en de rechter wielkast resoneert omdat de slangklem in die koker waar de leidingen uitkomen iets verschuiven tijdens het rijden. Door de trillingen van stationair lopende motor kon ik op onderzoek uit onder de kap.

Zodra je de leidingen iets terugschoof in de koker was de resonantie over.
Dus heb ik de dealer gebeld, ze kenden dit probleem.
De dealer heeft dit weer netjes opgelost door de slanghouder vast te zetten en een stuk foam in de koker te stoppen wat de brandstofleidingen dempt.

Het is een praktische oplossing, maar verdient niet de schoonheidsprijs"

http://www.autoweek.nl/autoreview/28776/skoda-fabia-combi-12-tsi-63kw-dynamic
 
Kijk eens aan een TSI topic :24:

Ik rij sinds vorig jaar augustus de 77kw variant handbak.
Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik op een paar punten negatief ben over de motor:

-stationair schokt deze (soms wel, soms niet) lijkt unstabiel.
-Buiten (raampje open) klinkt een ''ijzer bijna tikkend, hees'' geluid bij het optrekken van stilstand in z'n 1 (bij een hoger toerental is dit weg). Wat kan dit zijn?
-De motor vind ik niet soepel, soms is deze wat ruig (merkbaar bij schakelen en gebruik koppeling).
-bij het gasgeven vanuit stationair toerental lijkt de motor wakker te schrikken (schok), een zeer onprettige ervaring.

Inmiddels heb ik meer dan 10.000 km's gereden, klachten blijven aanwezig (dacht dat het misschien met inrijden te maken had) dus ik ga een brief schrijven naar PON.
 
@ frodo81 ,

zoals ik ook al eerder hierboven omschreef heb ik redelijk dezelfde klachten:

mijn trillinkje, die ik hoorde kwam van het metalen stangetje, die je ziet, als je op de foto iets hoger kijkt dan het vergrendelpunt, waar de motorkap invalt.
kijk ook in dit topic: http://www.skodaforum.nl/board/show...deel-1.2-tsi-motor-zorgt-voor-irritant-geluid.
dit stangetje resoneert bij bepaalde toerentallen, omdat het schijnbaar losjes gemonteerd is.:ahum:
het wakker schrikken van de motor tijdens het gas geven ,vanuit stationair ,werd verklaard door het electronisch regelen van het gaspedaal.
hier kon wat vertraging tijdens het gas geven ontstaan.(bij TDI's schijnbaar ook het geval).
het naar mijn mening onregelmatig stationair draaien, was geen overslag, maar had ermee te maken dat, de motoren op een zeer arm mengsel draaien.
mede door de gestelde emissie eisen.
tijdens de koude start kon ook enige onregelmatigheid voorkomen, omdat dan de motor zo snel mogelijk op temperatuur zou moeten komen.
hierdoor zou enige tijd een rijk mengsel gebruikt worden, om de katalisator zo snel mogelijk warm en aan het werk te krijgen.
ja wat moet ik zeggen......
ik houd het allemaal wel nog in de gaten...

en zo ga je dus weer naar huis...
kortom, eigenschappen die je op de koop moet toenemen. :confused:
alleen jammer, dat er helaas nog te weinig TSI rijders op het forum zijn.(die wellicht overeenkomstige problemen hebben.

maar het "met het raampje open geluid" zou kunnen zijn dat ook bij jou het electronische geregelde wastegate "metalen staafje" ook rammelt.
zie foto 1.2 tsi blok...
 

BvG

Nieuw lid
Hallo,
Mijn op 2e paasdag bestelde Fabia Combi Tour TSI is de eerste week van juni binnen gekomen bij de dealer. Echter hij kan tot op heden niet aan mij geleverd worden omdat volgens de fabriek het contactslot moet worden vervanggen en deze nog (steeds) niet binnen is . Er zouden bij div. nieuw geleverde auto's probleemen zijn met het contact.
Iemand dezelfde ervaring misschien ?
 

Ronbe

Senior Member
@ BvG Mijn Fabia Combi 1.2 TSI is besteld op goedevrijdag en afgeleverd op 3 juni.
Dus ongeveer gelijk met jouw combi.
Niets gehoord over eventuele problemen met het contactslot.
 
Hallo,
Mijn op 2e paasdag bestelde Fabia Combi Tour TSI is de eerste week van juni binnen gekomen bij de dealer. Echter hij kan tot op heden niet aan mij geleverd worden omdat volgens de fabriek het contactslot moet worden vervanggen en deze nog (steeds) niet binnen is . Er zouden bij div. nieuw geleverde auto's probleemen zijn met het contact.
Iemand dezelfde ervaring misschien ?

beetje vreemd verhaal, maar het zou natuurlijk kunnen:ahum:
 
Ervaring met TSI motor

Mijn ervaringen met de TSI motor zijn prima en geniet elke dag van deze heerlijke koppelrijke motor.
Heb er inmiddels 11000 km op zitten en geen problemen.

Ik ben wel een aantal weken geleden bij de dealer geweest omdat ik de motor bij optrekken nog al een rauw geluid vond maken wat voor mijn gevoel steeds harder werd.
Dit was er vooral als de motor warm was.
Ze hebben toen een update geinstalleerd en sindsdien is het rauwe een stuk minder.
Het wat rauwe geluid werd toegeschreven aan de arme afstelling (bij koude motor is deze rijker en loopt de motor eigenlijk mooier).
Ook vind ik dat de motor als je onder klep luisterd nogal tikt maar dit schijnd normaal te zijn voor een motor met directe inspuiting.
Ik vind dat de motor erg ratelt als deze net is gestart, dit duurt ongeveer 30 sec. dan is er ook speling te voelen op het stangetje net boven de vergrendeling van de klep (zie ook vorige berichten). Deze spelingen is er uit als de stang na deze 30 sec naar binnen schuift (richting uitlaatspruitstuk) en ook direct de ratel stopt.
Ik heb in proefritten zelf ook ondervonden dat de 77 kw versie met handbak wat ruig is in schakelen en koppelen, dit was voor mij ook de voornaamste reden waarom ik heb gekozen voor de 63 kW versie. Ook als je kiest voor DSG gaat het schakelen volgens zeggen wel een stuk soepeler.

Het enige probleem wat ik met de fabia heb gehad is dat alleen het linker achterraam niet meer electrisch wilde sluiten nadat dit was geopend met de afstandbediening.
Ik heb het weer werkend gekregen door de betreffende zekering er uit te trekken en daarna weer te monteren wat waarschijnlijk de computer heeft gereset (tijdelijke stroomonderbreking) waardoor het raam daarna gelukkig weer functioneerde. (wel een fijn gevoel als je in Amsterdam staat geparkeerd)
 
.
Ik vind dat de motor erg ratelt als deze net is gestart, dit duurt ongeveer 30 sec. dan is er ook speling te voelen op het stangetje net boven de vergrendeling van de klep (zie ook vorige berichten). Deze spelingen is er uit als de stang na deze 30 sec naar binnen schuift (richting uitlaatspruitstuk) en ook direct de ratel stopt.

ik ben degene geweest die het over het stangetje (met ratelend geluid) had.
alleen is mij niet opgevallen dat dit stangetje na 30 sec. verschuift, zoals jij zegt.
ik moet daar eens op letten.
deze zou alleen in actie moeten komen als de turbodruk te hoog zou worden.(soort van overdruk regelaar)
heb ik me laten vertellen.
bij mij ratelt deze na de koude start, bij het gas geven, bij bepaalde toerentallen.
en dit wordt minder naarmate de motor warmer wordt, maar verdwijnt niet helemaal.
het rauwe geluid tijdens het optrekken(roffelen)heb ik ook, waarvan ik denk dat dit nou gewoon het motorgeluid is van de 1.2 tsi.
vooral als de turbo inzet hoor je dit.
 

Ron467

Actief lid
Al weer lange tijd niet op dit (GL) forum geweest, voel me beter thuis op .eu (en nu niet gelijk bannen svp, nuttige info)

Mijn 1.2 TSI DSG combi (de 77 KW dus) al vanf oktober 2010 en ondertussen al bijna 19000 km afgelegd.
Het vlakke nederland, Wintersport in de bergen, met aanhanger naar de zomerse bergen en lekker los in de zomerse bergen en natuurlijk gewoon wat woon/werk suffen.

Over persoonlijke smaak (HB of combi, dakdragers of niet, kleuren enz) zal ik het niet hebben, maar ik wordt steeds tevredener over de mijne, ga ´m zelfs mooi vinden (van de zijkant).
Ik heb de dynamic uitvoering (met de beste stoelen), nog trommelremmen achter, Elba 16#velgen, MDI, Parkeercensoren achter, multifunctioneel stuur, trekhaak. Anti carjack geactiveerd evenals de ramen open bij ingedrukt houden van de ontgrendelknop (en sluiten bij vergrendelen) van de AB. Ideaal nu zo in de zomer.

De DSG heeft voor velen (ook in andere auto´s, merken) het nadeel dat deze in het begin iets te snel oppakt (t.o.v. een traditionele automaat), dus een gevoelig voetje nodig heeft. Dat is dan het enige minpuntje van die bak. Verder alleen maar voordelen en echt onverslaanbaar bij sprintjes en tussen sprintjes (even snel inhalen).

Ik kan er rustig mee cruisen en een verbruik van gemiddeld 1 : 15 halen, maar hij daagd ook uit om er wat forser mee te rijden. En dat doet hij ook meer dan goed.
Moet het motortje werken, dan gaat hij ook verbruiken......net terug van vakantie: met aanhanger en 130 km/h door de bergen (franse autobaan, mag dat) een verbruik van 1 : 8,5.......
Kan dan wel goed op de linker baan blijven en geef velen het nakijken. Met 90 km/h zal het verbruik wel op 1:12 of zo komen met aanhanger.

Alle voornoemde problemen: (GL) trekhaak die grond raakt, rammeltjes en trillingen heb ik geen last van. Gewoon een, voor mij, prima auto, redelijk stug geveerd, maar niet te stug met een bovengemiddeld prestatie nivo.
 

bluskabouter

Forumguru
gister, dinsdagmorgen een lava bleu 1.2 77kw combi touruitvoering besteld.
met als extra`s het audio plus pakket, p.d.c., reservewiel, dakdragers, instaplijsten en de bumperbeschermer.
levering staat voor week 37.
 
Bovenaan Onderaan