TSI 1.2 63kW is wel zuinig te rijden
Nu een 1.2 TSI (63 kW) rijder die de verbruikscijfers (bijna) wel haalt. Ik rij gemiddeld tussen de 5.2 l en 5.6 l per 100 km. Ik woon aan de rand van de stad en ga meestal na een kort stadsritje de snelweg op. Daar houd ik me aan de snelheidsbeperkingen en zet de c.c. aan. (+ max. 10 km/u boven limiet, gezien de tellermiswijzing :winkie
. Het nieuwe rijden is een mooi excuus om goed te versnellen en het turbootje te laten werken. Dus nee, ik sta niet vooraan in de file.
Een erg knap motortje, nu in 2013 de wegenbelastingvoordelen wegvallen voor de Fabia 1.2 TDI Greenline hoop ik dat particuliere kopers ook proefrijden in de 1.2 TSI. Dan weten ze wat een rijplezier, vibraties en geluidscomfort ze missen. Het wegenbelastingnadeel is dan groter dan het verbruiksvoordeel van de TDI. Ik heb ze alle twee proefgereden, dus ik mag het zeggen.
De enige keer dat ik 7.0 l per 100 km haalde was deze zomer op de Autobahn. De motor trekt met veel gemak door tot 175 km/u. Dat verraste me aangenaam. Daarbij blijft de motor zelf opvallend stil en draait weinig toeren. Maar met 4 NCAP botssterren en simpele trommelremmen achter voelt het hard rijden niet prettig.
Echt stil is de motor niet bij het starten en bij het stationair draaien. Dat krijg je met directe benzine inspuiting. Ook ik had de rare rammel, dit was ook hier een te strak gespannen benzineleiding. Jammer dat de dealer dit vorig jaar niet wist.
Minpunt is de lichte zijwindgevoeligheid, maar die geldt voor alle Fabia's. Ik vermoed dat de schoendoosvorm van de auto (de zijkanten zijn vrij recht, niet gebogen) de wagen relatief veel zijwind laat vangen. De grote binnenruimte vergoedt die simpele vorm helemaal. De Polo en Ibiza zijn van buiten zeker mooier, maar van binnen krapper.