Wat bevalt wel/niet aan jouw fabia 2 TSI ? heb je problemen?

turboturner

Nieuw lid
Heb net ruim 3.700 km met tsi 77kw dsg achter de rug wat totaal brengt op 10.600 km. Tijdens vakantie in Frankrijk erg veel plezier beleefd aan dsg in bergen, wat een gemak! Tijdens scherpe afdalingen wel soms op handmatig schakelen gezet om remmen te sparen, maar weet eigenlijk niet of dit noodzakelijk is. Via Duitsland teruggekomen en even 194 km op teller gehad. Kreeg daarbij wel ietwat zweverig gevoel. Snelheid van 150-160 km ging prima. Blijf wel probleem met stoelen houden (eleganceuitvoering) maar heb dit nagenoeg opgelost door lendensteun te gebruiken. Gemiddeld verbruik boordcomputer geeft nu 9.4/100 aan. Dit was voor hoge snelheid 6.5/100!! Zie hier de impact van ongeveer 50 km rijden op hoge snelheid!!
 

Ron467

Actief lid
Tja, stevig doorrijden is niet leuk voor het verbruik met deze 1.2 TSI. Wat dat betreft kan je volgens mij beter meer cilinder inhoud hebben, dan is verschil niet zo groot tussen normaal en snel (zwaar belast).
Ook in de bergen doe ik altijd handmatig terugschakelen, maar het valt me telkens op dat dit benzine motortje gewoon haast niet op de motor remt, dus veel nut heeft het voor mijn gevoel niet.
Maar ja, gewend aan de 2 cilinder motorfiets (die wel goed op de motor remt) en voor de skoda´s een 2,5 L TDI gehad, die ook goed op de motor remt.

Tja , de stoelen, had je niet proef gereden/gezeten in de sport/dynamic ? Dat zijn voor mij de enige goede fabia stoelen. (langere zitting en heup/lende steunen)
 

Ron467

Actief lid
Ach, een beetje relativeren; Als je er normaal mee rijdt en je rechtervoet in bedwang houd, kan je echt een stuk boven de 1 : 15 komen (gemiddeld), procentueel niet zo gek ver van de officiële waardes vandaan.
De GL zit in de praktijk een stuk verder van de officiële waarden vandaan (autoweek, spritmonitor) en die koop je om zuinig te rijden.

Het "probleem" van de TSI (met DSG) is dat die zo uitnodigend is en het zo lekker doet, dat het gaspedaal regelmatig verder wordt ingedrukt dan rationeel gezien nodig is..... en dat zie je terug in verbruik.
 

Berry

Senior Member
Laatst uit Duitsland teruggekomen met drie volwassenen in de auto 180 gereden gebruik 8.6l/100km met een1.6 tiptronic
 

RefleCs

Forumguru
Hmm als ik dat zo hoor dan begin ik me lichtelijk zorgen te maken om mijn portomonaie zodra de scout binnen is :tongue:
 

Ronbe

Senior Member
Ik denk dat het verbruik zonder al te veel aan 'sportiviteit' in te leveren best mee zal vallen.
Ik heb nu iets meer als 2500km met mijn 1.2 TSI 63KW gereden en het verbruik valt mij reuze mee.
Doordat de motor bij weinig toeren zo goed oppakt, heb ik de neiging niet om ver door te trekken, dit levert toch niet veel op.
Ook met tijdig opschakelen kan je best sportief met deze wagen rijden zonder dat het verbruik sterk oploopt.
Ik ben tot nu toe tevreden, en denk dat de wagen na nog wat meer kliometers nog iets zuiniger wordt.
Voor mijn verbruik zie mijn handtekening.
 

piair1982

Forumguru
Ik tank alleen bp ultimate 98 ron en daarmee is ie zuinig.
Tussen de 650 a 790 km op een volle tank.
 

Ron467

Actief lid
Ik tank gewoon overal de goedkoopste ´95 en kom normaal gesproken ook aan dat aantal kilometers hoor.
Klik maar op mijn linkje naar spritmonitor, dan zie je dat mijn gemiddelde verbruik fors naar beneden is gegaan door mijn "enthousiaste" rijstijl de laatste vakantie (continu 120 - 130 met bepakking en gevulde motortrailer erachter, ook de bergen op).

@Berry De grotere motor (1.6) was bij mij ook zuiniger bij volbelasting dan mijn huidige 1.2, mijn vorige Fabia II (de 1.6 sport) haalde ook die verbruikscijfers zoals jij schrijft. De TSI is echter bij normaal gebruik zuiniger (en als je echt zuinig gaat rijden wordt het verschil nog groter).

Ik maak me meer zorgen om mijn kilometers (had ik geen snelle diesel moeten nemen?), nog geen jaar oud en nu al aan de 20.000 km....... Tja hij rijd ook zo lekker:24:
 
Maak je maar niet al te veel zorgen refleCs De berichten over het verbruik lopen erg uiteen. Het belangrijkste is dat hij lekker rijdt en je er plezier aan beleeft. Dat je een auto rijdt die je niet veel ziet en dus apart is, is een prettige bijkomstigheid.
 

RefleCs

Forumguru
Het ging me niet zozeer om verbruik maar meer om het pittige karakter van de auto die ik regelmatig voorbij zie schuiven :tongue: Als ik alle berichten moet geloven dan ga ik kwa zuinigheid zelfs winnen op m'n huidige diesel.

Ik heb nu tijdelijk een Fabia 1.2 HTP omdat mijn eigen auto bij de garage staat voor onderhoud, zomercheck en airco check. En ik moet zeggen dat dat al best prettig rijdt. Het is geen hele stille motor doordat het een 3 pittertje is maar op zich (vooral onderin) best vlot. Dat belooft wat voor de 1.2 TSI waarin ik nooit heb proefgereden. Ik hoorde daar zoveel goede verhalen over dat ik er gewoon voor ben gegaan.
 

Fabia

† In Memoriam
Leuk om te horen dat je de HTP waardeerd. Juist het koppel onderin maakt 'm lekker vlot.
 

RefleCs

Forumguru
Ik zou de HTP niet als motor kiezen ook omdat ik een wat zwaardere aanhanger moet kunnen trekken. Maar het toert best prettig. Ik heb nu een Hatch mee en dat is een lekker gooi en smijt bakkie.
 

RefleCs

Forumguru
Mooi zo ben d'r gek op! Was wel weer ff wennen toen ik weer in m'n faab 1 sprong vanmiddag... Is sneller maar veel minder direct dan de faab 2
 

hawk8748

Nieuw lid
Bezineverbruik 1.2sti 77KW 105 PK automaat

Het is wellicht een non discussie, maar na 1,5 maand rijden in onze nieuwe FABIA II kom ik toch een beetje bedrogen uit kwa verbruik.

ik vroeg me af of er andere FABIA II eigenaren zijn (wel met de 77kw 105 PK editie) die dat kunne bevestigen /ontkrachten.

Bij een 'normaal' (en wat is normaal??) hebben we een gemiddeld verbruik van 7 l p 100km rijden.

Als ik heel heel rustig rij , dan zit 6.5; per 100 km er ook wel in, maar zeker niet de 5.6 in de fabrieksopgave.

Ik vermoed dat de oorzaak te vinden is in:
- het reserewiel
- de airco
- de automaat
- de dakdragers
- de 16 inch wielen.

Zoals ik al zei is het verschil niet zo heel groot en verklaringen te over , maar ik had toch stiekem ook verheugd op een lager verbruik :(

Ach hij rijd wel SUPER, de DSG-7 automaat is GEWELDIG en de 105 PK komen erg bruut op het Asfalt door de grote koppel rond de 1500 toeren.

conclusie ik ben erg tevreden
 

Ronbe

Senior Member
Als ik heel heel rustig rij , dan zit 6.5; per 100 km er ook wel in, maar zeker niet de 5.6 in de fabrieksopgave.

Ik vermoed dat de oorzaak te vinden is in:
- het reserewiel
- de airco
- de automaat
- de dakdragers
- de 16 inch wielen.

Je geeft zelf de oorzaak al aan, dit helpt allemaal niet om aan de fabrieksopgave te komen. Toch zit je met een rustige rijstijl niet eens zo ver van de fabrieksopgave af. Gelukkig ben je verder heel erg tevreden met het gedrag van de 105pk motor, en rijplezier is ook heel wat waard.:xyxthumbs:

Veel plezier verder met je wagen !:laugh:
 

faabgeensaab

Nieuw lid
TSI 1.2 63kW is wel zuinig te rijden

Nu een 1.2 TSI (63 kW) rijder die de verbruikscijfers (bijna) wel haalt. Ik rij gemiddeld tussen de 5.2 l en 5.6 l per 100 km. Ik woon aan de rand van de stad en ga meestal na een kort stadsritje de snelweg op. Daar houd ik me aan de snelheidsbeperkingen en zet de c.c. aan. (+ max. 10 km/u boven limiet, gezien de tellermiswijzing :winkie:). Het nieuwe rijden is een mooi excuus om goed te versnellen en het turbootje te laten werken. Dus nee, ik sta niet vooraan in de file.

Een erg knap motortje, nu in 2013 de wegenbelastingvoordelen wegvallen voor de Fabia 1.2 TDI Greenline hoop ik dat particuliere kopers ook proefrijden in de 1.2 TSI. Dan weten ze wat een rijplezier, vibraties en geluidscomfort ze missen. Het wegenbelastingnadeel is dan groter dan het verbruiksvoordeel van de TDI. Ik heb ze alle twee proefgereden, dus ik mag het zeggen.

De enige keer dat ik 7.0 l per 100 km haalde was deze zomer op de Autobahn. De motor trekt met veel gemak door tot 175 km/u. Dat verraste me aangenaam. Daarbij blijft de motor zelf opvallend stil en draait weinig toeren. Maar met 4 NCAP botssterren en simpele trommelremmen achter voelt het hard rijden niet prettig.

Echt stil is de motor niet bij het starten en bij het stationair draaien. Dat krijg je met directe benzine inspuiting. Ook ik had de rare rammel, dit was ook hier een te strak gespannen benzineleiding. Jammer dat de dealer dit vorig jaar niet wist.

Minpunt is de lichte zijwindgevoeligheid, maar die geldt voor alle Fabia's. Ik vermoed dat de schoendoosvorm van de auto (de zijkanten zijn vrij recht, niet gebogen) de wagen relatief veel zijwind laat vangen. De grote binnenruimte vergoedt die simpele vorm helemaal. De Polo en Ibiza zijn van buiten zeker mooier, maar van binnen krapper.
 
Bovenaan Onderaan