Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

piair1982

Forumguru
@ron467 komt helemaal goed. Foto's komen.

@combiron Tsja uiteindelijk krijgen we de auto eindelijk daar gaat het om.
 

Combiron

Actief lid
@piair,
Idd, daar gaat het om, maar als ik de berichten lees van mensen die hem begin of midden Augustus hebben besteld dan denk ik dat we net op tijd zijn geweest.
 

Octavarium

Actief lid
Volgens mij is het verschil ook puur de softwarematig. De laaddruk wordt gewoon lager gehouden bij de 85pk variant. Mijn ouders konden mbt. hun golf plus ook tussen deze 2 varianten kiezen. Dealer kon daarbij bovenstaand verhaal bevestigen.. Alleen begrijp ik niet waarom iemand bij de golf voor de 85pk versie zou kiezen met B-label ipv. de 105pk terwijl de 105pk een A label heeft en het maar 800 euro scheelt qua prijs als je de tour uitvoering neemt, vrij wazig :icon_smile_dead:

Zelfde verhaal als bij de Audi A4 120pk 1.8 TFSI en de 160PK variant.. Zelfde blok, zelfde turbo, andere software en dmv. chiptuning evenveel uit te halen.

Offtopic: over de 1.8 TSI gesproken: Die van mij levert nu 175pk aan de krukas en over 2 weekjes als het goed is 220pk :super:

..keep you posted
 

piair1982

Forumguru
Ik weet het, de motorcode van de 63kW is CBZA en de 77kW is de CBZB.
Het verschil is puur programmering en iets zwaardere remschijven bij de 77 kW. Dat verklaart ook het gewichtsverschil.
 

andrehj

Forumguru
Offtopic: over de 1.8 TSI gesproken: Die van mij levert nu 175pk aan de krukas en over 2 weekjes als het goed is 220pk :super:
..keep you posted
Hoi Octavarium: Hoe heb je die 175 pk gemeten en als dat op een rollenbank is, zou je dan de uitdraai daarvan hier willen posten? Dat is toch altijd interessante data...:crazy:
 

Noord26

Forumguru
Topvermogen in tuning zegt alleen niet zoveel over de motor. Een rollenbank zegt dat wel. Een gelijkmatige opbouw van koppel en vermogen voel je beter als puur piekvermogen. Met name het vasthouden van het koppel over het hele bereik.
 

Ron467

Actief lid
Ik weet het, de motorcode van de 63kW is CBZA en de 77kW is de CBZB.
Het verschil is puur programmering en iets zwaardere remschijven bij de 77 kW. Dat verklaart ook het gewichtsverschil.

En waarom kan de 63 KW dan niet naar hetzelfde vermogen getuned (software!) worden als de 77 KW ?????
Zelfde programmaatje erin toch?
Nee ik denk dat er daadwerkelijk een ander verschil moet zijn.:ahum:

Daarbij (zie Yeti forum) hebben de 77 KW motortjes vaak al meer als de opgegeven PK tjes, veel al met 120 PK of meer).............

Daar ben ik voorlopig tevreden mee hoor: al zeer veel koppel bij lage toeren en zeker met de DSG geeft dit bevredigende stoplicht sprintjes.:super:

Wat betreft die remschijven ben ik juist niet tevreden (ik mis nu ook de schijven achter echt wel) met vochtig / koud weer moet ik vaak even extra krachtig trappen voor ik de juiste bite krijg, niet fijn.:biggthumpdown:

Binnenkort de bergen in met vier personen en volle bepakking, ben benieuwd.
 

Ron467

Actief lid
Topvermogen in tuning zegt alleen niet zoveel over de motor. Een rollenbank zegt dat wel. Een gelijkmatige opbouw van koppel en vermogen voel je beter als puur piekvermogen. Met name het vasthouden van het koppel over het hele bereik.

En dat is de kracht van deze 1.2 TSI tjes; bij lage toeren al het volle koppel.
Zelfs mijn broer was toch wel onder de indruk hoe snel ik vanuit stilstand met het verkeer mee kon komen (en hij heeft een AMG geval van >500 pk.......:icon_smile_dead:.)

Weet niet hoeveel tuning hier aan toe kan voegen.
Daarbij, het blijft een "polo" klasse, tenzij je nog veel meer gaat aanpassen/tunen.
 

Monteurtje

Forumguru
Aan de eerste drie letters van de motorcode CBZ kun je zien dat het motorblok identiek is. Alles wat daar op geschroefd is kan anders zijn en natuurlijk de software.
Ik wil wel eens kijken of er verschil in turbo is e.d.
 

Ronnie

Forumguru
Wat ik in ETKA erover kan vinden: Zowel CBZA als CBZB worden als "stripmotor" aangeboden met 1.2 ltr. 77KW,
Over een 63 KW exemplaar kan ik niets vinden, ook niet bij andere modellen van VW/Audi/Seat/Skoda......
De Turbo's zijn hetzelfde, inlaatspruitstukken ook, uitlaten ook.
Enkel is er een kleine wijziging geweest in het inlaatspruitstuk, vanaf 31-05-2010.
Ook is er voor India een 51 KW versie, CEVA.
Zou dan bij de CBZA versie puur softwarematig moeten zijn.....

(Bij mijn eigen BKY motor 1.4 16V was het ook makkelijk om van 75PK naar 101PK te gaan..... Ik heb een Magneti-Marelli ECU erin en deze heeft de beide softwarepaketten erin........)
 

Ron467

Actief lid
CPU: iedereen weet dat vele "verschillende" CPU´s ook van dezelfde band afrollen en vele "lagere" CPU´s makkelijk over te klokken zijn tot het topmodel (omdat ze dat in principe gewoon zijn, mogelijk met wat lagere marges maar toch).

Maar het gaat ook om de entourage, de verschillende processors worden af fabriek geleverd met de juiste koeling en voeding voor dat model processor. (om op de fabia terug te komen en maar wat te noemen de grotere remschijven en de andere zaken waar we maar niet achter kunnen komen:smiley29:).

Er moeten gewoon (motorisch) andere fysieke verschillen zijn, anders zou de software die de 77 kw oppept ook de 63 kw naar hetzelfde topvermogen moeten oppeppen. Simpel toch?
 

Ronnie

Forumguru
Ik had het ook niet over een CPU, maar over een ECU (Electronic Control Unit) oftewel het motormanagement.
Bij b.v. een 1.9 TDI PD worden er 3 verschillende softwaretype's (spreek PK versies) aangeboden zonder dat er fysieke wijzigingen aan de motor worden uitgevoerd. Idem zo bij de Volvo D5 motor: van een brave 5 cyl. diesel in de V70 tot een beest in de XC90!
Ook dit gebeurd uitsluitend softwarematig.Vergeet niet dat b.v. in Duitsland de belasting en verzekering naar het aantal PK's betaald moet worden, en dit is in veel meer landen zo. Door een bepaald motorconcept te ontwerpen en dan in velerlei uitvoeringen aan te bieden bespaart de fabrikant een hoop kosten, en is het voor de klant veel makkelijker om te kiezen.... Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.
 

Ronnie

Forumguru
Zoals al eerder geschreven, ik heb me suf gezocht in ETKA, echter er wordt niet over een 63KW versie geschreven, alleen de 77KW.
En wanneer hier geen onderscheid gemaakt wordt in motorversie kan ik dus ook niet kijken of er een andere ECU aanhangt......

Helaas, ik had het graag opgehelderd! (Misschien is er dan een "interne dealer notitie" van, die krijg ik dus niet, alleen de updates)
 
Bovenaan Onderaan