Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

Hetzer

Forumguru
Bij de 63/77 kw 1.2 Tsi was het toch wel bekend, alleen software matig, en de 77 kw heeft andere remmen.
Mijn vraag is nu, verschilt de Vw 66 kw daadwerkelijk van de Skoda/Audi 63 kw.
 

Race Eend

Forumguru
Dat lijkt mij zeer sterk dat er echt modificaties gemaakt zijn om 3kw-4 pk te behalen. Ook weer software/papieren pk's.

Zo ook met bv de 2.0 TDI CR, die heb je in 136 (eco) -140 en 143pk, allemaal identiek.
 

Ron467

Actief lid
Nee andersom natuurlijk; hoe meer vermogen, hoe betere remmen er opgezet worden.
Theoretisch rijd men de versies met meer vermogen sportiever, en wordt er dus meer van de remmen geijsd.

Tevens wordt de 77 Kw ook met de DSG geleverd, dan rem je (in de automaat stand) nog minder op de motor, en heb je dus betere remmen nodig.
 

Hetzer

Forumguru
Onderbouwd??, nou simpel, zet de 63kw (motor code CBZA ) en de 77kw (motor code CBZB) naast elkaar en je ziet geen verschil, exact het zelfde, turbo is even groot, het enige uiterlijke verschil aan de auto zijn dus de remmen.
Ga je technisch naar de blokken kijken zie je ook dat ze exact het zelfde zijn, alleen dus de betere prestaties voor de 77 kw.
Als je in het ETKA kijkt zie je ook dat alle onderdelen dezelfde artikel nummers hebben dus.....
Wat wijst op alleen een software matige aanpassing.

Ook vond ik nog op Briskoda uitspraken van Skoda Uk Service
"the mechanicals are the same and the power reduction is due to ECU mapping. Possibly lower boost pressure or restricted throttle for the 86hp."
"it is the same engine with different software and ECU setups."


Mijn specifiek vraag ging over of er daadwerkelijk de verschillen zijn tussen de 63 (Fabia/A-1) en de 66kw (Polo) variant. Dit omdat het een vast staand feit is dat tsi blokken sowieso al standaard meer pk's hebben..
 

Skoody Boo

Actief lid
Dat het alleen softwarematig zou zijn zou je ook kunnen onderbouwen met het feit dat de 63kw een lager maximum toerental heeft van 200 rpm.

Toch is het waarschijnlijk dat er nog een factor is die onbekend is, want 14 kg voor grotere remmen en andere software (?) is en blijft een te groot verschil, waarbij het toch erg aannemelijk blijft dat dit verschil zit in de motor, en niet ergens anders in.

Sorry voor het on-topic gaan overigens.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vraag me overigens ook af hoe nauwkeurig die gewichtsopgaven zijn. Met andere woorden; hoe zinvol is het om op zoek te gaan naar die 14 kg verschil?
 

Hetzer

Forumguru
Alleen de schijven achter zorgen al voor een aanzienlijke gewichts vermeerdering, trommels zijn niet zo zwaar hoor.
 

Skoody Boo

Actief lid
Alleen de schijven achter zorgen al voor een aanzienlijke gewichts vermeerdering, trommels zijn niet zo zwaar hoor.

Ja, maar de 63 kw waar ik mee vergelijk komt ook met schijven achter volgens carbase. Verder had ik het idee dat zowel de 63kw als de 77kw eerder zijn uitgekomen met trommels achter.
Ik krijg trouwens niet uitgeplozen wanneer deze verandering in achterremmen was, laat staan of dit tot een andere gewichtsopgave dit zou hebben geleid, dus dat pleit er voor dat die gewichtsopgaves inderdaad niet zo nauwkeurig zijn.

Grotere wielen lijkt mij inderdaad ook meer wegen.

Nou, dan is alles bij elkaar mijn argumentje inderdaad wel van tafel geveegd :aangenaam: :baby012:
 

Ron467

Actief lid
Alleen de schijven achter zorgen al voor een aanzienlijke gewichts vermeerdering, trommels zijn niet zo zwaar hoor.

bewijzen...... graag (trommel, ankerplaat, remcilinder, remschoenen en hefbomen tegen de schijf, remklauw en blokjes) denk dat dat gewicht verschil nihil is.
Vergis je niet in trommels, daar kan meer massief staal in zitten als in schijven.

Daarentegen; topic is idd gestart toen PON nog alle fabia´s (uitgezonderd de RS) met trommeltjes achter leverde......De rest van de wereld had voor de 77 kw wel schijfjes.
Of het nu alleen (een nog steeds niet te achterhalen) softwarematig verschil is......... ik ben nu al 14 maanden en 30.000 km heel tevreden met de prestaties van mijn 77 kw (of meer?) DSG bakkie.
 

Hetzer

Forumguru
Ook best grappig is dat de 77kw Greentech uitvoering dus met andere ( grotere) accu's en start stop systeem evenveel weegt als de normale 77kw , hoe doen ze dat toch ;)
 

Skoody Boo

Actief lid
ja, dat ook nog eens idd. Heel wonderlijk.

Toch, als je tuning zou overwegen, is het dan wellicht aantrekkelijker om de 63kw te nemen, want die zou je dan toch naar hetzelfde level moeten kunnen tunen als de 77kw.
 

piair1982

Forumguru
het gaat om de versie welke de type goedkeuring krijgt, kan zo maar dat de 63 kw op 14 inch er heen is gegaan en de 77kw op 15 inch...

Uiteindelijk gewicht is voor elke zelfde auto verschillend....
 

turboturbo

Forumguru
Ook best grappig is dat de 77kw Greentech uitvoering dus met andere ( grotere) accu's en start stop systeem evenveel weegt als de normale 77kw , hoe doen ze dat toch ;)
Misschien dat de Greentecht juist ook weer wat zaken mist, ter reductie van gewicht? Bijv. reservewiel / reparatieset, geen electrische voor/bijverwarming (zoiets las ik ergens dat de Fabia Greenlines die op een gegeven moment niet meer hadden, om nog net onder bepaald CO2 uitstoot te krijgen) Weegt ook allemaal iets :)
Of ben ik nu wel heel erg spuit-elf?
 
Ik zat nog eens wat te kijken in de berichten op het forum met betrekking tot de Fabia, wellicht is mijn inbreng "off topic ", maar wil het toch graag even aansnijden!.
Nl het bericht betreft de iets zwaardere Remschijven wat jij meldt viel mij op!.. PIAR 1982.

Ik vroeg mij af ( ik heb nu voor de 2de keer nieuwe remschijven op mijn fabia combi greenline, van febr 2011), wegens trillen.
Kan dat iets met het gewicht dus zwaardere schijven te maken hebben, ..schrijf ik als leek!=.

Laat jullie licht hier eens over schijnen ?.
Zie anders het topic , Kromme Remschijven Fabia Greenline.

Vast bedankt.
 

paultie

Forumguru
n.a.v de hoeveelheid discussies of er nu wel of geen verschillen zijn heb ik een vraag over de 1.2 TSI motor
Ik heb een Skoda rapid spaceback 1.2 TSI 86PK aangeschaft en aangezien ik de 105 PK variant (getest met de rapid hatchback) sportiever vind. Heeft de dealer aangeboden voor 995 EUR (incl drie jaar volledige dealer garantie) de motor naar 105PK op te schroeven na 2000KM op de teller.
Volgens de verkoper zetten ze er een nieuwe ECU in, zetten ze er grotere injectoren in en dikkere olieleidingen?
Wordt ik nu in de mailing genomen en is het alleen maar een software matige modificatie of is het toch meer als alleen dat?

De auto is nog niet geleverd maar ik zou graag wat advies inwinnen voor een goede discussie met de verkoper. Want aan deze prijs van 995 was niets te doen..... ze schijnen daar de upgrade wel vaker te doen.
 

piair1982

Forumguru
Vindt het erg vaag. Vooral omdat Pon geen ondersteuning geeft aan door derden geplaatste onderdelen en tuning. Want officieel kan je niet via de importeur tuning krijgen.

dus levert je dealer iets van derden aan.

daarnaast kan de fabriek je hele auto blokkeren op het moment dat wijzigingen door derden in de originele ecu voor storingen of fouten zorgt. Op dat moment vervalt ook elk recht op garantie.

Mijn advies is als je de 86 pk genoeg vindt, koop wat leuke accessoires. Anders kijken of de auto nog naar 105 pk omgebouwd kan worden in de fabriek.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan