turboturbo
Forumguru
Ik heb eens begrepen dat de EGR (terugvoeren van uitlaatgassen opnieuw de cilinder in) een compromis is. Het zorgt voor minder optimale verbranding, maar verlaagt wel de NOx. En dat vereist de wet nu eenmaal.
Dat klonk wel heel plausibel. Ik ben het dus maar eens gaan nakijken. Zowel SOx als NOx gelden als verzurende stoffen. Hier http://www.leefmilieu.brussels/staa...t/emissies-van-verzurende-substanties-nox-sox vond ik er ook een interessant artikel over.Weet je dat nou wel helemaal zeker?
Volgens mij werd de zure regen voor een flink deel veroorzaakt door de uitstoot van zwaveloxiden (SO2/3), die daarna aanzienlijk werd teruggedrongen door o.a de introductie van zwavelarme brandstof, en verder door industriële uitstoot die inmiddels ook aardig is verminderd.
In de late jaren '60 reed ik vanuit Vlaardingen om de 2 weken naar het 3-provinciënpunt Groningen/Friesland/Drente. Wat me toen steeds opnieuw heel sterk opviel, was dat daar nogal wat oudere auto's rondreden zonder een spoortje roest, terwijl ik in de regio Rotterdam veel jongere auto's zag die wél roestten als een gek. Geen wonder, in mijn woon- en werkgebied regende het soms zo ongeveer zwavelzuur en in het - toen nog verre - noordoosten was de lucht (en daarmee de regen) aanzienlijk schoner.
Ja, qua efficiëntie is adblue eigenlijk een mooiere oplossing. De truc met egr is juist het verlagen van de verbrandingtemperatuur. Door meer gas in de cylinder te brengen verdeelt de warmte zich over meer materie waardoor de piektemperatuur lager blijft. Daardoor kan zich minder snel NOx vormen. Uitlaatgas is inderdaad warmer en dat is inderdaad nadelig. Daarom wordt het vaak gekoeld voordat het in de cylinder komt. Voordeel van uitlaatgas is dat er geen zuurstof in zit. Ook zit er wat CO bij, wat NOx vorming remt.De stikstofoxiden worden bij de huidige euro 5 en 5 diesels tegengegaan door de ad-blu toevoeging.
Juist bij deellast is de verbranding zoveel heter dat dan die NOx hoger is dan bij vollast, zodat het opnieuw door de cylinder sturen van hete uitlaatgassen niet veel goeds zal doen op dat gebied.
En de enige (?) manier om een overmaat aan zuurstof in het mengsel te krijgen is door samengeperste (zuivere) zuurstof toe te voegen: de flowmeters en dergelijke op onze motoren laten de ecu weten hoeveel brandstof er ingespoten moet worden, want, hoe hoog de turbodruk ook wordt, het percentage zuurstof ligt vast (op een kleine 20% oid.).
Da's nou precies wat ik bedoelde...niet alleen maar naar iets of iemand anders blijven wijzen
Nee, je bewust blijven van óók jouw eigen kleine bijdrage, daar waar redelijkerwijs mogelijk iets aan doen en je dus niet telkens verschuilen achter "de anderen".Ergens vernomen dat de vervuiling van de auto's 5 procent is van de totale vervuiling.
Beter 95 procent aanpakken.
Dáár kan ik me wel in vinden. Maar zo'n "beter dit of dat aanpakken"-opmerking doet m.i. afbreuk aan waar het dan om zou moeten gaan.Laten we het houden op de egr-werking
Ik gok van wel.Back on topic:
Update VII
Was inderdaad een injector kaduuk. Is nu vervangen. Benieuwd of dit iets uit gaat maken voor het verbruik.
ben er bijna zeker van.Ik gok van wel.
Eerlijk gezegd ben ik voornemens om volgend jaar een superb te gaan aanschaffen
Maar on topic. Bijna 20.000km verbruik bijgehouden via Spritmonitor. Gemiddelde verbruik 1 op 19.
Eerlijk gezegd zou ik een lager verbruik verwachten, echter diverse maatregelen/oplossingen hebben voor mijn gevoel slechts een klein positief verschil gemaakt.